כיכר השבת

כינוס 'לב שומע' | סיקור ותיעוד

הגר"ג אדלשטיין נשאל: האם להעיף מהישיבה בחור עם סמארטפון? • צפו

למעלה מ-1500 מרביצי תורה התכנסו בכינוס השנתי של 'לב שומע', על מנת לעסוק בדרכי החינוך בזמן הזה | במרכז הכינוס: שו"ת חינוכי עם ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין | "אם חסר אהבת הבריות, הוא (הר"מ) לא יכול להשפיע", חידד ראש הישיבה | האם להעיף בחור עם סמארטפון? ומה לחדד אצל בנות הסמינרים? (חרדים)

23
חזקי שטרן | כיכר השבת | ט' באייר | 30.04.23
הגר"ג אדלשטיין נשאל: האם להעיף מהישיבה בחור עם סמארטפון? • צפו

למעלה מ-1500 מרביצי תורה מרחבי הארץ התכנסו בשלהי בין הזמנים באולמי 'בית ישראל' בירושלים, על מנת לעסוק בדרכי החינוך בזמן הזה, לשמוע דעת תורה בנושאים השונים וגם לגעת בסוגיות מקצועיות הרלוונטיות לבני ישיבות.

הכינוס שמארחיו היו רבני ופעילי מפעל החינוך 'לב שומע' מתקיים כבר למעלה מ-15 שנה וכבר עמדו בראשו מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל ולהבל"ח רשכבה"ג ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, עמד השנה בסימן "הקשר עם התלמיד". הגאון רבי אליאב מילר יו"ר 'לב שומע', הביא את עדותם של מרביצי התורה על התועלת הגדולה שמקבלים מהכינוסים למשך כל ימות השנה, והעמיד את מטרת הכינוס בשנה זו כפי שהוכרע ע"י מרנן ורבנן להתמקד בחשיבות הקשר בין הרב לתלמיד.

במרכז הכינוס השתתפו מרנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה ורבים מגדולי ראשי הישיבות, שם הובאו דבריו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שעמד על כך שבחור שיש לו איזה קושי, הוא לא יכול ללמוד ור"מ שיכול לדבר איתו, חייב לעשות זאת, וכלשונו "זה החיוב של ללמד", והדגיש את הצורך באהבת הבריות כדבר שקודם למקרבן לתורה. "ואם יש את המעלות האלו באדם, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות, אז מקרבן לתורה. ואם חסר אהבת הבריות, לא שייך, הוא לא יכול להשפיע".

השו"ת עם ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין

דבריו המלאים של ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין

ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין: "יש משנה בפרקי אבות, 'הוי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה'. יש סדר, 'אוהב שלום', 'רודף שלום', 'אוהב את הבריות' ו'מקרבן לתורה' – בסוף. זה הסדר.

"ואם יש המעלות האלו באדם, 'אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות', אז 'מקרבן לתורה', ואם חסר אהבת הבריות - לא שייך, הוא לא יכול להשפיע, הוא לא יכול להשפיע. תלוי באופי של האדם, משנה בפרקי אבות, זה הכלל".

הרב אליאב מילר: איך מסבירים לר"מים שכדאי שישמעו וילמדו ענייני חינוך?

ראש הישיבה: "זה זיכוי הרבים, הר"מ הוא מזכה הרבים, ואם הוא לא יודע איך להתנהג עם תלמידים, הוא לא מצליח, אין זיכוי הרבים. זה צורך הזיכוי הרבים. לצורך זיכוי הרבים צריך לדעת איך להתנהג עם תלמידים".

הרב אליאב מילר: כשרוצים ללמד בחור שכדאי לו להתייעץ עם הרבנים בדברים שקשה לו, שהוא מתמודד איתם. איך לומר לבחור שכדאי לו להתייעץ? הרבה פעמים בחור מרגיש שהוא יודע הכל, הוא מבין, הוא יודע, הוא רוצה לבד להסתדר...

ראש הישיבה: "כך המציאות, המציאות שאין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים, אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים, כך המציאות, אין ברירה. רק לא לפרסם את זה, שיהיה בצינעא, בלי פרסום".

הרב אליאב מילר: המטרה שיש בכנס הזה שר"מים יבואו וישמעו מה יש לגדולי ישראל לומר, בשביל שהם ידעו איך לקרב את התלמידים שלהם. השאלה היא, שיש ר"מים ששואלים האם הם מחוייבים באמת לקרב את הבחורים יותר, הם שקועים, הם מכינים שיעור טוב, הם מרגישים שהם מקרבים את הבחורים בדרך הלימוד. השאלה היא אם ר"מ צריך להתעניין גם בדברים של היום יום של התלמיד, איך הוא מרגיש או דברים מסוג כזה?

ראש הישיבה: "זה חשוב מאד, זה חשוב מאד. הרי הוא צריך עזרה, לפעמים הוא סובל, הוא לא יכול ללמוד, אם הוא סובל הוא לא יכול ללמוד, הוא לא מרגיש טוב, הוא לא יכול ללמוד, הלימוד הוא לא לימוד. אולי הוא (הר"מ) לא יכול. גם יכול להיות, יכול להיות שהוא לא יכול, לא כל אחד מתאים לזה, אבל אם הוא יכול אז הוא חייב - זה החיוב ללמד".

הרב אליאב מילר: זה בחיוב של 'ללמד'?

ראש הישיבה: "בוודאי, 'ללמוד וללמד'".

הרב אליאב מילר: יש גם לב שומע בנות שמאד מנסים לקרב ולעזור לבנות. מהו הדבר החשוב שבנות בסמינר צריכות להכין את עצמם לחיים, לקראת בנין הבית עם בן ישיבה?

ראש הישיבה: "יראת שמים ומידות טובות, יראת שמים ומידות טובות. מדות טובות זה טבע, להתנהג במידות טובות, להתנהג לפי הטבע, להתנהג לפי המידות".

הרב אליאב מילר: אולי עוד שאלה אחת שמתמודדים איתה היום בישיבות יש לפעמים בחורים שרחמנא ליצלן נכשלים ומחזיקים מכשיר סמארטפון מכשיר פלאפון לא טוב, יש אצלנו הרבה פעמים ספק, כשאנחנו יודעים דבר כזה האם לשתף, אנחנו מאד זהירים בדבר הזה, רק אם מכירים את הר"מ, אבל לפעמים רמי"ם שואלים אותנו מה הם צריכים לעשות עם בחור שיש בישיבה ויש להם חשש שאולי, לא יודעים בבירור, אבל יש להם חשש שאולי הוא מקלקל בחורים אחרים. מצד שני אם יזרקו אותו יודעים שיפסידו אותו אם יזרקו אותו מהישיבה הוא ילך לרחוב...

ראש הישיבה: "בוודאי הוא צריך טיפול, צריך טיפול וצריך לדעת איך, בצורה עדינה, בצנעה, בלי פרסום, בחדרי חדרים. להגיד לו שכדאי לו, לטובתו, זיכוי הרבים, זיכוי הרבים, שכל המעשים הטובים שעושים המושפעים שייכים למשפיע, כל המעשים של המושפעים ושל הדורות הבאים גם כן, עד סוף כל הדורות - הכל שייך למשפיע, אפילו שהוא בעולם האמת כבר, הוא מקבל עוד זכויות".

לסיום, בירכם ראש הישיבה ב"סייעתא דשמיא בזיכוי הרבים".

דברי הגר"ד לנדו

כמו כן הובאו דבריו של הגר"ד לנדו, ראש ישיבת סלבודקא, שדיבר על חשיבות הקשר של רבנים בישיבות עם רבני לב שומע. "הארגון המאוד חשוב ומאוד נצרך "לב-שומע" הנועד לסייע לבחורים במהלך התקדמותם בלימודיהם ובנתיב אורחות חייהם ובכל הקשור להתפתחותם בכל ערכי התורה ‏וסגולותיה לימודה וקיומה".

הגר"ד המשיך ואמר כי "מה מאוד נדרש ונצרך הקשר של מוריהם ומחנכיהם הדואגים ומסורים למען התפתחותם הרוחנית וההתנהגותית עם פעילי ומנוטי הארגון הנ"ל. איש לרעהו יעזורו למען הצלחת פעולות נעלות וכל כך נדרשות אלו, להגדיל ולהאדיר תורה וכל לימודה והתעלות בכל ערכי סגולותיה מעלה מעלה. בהצלחה רבה".

משא מיוחד ומרכזי נשא ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי, שבלשונו הזהב ריתק את הציבור ודיבר בגודל מעלת האוזן שומעת של הרב לתלמיד, מלבד הענין הזה שהתלמיד מבקש לשמוע הסבר בסוגיה בה הוא מתקשה, או עצה נכונה בקושי העומד לפניו, הוא מבקש לדעת אם הוא שואל טוב, אם מעריכים את דבריו, ובכך הוא מחיה את עצמו ומוציא את כוחותיו אל הפועל.

הוסיף הגרב"מ וסיפר עובדות שנכח בהם וששמע מחמיו מרן המשגיח הגר"מ חדש זצ"ל בעניינים אלו. וכן סיפר על האלטער מסלבודקא איך שנתן לבחורים אחריות, "שבחור פלוני מגיע לכאן וידוע לי שהוא עילוי, אבל אני רוצה שאתה תכוון אותו", והוסיף וסיפר איך שהיה שולח בחורים למסור חבורות לפני כל הישיבה והיה מגיע לשמוע אותם וכך בנה אותם להיות גדולים בישראל.

התרגשות הורגשה בציבור עת הוקרא מכתבו של הגאון רבי משה הלל הירש, ע"י הגאון רבי ברוך מרדכי זאקס, ראש ישיבת סלבודקא לצעירים שכתב שנבצר ממנו להשתתף בכינוס, והדגיש את חשיבות ההתכנסות כדי לחזק את הקשר לתורה והקשר לר"מים אצל תלמידי הישיבות אשר בזה תלוי הצלחת תלמידי הישיבות.

והוסיף עוד שהניסיון מוכיח שקשר אוהב וחם בין הרב לתלמיד מציל רבים מירידות ומשברים מכוח הרגשת התלמיד שיש לו למי לפנות ולרב אכפת ממנו, וכך התלמיד מחשיב יותר את דברי הרב.

מכתבו של הגרמ"ה הירש

במהלך המעמד נשאו דברים, הגאון רבי שרגא שטיינמן, ראש ישיבות אורחות תורה, חבר מועצגה"ת וחבר וועדת הרבנים של לב שומע. הגאון רבי דוד כהן, ראש ישיבת חברון וחבר מועצגה"ת. הגאון רבי חיים פרץ ברמן, מראשי ישיבת ישיבת פוניבז' וחבר ועדת הרבנים של לב שומע, שאף הביא דברים מחמיו הגרב"ד פוברסקי. כמו"כ השתתף הגאון רבי אברהם סלים, ראש ישיבת מאור התורה וחבר מועצת חכמי התורה.

הגרמ"י שלזינגר השיב לשאלות שהופנו אליו באמצעות הגאון רבי אליהו קלרמן שליט"א, מנהל רוחני בישיבת פוניבז' ובתוך דבריו דיבר בהרחבה בגנות התופעות שבחורים מבטלים שעות רבות, והחשיבות למצוא לכל אחד דרך לגישמאק בלימוד, וככל שיצליחו להיכנס יותר לתוך הלימוד יתמלאו בסיפוק ויאבדו את החשק בידיעת נייעס וברצון לבטל זמן. וכן על החשיבות והצורך שיש לכל אחד למצוא לעצמו רב שאותו הוא יעריך כדמות ללמוד ממנה וזה יחזק אצלו את האפשרות לקבל תורה מרב, וכפי שמצינו אצל גדולי ישראל בדורות הקודמים שידוע עליהם מי היו רבותיהם המובהקים וכך גדלו.

שיח חינוך נערך השנה בהשתתפות הגאון רבי יהושע אייכנשטיין, ראש ישיבת יד אהרן. הגאון רבי יגאל רוזן, ראש ישיבת אור ישראל. הגאון רבי חיים פרץ ברמן, ר"מ ישיבת פוניבז'.

פאנל נוסף בהשתתפות הגאון רבי אליהו קלרמן, מנהל רוחני בישיבת פוניבז'. הגאון רבי חיים פלאי, מנהל רוחני בישיבת חברון. הגאון רבי מרדכי פיש, מנהל רוחני בישיבת עטרת שלמה לצעירים בב"ב ובאחיסמך. הגאון רבי שלום אליהו אלקיים, מנהל רוחני בישיבת דעת חיים.

כמו כן, נשאו דברים סגן השר אורי מקלב ויו"ר דגל התורה בירושלים. בסיום הכינוס הודו ראשי 'לב שומע' למ"מ וסגן ראש עיריית ירושלים אליעזר ראוכברגר, על עזרתו הרבה למען מפעל החינוך 'לב שומע' ופעולותיו הרבות.

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
ניכר עד כמה מרן הגרי"ג אדלשטיין מחובר למציאות בישיבות וסמינרים ושכל מילה שהוא אומר שקולה ומדודה, אשרינו שזכינו.
אנדי30.04.23
16
לזרוק או לא לזרוק ?
לא הבנתי30.04.23
כל מקרה לגופו של ענין, לפעמים אפשר להשפיע על הבחור שלא יחזיק יותר סמארטפון, והבחור מקבל זה על עצמו, וא"כ אין צורך לזרקו מהישיבה, לפעמים לא עוזר כלום, ובחור מתעקש להחזיק זאת בישיבה, וכל ראשו בסמארטפון הפרוץ, ואז אין ברירה אלא לשלחו לישיבה אחרת לבחורים כמוהו!
תשובה30.04.23
15
יושב שם במזרח לפחות אדם אחד, ראש ישיבה שכל התנהגותו נוגדת בתכלית את דברי הגר"ג אדלשטיין שליט"א, ונותנים לו במה לדבר. הכיצד?
ברודמן30.04.23

הצגת כל התגובות

14
נגע הסמרטפון האמיתי נמצא אצל הרמים והמחנכים. הרי אם אנחנו ככ גאים בחינוך שלנו אז למה לפחד מכל סממן חיצוני. למה לטמון את הראש בחול? דת בכפיה זו אינקוויזיציה וזה לא צלח אצל הנוצרים וגם לא יצלח אצל היהודים. תנו לכל מי שרוצה סמרטפון להשתמש בסמרטפון. ותתמקדו בחינוך
נגע הסמרטפון30.04.23
שוטה תשאל את זה על כל גזירות חז"ל, למה לגזור שמא, למה לפחד שמא יכשלו בעבירה? למה אסור להיכנס לנסיון? הגמ' אומרת שאם יש 2 דרכים ללכת, באחד יש פריצות ואחד לא, ואתה הולך מהדרך הפרוץ, על אף שאתה עוצם עיניך, אתה רשע!
אתה רפורמי מטומטם!30.04.23
שטויות
שטויות30.04.23
13
אשרינו שזכינו לגדול דור כזה!!! שיאריך ימים ושנים, אמן!
כנס חשוב מאודדד 30.04.23
12
לא יודע מה אתם מלמדים שם אבל די ברור שאתם לא מלמדים את 1. לא תגנוב. 2. שמי שחתם התחייבות לבית נשפט חייב לכבד אותה ולא לרמות. 3. שנאשם בפלילים אינו ראוי להנהיג עד שיצא זכאי ובוודאי אם הנאשם בעצמו אמר את זה על מישהו אחר. אפשר להוסיף עוד לרשימה אבל כבר בנקודות אלו נכשלתם במבחן התוצאה
גבי ל.30.04.23
1. מלמדים דווקא, אבל סביר להניח שגם אתה לא עושה עד היום רק את מי שלימדו אותך. 2. זה דבר שנתון לדקויות בחוק וזה שייך לעורכי דין ולמערכת המשפטית. 3. תראה לי מקום אחד שזה כתוב בגמרא או בתורה שבכתב, אלא מה יש פה עניין מוסרי, והוא לא בא לו להיות מוסרי, אבל אין [כרגע] חוק נגד אי מוסריות.
מאיר 30.04.23
11
רבנים צדיקים שבאמת אכפת להם מחינוך לא רק מה "יגידו" שרוב פועל בצורה כזאת היום
......30.04.23
10
סוף סוף הראשיי ישיבות והרמ"ים הבינו אחרי הרבה הרס שנגרם בגללם שהם עצמם זקוקים לייעוץ לפני שהם מחליטים לעשות נזקים בילתי הפיכים .. מקווה שהם ייקחו את הדברים כפי שנאמרו ולא יחפשו לעשות על זה "לומד'ס" כפי שרואים על פי השאלות , לדוגמא: "האם זה נכלל בחיוב ללמד" ???. יאללה גם אם זה לא נכלל תגדילו ראש
משה 30.04.23
9
איך בחורים ירגישו פתיחות לשתף? רק אם הרבנים שלהם יהיו אנשים מכילים, רגועים לא נבהלים מהקשיים בדור הזה. וירגישו שהם באמת רוצים את טובתם. לרוב לצערנו לא קורה, אין את הכלים לרבנים להתמודד עם הקושי אלה הפתרון הראשון זה לסמן/ לקטלג את הבחור ובהמשך לפעמים להעיף אותו. עצוב מאוד
אנונימי30.04.23
8
הגולם קם על יוצרו וד"ל
נתי30.04.23
7
כל עוד שלא ישלבו אנשי צוות אשכנזים וספרדים יחד במוסדות החינוך, כל הארגונים הללו לא יועילו כלום! הגיע הזמן לעגן את זה בחקיקה מסודרת שמוסד (ישיבה או סמינר) שלא משולבים בו אנשי צוות ממגוון של מוצאים שונים לא יקבל תקציבים נקודה.
לשים סוף לשמאל הליטאי!30.04.23
ישיבה יכולה לקחת אנשי צוות בעתם למה שמחשק לה
אנונמי30.04.23
למה אתה כה שונא המורשת המזרחית שלך, שאתה מנסה לברוח מזה, לבולל את כולם למשהו חדש? המוצא זה לא הנקודה, הנקודה היא המורשת, הנוסח, והתרבות, והמנהגים, אם אתה משתכנז ואתה מתאים לתפקיד, אז אין בעיה לקבל אותך, אבל אם אתה רוצה להישאר עם כל הדרך של העדה שלך, אז בבקשה יש מספיק ישבות ספרדיות!
לשים סוף לנסיון למחוק עדות שונות מישראל!30.04.23
6
להר׳ אדלשטיין יש לו ראש ישר, שזה דבר נדיר בעולם הליטאי.
יעקב משה30.04.23
5
אליאב מילר עוד מושחת!
ישעיהו30.04.23
4
דבר הכי קל לא לענות על מה ששואלים ולדבר מסביב
חחח01.05.23
3
אבל למה "הכנסיה" לא מצאו שם יותר "יהודי"? למה לא "כינוס" או "אסיפה"? זה מביא יותר תורמים? מקווה שלא לכנסיות…
דודו01.05.23
2
סוגיות שהעולם כבר מזמן העמיק והבין, מגיעות פה לדיון באיחור אופנתי מבהיל. האם רב הוא גם מחנך והאם הוא צריך להבין בענייני חינוך או רק להרביץ תורה.... מפחיד שהשאלות הללו עדיין נשאלות . אבל מוטב מאוחר מלעולם לא
רחל04.05.23
1
יש לומר, שהחיוב על ההתיעצות הוא לא רק מצד הר"מ, אלא גם מצד התלמיד, כנאמר בפרקי אבות - אותם הרב הזכיר - "עשה לך רב", ולהעיר שהרבי התייחס לחיוב זה כ"בקשה נפשית", בלה"ק.
כהוספה לדברי הרב אדלשטיין14.05.23
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות

ראש הישיבה: החיילים בכניסה - לא יודעים שאתם השומרים

חיים רוזנבוים | 09.05.24

אנו רצים והם רצים

ויחזור לתלמודו: אלפי תלמידי הישיבות התחילו את זמן קיץ

חיים רוזנבוים | 09.05.24

ענבי הגפן

המונים בשמחת אירוסי נכדת הגרמ"ה הירש | גלריה

חיים רוזנבוים | 08.05.24

צרבי דרבנן

במודיעין עילית מתכוננים לחג שבועות | גלריה

חיים רוזנבוים | 07.05.24

גלריה מכבוד התורה

מאות צורבי ומאות דפי גמרא - המבחן הגדול של 'ושננתם'

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

חובה בכל בית

"יצאנו בנס בריאים ושלמים": סוד הקמיע של ר' ישעיה מקרסטיר

כיכר בשיתוף, ברכת ישעיה | מקודם

ותלמודו בידו

מול גלי הים בקיסריה: כך נפש הגר"ש גלאי בימי בין הזמנים 

חיים רוזנבוים | 06.05.24

עימותים סוערים | תיעוד

קריאות "נאצים" לשוטרים; 6 עצורים בהפגנת הקיצוניים

נחמן שטרנהרץ | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

סקירה היסטורית

"מי שלא לומד – שיתגייס?" | שלוש נקודות מבט מעמיקות על ה'השקפה' של עולם הישיבות

יעקב מתן | 28.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

התמוטט בביתו

תפילות בעולם הישיבות לרפואתו של בן הגרמ"ד סולובייציק

חנני ברייטקופף | 28.04.24

וישם לך שלום

כמסורת השנים האחרונות | ברכת כהנים המונית בהיכל הישיבה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

מלחמתה של תורה 

ראש הישיבה התנצח עם בני הישיבות בדברי תורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 21.04.24
ש

"בני חיי ומזוני"

בריאות? זיווג? זש"ק? פרנסה? זה מה שיושיע אתכם השנה

כיכר בשיתוף ברכת ישעיה | מקודם
ש

חינם להורדה

הבטאון הפופולארי 'ממלכת התורה מישקולץ' – פסח תשפ"ד

כיכר בשיתוף מוסדות מישקולץ | מקודם

ימות המשיח

מה הסגולה להינצל מחבלי משיח? האזינו להתבטאות רה"י

חיים רוזנבוים | 18.04.24

כיצד מברכין על הפירות 

תיעוד מהנגב: כך בירך ראש הישיבה את ברכת האילנות 

חיים רוזנבוים | 17.04.24

תורה מגנא ומצלא

תהדפו את הטילים; השיחה של המקובל בזמן המתקפה • צפו

איצלה כץ ויהודה גל | 16.04.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

ללא הלוואה או גמ"ח: כך יישאר לכם כסף לפינוקים בכל חודש

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

אמרי יושר

הגאון הישיש מסר שיחת הכנה לבחורי 'קרית מלך' | תיעוד

חיים רוזנבוים | 15.04.24