כיכר השבת

הנתונים מפתיעים

כמה בחורים מעשנים ירוק? • תמונת מצב מדאיגה מעולם הישיבות

כמה בחורים מעשנים "ירוק" בישיבות ועד כמה המצב חמור? • 'כיכר השבת' עשה סקירה קצרה בין הישיבות וחזר עם ממצאים מפתיעים ומדאיגים – החומר הירוק התפשט לישיבות, גם אלו הטובות ביותר • "הבחורים יודעים להבחין בין סוגי החומרים", מספר אברך • האם זה מסוכן ולמה המשגיחים לא מתריעים על כך? • מסמך (מגזין כיכר)

125
ארי טננבוים | כיכר השבת | ט' באדר | 02.03.23
כבר לא בחור אחד. עישון חומרים מסוכנים
כבר לא בחור אחד. עישון חומרים מסוכנים (צילום: שאטרסטוק)

אם תסתובבו בישיבות השונות ברחבי הארץ ותשאלו: "מישהו כאן מעשן סמים?", התשובה שתקבלו תהיה מבט המום במקרה הטוב והמלצה לאשפוז במקרה הפחות נחמד. אולם, אם תכנסו לחדרי הפנימיות ותשאלו בחורים: "יש כאן קצת 'חומר'?", התשובה תהיה חיננית יותר... "לא יודע... אולי בחדר פלוני... אני לא מאמין שהוא מחזיק עליו קבוע, אבל לך תבדוק. תשאל אותו. אבל, היי זה יקר... אל תעקוץ ממנו בלי לשלם".

>> למגזין המלא - כנסו <<

אז כן, לא מדובר בשוליים של השוליים, וגם לא מדובר במי שחייב לקחת את החומר לרפואה. לצערנו מדובר בתופעה, תופעה הרווחת לה בעולם הישיבות. הסיגריות של לפני עשרות שנים שמילאו את בתי המדרש בעשן, הוחלפו בקנאביס.

בשנים האחרונות התופעה התרחבה. קשה להצביע על נקודת הזמן שבה ניתן להצביע על זינוק במספר המשתמשים, אבל ככל שחולף הזמן ניתן להשיג 'חומר ירוק' כמעט בכל ישיבה ליטאית - גם אם מדובר בישיבה החשובה ביותר. בישיבות החסידיות והספרדיות המצב אולי מעט טוב יותר, אך גם לשם חדר נגע העישון, והוא מתפשט והולך.

איננו באים מנקודת מוצא של להכתים, חלילה, אלא רק להאיר נקודה אפילה, לעורר על תופעה שקיימת ובעוצמה. אם בתי דין רבניים כבר מוצאים על תופעות כגון אילו מכתבים ברורים המתריעים מפני סכנת עישון חומרים מסוכנים, אין לנו את הפריווילגיה לשבת בצד.

נכון אומנם כי ברחבי הערים החרדיות יצאו מודעות רחוב עם חתימות רבנים בכירים בעולם הליטאי כנגד תופעת העישון, אולם בשיחות של ראשי ישיבות והמשגיחים של המיינסטרים לא תמצאו זכר לכך.

(צילום: Elsa Olofsson on Unsplash)

"מה שהופך את כל הסיפור הזה למעניין", שח ל'כיכר השבת' אברך שמכיר מקרוב את עולם הישיבות ומעורה בנעשה בתחום, "זה שדווקא בישיבות עם שם טוב כמו פוניבז', חברון ותורה בתפארתה התופעה רווחת בהרבה מישיבות טובות שנחשבות שורה שניה - כמו מאור התלמוד וגרודנא באר יעקב".

יש לך הסבר מה הגורם לכך?

"ייתכן כי ישיבות ששמרו על מספר תלמידים קבוע וסביר בכל שיעור / ועד / כיתה, נפגעו בשיעור נמוך עד אפסי ביחס לישיבות הענקיות עם השם המפוצץ". לדבריו, "בישיבת סלבודקא, תורה בתפארתה ופוניבז' יש בכל רגע נתון בחדרי הפנימייה כמות חומר שלא תבייש דילר בינוני".

"הבחורים יודעים להבחין בין סוגי החומרים", מפרט האברך ומפגין ידע משלו. "ה'אינדיקה' המרדים וה'סאטיבה' המעורר והמצחיק. רובם, אם תהיתם, מעדיפים את ה'הייבריד' - שהוא שילוב של שני הסוגים".

"בדיחות כמו 'מעט מן העשב דוחה הרבה מן העצב' ו'רק דרך עיניים אדומות רואים עולם ורוד' אינן זרות גם לבחורים שאינם משתמשים אבל חבריהם צורכים מהחומר לעתים לא נדירות כלל".

באיזה בחורים מדובר?

"לא מדובר בשוליים של החבר'ה, כשם שלא מדובר בבחורים הטובים בשיעור. אבל בהחלט מדובר בבחורים שלא נחשבים 'מופקעים' בלשון הישיבישערס, אלא בחורים קלאסיים הנחשבים חברותיים ושמחים".

חשוב להדגיש, לא מדובר על צריכה גבוהה. אין נרקומנים בעולם הישיבות. אף אחד לא קם בבוקר והדבר הראשון שהוא יעשה זה לעשן. לרוב, מדובר בעיקר על עישון בליל שישי, חתונות או 'מצב' מיוחד. בהרבה חתונות ניתן להריח ובעוצמה את ריח החומר ה"ירוק".

נציין כי תופעה של הסנפה (קוקאין) והזרקה (הרואין) לא קיימות כלל, לפי המידע בידינו, אלא נטו עישון.

(צילום: Elsa Olofsson on Unsplash)

כמות הבחורים שעישנו 'רק פעם אחת' היא עצומה. אין לנו אומדן בכמה מדובר, כמובן, אך 'חומר ירוק' זה כבר לא מילה גסה בעולם הישיבות.

בפוניבז', כפי הנראה, מדובר בתופעה של בין חמישה לעשרה בחורים בשיעור. מה שאומר שיש כמה עשרות בחורים שמעשנים ירוק בישיבה.

ב'תפארתה' ידוע על חמישה בחורים בממוצע לוועד, מה שאומר כי קרוב לשלושים משתמשים בחומר בישיבה. בישיבת 'בית מתתיהו' מדובר בסדר גודל דומה.

בישיבת סלבודקא - שהיא ישיבה עם כמות בחורים קטנה יחסית לפוניבז' ו'תפארתה' - המספרים שם כמעט אותו דבר כמו בפוניבז' ו'תפארתה' – מה שאומר שיש יותר אחוזים שמעשנים.

לגבי ישיבות מיר וברכפלד המספרים דומים לישיבת סלבודקא. בישיבת וולפסון הערכה בעולם הישיבות כי מדובר בעשרה בחורים בכל הישיבה כולה.

"הבעיה העיקרית", ממשיך האברך עמו שוחחנו, "שברוב המקרים וברוב הישיבות, הצוות הרוחני והמשגיחים כלל אינם מודעים לתופעה. מבחינם אין דבר כזה 'חומר'. יש רק 'סמים', וממתי שמענו שמעשנים סמים בישיבות? לא שמענו אז אין...".

"גם במקרים בהם המשגיחים מודעים כי החומר חדר לתוככי הישיבה, הם לעולם לא ימסרו 'שיחה' או 'ועד' באופן פומבי בישיבה אלא ינסו לטפל נקודתית ואף לסלק בחורים אשר נתפסו צורכים את הקנאביס", ממשיך האברך ומסביר מיד גם מדוע: "אם משגיח בישיבה כלשהי ימסור שיחה לתלמידים על חומרת העניין שבעישון הקנאביס, הוא יכול לשכוח מרישום מוצלח ואף פחות מכך לשנה הבאה. שמה הטוב של הישיבה עלול להיפגע ואף להתרסק".

(צילום: Jeff W on Unsplash)

ביקשנו לשוחח עם הרב ראובן זכאים שיסביר על התופעה והשלכותיה, והוא נענה לאתגר: "אני עוסק ביעוץ זוגי ומכיר מקרוב את התופעה הפסולה הזאת אצל זוגות, אדגיש כי אינני יודע מה קורה אצל בחורי הישיבות. פגשתי אדם ששח לי כמצטדק 'מה אתה רוצה – אם היית יודע כמה זה עוזר לי בעבודת ה' שלי לא היית מלין עלי'. אמרתי לו מעניין שעדיין לא ראיתי שזה עוזר לך, את העבודת ה' עוד לא ראיתי אצלך...".

"לדעתי", ממשיך הרב זכאים, "יש שתי טעויות שצריך לשרש. ראשית: הרבה אנשים אומרים שזה לא משפיע לרעה. לכאורה הם צודקים. זה גורם שנראה אותם מפוקסים יותר ולכאורה רגועים יותר. אך חשוב לדעת את העובדות. אף אחד לא יודע מתי זה ישפיע עליו. פתאום זה יכול להתפרץ ביתר שאת. מגיעים אלי מקרים שאני יודע שזה גורם לאנשים לחלל שבת, חלילה, עד כדי מצב שאדם לא שולט בעצמו. אין לבן אדם מעצור. אין כאן 'מח שליט על הלב'.

"בנוסף, אנשים מגיעים להתקפות עצבים שהם שוברים דברים מרוב שהם נכנסים לטירוף. ההשלכות הרות אסון".

"יש אנשים שהתחילו עם ירוק", ממשיך הרב זכאים, "אך אז הגוף מתרגל והם רוצים דברים נוספים. הם אומרים אם זה כבר 'מעין עולם הבא' אז הם מחפשים עוד משהו ומחפשים חומרים קשים יותר והדרך לתהום קלה, מהירה וקשה".

הרב זכאים מדגיש כי "חשוב שתהיה הסברה והדגשה לתופעה הזאת דווקא באתר חרדי, חשוב להדגיש ממקום של לתקן ולא להכתים, בדיוק כמו שאתם תמיד עושים.

"חשוב שנזכור שה' ברא לנו מנגנונים טבעיים להתגבר על קושי. מה שלא מחסל – מחשל. אנשים שעברו הרבה בחיים – שפנו לאלטרנטיבה הזו – זה פגע בהם. אם בעבר על כל אתגר הם התגברו, אחרי שאיפת החומרים הללו עם כל אתגר כבר לא היה להם כוחות להתמודד וחבל".

"עלינו להתריע מלב אוהב: על כל בחור לדעת שאם חלילה הוא נגע בירוק הזה שימהר לנוס על נפשו מנגע זה כמפני חרב, פן הרגל יהפך לטבע ועלול הוא למצוא עצמו בעל ואב מכור והתוצאות עשויות להיות הרות אסון. לא תעמוד על דם רעך!". חותם הרב זכאים.

תוכן שאסור לפספס
125 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
68
דברתם עם שני אברכים, ועל סמך זה אתם מוציאים שם רע על עולם ישיבות שכולל עשרות אלפי בחורים. יפה.
ראובן02.03.23
חחח
קתר מדי05.03.23
תסתובב קצת בישיבות ותופתע לגלות שהכתבה הזו היא אפילו לא קצה הקרחון..
אתה נאיבי02.03.23
ואם לא היינו מדברים עם אברכים? למאי נפקמ עם מי דיברנו? אנו באים להאיר ולהעיר על תופעה לפני שיהיה מאוחר
ארי02.03.23
לא מזמן פורסם שנעצרו בחורים מחברון בוקר טוב
קובי02.03.23
זה מה שיש לך להגיד? תתבייש. מעט ענווה ,כן אנחנו חטאנו , אנחנו צריכים תשובה. תמיד אתם מציגים 'הכל בסדר' אנחנו שחצנים וגאוותנים ואף אחד לא יגיד לנו שם רע, דבר רע ,שאולי צריך לתקן. אתם חרדים כמוכם נקראים תועים.
צדיק המסיכות03.03.23
רק בחברון יש סמים
מורגנשטרן03.03.23
וולה לא ניראה לי
דוד07.03.23
צודק אני מכיר את עולם הישיבות וזה שטויות הכתבה הזאת
ראובן11.03.23
67
אוי וולוז׳ין וולוז׳ין, היסטוריה חוזרת על עצמה.
יצחק אלחנן02.03.23
66
התעלמתם מהפרשייה שהסעירה את חברון...
חברונר02.03.23
מה היה בחברון?
חיים02.03.23
העיפו 3 בחורים על סחר בקנאביס. התברר שעשרות בחורים נהגו לעשן שם
חברונר02.03.23
למה אתה אוכל ת'שכל על דברים שאין לך מושג בהם
תל אביב03.03.23
דווקא זה נכון ואומרים שיש מאות של בחורים שמעשנים שם.
חברונר07.03.23
רק "מאות" אלפי בחורים מעשנים, אפילו הייתי אומר עשרות אלפים, וכולם רק בישיבה אחת!!!
חברונער08.03.23

הצגת כל התגובות

65
פושע בתחפושת.
מי נתן לך רשות לפרסם שמות ישיבות?02.03.23
רגע היינו צריכים לקבל ממך רשות?
ארי02.03.23
דווקא ביקשתי רשות😜
איצלה כץ02.03.23
😂😂😂
אלי יוזביץ03.03.23
כל הכבוד שהוא מפרסם. חייבים לעשות לדבר סוף. אני לא מבין אתה משתתף בעבירה? זאת עבירת בזיון לתורה ולעולם התורה. מה אתם מעשנים? מה אתם מעוננים? אין עשן בלי אש.
צדיק המסיכות03.03.23
פששש כל הישיבות האשכנזיות והמשתכנזות.. למה אני לא מופתעת
אנונימית 103.03.23
64
תתביישו לכם צריך לסגור את האתר הטמא הזה
פשוט הכפשה לעולם הישיבות 02.03.23
פיתרון טוב. אתה יודע מי משתמש בו? בת יענה... לצערי אני מכיר את התופעה מקרוב...
אברימי02.03.23
תעשה תשובה תפסיק לבכות ולגלות ולהצדיק את מה שנעשה. תגיד את האמת תעינו. גם בקורונה גדולי הדור טעו.
צדיק המסיכות03.03.23
אתה יכול לעוף מהאתר הטמא הזה מימלא אתה לא מועיל לאף אחד, ואף אחד לא רוצה אותך פה
אנונימית 103.03.23
63
טוב מאוד שהעליתם את הנושא, שהציבור ידע ויזהר.
אהרן02.03.23
62
זה דבר חיובי שבחור בישיבה יקח סמים לדעתי אתה לא יכול לסגור בן אדם ולהגביל אותו בכל צעד ושעל ולדרוש ממנו להיות בריא בנפשו, לפחות שיעשן ככה יוכל לשרוד ולסבול את המצב ... כמובן שאני לא מתכוון לגבי הבחורים שמרגישים שמחים מהלימוד ומרוצים בישיבה
אריק02.03.23
יש בזה משהו
נתן03.03.23
נשמע שהתירוץ מוצא חן בעינך
??🤔05.03.23
אהבתי
טיטוס02.03.23
אתה צריך אשפוז. על מה אתה מדבר? שבחורים צריכים גם לעבור על החוק ? ולסבך את עצמם?
צדיק המסיכות03.03.23
אז אולי שלא יסגרו על כל צעד ושעל ושידאגו לבריאות הנפשית, זה לא פתרון לקחת חומרים שיאזנו את הנפש.. צריך בירור על שיטת החינוך..
חושבת אחרת03.03.23
אתה נשמע מעשן שמחפש אשמים.. כדאי לך לחפש מרפא כי בסוף מי שמפסיד מזה זה אתה.
נשמע05.03.23
61
הצד השווה בכתבה: כלל הישיבות שמוזכרות, הם ישיבות ליטאיות למהדרין. אצל החסידים המצב טוב בהרבה ושם גם לא משלמים דירות עבור בחורים שמתחתנים
יוסי02.03.23
כמו ישיבת אורייתא? הלווואי שהבעיה שם הייתה סמים
אור09.03.23
60
למה שמישהו יאמין לכתבה שכוללת נתונים מפוברקים, הרי גם אם נצא מנקודת הנחה שיש בחורים בישבות שמעשנים חומרים למינהם, ברור שאף אחד לא ערך מספור מדויק כ"כ כמו שמפורט פה
קצת היגיון02.03.23
צודק כי אם היו עורכים מספור, כנראה שהתוצאות היו גרועות יותר
אנונימית 103.03.23
59
אני מעשן מעל 8 שנים ואף פעם לא היו לי התקפי זעם או חילול שבת וכל השטויות שנכתב. כל חברי מעשנים, ולאף אחד מהם לא קרה כאלה שטויות. קחו שאכטה ותירגעו.
ישראל02.03.23
אבל בהמשך אתה גם תרצה לקחת סמים יותר קשים ותהרוס לעצמך את כל החיים. בדוק. אתה מדבר כמו עבריין
צדיק המסיכות03.03.23
מה זה בהמשך?! פיגור...קשים לא מפתים אותי. ואם תשתה אלכוהול תרצה גם סמים קשים?! קנאביס לא קשור לסמים קשים. מתי תבינו?
ישראל05.03.23
וכמה אנשים כו יא האאבל
איחם 02.03.23
מחקר של המכון הלאומי להתמכרות לסמים (National Institute on Drug Abuse) מצא כי מתוך כלל האנשים שניסו קנאביס רק כ-9% פיתחו התמכרות אליו בסופו של דבר. לעומת זאת, אחוז המתמכרים לאלכוהול עומד על כ-15%.'' סוף ציטוט
ישראל05.03.23
58
למה הבחורים היקירים שאין להם גישה לאינטרנט מביאים משפטים מסדרות של חילונים
הישיבשער02.03.23
57
וואו מי ישמע. גם אלכוהול שותים בישיבות ידעתם? קנאביס זה לא קוקאין. תרגיעו.
ישראל02.03.23
56
כתבה נכונה מאוד בתור בחור ישיבה אני מעיד שזה התפשט הרבה יותר ממה שמתואר בכתבה
ננני 02.03.23
55
העגלה המלאה נוסעת אין עצור
נח02.03.23
54
הרב זכאים שליט"א, מאוד אוהבים אותך אבל בשורה התחתונה זה בלבולי שכל והנחות משוללות יסוד שמבוססים על חוסר ידע והרבה סטיגמות הקנאביס כתרופה עדיף על פני כל תרופה אחרת וכל התופעות שציינת עלולים לקרות לכל אדם ובלי קשר למה ואיך מרפא את עצמו
חיים גוטליב02.03.23
הרב זכאים לא דיבר על חולים שזקוקים. מעט התבוננות בדבריו. הוא גם לא דיבר על בחורים מישיבות מסויימות ובכלל לא על בחורים. אין סניגור נעשה קטיגור
יהונתן03.03.23
53
לפני עשרים שנה השתתפתי בהרצאה לפני קהל חילוני. והמרצה הכריז אצל חרדים אין סמים!!!! זה היה כל כך נכון אז....
ספי02.03.23
52
טוב כדורים פיסכאטריים יותר טוב? שאלתם כמה בחורים משתמשים בכדורים? זה הכל אותו סוגיה הפרעות בנפש שלא יודעים איך להתדמודד אז דוחפים כדור ממכר שיותר מסוכן מהקנביס. הקנעביס גם גרוע אבל זה פחות גרוע מהכדורים.
פיסיכייאטר02.03.23
זה מעוות לגמרי שנותנים כדורים לבחורים. 🤯🤯🤯
צדיק המסיכות03.03.23
מי אמר שכדורים יותר מסוכן? זה סתם לתרץ
אחין03.03.23
51
אני מתעסק בתחום הזה עם בחורי ישיבות ואין לכם מושג כמה זה נכון ומצער
מאיר02.03.23
50
מה קורה בישיבות קפלן(נתיב הדעת,דעת אהרון) מישהו יודע?
אחד ששם לב03.03.23
אין סיגריות ככה זה בכלא
בחור ישיבה03.03.23
49
אף פעם לא הבנתי מה כ"כ טעים בעשן!ואתם יודעים שעוד פעם חשבו שזה בריא,עד שגילו את ההשלכות החמורות של זה! אני פונה כעת לכל המעשנים בבקשה:רק אל תעשנו במקומות ציבוריים! ה דוחה לקבל את העשן שיצא מהפה לתוך הראות שלי!איכס!אל תתחילו עם זה יש לי דוד שהוא כולה בן 25 ואין לו שיניים בגלל זה הכל שחור ואכול
טלי🍒02.03.23
48
לא צריך לכתוב כזאת כתבה שמחפישה את עולם התורה וגם אם זה נכון בכל אופן זה לא יגרום לתופאה הזו להפסיק
משה02.03.23
למה כולכם כל כך מפחדים מביקורת וכאילו אתם תמעד בסדר ולא טועים אף פעם? זו תופעה בעולם החרדי. אז תטעו קצת , אל תכחישו את האמת.
צדיק המסיכות03.03.23
לא מלמדים אתכם עברית?
עילג03.03.23
47
רגע, דם לי יש משפט : יין ישמח לבב אנוש, וחשיש פי שלוש
שניר02.03.23
מטומטם..
אנונימית 103.03.23
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח זה ענק.
אחד03.03.23
46
שכחתם שזו עונת הרישום עכשיו ????????????????? ככה עושים רישום בעולם הישיבות של היום...........
סתם אזרח02.03.23
45
עצה: בחורה בשידוכים שלא רוצה "ליפול" על בחור מכור (מסתמם לעתים) שתשלול לחלוטין בחור מעשן ותברר זאת
שדכן ותיק02.03.23
אין כמעט בעולם הישיבות בחורים שלא מעשנים. ויש מקום להרחיב אבל זה לא הבמה
בחור ישיבה03.03.23
44
מה בחורה אמורה לעשות בשידוכים??? בחורים בואו תסבירו
עדי02.03.23
שגם תעשן
טיטוס 02.03.23
וואלה
חיים03.03.23
אין שום בעיה בקנאביס, זה רק מרגיע, אלכוהול זה פי מליון יותר גרוע
נבוזראדן02.03.23
אלכוהול ממכר יותר מקנאביס מחקר של המכון הלאומי להתמכרות לסמים (National Institute on Drug Abuse) מצא כי מתוך כלל האנשים שניסו קנאביס רק כ-9% פיתחו התמכרות אליו בסופו של דבר. לעומת זאת, אחוז המתמכרים לאלכוהול עומד על כ-15%
ישראל05.03.23
קודם כל לחשוב האם זה באמת גרוע האם זה אסון דבר שני לשאול על זה דוגרי אם הוא אומר שכן אז לפחות את יודעת שהוא בחור כנה (תכונה מאוד חשובה) אם הוא אומר שלא אש מצוין בסופו של דבר אתם בונים מערכת אמון
חיים03.03.23
שתמצא לה בחור שלא מעשן כלום לא נרגילה, לא סיגריה ואז היא גם בטוחה מבחור שמעשן סמים
אני03.03.23
43
אכן בשנים האחרונת תופעת עישון הקנאביס בעולם הישיבות תפסה תעוצה,קצת מגוחך שהכתב המכובד מציג מספרים מדוייקים מנסיון אף פעם אי אפשר לדעת בדיוק
יאיר02.03.23
42
אכלתם אותה אם נכנס הזבל הירוק לישיבות זהו העולם חרב
סמי הצליח לעבוד עליכם02.03.23
41
ולא כתבתם כמה בחברון
יוסף 02.03.23
בחברון כבר אבדו את החשבון
iosi04.03.23
40
זה רק אצל הישיבות הליטאיות . העיקר שיש אלולללללללללל ושאר השנה לא לומדים ולא נמצאים בסדר כי יש אלולללללללל וזהו חברון מירקול תורה ושאר ירקות אותו דרק
בדוי02.03.23
39
עבודה זרה יז:="כל העוסק בתורה בלבד דומה כמי שאין לו אלוה" יש לחנך לנתינה והתנדבות ולא רק ללמוד תורה . עיין גמ: שם
RAFI02.03.23
אתה מוציא את דברי הגמרא מהקשרם משנאת תלמידי חכמים. סורי. אני גם לא יודע מה באמת העובדות. תכלס מי שלומד תורה וחרדי מץנדב מכל אוכלוסיה אחרת בארץ ובעולם
הזהרו בגחלתן06.03.23
38
קל לעצום עיניים לא לראות ולא לדעת ולהסתובב בתחושה שמיטב בחורינו שוקדים על תלמודם ומתעלים, אך לא היא, התעלמות המשכילים מחפירה הם מנותקים מהמתרחש בעולם הישיבות ועל כך נשלם ביוקר.
חיים02.03.23
37
בחור שישמעו עליו שהוא מעשן סמים, הוא מחוק בשידוכים
Slomo02.03.23
36
אם הייתם רוצים רק "לעורר" על זה הייתם מביאים את דברי הרבנים במכתב ודברי רופאים בעניין וכד'. פשוט לכלכתם, כל השמות והמספרים לפרטי פרטים לא מוסיף ורגע לפני שאתם מעלים כתבה שימו את המשפט שאתם מציגים כשכותבים לכם תגובה "החפץ חיים" וכו'
שלמה03.03.23
35
בדיוק הבוקר אני מגיע לשטיבלאך בעיר מגורי, ואני שומע בחור אומר לחברו, בא לי כעת אלכהול, דחוף. זה היה בשמונה בבוקר. הזוי!!!
יהודה03.03.23
34
פשש המספרים המדויקים שהבאת לא מקנים אמינות רואים שאתה כותב צעיר וחסר ניסיון פעם הבאה תתשטש את החרטוטים ואל תכתוב נתונים מצוצים מהאצבע
ישיבשער שמכיר את עולם הישיבות03.03.23
33
אני לומד במירפלד ואין לנו בשיעור בחור אחד שיודיעם עליו שהוא מעשן אז איך האברך החרטטן הזה יודע
שש03.03.23
סיפור טרי:בחור במירפלד הצטרף לכת הלל. מה אתה מדבר?!
בחור ישיבה03.03.23
כנראה שאתה(למזלך) תמים ממש או שקרן מדופלם.
אנונימית 103.03.23
32
אסור לעשן אפילו סיגריות בישיבות . על זה הרבנים צריכים לדבר.
רופא03.03.23
31
כותהב הכתבה ברור נגד כמה ישיבות.... בלי מילה על חברון... ובלי דגש על התופעה המטורפת של הסמים בפונוביז... כמובן שערי שמועס שזה הכי ידוע בעולם הישיבות על הכמויות המסחריות שמסתובבות שם זה לא יוזכר מילה
מודי02.03.23
מסעים עם כל מילה אין לך מושג כמה אתה צודק
ישבישער מצוי04.03.23
30
בוולפסון??? הבחורים שם חנונים
יאיר05.03.23
29
רק בחברון יש סמים.
ירושלים03.03.23
28
לשון הרע או מוציא שם רע מדאורייתא. לא נראה שכותב הכתבה מנסה לפתור בעיה אלא להוציא שם רע על עולם הישיבות. כנראה מקנאה.
יענקלה03.03.23
27
חירטוטיישן
אבי03.03.23
26
שכחתם לדבר על חברון שרק לפני שבועיים המשטרה מצאה כמה סוחרי סמים שם. על פי הכמויות של החומר המשטרה מעריכה שכשליש מבחורי הישיבה מעשנים. לתפארת עולם הישיבות כל הסיפורים האלה מחזקים בי את ההבנה שמשהו רקוב במערכת הישיבתית של ימינו. הגיע הזמן לשנות!
אני03.03.23
אתה כותב שטויות "הישיבה" העיפה שלוש בחורים שהיו באירוע ולקחו שחטה מאדם שהיה שם ולא היה שום קשר למשטרה
יהודה 07.03.23
אתה ממציא סיפור על סמך פרסום מוטעה בתקשורת ועוד מעז לכתוב את זה כאן? לא שמעת על גהינום?
HU09.03.23
25
אני מכירה זוג עם ילדים שהבעל מעשן קאנביס הוא טוען בתוקף שזה לא משפיע עליו אבל בשבת שהוא בלי זה הוא הופך תוקפני וחסר סבלנות השבתות שם גהינום במקום שיהיו מנוחה ושמחה… עניין של זמן עד שיתגרשו
אחת שיודעת03.03.23
הרב זכאים בדבריו הקצרים והקולעים רמז לזה ואני מכיר את התופעות הללו גם מקרוב
שגיא06.03.23
24
אתם סוגרים את כל הבחורים ללא מעש. לא נותנים להם להתפתח, ללמוד, לעבוד. התורה היא דרך חיים ומדריך לחיים היא לא במקום החיים
ברור שיעשנו04.03.23
מבלבל במוח. מה עישנת??? תורה היא החיים!! ומי שלומד יודע
שגיא06.03.23
23
יש לעשות כתבה פולואפ לעשות בדיקה מקיפה בכל הישיבות ישיבות הדגל כולל ישיבות וותיקות ליטאיות וחסידיות כאחד שימוש בקנאביס רפואי הוא היחיד שמותר רק בהמלצת רופא כל שאר מסוכן הנושא מורכב מדי
יענקי לולשביץ04.03.23
22
כמה בחברון??? לא כתבתם
הההה04.03.23
21
ירוק זה לא סם, תתקדמו
יאיר 05.03.23
20
גם בישיבות החסידות לא חסר, למדתי בחיי משה וגם שם היו כמה וכמה שעישנו אבל בשו שו
חיי משניק05.03.23
19
נושא כואב וטוב שהוא עולה פה ושיעלה בכל מקום גם בשידוכין ששווער משלם על החתן המדהים שלו חצי מליון שקל שיידע מה הוא עשה בליל הכלולות של חבריו
ישיבישעער05.03.23
18
מה רע בגויינטים טובים. עדיף מאלכוהול ומחדד את השכל וריכוז.
ליאור04.03.23
17
ברור הראש ישיבה פוחד על הרישום אז כנראה שאין סמים בישיבה ואגב הכתב כותב שאין הרואין וקוקאין אז הכל עניין של זמן בעוד פחות מ10 שנים גם זה יהיה תפסיקו לטטא מתחת לשטיח אם זה המצב אנחנו בבעיה רצינית
יוני05.03.23
16
אני חושבת שבחור ישיבה שמתחיל עם בנות זה הרבה יותר גרוע מלקחת סמים,מילא הוא בחר בעצמו לדפוק לעצמו. אבל אם אני החלטתי לצאת להליכה בישוב שלי למשל ואיזה בחור החליט לזרוק לי איזה מילה מטרידה אז לו זה היה ממש מגניב באותו רגע ואולי גם כמה זמן אחר כך ואולי גם בעיניי חברים שלו....
לילה 03.03.23
15
תתחילו להבין שבישיבות הכמויות של האוכל המזיק והאלכוהול שהורג = כן הורג זה לגיטימי . אבל תפרחת קנאביס שזה הכי בריא שיש נוגד חמצון. לא ממכר 0 תמותה 0 תופעות לוואי משחרר מתחים וסטרס זה פתאום נהיה אסור? כמובן שאני מדבר על נקי . לא לשים פארש זבל מסרטן שמוכרים לכם בסיגריות כי רוצים שתמותו מהר .
אתם מקשקשים.. תלמדו קצת 03.03.23
14
כאמור - זה כמו כדור שלג.. מתחיל מ-סמים קלים ("חומרים" קלים) ל-ח"ו לסמים קשים ומה שהגם זה ביזבוז כסף והשחתת זמן יקר. כי כדי לקנות אותם הוא צריך כסף וח"ו הוא יגיע במהרה למעשי גינבות ושוד ! ויש לעולם הישיבות מה לילמוד מהציבור הדתי לאומי ששם בכלל לא מקובל לעשן אפילו סיגריה..
ירושלים03.03.23
13
ישיבה מאוד וותיקה נסגרה לאחרונה בצפון חלק מהבעיות שהיו שם זה לא הסמים אלא ה"סוחרי" סמים שהיו בישיבה
אורי05.03.23
12
כתב חמוד, אולי תפסיק לדחוף את האף לתוך עולם הישיבות? מה המטרה שלך. קידוש ה' או חילול השם? אה לא שכחתי...בעצם הכל זה רייטינג. הא ותו לא.
דודי05.03.23
11
עכשיו רואים את מה שזעקנו לפני שנים, הידרדרות חסרת מעצורים.
האביב הליטאי מכה בעוז06.03.23
10
למה חברון לא מוזכרת פה? היא ראש וראשון לכל דבר שבמאפרה...
יעבץ06.03.23
9
בתכל'ס התופעה קיימת. אין בכך ספק ,רק שזה מצחיק עד כדי מגוחך לתת מספרים ואחוזים כמה יש בכל שיעור ובכל ישיבה -זה לא רציני על איזה עבודת מחקר אתם מתבססים?
ישיבישער06.03.23
8
כמה אני צריך את החומר הזה אבל הוא פשוט בלתי ניתן להשגה...
מירע'ר06.03.23
7
כאשר בחורים עישנו סיגריות רגילות אחרי שראו את הרבנים שלהם עושים אותו הדבר למרות שידעו על הנזקים בעישון, לעשן קנביס או חשיש זה רק דרגה אחת קדימה אבל אותו רעיון. עד שלא יהיה איסור על עישון סיגריות, מה תלינו על עישון "ירוק"?
יהושע06.03.23
6
בתור בחור בישיבה עם 600 בחורים ישפחות ממנין של מעשנים וגם אז זה בסתר
משה07.03.23
5
ארי אולי תכתוב את המספרים בישיבות חב"ד????
יוסף יצחק09.03.23
4
מכיר אנשים שפשוט נהרסו להם החיים מהירוק הזה .לא שווה את המחיר הכבד
מאיר08.03.23
3
כל בית בישראל צריך לעשן קצת בשביל השלום בית תמהיל של - 70% טבק 30% ירוק, זה טוב ומרגיע.
אלי09.03.23
2
אני בחור שמשתמש לפעמים והתופעה הזאת נמצאת כמעט בכל ישיבה בפורים גם מלא מעשנים יש בחורי ישיבות שהם בעצמם מפיצים כל מילה בכתבה אמת
בחור ישיבה קלאסי09.03.23
1
וזה הסיבה הרבה בחורי ישיבה מתקלקלים... כי הכל זה צביעות מצד אחד הכי חשוב זה להתנדנד בסדר ודקה לפני ודקה אחרי להתנהג כבהמה .... הישיבות לא מחנכות לדרך ארץ אלא לבחור טוב בשידוכים ....
שפוי 09.03.23
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

אחר ששבת בישיבה | הפוסק הגר"מ שטרנבוך בקידוש לבנה 

חיים רוזנבוים | 19.05.24

ביום ההילולא

תלמידי הגר"א אבא שאול זצ"ל זעקו בתפילה לאור המצב הקשה 

חיים רוזנבוים | 19.05.24

מחדש חודשים 

בחצר ישיבתו: ראש הישיבה הגר"מ מאזוז קידש את הלבנה

חיים רוזנבוים | 17.05.24

אחרי התרגיל

הממשלה לבג"ץ: עד סיום כנס הקיץ - יהיה חוק גיוס חרדים

נחמן שטרנהרץ | 16.05.24

נעדר מהישיבה 10 חודשים

ראש הישיבה חזר לישיבה ומסר את השיחה השבועית • גלריה

חיים רוזנבוים | 16.05.24
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

גלריית תמונות

כך פתחו את זמן קיץ בישיבת 'אבני נזר' בירושלים | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.05.24

"אם הוא לא כבנו - צריך לפטר אותו" • צפו

ההדרכה של הגרב"ד לר"מים | "ר"מ חייב שהלימוד יהיה מתוק ולאהוב את התלמיד, לדאוג לו"

חנני ברייטקופף | 14.05.24

גלריית תמונות

מעמד של שמחת התורה: מאות הבחורים סיימו יחד את הש"ס

חיים רוזנבוים | 13.05.24

עסקין בחדוותא דילי

הפוסק בשיחת 'פתיחת הזמן' ברשת הכוללים | תיעוד מיוחד

חיים רוזנבוים | 12.05.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

ביקור חיזוק

ראש הישיבה: החיילים בכניסה - לא יודעים שאתם השומרים

חיים רוזנבוים | 09.05.24

אנו רצים והם רצים

ויחזור לתלמודו: אלפי תלמידי הישיבות התחילו את זמן קיץ

חיים רוזנבוים | 09.05.24

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24

על יד ארון הקודש המוזהב 

תיעוד מפתיחת זמן קיץ בהיכל החדש: הגר"י בירך "שהחיינו"

חיים רוזנבוים | 08.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

גלה איך לחסוך מאות שקלים בחודש עם כלי ניהול חכם!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

ענבי הגפן

המונים בשמחת אירוסי נכדת הגרמ"ה הירש | גלריה

חיים רוזנבוים | 08.05.24

צרבי דרבנן

במודיעין עילית מתכוננים לחג שבועות | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24

גלריה מכבוד התורה

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 06.05.24

ותלמודו בידו

מול גלי הים בקיסריה: כך נפש הגר"ש גלאי בימי בין הזמנים 

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם