כיכר השבת

המגרש של השכן ירוק יותר / מאמר

הזדעקנו למשמע סיפור הדרת הילדים החרדים ממגרש הספורט בגבעת שמואל. אבל היי, למה ילדיי בני ברק נזקקים להרחיק לגבעת שמואל בשביל מגרש כדור רגל? ירוחם לא מבין (דעות)

19
ירוחם אסטריכר | כיכר השבת | י"ח בכסלו | 21.11.13
המגרש של השכן ירוק יותר / מאמר
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

השבוע פרסם העיתונאי יהודה שלזינגר, בעמוד הפייסבוק שלו, תמונה עם סיפור מקומם במיוחד. מאבטח במגרש העירוני החדש בגבעת שמואל, מנע כניסת ילדים חרדיים לשטח המגרש - רק כי הם לבושים כחרדים. הסיפור חמור ומקומם, ואכן תפס תאוצה בכלי התקשורת וברחבי הרשת כשהוא גורר תגובות נגד התופעה, כולל גינוי של עיריית גבעת שמואל להתנהגותו החמורה של המאבטח.

השאלה העולה מסיפור זה, היא לא רק איך קורה שמאבטח לא מכניס ילדים למגרש בגלל שהם חרדים מבני ברק, אלא מה לילדים חרדיים מבני ברק לחפש במגרש עירוני של עיר אחרת?

תשובה לשאלה אפשר לקבל מהסיפור הבא, בו נזכרתי מיד כשראיתי את הפוסט של יהודה שלזינגר, זה הזכיר לי סיפור נוסף על ילדים חרדיים שהורחקו מהמגרש אבל לא בגבעת שמואל, אלא בקרית ספר.

במגרש חניה לא רחוק מבית הורי, צצו יום אחד סלעים גדולים וכבדים שהובאו במיוחד ע"י משאית וטרקטור, והפכו את מגרש החניה למגרש עזוב ללא שימוש. לשאלתי על מה ולמה טרח מאן דהו לחסום ולהרוס את המגרש, קיבלתי תשובה לא מפתיעה כלל, ילדי החמד החרדיים של השכונה שיחקו שם במגרש בכדור, הם שיחקו משחק לא ראוי שלא מתאים לילדים חרדיים, משחק כדור רגל לא עלינו, והתופעה "החמורה והלא חינוכית" הזו של ילדי ישראל המשחקים ח"ו בכדור, הדירה שינה מעיני אחד התושבים שלא יכול היה לשאת במצפונו מעשים חמורים אלו והחליט לוותר על מגרש החניה שהיה אמור לשרת שני בניינים באמצע הרחוב, הכל - רק כדי לשמור על טוהר המחנה.

"פיקוח נפש רוחני"

לא עזרו תחנוני הילדים, ואפילו לא תחנוני כמה הורים שהסבירו כי אין לילדים מקום אחר לשחק בכדור, וילדים צריכים הרי מקום משחק, השכן הצדיק הסביר שמדובר בפיקוח נפש רוחני ובזה נגמר הסיפור.

חושבים שהילדים הפסיקו לשחק? הצחקתם את השכן, הם פשוט יצאו לשחק מחוץ לקריה, רחוק מעיני השכן וההורים, עם ילדים שונים ולא מוכרים, והכל כדי שח"ו לא יהיה אותו צדיק מתענה בראותו את ילדי ישראל מוציאים מרץ ברודפם אחרי כדור.

הסיפור הזה הוא גרסה של אחד הסיפורים, כמוהו יש עוד רבים, בערים החרדיות לא רואים צורך לבנות מגרשי משחק ופארקים בכמות שתספיק לנערים להישאר ולהוציא את המרץ קרוב לבית, השיקולים שונים ומשונים החל מ"ספאסנישט" לבנות מגרש כדורגל בשכונה, וממשיך בזה שלא ראוי שיראו כאן נערים בבגדי ספורט, ממשיך בזה שבמלחמת התקציבים איכשהו יש דברים חשובים יותר ועוד סיבות כאלו ואחרות. התוצאה היא אחת: ילדי הריכוזים החרדיים שאין להם מגרש ליד ביתם, הולכים לשחק במקומות מרוחקים.

גם אותי גירשו ממגרשים

תופעת הילדים ההולכים לשחק כדור רגל או כדור סל במגרש מרוחק מחוץ לשכונה החרדית או מחוץ לעיר, יש בה מספר רעות חולות, הראשונה היא שההורים לא יודעים עם מי הילד משחק ומי הם הטיפוסים המסתובבים עמו במגרש, אבל תופעה בעייתית נוספת היא שהמחסור במגרשים ליד הבית והנדידה של ילדי ישראל החרדים למגרשים בערים סמוכות, יוצרת אצל השכנים התנגדות לא ראויה אבל ניתנת להבנה.

גם אותי גירשו לא פעם ממגרשים ביישובים שונים בהם הלכתי לשחק עם חברים מהשכונה, התושבים לא ראו בעין יפה את "ההשתלטות" על המגרש השכונתי והשקט שלהם, הם לא ראו בעין יפה את העובדה שכדי לשחק במגרש שלהם הם צריכים פתאום לעמוד בתור ארוך כי ילדי השכונה או העיר הסמוכה באו לשחק אצלם בבית, כי בעיר הסמוכה לא רואים צורך לתת להם מגרש משלהם.

זה בדיוק כמו הסיפור שקרה במודיעין עילית, בו ראש העיר החליט שגן לאומי עתיק הנמצא בחפירות ארכיאולוגיות והוקצו לפיתוחו מיליוני שקלים מהממשלה, יהיה בעל אופי חרדי וישרת רק מבלים חרדיים. כל זה בזמן שהתקשורת החרדית יצאה נגד עיריית מודיעין המקבילה שסגרה את פארק ענבה למבקרים מחוץ לעיר מודיעין בכדי להתמודד עם כמויות המבקרים החרדיים הגודשים את הפארקים הרבים - שאין להם בערים החרדיות. נכון, זה לא ראוי וזה לא תקין, אבל אפשר להבין מה מביא אותם להחלטה כזו.

אני לא בא להגן חלילה על סלקציה גזענית של מי שמגרש אדם רק כי הוא לא לבוש או מתנהג כמוהו, אני קובל על כך שילדים מעיר חרדית נאלצים לרעות בשדות זרים רק בגלל סיבות פסולות.

או שאולי, פרנסי הערים החרדיות דוגלים בשיטת "בואו ננצל את המגרש של השכנים"?.

תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
9
המושג סטטוס קוו הוא העניין כאן בחורים הולכים לשחק וראשי הישיבות {רובם} שותקים מי שמבקש מהר"י לצאת לשחק הוא "מטומטם" אמיתי "בישיבה אל תהיה צודק תהיה חכם"
המיבין22.11.13
8
שחולבים שטחים ירוקים המעירייה.או גונבים שטחים ע"מ להקים מוסדות ואח"כ לספסר בהם.וכל זה ע"ח נוחות הילדים,ע"ח מגרשים המצומצמים שאין אותם.והם העסקנים חולבים אותם.בושה וחרפה.
אובי22.11.13
7
אין בכל העיר הזו מקום למגרש כדורגל. בכל העיר! עיר מגעילה וצפופה ואי אפשר לנשום בה, וזה שאין מקום למגרש כדורגל זה רק אחד הסימפטומים. אה, וכמה נוח להתעלם מהעובדה שהילדים שהמאבטח לא נתן להם להכנס, על פי ההקלטה שהובאה כאן באתר, היו מגבעת שמואל - או לפחות אחד מהם, שהביא את חבריו.
אחרון המוהיקנים24.11.13

הצגת כל התגובות

6
כבר מזמן לא קראתי כתבה כ"כ נכונה!
שמוליק22.11.13
5
בישבה שבה למדתי בחורים ביקשו מראש הישיבה לצאת ולשחק בכדור מדי פעם. הראש ישיבה הזדעזע ואסר לחלוטין. אז מאז הבחורים נדדו למגרשים רחוקים כדי שלא יראו אותם מהישיבה. בחורים וילדים צריכים להוציא אנרגיה. אם הם לא יוציאו אנרגיה על משהו טוב כמו משחק או פעילות ספורטיבית אחרת הם יוציאו אנרגיה שלילית כמו מריבות
מייקל22.11.13
הרבנים היו משחקים איתנו.. ואני לא מכיר רבנים שמזדעזעים מזה...
yosi22.11.13
4
זוהי התרבות: יש מי שמשרת בצבא במקומינו, יש מי שמשלם מיסים במקומינו, ויש מי שבונה מגרשים לילדינו במקומינו. תרבות השנור...
דני22.11.13
3
איך לא תבוש בערב חנוכה כשכולם מדברים על מתייוונים ואתה מכניס כדורגל (אימהל'ה, איזו מילה טמאה) לראש של האנשים ששקועים כה חזק בלימוד. חזור בתשובה תכף ומיד! אגב, הייתי מוסיף עוד כמה שאלות על השאלה הזו. למשל: למה בכל החופשות משחירים הגנים והפארקים של חולון, רמת גן, תל אביב, רעננה, כפר סבא, גבעתיים וכו'
רוני22.11.13
אגב זה לא קשור לחנוכה תמיד המשגיחים ימצאו סיבה להתחזק גם בפורים יאמרו זה עיקר הנס ושקיבלו באהבה ובתחילת זמן יאמרו דווקא עכשיו להתחזק שנוטל שכר כולם וכן בסופו ובאמצעו יאמרו לך זה שיא הזמן וכן בבין הזמנים יאמרו לך מה זה בין הזמנים גדוילי ישרואל תמיד למדו לפחות שמונה שעות וכן שטיפות מוח שונות האמת היא
אלחנן22.11.13
פארק גני יהושוע היה שייך לבני ברק, והיא ויתרה עליו ונתנה אותו לרמת גן. (נדמה שגם גבעת שמואל הייתה חלק מבני ברק ואחרי זה התפצלה אבל זה לא משנה..)
yosi22.11.13
2
תמשיך ירוחם ! אל תוותר ! גם לבני ברק מגיע קצת "תרבות", כדורגל, הופעות, סרטים ועוד. רק בחנוכה קצת תהיה בעיה עם איזה צד לחגוג...
איציק21.11.13
אתה לא רציני בכלל!!!!כולה מה בקשנו לשחק כדורסל.....לזה אתה קורא תרבות יוון???זה ספורט זה בריאות זה משהו שרק עושה טוב!!!!מה עדיף שאותם בחורים שרוצים לשחק יסעו לספורטק בתל אביב??צריך לסדר להם מגרש נורמלי בבני ברק שזה חובתה של העירייה לדאוג לזה!!!!!!!!!!!
דודו21.11.13
עיריית בני ברק צריכה להקים מגרש - אם רק היה לה היכן... וזאת כדי שילדיה לא ירעו בשדות זרים. אבל זו אכן תרבות יוון! תרבותה של ספרטה, שהמציאה את המשחקים האולימפיים! אז אנא, דודו, תלמד הסטוריה.
אחרון המוהיקנים24.11.13
1
ובשביל זה והשחיתויות על חשבון התושבים השפעתי להצביע ברקת
אלחנן22.11.13
אולי גם יעניין אותך
ספורט

7 עובדות על הליכה לרגל יום ההליכה הבינלאומי

ארי טננבוים | 28.10.22

כיכר לשבת

פינתו של הרב יעקב גלויברמן: הָעֹשֶׁר הָאֲמִתִּי

הרב יעקב גלויברמן | 12.11.21

קידוש ה'

ה'כוכב' לא התעדכן בדרמה - בגלל... 'מנחה'

איציק אוחנה | 17.01.21

באופן מחריד • צפו

אסון בארה"ב: כוכב הכדורסל ובתו נהרגו

יוסי נכטיגל | 26.01.20

צפו בתיעוד

מרגש: ההימנון הישראלי נוגן במדינה העוינת

יוסי נכטיגל | 16.11.19
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

"מקום לחברים היהודים"

בית הכנסת המפואר של כוכב הפוטבול הגוי

ישראל כהן | 13.05.18

תקרית על הדשא

השרה רגב: "כך הנשיא ריבלין הלבין את פני"

יאיר טוקר | 13.05.18

"אחי היהודי הכשר"

קידוש השם: כשעומרי כספי הסביר מהי כשרות

כיכר השבת | 21.02.18

איום מקומם

"אם לא תתראיין בשבת - תשלם 7000 ש"ח"

אלי רוטמן | 10.01.18
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

סערת משחקי הכדורגל בשבת

השחקן פונה לפוליטיקאים: "הקב"ה שם אתכם בדיוק לזה"

שרון מנדל | 30.11.17

רוצים לשמור שבת

שחקני כדורגל: מזלזלים באינטליגנציה שלנו

אלי רוטמן | 20.11.17

איום טרור

דאעש מאיים: ליונל מסי מדמם במדי אסיר

דניאל הרץ | 25.10.17

על המגרש

ראש בראש: השוער נהרג ממכת שחקן. צפו

אלי רוטמן | 15.10.17
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

צפו בווידאו

טראמפ יוזם חרם ספורט: 'לעזוב את המגרש'

אלי רוטמן | 24.09.17

עצומה מפתיעה

שחקנים לרוה"מ: לא למשחקי כדורגל בשבת

אלי רוטמן | 07.09.17

המאבק על השבת

בית המשפט דחה את הרב: החגיגות יתקיימו

דניאל הרץ | 12.05.17

חשש חילול שבת

באמצע האבל: הרב דרעי תבע את העירייה

דניאל הרץ | 11.05.17
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

החלטה בינלאומית

גם בכדורסל: מותר ללבוש כיפה במשחקים

יאיר טוקר | 04.05.17

שרת הספורט

הפיתרון של רגב לקשיי האבטחה בטורקיה

אלי רוטמן | 22.02.17

דויטשלנד אובר אלס

מבוכה בטורניר: המנון נאצי במקום המנון גרמניה

שרון מנדל | 12.02.17