כיכר השבת

החסימה נפתחה

לבחור המצויין התחילו שאלות באמונה והוא רעד מפחד • כך זה נפתר

הוא היה בחור ישיבה רגיל ואפילו מעולה, היה לו קשר מצוין עם ההורים ופתאום האבא התחיל להרגיש שקורה איתו משהו, כשהוא ניסה לדבר עם בנו - הוא הרגיש שהוא חסום | המטפל מרדכי רוט ערך עמו שיחה ארוכה, ורק כעבור שעות הוא נפתח (מגזין כיכר)

51
מרדכי רוט | כיכר השבת | י"ח בשבט | 09.02.23
בחור ישיבה • אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה
בחור ישיבה • אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: שאטרסטוק)

לפני תקופה קיבלתי טלפון מאבא לבחור ישיבה בן עשרים ואחד. אנא ממך אשמח שתיפגש עם הבן שלנו. אספר לך עליו בקצרה, אמר האב. לבן שלנו אין שום סיפור מיוחד. הוא תמיד היה ילד טוב לא מן המצוינים אבל בהחלט ילד טוב, הוא ישב ולמד התנהג טוב, שום דבר חריג לא ראינו אצלו אף פעם. אני ואשתי חושבים ומקווים שלא עשינו טעויות בחינוך הילד, אבל מה שבטוח שהשתדלנו להיות תמיד הורים טובים ומסורים במשך כל השנים.

>> למגזין המלא - הקליקו <<

הכול הלך ברוך השם טוב עד לחצי שנה האחרונה. אני כאבא מאוד פתוח עם הילד שלי ואני יכול לשוחח איתו גם שעתיים ברצף. שמתי לב בחצי שנה האחרונה, שבכל מיני שיחות בני שאל אותי כל מיני שאלות בנושאי אמונה. דברים שלא האמנתי שבני בכלל מסוגל לחשוב ואף לשאול.

אך כל הזמן התאפקתי ולא הערתי לו מילה: "מה זה השאלות האלו בכלל?" לפני מספר שבועות ישבתי עם בני בליל שבת, ואז בני שאל שאלה שכמעט גרמה לי להתעלף. שאלה שחשבתי לעצמי שהיא ממש שאלה של כפירה. מה עובר על הבן שלי.

כאן כבר לא יכולתי להתאפק ושאלתי את בני: "הכול בסדר איתך? מה בדיוק עובר עליך בתקופה האחרונה?" בני לא הגיב הוא פשוט קם מהסלון בו דיברנו והלך לחדרו.

כאן נדלקה לי נורה אדומה! בני בחיים לא היה עושה כזה דבר, הוא ילד שמכבד אותנו והוא לא יקום וילך באמצע שיחה איתי.

אני מרגיש שמשהו לא תקין אצל בני, סיכם האב בעצב.

נפגשתי עם אותו בחור. מיד אחרי שהוא התיישב מולי הוא אמר לי: "אני אקל מעליך את כל התהליך ואחסוך ממך את השאלות. יש לי הורים הכי טובים שיש. טוב לי בישיבה יש לי חברים טובים, אבא שלי סתם נלחץ ממני".

אני מיד ראיתי והבנתי שהבחור מסתיר פה משהו. התחלתי לשוחח עם הבחור היושב מולי. עברה חצי שעה ואין כלום, הבחור מחייך ושמח ומשדר ביטחון עצמי.

עצרתי לרגע את השיחה ואמרתי במעט לחישה: "תשמע, אני מבין שאולי אבא שלך קצת לחוץ לגביך אבל אתה טוען שהכול בסדר ואני בטוח שכך אכן קורה, אבל אתה בחור חכם ואתה יודע שלכל אחד בעולם יכול להיות דברים שיפריעו לו. גם אם זה דבר קטן וזה מפריע, ולא מדברים על זה ומנסים לפתור את הבעיה, הבעיה בסוף יכולה להתפתח למשהו גדול. אני פה לצידך, אם יש משהו אפילו הכי קטן שמפריע לך אני אשמח להיות לצידך לשמוע אותך ולנסות לעשות משהו ביחד שהמצב יהיה יותר טוב. ורק אם בא לך להגיד ואתה מרגיש נוח לספר".

הבחור השפיל את מבטו לרצפה מספר דקות ופשוט שתק. לאחר כמה דקות הוא הרים את עיניו. פתאום נהיו לו עיניים אחרות, עיניים עצובות מעט, וכך הוא אמר: "אני בטוח שמה שאני אגיד לך עכשיו אתה תחשוב שאני כופר חס וחלילה".

המטפל הרגשי מרדכי רוט (קרדיט: ראובן חיון)

אמרתי לו: "מותר לך לספר את הכול". יש לי פשוט שאלות חזקות באמונה בשנה האחרונה שמטרידות את נפשי, הוא אמר. ניגשתי למשגיח שלי לפני כחצי שנה וסיפרתי לו שיש לי כל מיני שאלות. המשגיח אמר לי זה הכול שטויות תלמד עוד עמוד גמרא ביום וזה יעבור, אבל אמרתי למשגיח: "תשמע לי זה ממש מציק לי". אבל הוא רק אמר: "יש לי ניסיון בזה זה רק יצר הרע תלמד עוד עמוד גמרא וזה יעבור."

ניסיתי לעשות כמו שאמר המשגיח אבל לי זה לא עזר המחשבות והספקות רק התחזקו.

זה מה שקורה איתי סיכם הבחור בעצב.

אמרתי לו אין לך מושג כמה טוב שסיפרת. אני מאוד מבין אותך וזה שאתה שואל זה אומר שיש לך ראש בריא ומותר לך לשאול.

נתתי לו באותה פגישה תשובות על חלק מעט מהשאלות שהיו לו. ואמרתי לו שאני אפנה אותו לרב שיענה לו לכל תשובה שהוא רק ישאל.

היה נראה שירדה אבן כבדה מליבו של הבחור.

אני מביא את הסיפור הזה בגלל סיבה אחת, יש היום ברוך השם כל־כך הרבה ארגונים שעוסקים בקירוב רחוקים. הרבה כסף זה עולה להם וזה ברוך השם דבר מבורך, אשרי העם שככה לו.

הרבה חוזרים בתשובה מבחוץ, אבל לצערנו כמה לעומת זאת הרבה אצלנו מבפנים, בשר מבשרנו, מתרחקים - אם זה רק באופן פנימי, או, ואני לא יודע מה גרוע יותר, באופן פנימי וחיצוני.

למה אין אצלנו ארגוני קירוב קרובים בתוך המסגרת שלנו. יש איזה עניין שאם אדם נולד להורים חרדים אז לא יכול להיות שיש לו שאלות? או אפילו שאין לו שאלות אמוניות אבל הוא צריך ואף חייב לחזק את האמונות הבסיסיות. מה יכול לקרות אם נביא לישיבות רבנים שיחזקו בהוכחות לתורת משה?

אמר לי פעם יהודי חרדי: "אני חייב את חיי הרוחניים לשני יהודים - הרב אמנון יצחק ראש ארגון "שופר" והרב זמיר כהן ראש ארגון "הידברות".

לא היו לי שום שאלות על שיש בורא עולם ושקיבלנו את התורה מסיני אבל פשוט לא היה לי חשק ללמוד, להתפלל. לא היה לי כל חשק לרוחניות.

אני זוכר את התקופה שהתחלתי לשמוע אותם זה פשוט האיר בליבי אור גדול ללמוד, לשמור, לעשות ולקיים. הייתי שומע את הדיסקים שלהם ובהם ההוכחות על קיום הבורא, על התורה וכו' זה נתן לי כוח גאווה ורצון לקיים את התורה מאהבה. הנה זה הכול אמיתי, אמרתי לעצמי. זה נתן לי חשק להיות רוחני יותר.

זה נתן לי הרגשה של גאווה ועוצמה ובעצם הבנתי יותר לעומק מה אני עושה בישיבה ולא בגלל ש...

אז כשהמדיה בחוץ משתוללת והעולם בחוץ קורץ בואו החוצה, צריך לחזק ולשמר את האנשים שנמצאים בתוך האונייה שלא יפלו החוצה בסערות הרוחות של הים, לתת להם כוח ואומץ, וכמובן שעלינו לדאוג לכל יהודי שנמצא אי שם בלב ים לדאוג לו ולהחזיר אותו לתוך האונייה כי אחים אנחנו. אבל בואו גם לא נשכח שמי שנמצא בתוך האונייה לא ייפול ללב הים, כי הרוחות רק מתחזקות ומתחזקות ואם לא נלמד אותם להתמודד ולהיות חזקים לא בטוח שהם ישרדו את הגל הגדול הבא.

כתבתי לפני תקופה מספר דברים לסיבת הנוער הנושר אצלנו. אביא שני דברים מתוך מספר דברים שכתבתי שקשורים לנאמר בכתבה הזו.

כדי לשמור על הקן החרדי הטהור שלנו צריכים עוד שני דברים לדעתי - ערכים רוחניים אמיתיים ומאוזנים. נתקלתי בבני נוער ואנשים שנשרו מהדרך בגלל שהדת הייתה להם מצוות אנשים מלומדה, לא היה להם שום ערך פנימי אמיתי למה שהם עושים. כאשר אין ערך פנימי ותוכן אמיתי אז כשיש קצת קושי הכול יכול לקרוס כי אין יסוד חזק.

פעם המלצתי לראש ישיבה אחד שפעם בשבועיים יביא מרצה מ''ערכים'' שידבר עם הבחורים על אמונה, יביא להם הוכחות על אמיתות התורה, כן, כן, ממש דומה למה שהם עושים בסמינרים לציבור החילוני. אנחנו חושבים שבגלל שהבאנו ילדים לעולם והם נמצאים בתוך מערכת מסוימת אז אין להם שאלות, קושיות ותהיות, בפרט אנו בדורנו הפתוח כל כך, זה ממש חובה לתת להם ביטחון עצמי בדרך שלהם.

כשאתה נותן לילד את היסוד החזק הזה וזה מגיע בצורה שכלית ולא בתור ''כך אמרתי לך'' שתעשה, או תלך לישיבה כי צריך ללכת לישיבה - אז כל הרוחניות יושבת הרבה יותר חזק על לבבות הנערים, כי כשהיסודות חזקים אז כל הבניין חזק. ככל שהערכים של האדם יותר חזקים, הוא יעשה הרבה מאוד למען הערכים שלו ואפילו מעל הכוחות שלו. לכן כל־כך חשוב הבסיס של האמונה והערכים היהודיים שיהא חזק בליבות האנשים ולא מצוות אנשים מלומדה.

דבר שני צריך ללמד רוחניות מאירה ובריאה, להראות לבני נוער את הכיף ואת האור שיש בדת וברוחניות. האמינו לי שלא איומים ולא כל שיטה אחרת מאיימת עוזרת. זה אולי עוזר לפעמים לטווח קצר, אך לטווח ארוך זה רק גורם לאנשים לחיות בשקר עם עצמם. ככל שנצליח להעביר חוויות רוחניות בצורה מאירה ונעימה לילדים ולבני נוער שלנו, כך יש סיכוי שהם לא יעזבו את המקום שכל־כך כיף להם בו.

קיבלתי השבוע טלפון מאותו בחור שהיה אצלי. הוא רק אמר לי: "תודה מרדכי, אני מרגיש שנולדתי מחדש. קיבלתי נשמה חדשה".

הלוואי שנזכה בקרוב להתגשמות התפילה: "אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו מהרה לאורו".

שבת שלום לכל עם ישראל הקדושים.

לתגובות machon.rot@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
מאמר חשוב
שמואל09.02.23
חחחח אתה באמת מאמין לספורי סבתא האלו?
חחחח09.02.23
וגם אם זה סיפור סבתא הנושא חשוב ואסור לזלזל בזה...
יוסי12.02.23
25
שום אדם שמכיר את עולם הישיבות לא יאמין שמקרה כזה הוא אמיתי. שום משגיח לא יגיד כזאת שטות (אולי איזה מק"ק סכל), ולבחורים היום יש שטף מטורף של מידע על אמונה.
ליטאי09.02.23
אתה מדבר שטויות. זה שקבוצת אפסים בנושא רוחניות ואמונה דנה בינה לבין עצמה בנושאים האלה בחשיבות עצמית מעין כמוה, זה לא אומר שהם באמת מבינים. עולם הישיבות היום מלא בכל כך הרבה בחורים שעושים הצגות, שזה הזוי. נראה לי שאתה צריך קצת ללמוד את הנוטשא יותר בהבנה..
שטויות 09.02.23
צודק!
אבי 10.02.23
צדיק, תפתח פעם נגן של בחור על רמה. תופתע לגלות שממש לא "דנים בינם לבין עצמם".
אשכנזי12.02.23
ידוע שרבי מ"י לפקוביץ זצ"ל והרב ח. קנייבסקי היו אומרים שזה יצר הרע ולא לעשות עניין
וולף19.02.23
24
בקיצור - אם יש לבחור שאלות באמונה, כנראה שמה שמפריע לו זה לא המשפחה, לא החברים, אלא... לא תנחשו... שאלות באמונה! ומה הדרך לפתור את זה? לא עוד עמוד גמרא, לא התעלמות ילדותית, אלא... כמה מפתיע: תשובות לשאלות! לצערנו באמת המאמר הזה חשוב, כי השורות הקודמות לא מובנות מאליהן ליותר מידי הורים ומחנכים.
יהודי09.02.23
כתבת תגובה מצויינת. ואכן, אילו היו תשובות טובות הן היו נכתבות מזמן.
קורא ותוהה09.02.23

הצגת כל התגובות

23
לא צריך שום ארגוני "קירוב קרובים" שיהיו בתוך המגזר, צריך לשלב בתוכניות הלימודים בישיבות קצת תנ"ך ומהר"ל "נתיבות עולם" או לימוד אגדתות חז"ל בעומק המחשבה
אריק09.02.23
22
מה שבטוח לפי התשובות של המשגיח אין לו מושג איך להתעסק עם זה, ואם יש עוד כאלו זה נזק גדול. מה שאומר חוכם חוכם אבל עושה נזקים.
יעקב.ד09.02.23
21
תשובות לשאלות זה לא מה שיעזור כי אין באמת תשובות לשאלות כמו למה ללכת עם שקית ולא עם תיק גב, מה שרלוונטי זה ההווי, אם הוא מתחבר להווי אז זה לא משנה אם יש תשובות או אין תשובות, כמו שזה לא משנה אם סיפור קומיקס היה או לא היה אם נהנים ממנו. ואם הוא לא מתחבר להווי תשובות לא יעזרו.
מאן דאמר09.02.23
לדעתך אין הבדל בין ספר קומיקס לבין ספר שמות המתאר את מעמד הר סיני, ובשני המקרים לא חשוב אם זה קרה או לא קרה? יש לך עמדה באמת מוזרה.
המסביר09.02.23
זה לא אותו דבר, אבל בשביל שבנאדם יוכל לחיות חיים שלווים בציבור החרדי, זה פחות רלוונטי אם זה קרה או לא קרה, מה שיותר רלוונטי זה אם הוא מתחבר לחיים החרדיים היום
מאן דאמר12.02.23
20
מורדכי רוט מבזבז את כישוריו ובמקום לפתוח משרד שיווק ופרסום הוא טרוד יומם ולילה בכישורי המשחק והתיאטרון בהתחזות לדמות חינוכית רוחנית....
הסוציאולוג09.02.23
היה דבוק ברב חיים אליעזר ז"ל זכותו תגן עלינו
הפסיכולוג19.02.23
19
בלי קשר לכלום, המצולם חב"דניק.
שעפעלמאן09.02.23
18
לצערינו היום מלמדים להיות חרדים או דתיים לאומיים. ומי שלא שייך במחינה חברתית הוא לא משלנו.... בדור שעבר לא היו ככ מגזרים(היה מושג של יהודי שומר תורה ומצוות) אבל היתה להם דביקות בה היו עושים תיקון חצות.היו אוהבים כל יהודי ואפילו הרחוק.היתה יראת שמים אמיתית פנימית לא חיצונית....
יוסף 09.02.23
👍👍
לס11.02.23
17
שיפסיק לגלוש באינטרנט - אולי לא יהיו לו שאלות באמונה
הרב גוגל09.02.23
אני מסכימה איתך לגמרי זה להרחיק את השכינה וכו'
שאלתיאל 19.02.23
16
כשלומדים תניא, סרים כל הספקות באמונה. כך שמעתי מהראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצוק"ל.
יהודה09.02.23
לגמרי!!! יישר כח!
כל כך נכון12.02.23
15
להאמין זה לא להבין! למה יאמרו הגויים ,תמים תהיה עם ד אלוקיך זה היהודי
יש אמונה!10.02.23
14
דברים יפים נכון מאוד גם אני חושב כך
נכון 10.02.23
13
כל בעל ניסיון שיקרא את הכתבה ומכיר את השטח יודע על כמה הכותב תיאר את המצב על קצה המזלג... וזה עוד בלי לכתוב על הבנות שהערך שלהן נקבע במוסדות על שטויות כמו צבע גרב או אורך עגיל בלי להתייחס לפנימיות הדברים. מוגנות, ביטחון עצמי תקין ואהבת ה' פשוטה שתתן חשק לקיים את כל הכללים בשמחה ולא בכפיה.
שרית10.02.23
12
בדיוק בגלל זה בציבור הדתי יש שיעורים באמונה. כוזרי ועוד
...10.02.23
רק בישיבות שמתחברות לקו של הרב קוק לומדים אמונה, וגם חסידים, אבל שסניקים/ליטאים לרוב לא לצערנו, אבל כך אחד מה שמחזק אותו בעבודת ה'
פלוני אלמוני12.02.23
11
התחלתי ללמוד ולחיות כפשוט על ידי לימוד תניא, ועכשיו אני רואה את האמונה, תודה לך בורא עולם על שהבאת לנו את התניא וכל הכבוד לרבי בעל התניא על מסירות נפשו שרק בזכות אני מניח תפילין ושומר שבת ומצוות כמה שיותר
לימוד תניא ועכשיו אני רואה את האמונה10.02.23
10
אגב, יש כאלה פעילויות, מצד חב"ד, הבעיה היא שיש כאלה שמעדיפים שהבן שלהם ירד מהדרך מאשר ישמור מצוות, רק כי זה קשור לחב"ד, אם תסתכלו, ספיקות באמונה זו לא בעיה שקיימת בחב"ד, יש יורדים מהדרך, אבל לא מהסיבה הזו, ובמקום לשמוח שהבן לומד חסידות, בין אם זה מארגון או לא, יש פשוט התנגדות חסרת הסבר,
זהירות11.02.23
9
מסופר כי חסיד אחד התאונן לפני אדמו"ר ה'צמח-צדק', שנופלים לו ספקות באמונה. שאלו הרבי: "ומה אכפת לך?". נזדעק החסיד: "רבי! הרי יהודי אני!". השיב הרבי: "אם-כן, הרי זה בסדר"... לתורת החסידות יש את המענה לספקות באמונה - טעמו וראות כי טוב ה'!!!
אלי12.02.23
נכדו של הצמח צדק הרבי מוהרשב היה בדיכאון כל הזמן מי יודע אולי שאלות ניקרו במוחו וציערו את נפשו ראה ויקפדיה
עמית לואיס 19.02.23
8
גישה של הרב קוק זצ''ל בללמוד את האמונה במובן שכלי, זה מחזר מאוד, מהר''ל, הכוזרי ועוד, צריכים לחזק את עצמנו בכל הדברים, בלימוד העיוני, בהלכה, במוסר, בחסידות וגם באמונה, בכל המקצועות התורה ןכך נהיים אנשים שלמים, רק שכל אחד יתן דגש במה שהוא צריך
פלוני אלמוני12.02.23
7
הרב זמיר כהן שליטה הציל את חיי גם אני הייתי סובלת משאלות ולא הייתה לי מנוחה זה סבל כל הזמן שאין לתאר כי אי אפשר לחיות אבל עכשיו ב"ה אני בן אדם אחרת
אני10.02.23
שאלות הן לא סבל. שאלות הן דבר טוב. הן גורמות לאנשים לחשוב. וכן, לפעמים אין תשובות לשאלות. אלה שזמיר כהן מספק - דמיוניות.
יעל18.02.23
מה זה לפעמים? תני דוגמא!
טלי19.02.23
6
אני מתביישת לשאול אותה את המורה או בבית,בימים האחרונים קצת מגיבה באתר"וואלה"(זה לא פותח לי שם כלום,אבל להגיב אפשר)ויש שם חילונים עם שאלות על אמונה:איך זה יתכן שכל היום החרדים נהרגים,גם בפיגועים,גם במירון והטורבינות,בטח השם שונא את החרדים!הגבתי שאנחנו לא על אנוש אפילו שאנחנו מקיימים מצוות,זה לא מספיק
טלי12.02.23
פליז תעזרו לי אני חייבת דחוףף תשובה,והתכוונתי שהתשובה שכתבתי להם לא מספיקה,כתבתי בעיקרון שהחרדים אפילו שאנחנו שומרי תורה ומצוות לאא אומר שאנחנו לאא יכולים למות לא אומר שאנחנו יצור על אנושי.... וזה לא תשובה מספקת,סתם כתבתי כי לא באמת היתה לי תשובה...
טלי12.02.23
אולי לא צריך להגיב ובטח לא באתר כזה (הקב"ה לא צריך אותנו עו"ד שלו. לא תמיד יש תשובה אבל זה לא אומר שאין אמונה...)
חיים12.02.23
יקרה, התשובות שלך לא באמת יצילו מישהו, אף אחד לא מחכה שיגיבו לוב אתר ואז הוא יגלה את האור. תעשי טובה לעצמך ואל תיכנסי לוואלה.
נועה15.02.23
גם בשבילי,סבבה? אם אין לך תשובה אז אל תכתבי... בנתיים לא ממש קבלתי תשובה לצערי,אני נכנסת לפעמיםםםםם כמעט ולא לשם,ואני רוצה לדעת שבאמת הדרך שלי היא הכי נכונה,ויש לי תשובות לכל שאלה שתסטור את דרכי!,הבנת?!
טלי15.02.23
ענית להם תשובה מעולה, את לא צריכה עוד תשובה. בנוסף לחרדים יש תוחלת חיים של שנתיים יותר מחילונים, זה לא מספיק?
אכיש מלך גת16.02.23
5
ברוך השם.
יישר כח12.02.23
4
בסמינר וולף בבני ברק המורה טובה וולף כלתו של ראש הסמינר ובתו של ראש ישיבת אור שמח לבעלי תשובה מלמדת כחלק מתכנית הלימודים אמונה כמו שמלמדים בסמינר ערכים. הוכחות שהתורה מהשמים וכיוצב. לדעתי מיזם מבורך של הסמינר.
יעל16.02.23
גם אצלנו,אבל מכיתה י"ב, זה נחמד,אבל תכלס אם יש לי שאלה,ואני אשאל אותה ישרפו אותי כולם במבטים כאילו אני כופרת,ולא בא לי... מה גם שהמורות אתנו וזה עוד יותר מפדח לשאול ליד המורה, וגם לפעמים זה ממש טיפשי שמביאים לנו איזה אשא צעירה שמתלהבת שהיא קצת התחזקה בחיים,ועוד היא שואלת אם יש לנו שאלות,מי היא בכלל?
טלי16.02.23
3
חבקוק העמיד את כל התורה על צדיק באמונתו יחיה. לא כתוב מאיזה מגזר. כשיהודים יזכו לראות בתוך העיניים של חבריהם את הנשמה שלהם, אולי יהיה קל יותר לחיות את הניצוץ האלוקי שבנו, וממילא האמונה שהיא המזון לנשמה תימשך אלינו ולא תברח..
אפרת16.02.23
2
תודה
רבקה17.02.23
האמונה היא שיר פנימי ממעמקי הרגש שרוצה שלווה להבין שיש קו ודרך ולא להיכנס לפחדים ותהיות שונות ראה בגן האמונה הרב ארוש
ש אלק19.02.23
1
איזה סיפור עצוב. סוף סוף בחור החל לחשוב בכוחות עצמו בהיגיון - ושטפו לו שוב את המוח.
יעל18.02.23
מה פירוש שטפו לך את המוח, הרי יש הוכחות לוגיות אין מה להשוות בכלל לקוראן או שאולי אנחנו נפש ונשמה רגילה בלי תורה חס ושלום
תהילה 19.02.23
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

אחר ששבת בישיבה | הפוסק הגר"מ שטרנבוך בקידוש לבנה 

חיים רוזנבוים | 19.05.24

ביום ההילולא

תלמידי הגר"א אבא שאול זצ"ל זעקו בתפילה לאור המצב הקשה 

חיים רוזנבוים | 19.05.24

מחדש חודשים 

בחצר ישיבתו: ראש הישיבה הגר"מ מאזוז קידש את הלבנה

חיים רוזנבוים | 17.05.24

אחרי התרגיל

הממשלה לבג"ץ: עד סיום כנס הקיץ - יהיה חוק גיוס חרדים

נחמן שטרנהרץ | 16.05.24

נעדר מהישיבה 10 חודשים

ראש הישיבה חזר לישיבה ומסר את השיחה השבועית • גלריה

חיים רוזנבוים | 16.05.24
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

גלריית תמונות

כך פתחו את זמן קיץ בישיבת 'אבני נזר' בירושלים | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.05.24

"אם הוא לא כבנו - צריך לפטר אותו" • צפו

ההדרכה של הגרב"ד לר"מים | "ר"מ חייב שהלימוד יהיה מתוק ולאהוב את התלמיד, לדאוג לו"

חנני ברייטקופף | 14.05.24

גלריית תמונות

מעמד של שמחת התורה: מאות הבחורים סיימו יחד את הש"ס

חיים רוזנבוים | 13.05.24

עסקין בחדוותא דילי

הפוסק בשיחת 'פתיחת הזמן' ברשת הכוללים | תיעוד מיוחד

חיים רוזנבוים | 12.05.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

ביקור חיזוק

ראש הישיבה: החיילים בכניסה - לא יודעים שאתם השומרים

חיים רוזנבוים | 09.05.24

אנו רצים והם רצים

ויחזור לתלמודו: אלפי תלמידי הישיבות התחילו את זמן קיץ

חיים רוזנבוים | 09.05.24

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על יד ארון הקודש המוזהב 

תיעוד מפתיחת זמן קיץ בהיכל החדש: הגר"י בירך "שהחיינו"

חיים רוזנבוים | 08.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

ענבי הגפן

המונים בשמחת אירוסי נכדת הגרמ"ה הירש | גלריה

חיים רוזנבוים | 08.05.24

צרבי דרבנן

במודיעין עילית מתכוננים לחג שבועות | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24

גלריה מכבוד התורה

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 06.05.24

ותלמודו בידו

מול גלי הים בקיסריה: כך נפש הגר"ש גלאי בימי בין הזמנים 

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם