כיכר השבת

כפי הצפוי

הנשיא ריבלין הטיל על יאיר לפיד את הרכבת הממשלה

נשיא המדינה ריבלין, הודיע הערב בהצהרה בשידור חי, כי החליט להעניק את המנדט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, וזאת, כי לדעתו זו הדרך היחידה להימנע מבחירות חמישיות; צפו (ארץ)

27
רפאל כהן | כיכר השבת | כ"ג באייר | 05.05.21
הנשיא ריבלין, הערב (צילום: לע"מ / ערוץ כנסת, חיים צח / לע"מ)

נשיא המדינה ראובן ריבלין, הודיע בשעה זו (רביעי), כי החליט להטיל את הרכבת הממשלה על חבר הכנסת יאיר לפיד, ריבלין אמר זאת בשידור חי, שהועבר כאן ב'כיכר השבת'.

ריבלין הטיל כאמור את מלאכת הרכבת הממשלה על לפיד, כפי שהמליצו 56 חברי כנסת. כעת ראשות הוועדה המסדרת תעבור לידי ח"כ מיד עתיד, ולפיד יהיו 28 ימים לחזור לבית הנשיא עם ממשלה בידיו.

הנשיא ריבלין אמר בהצהרתו: "השיקול העיקרי הוא הסיכוי הרב ביותר להרכיב ממשלה. מתמונת הממליצים עולה שללפיד יש אפשרות להרכיב ממשלה אם כי הקשיים רבים".

לממצאים אלו חיבר ריבלין את העובדה שיו״ר ימינה, נפתלי בנט, הבהיר לו שאינו פוסל אפשרות להקמת ממשלה עם לפיד.

ריבלין הסביר למה החליט להטיל את המנדט על עוד חבר כנסת, זאת לאחר שבסבב הראשון העדיף להחזיר את המנדט ישירות לכנסת, ל-21 ימים לפני בחירות: "החזרת המנדט לכנסת עלולה להאיץ בחירות, לכן החלטתי להטיל על לפיד". הסיבה לכך היא המגעים הפעלים בין יש עתיד לימינה.

לפיד עצמו הגיב לאחר שקיבל את המנדט: "הנשיא הטיל עלי היום את המנדט לנסות להקים בישראל ממשלת אחדות. אחרי שנתיים של סיוט פוליטי מתמשך החברה הישראלית פצועה. ממשלת האחדות אינה פשרה - היא מטרה. עלינו להקים ממשלה שתשקף את העובדה שאנחנו לא שונאים אחד את השני. שבה ימין שמאל ומרכז פועלים יחד להתמודד עם האתגרים הכלכליים והבטחוניים".

"אנחנו זקוקים לממשלה שתוכיח לנו שהעובדה שאנחנו שונים זה מזה אינה חולשה, אלא מקור הכוח של ישראל. אעשה הכל כדי שממשלת האחדות תוקם מהר ככל האפשר ותלך לעבוד למען אזרחי ישראל".

הנאום המלא

"מכובדי, אמש הודיע לי ראש הממשלה חבר הכנסת בנימין נתניהו, כי לא עלה בידו להקים ממשלה ומשכך הוא מחזיר את המנדט אלי. לאחר שקיבלתי את עמדתן של כלל הסיעות ושוחחתי עם חבר הכנסת יאיר לפיד וחבר הכנסת נפתלי בנט, התברר בפני כי חבר הכנסת נפתלי בנט נותר עם שבעה ממליצים, כפי שהיה בסיבוב הקודם, ואילו לחבר הכנסת לפיד, נוספו 11 ממליצים, כך שיש לו 56 ממליצים.

חבר הכנסת מנסור עבאס כתב כי: "ישתף פעולה בצורה חיובית עם כל מי שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, קרי מי שזוכה למספר הממלצים הרב ביותר" עד כאן דבריו. חבר הכנסת נפתלי בנט, הביע את רצונו בממשלה יציבה שתשרת את אזרחי ישראל, והבהיר כי אינו פוסל את האפשרות להקים ממשלה עם חבר הכנסת יאיר לפיד.

השיקול המרכזי שעל נשיאי ישראל לשקול בקבלת ההחלטה על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה – הינו למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת החדשה. מתמונת הממליצים עולה בבירור שלחבר הכנסת יאיר לפיד יש אפשרות להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת, אם כי הקשיים רבים. בנסיבות אלו החזרת המנדט לכנסת חוטאת לחוק, ועלולה להביא אותנו לבחירות חמישיות, בלא שנוצלו כל האפשריות להקמת ממשלה.

ריבלין, בדרך להצהרה • חיים צח / לע"מ

על בסיס ההמלצות שקיבלתי מסיעות הכנסת, ומתוקף סמכותי, על פי סעיף 9 של חוק יסוד: הממשלה, שוחחתי זה עתה עם חבר הכנסת יאיר לפיד, והודעתי לו כי אני מעניק לו את המנדט להרכבת ממשלה. בין אם תהיה זו ממשלה שהוא יעמוד בראשה בתחילה, ובין אם זו תהיה ממשלה שיעמוד בראשה מועמד אחר תחילה, והוא יכהן בה בתחילה כראש ממשלה חליפי. אמרתי לו כי לא רבים זכו להגיע למעמד הזה, שבו מוענק להם המנדט להרכבת ממשלה בישראל, ושאני בטוח שעבורו זהו רגע שאוצר בתוכו חשיבות, ואחריות לאומית מהמעלה הראשונה.

אזרחי ישראל, כבר זמן רב אנחנו מצויים במבוכה, שלא לומר משבר פוליטי. אך אסור שקשיים אלו, יערערו את האמונה שלנו בצדקת דרכנו וביכולתנו להמשיך ולבנות כאן את בנין הריבונות העם בישראל. ידרש כל אשר ידרש, אנחנו נדע איך לצאת מחוזקים, מאוחדים, לדרך המלך שתנחה את החברה הישראלית. נער הייתי וגם זקנתי, ומעולם לא חזיתי, בשום משבר, שהנמיך את רוחו של העם הנפלא הזה.

מוקדם יותר השבוע, במעמד הענקת פרס ירושלים לאחדות ישראל כאן בבית הנשיא, אמרה הרבנית רחלי פרנקל, אמו של נפתלי פרנקל ז"ל, שנרצח יחד עם גיל-עד שעאר ואיל יפרח, דברים שנגעו בליבי, וראוי שיעמדו לנגד עיניהם של מנהיגנו בעודם עמלים על הרכבת הממשלה. "אנחנו כמעט נואשים" אמרה רחלי, "נכספים לימי חולין, שבהם נוכל לעמוד יחד, בלי לרמוס או להירמס. להיות קרובים בלי למחוץ זה את זהותו של השני. לכבד את מרחב הנשימה הנפרד והמשותף של כל אחד מאתנו. להצליח להתקדם בלי לאלץ לטפס על אנשים אחרים. לחוות את הקדושה והאור או את הקרבה והפלוקלור כל אחד לפי טעמו, אבל ביחד." והוסיפה רחלי ואמרה: "רבי שמעון בר יוחאי אומר: 'בני אל תצפה לרגלי המשיח עד שתראה את הקשת בכל גווניה בבהירות' וזה מלמד אותנו, שלגאולה צריך את כל הגוונים כולם" כך אמרה רחלי היקרה.

החברה הישראלית, חזקה יותר, איתנה יותר, מאוחדת יותר, מגוונת יותר, וטובה יותר ממה שמספרים לנו. אנחנו יודעים לתמוך זה בזה, לשלב ידיים, בסולידאריות, בצה"ל ובכוחות הביטחון היקרים שלנו, בבתי החולים, בעמותות החסד, בהתארגנויות אזרחיות מרגשות, כפי שראינו אחרי האסון הנורא במירון, כפי שראינו לכל אורכו של משבר הקורונה. מתוך השבר הזה, יש הזדמנות גדולה לתקן, ואולי – אין ברירה אלא לתקן, לרפא, לצמוח חזקים יותר.

יקירי ויקירותי אזרחי ישראל, כמו קודמי, נשיאי ישראל לדורותיהם, עשיתי כל שלאל ידי, כדי לשמור על אמון הציבור, גם בעיתות סערה. שלא כקודמי, זוהי מערכת הבחירות החמישית והאחרונה בה ההחלטה על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, נתונה הייתה בידי.

"שגיאות מי יבין, מנסתרות נקיני... יהיו לרצון אמרי פי, והגיון ליבי לפניך ה' צורי וגואלי"."

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
אני כבר רואה את הסופר שמתחת לבית שלי פתוח ופעיל בשבתות וחגים, אחח גן עדן! באמת.. ממש. וואי בואו נציע לו שיצרף את ירון לונדון למפלגה שלו! הם יכולים נורא להינות ביחד
אשכנזיה05.05.21
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
לנמחי05.05.21
24
כולם יודעים שהכל אבל הכל סגור עם חבירו גדעון סער! הכל משחק! הוא סגר איתו שלא ימליץ על לפיד או בנט כדי לדאוג לזה שנתניהו יקבל ראשון ולא יצליח וזה יצן כאילו אפשרות לבנט ללכת לשמאל. זה הכל מתוכנן מראש!
אליהו05.05.21
23
החלטה גרועה לעם ישראל
ללא שם05.05.21

הצגת כל התגובות

22
נשיא פוליטי התנהגות בזויה איכס צא לנו מהחיים
אושר05.05.21
21
יש לי שאלה.. מצד אחד לונדון .. שמח שנהרגו יהודים!!! מצד שני. יאיר גולן עצוב מאוד שמחבלת נהרגה משהו לא מסתדר פה???? יש הסבר למישהו.. ??
חייל בסדיר 06.05.21
20
יו"ר ימינה, נפתלי בנט, הצהיר היום כי הוא בדרך "לממשלת חירום", או אולי יהיה יותר נכון לומר ממשלת חרם, שתכלול את מרצ של יאיר גולן וניצן הורוביץ', מפלגת העבודה של מרב מיכאלי ואבתיסאם מראענה וליברמן שהציע להעמיס חרדים על מריצה ולזרוק לזבל יחד עם נתניהו, אך לא תכלול את נציגי הפריפריה ושומרי המסורת מהליכו
אשר05.05.21
19
שיהיה לו בהצלחה!
קניידלך אפוי05.05.21
18
לא ימוש מפי זרעו. הקב"ה עם עמו לנצח נצחים.
יח05.05.21
17
כולם רשעים שונאי תורה, שונאי מצוות. רוצים לעשות תחבורה ציבורית בשבת, איזה דתי מחלל שבת? יש בחברי כנסת שלהם אנשים כופרים מהעיקר. חילונים לגמרי". הרב רמז גם לבנט כשאמר כי "יש לו כיפה קטנה על הראש כמו העיניים שלו, והוא עושה את עצמו דתי. הם קוראים לעצמם הבית היהודי, זה בית של גויים
הלפרין05.05.21
16
הציונות הדתית בראשות בנט, מוכרים את עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל לשונאי ישראל הכי גדולים בעולם. אין סומכים על הנס. חייבים להקים קול זעקה, תפילה צדקה, מעשית טובים וצום ל3 ימים. בזכות הזעקה, התפילה, הצדקה, המעשים טובים והצום, נזכה מיד לראות במפלתם של שונאי ישראל הכי גדולים בעולם וגאולה שלימה לכל עם
אלמוג05.05.21
15
מעולם לא היה נשיא פוליטי כמו ריבלין, וזה יזכר לו לדראון עולם, השנאה לנתניהו העבירה אותו על דעתו, ואוי לזקנותו של ריבלין שמביישת את ילדותו, והכל כדי להתחנף לשמאל, שינציחו את זכרו, אבל בכך ניתק עצמו מרוב העם.
יוסף05.05.21
14
רובי ריבלין לא הנשיא שלי
רו05.05.21
13
בהצלחה
בהצלחה05.05.21
12
כמה תגובות שנאה יש פה בלי מחשבה של רגע ! תעצרו חבריה ! אתם גרים באיזור חרדי הסופר שלכם יהיה פתוח בשבת?? האוטובוסים שנוסעים מביתר לבני ברק יסעו בשבת?? מי שמחלל שבת גם ככה נוסע אז מה אכפת לי שייסע באוטובוס ריק בשכונה שלו שיפתחו לו את הסופר בשכונה שלו ?? קצת שכל יטיפשים!!! ומי שדןאג מחילול שבת שיילך יע
חרדי מתוסכל06.05.21
11
גדעון אמרת שלא תשב אם לפיד אז שקרת
נחום05.05.21
10
יום שחור שיזכר לדראון עולם ,לא רק מערכת משפט אנטישמית ,עכשיו גם ממשלה אנטישמית רח"ל
שיח סוד05.05.21
9
כמה ימים יש לו להרכיב ממשלה?
אבי06.05.21
8
משיח עכשיו
לפחות הזכיר את משיח צדקנו והגאולה 05.05.21
7
מעניין תמיד שמעתי שכדי להיות ראש ממשלה צריכים להיום אדם משכיל עם נסיון צבאי, אחד שיודע לדבר עם מנהיגי העולם, אדם משכמו ומעלה, פתאום אני רואה שסתם מראיין מהטלויזיה בלי נסיון צבאי, בלי השכלה, אדם שמסית נגד חלקים מהעם, שקרן צרחן דיקטטור במפלגתו, ראוי להיות ראש ממשלה... זה היה משחק מכור מראש לגנוב את הש
יואל05.05.21
6
זיבלין מת על ערבים ועל כסף. אוטוטו יתפרסם השחיתות שלו
ללא שם06.05.21
5
ריבלין הוא חוצפן. היה צריך להחזיר המנדט לכנסת. בכל מקרה, נקווה שלפיד יכשל במשימה זו, שכן אם חלילה יצליח להקים ממשלה זו תהיה בכייה לדורות לכל עם ישראל.
בני ברק05.05.21
4
תלך כבר יא אפס פועל מטעמים אישיים תעוף כבר
ניר05.05.21
3
בזיון. בזיון למוסד הנשיאות. בזיון לנשיא. בזיון למדינת ישראל. כואב! הסברים לולייניים למה להטיל על לפיד את הרכבת הממשלה כשבפעם הקודמת אצל נתניהו ידעת יפה מאוד לא לעשות זאת זה אומר שכולל פוליטי. איכסה
שי05.05.21
2
בושה לציונות הדתית שהצביעו לבנט אלו הערב רב שבהם
מוטי05.05.21
1
הם מכינים כעת את ה'מריצה' לחרדים.
חרד05.05.21
בשעה טובה, זה היה אמור לקרות עוד במשמרת של טומי לפיד זצוק"ל אך עדיף מאוחר מלעולם לא
אתאיסט05.05.21
אולי גם יעניין אותך
בחירות 2021

ח"כ שיקלי: 'סער וסמוטריץ' מונעים ממשלה'

רפאל כהן | 26.05.21

לקראת סבב חמישי?

סקרים: לפיד עולה איווט מתרסק; אין הכרעה

רפאל כהן | 23.05.21

השטח הבוער הכריע

דרמה פוליטית: ימינה פורשת מ"גוש השינוי"

רפאל כהן | 13.05.21

לקראת סבב חמישי?

השמאל מחלק תפקידים; לנתניהו יש סיכוי?

רפאל כהן | 06.05.21

"בנט הפך כל אבן"

שקד: הגענו למו"מ עם נתניהו בידיים נקיות

כיכר השבת | 05.05.21
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"מכבסת מילים"

נתניהו תקף את בנט: תפסיק לעבוד על כולם

יוני גבאי | 05.05.21

רה"מ - בנט או לפיד?

קרב הבלימה החל: מה יהיה בבית הנשיא?

רפאל כהן | 04.05.21

בחירות חמישיות?

סקר חדש: פחות מ-50% תומכים בבנט-לפיד

רפאל כהן | 04.05.21

המאבק על המנדט

בני גנץ פונה לבנט: "תמליץ על יאיר לפיד"

רפאל כהן | 04.05.21
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

הליכוד כשלה

ההצבעה על הבחירה הישירה נדחתה למחר

רפאל כהן | 04.05.21

קובר ממשלת ימין

סער: "לא אסכים לנתניהו שני ברוטציה"

רפאל כהן | 03.05.21

אפסו הסיכויים?

סמוטריץ': 'נלך לאופוזיציה בראש מורם'; צפו

קובי אטינגר | 03.05.21

עושה שרירים

בני גנץ מסרב להתחייב שלא יישב עם נתניהו

רפאל כהן | 28.04.21
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

סיכום פוליטי

נתניהו יסכים לוותר על ראשות הממשלה?

יוני גבאי | 27.04.21

רוב לימין

תבוסה לשמאל: עבאס שב לעבוד עם נתניהו

רפאל כהן | 26.04.21

צפו

לפיד: 'נתניהו עסוק בלייצר מריבות וסכסוכים'

יוני גבאי | 26.04.21

ביום שאחרי נתניהו

בשמאל מאמינים בסיכוי לממשלת בנט-לפיד

רפאל כהן | 22.04.21
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

"מפחיד את הילדים"

חלוץ נגד נתניהו: "זקוק לאשפוז דחוף"

רפאל כהן | 21.04.21

הסבך הפוליטי

לפיד במסר לחרדים: מעדיף להישען עליכם

יוני גבאי | 21.04.21