כיכר השבת

יוצאות מהמטבח

צעד מהפכני: נשים חרדיות הכריזו על ריצתן בבחירות

מהפך בחשיבה? מספר נשים המגדירות את עצמן חרדיות, הכריזו על התמודדות בבחירות לרשויות. אסתר והב, מתמודדת למועצת העיר טבריה: "זה לא סוג של פמיניזם, אלא שליחות" • רות קוליאן, מתמודדת למועצת העיר פ"ת: "יש אמירות, יש עקיצות, מנסים גם להעליב אותי, אבל אני לא מתייחסת" • מיוחד (חרדים,מקומי)

82
ניסים פרץ | כיכר השבת | ט"ז באלול | 22.08.13
נשים חרדיות, לקראת מהפך?
נשים חרדיות, לקראת מהפך? (צילום אילוסטרציה: מאיר אלפסי)

הגל הפמיניסטי שנחשב עד היום לגל חילוני בינלאומי, הולך וחודר יותר ויותר למגזר החרדי. זה התחיל בנשים חרדיות שמחו על עצם המשך קייומם של קווי המהדרין, המשיך בהתבטאויות מחאה נגד אי הצבתן של נשים ברשימות החרדיות לכנסת, וכעת, לראשונה נראה כי נשים חרדיות מחליטות לעשות צעדים ממשיים ומנסות להשתלב בעשייה הציבורית.

לפחות שתי נשים חרדיות תתמודדנה במסגרת הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות, מועמדת נוספת, נמצאת בסימן שאלה, והיא צפויה להסיר את המועמדות תוך ימים ספורים. לעומתה, שתי הנשים האחרות דבקות בעקשנות במירוץ, ומבטיחות כי שום דבר לא יסיר אותן ממנו.

במקביל, נודע ל'כיכר השבת', כי אישה חרדית נוספת המתגוררת בעיר חרדית מוכרת, צפויה להכריז בימים הקרובים על התמודדותה למועצת העיר.

"לא פמיניזם, רצון לסייע"

הראשונה היא אסתר והב, אישה חרדית מטבריה, מהנדסת כימיה בעברה, ואם לשני ילדים, והב טוענת כי היא לא מונעת מרגשות פמיניסטיים, אלא מרצון לעזור לתושבי העיר טבריה.

"זה לא סוג של פמיניזם", אסתר והב (צילום: אהרן והב)

כשהיא מצויידת בברכתו של הרב דוד אבוחצירא, היא מבקשת להיכנס למועצת העיר טבריה, ולסייע לתושבים בעיר.

לא קיבלת הערות בסגנון "מה פתאום אישה?"

"קיבלתי פסק הלכה לפני ההתמודדות, ואמרו לי שאני כן יכולה להתמודד", מסבירה והב בשיחה ל'כיכר השבת', ואומרת כי היא לא רואה בתהליך סוג של פמיניזם העובר על נשים חרדיות: "זה לא סוג של פמיניזם, אני חושבת שבורא עולם ברא אותנו בצורה שלכל אחד יש את התפקיד שלו בעולם הזה, לאישה וגם לגבר, ואני לא מסתכלת על זה כאילו שרק גבר יכול לעשות את העבודה הזה, זו עבודה כמו כל העבודות", היא מסבירה שלדעתה, גם אישה חרדית יכולה לכהן כשליחת ציבור במועצת העיר.

"אני חושבת שיש לי כוחות, דיברתי עם אנשים שאני מכירה מכמה וכמה קהילות בעיר של עולים מרוסיה ומארה"ב, אבל אני לא מדברת רק לציבור של עולים חדשים, אני פונה לכל העיר, לצברים ותיקים וחדשים, לכולם יש את אותן בעיות בעיר".

קיבלת איומים?

"לא קיבלתי שום איום", היא מספרת, אבל מבינה את המורכבות והבעייתיות לפנות למגזר החרדי הגברי: "זה לא מקובל, אז אני מדברת דרך נשים, אני לא יכולה ללכת לבית הכנסת, לעלות לבמה ולדבר עם הציבור, גם אם הם ירצו לשמוע – אני לא אלך, אז אני מדברת אל הגברים דרך הנשים".

היא מספרת שאת הרעיון לדבר דרך הנשים, היא שאבה דווקא מהרבנים: "כשאני הולכת לרב, אני מדברת דרך הרבנית, לא כל הרבנים מקבלים את האישה, אבל לאישה יש הזדמנות ואפשרות לדבר עם הרבנית, והרבנית מדברת בשבילה עם הרב. גם אני עושה את אותו הדבר; אני יכולה לדבר עם הנשים, והנשים תשכנענה את הגברים לתמוך בי".

מה אומרים במשפחה?

"המשפחה הייתה בהלם, הם הופתעו, אבל כולם נותנים לי מילה טובה ותומכים בי, הם מעריכים את האומץ".

היא מספרת על תושבים בעיר שמחזקים את ידיה במסגרת המירוץ, אבל לא מתעלמת מכך שישנם לא מעט תושבים שלא אוהבים את המהלך: "אני חושבת שלא כל הגברים מקבלים את זה, אבל גם לא מדברים על זה, לפחות לא איתי".

"סליחה?, ואם אישה יותר מוכשרת מגבר?"

המתמודדת השנייה, היא רות קוליאן, אישה חרדית שמוכרת בעיקר מהמחאה החברתית בה הייתה פעילה בולטת. היא רצה למועצת העיר פתח תקווה ומבהירה כי שום דבר לא יזיז אותה מדרכה.

קוליאן, נשואה ואם לארבעה, מספרת בשיחה ל'כיכר השבת' כי דווקא במקרה שלה כן התקבלו פניות מגברים חרדים שלא אהבו את ההתמודדות שלה כאישה חרדית למועצה, אבל היא לא מייחסת לאמירות נגדה הרבה חשיבות: "אז מה, שיגידו".

"באו אלי אנשים, אמרו לי שהאישה היא "שר הפנים", והגבר הוא "שר החוץ", אמרתי להם, סליחה?, ואם אישה יותר מוכשרת מגבר?".

את לא מפחדת?

"ממש לא מפחדת" אומרת קוליאן, "יש אמירות, יש עקיצות, מנסים גם להעליב אותי בזה שאני אישה ומטבע הדברים גם אם לילדים, אז שואלים 'ומי יהיה עם הילדים שלך כל היום?', אבל אני לא מתייחסת, אני הולכת ואני יודעת ובטוחה בצדקת דרכי".

"זה 30% פמיניזם, השאר אכזבה" רות קוליאן

את מקבלת תמיכה מחרדים?

"יש גם חרדים שתומכים בי, אבל יש הרבה חרדים שמפחדים לדבר", במהלך השיחה, היא מספרת על גורם חרדי בכיר המועסק בעירייה שעודד אותה על ההחלטה להתמודד, אולם חשש לעשות זאת בפומבי.

על עצם התופעה בה נשים חרדיות לא רבות, אבל עדיין בצעד ראשוני והיסטורי - מתמודדות לרשויות המקומיות, היא אומרת: "אני מאמינה שזו התעוררות, זה 30-40% פמיניזם, ו-60-70% אכזבה של הציבור החרדי מהמערכת הקיימת".

כאישה ממוצא מזרחי, שאלנו אותה מה יקרה במידה ומנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף יבקש ממנה לפרוש מהמירוץ, קוליאן משיבה ביראת כבוד: "אני אשכנע אותו שאני כן צריכה לרוץ", לאחר כדקה בה היא מספרת על תחושת הכבוד שלה לרב עובדיה כמנהיג דתי עצום, היא אומרת חד משמעית כי שום דבר לא יגרום לה לרדת מהמירוץ.

לסיום, היא חוזרת לנושא האיומים עליה ועל בני משפחתה, שאולי יגברו בהמשך הדרך, ואומרת: "פעם אמר לי מישהו ש"יפגעו לך בשידוכים של הילדים", אז עניתי לו שאני, כאישה חרדית, מפחדת רק מהקדוש ברוך הוא, לא מאף אחד אחר".

"אנשים יכולים לאיים ולאיים, אני בטוחה בצדקת דרכי, ומה שיקרה לא הם יקבעו, רק הקב"ה ייקבע".

"אם אישה טובה בתחום - היא צריכה להיות שם"

העיתונאית שיפי חריטן, מבינה את הנשים שמתמודדות ברשויות השונות, אולם סבורה כי צעד שכזה לא אמור להגיע ממקום פמיניסטי, אלא רק במצב בו אישה באמת יכולה לתרום ו"להזיז דברים".

"נשים חרדיות מעולם לא חשבו שהן יכולות להתמודד על תפקידים כאלה, כי התרגלנו שגברים עושים אותם. כמו חברי מועצה, כמו להיות בעירייה או בממשלה, זה פשוט לא היה במודעות שלהן" אומרת חריטן.

אישה מגיעה ממקום יותר מבין לצרכים של נשים (צילום אילוסטרציה: מאיר אלפסי)

לדבריה, היום, כשנוצרה מודעות חרדית בנושאים שונים, הנשים הבינו כי יש להן מה לתרום, שיש להם כוח לשנות דברים. "בסך הכל אני חושבת שבן אדם צריך לשמש בתפקיד שהוא מתאים לו, לא משנה אם הוא גבר או אישה, ואני לא באה ממקום פמיניסטי, אני לא חושבת שנשים צריכות להיות בעירייה או במועצה כי צריך מקום גם לנשים, אני חושבת שאם יש אישה שהיא טובה בזה היא צריכה להיות שם, כדי להזיז את מה שצריך".

"למשל הנציגים החרדיים בממשלה, הם דואגים לישיבות ולאברכים, כי באופן אוטומטי זה יותר קרוב אליהם, אבל אם זו הייתה אישה, היא הייתה דואגת יותר לנשים, לתנאי ההעסקה שלהן, לצהרונים ולנושאים שקרובים לליבן של נשים".

"אני חושבת שאישה באה ממקום יותר פתוח ויותר מבין בצרכים של נשים, צרכים שנציגים גברים לא תמיד יכולים לספק אותם, אז יכול להיות שהגיע הזמן שתהיינה יותר נשים במקומות הלאה, ויינתן מענה לעוד צרכים בחברה שלנו".

בהכנת הידיעה השתתפה שושי מילר

תוכן שאסור לפספס
82 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלמה23.08.13
23
הראשונה שעשתה זאת היא מצפת ושמה שירה ג'רג'י. רות קוליאן אפילו הכריזה על התמודדות בעקבות שירה. חבל שכאתר כל כך רציני אתם לא בודקים את הדברים. חוץ מזה ששירה עשתה את זה בגדול. היא היתה בהמון אתרים, תוכניות וכתבות רבות. ויועצת ראש הממשלה ורד סוויד כמעט אימצה אותה מרוב שזה ענק. שבוע הבא עושים עליה תוכנית
ענת23.08.13
ככה אומרים בצפת
גרסטלון23.08.13
שתשים גרביים קודם...
צילה25.08.13
22
הסאגה הזאת נמשכת במלא עוזה ותפארתה . לאחר שמונו לגוף הבוחר למינוי דיינים קיבלו גם עשרה חברות חדשות בגוף הבוחר לבחירות לרבנות הראשית לישראל פרי פירותיו הבאושים של מיודענו הטייקון מרעננה. עכשיו הרימו ראש. לאן נגיע? שרה שנירר מתהפכת !
מוטי23.08.13

הצגת כל התגובות

21
לאישה החרדית מגיע יותר מקום בחברה. עליה להשמיע את קולן של נשים רבות ברחבי הארץ. אני רואה בצעד זה צעד מבורך לנשים ולחברה החרדית בכלל! סוף סוף הקידמה הגיע לאזורנו!
אישה23.08.13
אז כן. אסור מפורשות לעשות כך!
דני23.08.13
20
איזה יופי איזה פריחה. זה תחום שרק אשה מבינה בו כמו שצריך
meirmsl23.08.13
19
אין לה שום סיכוי, כל מי ששומע אותה אומרת מילה מבין שאין שם כלום.
ירון22.08.13
סימן שנשים בכללותן לא מוכשרות?
רבקה23.08.13
לא בגלל שהיא אישה, ואז ישמיצו את החרדים על ריק.
דוד23.08.13
מבחינתי שתרוץ כל מי שרוצה, אני התייחסתי לגופם של רצות. אם תהיה מישהי ראויה אני אשקול להצביע כמו עבור כל אחד אחר.
ירון23.08.13
שאלתך ראויה והיא זו שתעמוד למבחן הבוחר. אך פסילה מראש של מועמדת בגין מינה, זוהי איוולת ועוול. לכל הזכות לבחור ולהיבחר. והטובה או הטוב מביניהם תנצח או ינצח.
יחיאל מיכל לוין23.08.13
18
לשרה שנירר נמאס מהבורות של האישה החרדית שאינה יודעת קרוא וכתב, ובזכות מאבקה הנמרץ הוקמה לראשונה רשת בית יעקב לבנות.והיום האישה החרדית משכילה יותר מבעלה.
דן סגל22.08.13
טיפש, שרה שנירר עשתה זאת למנוע התבוללות ומתוך קדושה וצניעות גדול מאד. אין ספק שהיא אשת חייל עטרת בעלה ובעלה הם גדולי התורה שאישרו את פעולותיה שכולם היו לשם שמיים. הבעל ביקש לרכוש השכלה כללית אי פעם? התורה היא החכמה וההשכלה היא ההסכלה.
תגובה לאויל22.08.13
הרבנים התנגדו נמרצות לשרה שנירר, משום כל כבודה בת מלך פנימה, והכי קל לשלוט בנשים עמי ארצות. אלא ששרה שנירר וחברותיה נלחמו בעוז. והרבנים נאלצו לוותר. כיום הברכה הפכה לקללה. כאשר הגברים בבית המדרש, הנשים רוכשות הסכלה בהיתר הרבנים, יוצאות לעבוד בהיי טק עם חילונים, מרוויחות יותר מבעליהן וגם משכילות יותר
דן סגל23.08.13
אין להם סייגים. מוציאים שם רע על כווולנו.
את מחשבותיהם23.08.13
ולמה זה חשוב שיהיה "פנימה" אני מתייחס לסוף מה שכתבת, לצערי זה הדבר הכי הזוי שקראתי מימיי..., זה ההשכלה ? לצאת לעבוד עם חילונים ולהתגרש ? ומי אמר לך שהן משכילות יותר, אני לא פוסל את האפשרות הזאת אבל לא מה שמלמדים באוניברסיטה יגרום להשכלת יתר, וזה בדיוק גם מה שחסר לכם זה הכלים להתמודד עם החיים, מי צ
חרדי אסלי23.08.13
האחרונים שיכולים לטעון שהם עושים זאת הם החרדים. החרדים כל הוויתם בנויה על הקמת גטאות, מסגרות ובועות אשר יפרידו בינם לבין העולם החיצון.
klozone23.08.13
המחשבה שאתה בוחר, וראוי לשים דגש על הבוחר כי זה לא מתוך איזו שהיא מגמה שאתה חזית במו עינייך, שאתה בוחר לבחור בה אתה מתייחס לקבוצה של מאה אנשים במאה שערים כמשפיעים על מאה אלף זוגות, נו באמת "מפרידים בינם לבין העולם החיצון" אתה באמת מאמין בשטות שאתה מדבר, איזה חרדי אתה מכיר שחי בבועה שמנותקת מהעולם,
חרדי אסלי23.08.13
את רחשי החברה החילונית במלא מיטבה אמרת יוצאות לעבוד בהייטק עם חילונים "משכילות" ואז מתגרשות חעחעחע ולשם אתה רוצה לשלוח את האישה שלך כדי שהיא תתגרש ממך לא יאמן כמה הטימטום האנושי הוא אין סופי !!
אלף כהן23.08.13
לא עטרת בעלה ולא בטיח. אם היתה נשואה בטח בעלה לא היה מרשה לה. תלמדו היסטוריה שימפנזים.
לאה שנירר23.08.13
את לא בטוחה שהיא הייתה גרושה, לכי תפתחי ספרים עליה. היא הייתה מהפכנית, ואת אוכלת עכשיו את הפירות. כל הגדולים בזמנה תמכו בה, הראשון שתמך בה היה בעלה.
אביטל23.08.13
ריק כמו הרוח ! > אצלו יהודים בני תורה ->הם שימפנזים !
כופר בכל וריק !22.12.14
שרה שנירר עשתה הכל לשם שמיים ובצניעות ובאישור גדולי תורה. חינוך הבנות אז היה עובר מאם לבתה בכך שהבת הייתה רואה את מעשי אימה ומחכה אותם אך שרה שנירר ראתה שחינוך זה מתחיל לקרוס מעט או להתקלקל לכן יש צורף בהעמדת מוסד לחינוך בנות. ועשתה זאת באישור מגדולי הדור. לשרה שנירר לא הייתה פאה. וגם לשרה שנירר הבא
הרבני22.08.13
צא מקונכייתך ותפסיק לחזור כמו תוכי על מה שסיפרו לך. חפש מידע אותנטי ותגלה שרבים מגדולי התורה באותה תקופה דוקא התנגדו מאוד לשרה שנירר ורעיונה.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלמה 23.08.13
17
בפרק י"ז בספר חו"כ - "עדיפות הפאה", הביא הרב המחבר שליט"א שפוסקים רבים מגדולי הדור העדיפו פאה על מטפחת, ולהלן דבריהם בקצרה. מרן החזון איש זצ"ל: "על פאה נכרית שמענו שאמר פעם שלפעמים יש בזה גם יתרון על מטפחת, שמכסה יותר טוב את כל השיער" (דינים והנהגות חלק ב' פרק ח' אות ט'). מרן הגאון הרב שלום משאש
א. מ.22.11.13
מאוד!
מ. הכהן07.05.14
16
לתפקידים האלו. ושלא יעבדו עליכם.
יניב23.08.13
15
נשים חכמות יש מעט שבמעט והן נשארות בצד. חבללל
זיו23.08.13
14
אף כי עדיין מדובר בנשים הניצבות בשולי המגזר החרדי ולא ברור מה תהיה השפעתן על הזרם המרכזי, יש בזה בשורה משמחת ביותר. הציבור החרדי סובל כיום מהשתלטות מיעוט שמנמן ושבע על מוקדי הכח. נשים, חרדים מודרנים, בעלי תשובה חוצניקים וכד' מודרים באופן סיסטימטי מהמערכת. על כולנו לקוות לשינוי בזה ומי יודע אם לעת כז
יחיאל מיכל לוין23.08.13
13
הן צריכות להתנהג כחרדיות, והן לא!
יוסי23.08.13
12
עוד כמה כאלה חרדיות ואבדנו זה בעלות תשובה קרי או שרוצים לעשות מה שרוצים ולהמשיך לקרוא לעצמם חרדיות
חרדי23.08.13
11
זה אפשרי להיות חברת מועצה לא? מה ההבדל? להיות אחות בקופת חולים אפשר להיות רופאה לא מה ההבדל? להיות מזכירה של חבר כנסת או בכל מקום אחר כן להיות אחראית על עצמה בתור חברת מועצה לא?
דן22.08.13
10
דרעי הבטיח שבבחירות הבאות נשים יהיו ח"כיות. אז מה הבעיה?
שולמית אטיאס16.12.14
דרעי הבטיח-אז מה?-> האסיר המשוחרר הבטיח !
דרעי הבטיח-אז מ22.12.14
9
איך אמר הרבי "הפמינזים זה הרס היהדות", כל אישה שדובקת בפמיניזם הגוי הזה, שהוא נגד התורה, דובקת בהריסת בית בישראל ובתורה.
דני23.08.13
כך אמר מוהרא"ש שליט"א. מגדולי רבני חסידות ברסלב, בספר "שיחות מוהרא"ש" חלק ט': "אלו הנשים שהולכות בשערותיהן, לא די שיש להן מטפחת, כי רואים בחוש אשר דרכה של המטפחת לזוז ממקומה, ובכך נראות שערות ראשה בחוץ. ועל כן טוב מאוד לחבוש פאה נכרית, שעל ידי זה לכל הפחות תהיינה מכוסות השערות. ואף שיש מהנשים הספר
יצחק לוי23.08.13
ציטוט מדבריו: "בעצם הענין דלבישת פאה נכרית, ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות. והרי רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול, וכהפסק דין בשו"ע או"ח סי' ע"ה" (אגרות קודש להרה"ק מליובאוויטש זצ"ל,
יעקובי23.08.13
הכוונה בגולה אלו רבני גולה בישראל עדיף מטפחת. בגולה היו פורענויות נגד היהודיות לכן נפסק כך. אל תספרו סיפורים פאה כמו שיש לרות קוליאן אינה צנועה כמו של נשות חב"ד!
יניב23.08.13
◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"! מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד
יוסף חיים28.08.13
בגוגל "מי המתיר פאות ומטיף נגד צניעות לפי ההלכה?
דן10.09.13
למיטב ידיעתי הציטוטים האלה מדוייקים לחלוטין ומופיעים בספרי הפסיקה לפי המקורות המצויינים בהודעה הנ"ל. למה אתה כותב שזה שקר, אתה מנסה לדחות את זה בקש?
אבי11.09.13
הורדתי את קונטרס הצד נחש ומצאתי
איציק16.09.13
מי המתיר פאות ומטיף נגד צניעות לפי ההלכה הוא ממוצא מזרחי וליתר דיוק מרוקאי, אך מתבייש ממוצאו והיה מת להיוולד אשכנזי ליטאי או לפחות חבדניק, וזוהי כל הבעייה, שאנשיםן שמתביישים ממוצאם הם הכי גרועים, הם לא טבעיים, ומפתחים מידות רעות, במקום שיתפתחו בצורה טבעית וחיובית, הם מפתחים שאיפות להיות מה שהם ל
צדיק23.10.13
8
החברה החרדית עוברת מהפיכה אי אפשר לעצור את זה ! גם לא הניסיונות של החכים החרדים דרך יאיר לפיד ! החברה החרדית משתנה (לטובה) היא תהפוך לחברה מהמובילות בעולם כלכלית וערכית ! תנו להם 30 שנה ולשם זה הולך
James23.08.13
7
השניה נראית יותר נורמלי
גבי23.08.13
מי המפיץ שקרים להתיר פאה ויבין.
חיים11.09.13
6
על דבורה הנביאה? ששפטה את עם ישראל??
שרית23.08.13
כשזה קורה סימן לא טוב, זה שדבורה הנביאה שפטה אומר שהמצב בישראל היה חמור שאף גבר לא עשה מצוות, עד שבא שמואל הנביא ותיקן.
יניב23.08.13
הגמרא במגיחה סוברת שדבורה לא היה שמה האמיתי ושזה היה שם לגנאי ! גם אז היו מפגרים וגם היום!!
James24.08.13
תלכי לשאול רב שאלה הלכתית רצינית ותקבלי תשובה.
תגובה לפסיכית23.08.13
5
תשתמשי בכוחות שיש לך כאשה תלכי לסייע בבתי חולים תבשלי למשפחות נזקקות. לא חסר איפה שנשים יכולות לתרום עם הרגש והכוחות שלהם. שמה זקוקים לאנשים שרוצים לסייע תשאירי את העבודה שגברים יכולים לעשות למישהו אחר.
א23.08.13
4
הפנים של הנשים בפרופיל ואחר כך הביאו שתי תמונות פורטרט של שתי נשים לא צנועות
מירב23.08.13
יודעת מה זה? תמונה בלי קשר, אז מטשטשים את התמונה. ואגב שתי הנשים אחר כך צנועות לחלוטין
לינוי23.08.13
3
איזה בילבול יש בעם ישראל!! ה' ירחם!! חוסר צניעות!!
איילת23.08.13
2
זה חוסר צניעות לבת ישראל,
אבי23.08.13
1
אישה לא צריכה להתעסק בתפקידים הללו יש מצבים שהיא מגיעה אליהם ואז מחליטה לפעול רק דרך הרגש כך הקב"ה ברא אותן וייעד להם תפקיד חשוב להיות אמא שם היא צריכה את הרגש יתר על המידה מה שלגברים יש פחות רגש והם יודעים להעמיד את הדברים מתוך המקום השיכלי יותר, שזה חשוב ומתאים לתפקידים הללו מה גם שאף אחד לא מתיר
רב23.08.13
אולי גם יעניין אותך
כיכר העיר

חוטובלי: לקיים בחירות חוזרות בב"ש

יוני גבאי | 28.10.13

למה הערבים החרימו את הבחירות?

קובי רוזן | 26.10.13

לאחר הכישלון

חילונים בבית שמש: הבחירות זוייפו

ניסים פרץ | 24.10.13

ויהי אחרי הכישלון:

ליברמן: "ברקת מכר את י-ם לחרדים"

יוני גבאי | 23.10.13

פפנהיים מאוכזב: עוזב את בית שמש

יוסי נכטיגל | 23.10.13
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תושבי ביתר הביעו אמון בראש העיר

כיכר השבת | 23.10.13

אבוטבול: תודה לגדולי ישראל שתמכו

קובי רוזן | 23.10.13

תל אביב: בגוש החרדי-דתי מרוצים

כיכר השבת | 23.10.13

לאחר ניצחונו: ברקת התפלל בכותל

צילום: פלאש 90 | 23.10.13
ש

הרי אתה מקדש!

מאות כבר הוכשרו: קורס מקיף לעריכת חופה וקידושין

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

נאום הניצחון של שרוליק פרוש • צפו

שאול כהנא | 23.10.13

הרשות ניתנה: התוצאות ברחבי הארץ

ישי כהן | 23.10.13

נאום ההפסד של קריספל • צפו

ישי כהן | 23.10.13

בית שמש: משה אבוטבול ניצח

יוסי נכטיגל | 23.10.13
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

ליאון הפסיד ואיחל: "בהצלחה לי-ם"

צילום: שלומי כהן | 23.10.13

השניות שאחרי: פרוש זוכה לחיבוקים

ישראל כהן | 23.10.13

תבוסה קשה לש"ס

ניצחון לישראל פרוש באלעד

ישי כהן | 23.10.13

אלעד: כל נתוני האמת מהקלפיות

ישי כהן | 22.10.13
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

כיכר העיר • עדכונים שוטפים

ליל ספירת הקולות: שלב אחר שלב

כיכר השבת | 22.10.13

אחוז הצבעה נמוך: 42.63% בלבד

ישי כהן | 22.10.13

כיכר העיר

י-ם: אחוז הצבעה נמוך אצל החילונים

יוני גבאי | 22.10.13