חרדית בשידוכים: יש לי התקף חרדה

נערה חרדית כואבת: אני בשידוכים ולקיתי בהתקף חרדה. האם יש צורך בעזרה פסיכולוגית פסיכיאטרית או שאפשר להתמודד עם התופעה לבד? בת-שבע ברטמן סבורה: טבעי מאד לחוש חרדה בעקבות התקף פאניקה ואף לנסות ולברר מה מקור ההתקף והאם מדובר בבעיה גופנית, לכן החרדה הנובעת מההתקף אינה מעידה על בעיה מיוחדת

בת-שבע ברטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

אני מרים, בת 18. קראתי את הכתבות שלך ב"כיכר השבת", והייתי שמחה להתייעץ אתך,(מה שלא העזתי עם אחרים). אז ככה - אני בחורה נורמטיבית בריאה ברוך ה'. לא היו לי בעיות נפשיות אף פעם ח"ו.

לפני בערך כחודש-וחצי הייתי במדרשה לפני שיעור של רב מסויים. אותו היום היה לי ממש לחוץ כי היו לי 2 הצעות טובות של שידוכים וקצת נלחצתי במה לבחור- ובכלל התקופה של השידוכים מאוד מאוד מלחיצה.. ישבתי עם חברה ליידי ופתאום שמעתי את הקולות שסביבי בכ"כ הרבה רעש, רעדתי, הרגשתי שאני הולכת למות ח"ו.

יצאתי לרבנית והתחלתי לבכות.. היא קראה להורים שלי והלכנו למר"מ, הרופא אמר שזה תסמינים של חרדה, ולא מצא כלום, חזרתי הבייתה והמשכתי הלאה.

לפני שבועיים הייתי בעבודה והמקרה חזר על עצמו. רק שהפעם הרגעתי את עצמי ואמרתי שאין לי כלום, וזה מלחץ, ישבתי כמה שניות בכיסא עד שזה יעבור ואז הלכתי הבייתה.

עשיתי את כל הבדיקות הרפואיות והכל תקין ברוך ה'.

קראתי על התקפי חרדה והבנתי שזה מה שעברתי, שבוע שעבר הגעתי למצב שפחדתי ללכת לעבודה ולקחתי מחלה. בסוף השבוע הגעתי למסקנה שזו טעות להיסגר בבית וחברה טובה שלי התחתנה, בפחד יצאתי מהבית לחתונה ואמרתי לעצמי שאין לי כלום ושאני צריכה להירגע.

רקדתי ושמחתי ובאמת הרגשתי הרבה יותר טוב ברוך ה' [אחרי הרבה תפילות] היום אני חוזרת לעבודה ברוך ה'.עם קצת חששות- אם אני עובדת על עצמי לבד ללא עזרה פסיכולוגית פסיכיאטרית, זה יכול להיפסק?

אני לא רוצה ללכת לטיפול מקצועי כי אני מרגישה שאני בסדר, ושאני יכולה להתגבר על זה בעזרת ה', וגם זה הרבה כסף ואני לא רוצה להלחיץ את ההורים. יש מצב שהתקפי החרדה הם חד פעמיים ואם פשוט לא חושבים עליהם הם לא יחזרו יותר?

היי מרים יקרה.

אני מאד שמחה שכתבת לי. התקפי חרדה הם עניין מאד בלתי נעים ויכולים לעיתים להתדרדר למשבר חרדה כולל אם לא מודעים אליהם ומטפלים בהם כראוי. ברוב המקרים התקפי חרדה בהחלט יכולים להיות חד פעמיים ולהיעלם ללא שוב. יש לך מודעות נהדרת ואני חושבת שתצאי מזה בלי בעיות.

קצת רקע והסברים על סוגים שונים של הפרעות פאניקה:

בערך 30% מהאוכלוסיה יחוו במהלך חייהם התקף פאניקה בזמן של לחץ מאסיבי.

במקרים אלו מדובר בהתקף פאניקה שנובע ישירות מהלחץ הסביבתי, וכשהלחץ נגמר אין יותר התקפי פאניקה. רבים מהאנשים שחוו התקפי פאניקה בזמן של לחץ אפילו לא יודעים להגדיר את התופעה, והיא באמת חד פעמית ולא חוזרת על עצמה.

מתוך האנשים שחווים התקף פאניקה בזמן לחץ יש אנשים שמגיבים באופן חריף קצת יותר. אצל אנשים אלו ההתקף עצמו מעורר חרדה רבה, הם מתחילים לחשוש שמשהו לא בסדר עם הגוף שלהם ולפתח חרדה מההתקפים עצמם. כלומר זה מן גלגל - זה מתחיל בחרדה שמעוררת התקף פאניקה שמעורר חרדה שמעוררת עוד התקף פאניקה וכו'.

טבעי מאד לחוש חרדה בעקבות התקף פאניקה ואף לנסות ולברר מה מקור ההתקף והאם מדובר בבעיה גופנית, לכן החרדה הנובעת מההתקף אינה מעידה על בעיה מיוחדת. מדובר בתגובה נורמאלית להתקף בלתי נעים שמעורר תהיות בנוגע ליציבות הבריאותית של הגוף. במקרה כזה צריך לפתח הבנה ומודעות לכך שמדובר בהתקף פאניקה ושזה לא נעים, אבל לא נורא, לא מתים מזה, אפשר להתגבר על זה ולהפסיק את זה לתמיד.

הפרעות נפשיות שקשורות להתקפי פאניקה

ההפרעות הנפשיות שקשורות להתקפי פאניקה - הם מ2 סוגים:

  1. הפרעת פאניקה - זאת הפרעה שבה האדם חווה התקפי פאניקה לאורך החיים שלו, בלי שום קשר למצבים מלחיצים. להיפך, הרבה פעמים דווקא כשהאדם רגוע או נח מופיע ההתקף. משערים שמקור ההפרעה הוא ביולוגי, פשוט משהו משובש במוח ומשום מה הוא מקבל סימני אזהרה חריפים למרות שבעצם הכל בסדר גמור. זאת הפרעה שהיא לא נעימה, אבל היא ממש לא נוראית, ורוב האנשים שסובלים ממנה יכולים לתפקד באופן נפלא, ופשוט חיים עם העובדה שמדי פעם יש להם התקף חרדה. לא נעים, לא נורא.

  2. הפרעת פאניקה עם אגורופוביה - זאת הפרעה קשה יותר, שבה האדם חי בחרדה ובחששות מתמידים מפני התקף פאניקה שעלול להופיע. החרדה הזאת גורמת לו להימנע מללכת במקומות מסוימים כיוון שהוא חושש שהתקף הפאניקה יתפוס אותו בלתי מוכן. בהפרעה הזאת נוצר מצב אבסורדי שמרוב שהאדם חושש מפני התקפי הפאניקה, הוא חי בחרדה מתמדת ומגביל לעצמו את החיים.

מה בנוגע אלייך?

חווית התקף פאניקה בעקבות לחץ שזהו משהו מאד נורמאלי ונפוץ, ואז זה המשיך אצלך במין חרדה כזאת שסובבת סביב ההתקף. אני בטוחה שמה שאת עוברת כעת הוא מאד מאד לא נעים, אבל אין לך בכלל מה לחשוש, את נשמעת חכמה ומודעת לעצמך ואת יכולה להתגבר על זה לגמרי.

אני מאד מעריכה את המייל שכתבת, את משדרת מסר של בריאות נפשית ושל חוסן ויכולת להכיל ולהתגבר על מצבים, וזה הכלים הכי חשובים שיכולים להיות לבנאדם. את שואלת אם את יכולה להתגבר על זה בעצמך, ואני חושבת שהתשובה היא כן. מודעות והבנה הם המפתח לעניין.

איך מטפלים בחרדה?

טיפול בחרדה צריך להיעשות בשני מישורים -

1. התמודדות נכונה עם החרדה עצמה.

2. הפחתת מקור הלחץ.

התמודדות נכונה עם חרדה

השלב הראשון בהתמודדות עם חרדה ועם התקפי פאניקה הוא להבין באופן מעמיק את מהות התופעה. צריך להבין באופן אבסולוטי שמדובר במנגנון אזהרה מוחי שיצא מכלל שליטה ושהמסרים המורגשים בעת החרדה אינם רציונאליים ואינם משקפים. אם הרגשת שאת עומדת למות, או לחלות, או להשתגע, צריך להבין שכל אלו מסרי שווא. המוח שלך לחוץ מאד ופתאום כל פעמוני האזהרה צלצלו. אבל התקף פאניקה הוא צלצול שווא, וצריך להבין את זה באופן הברור ביותר. את לא תשתגעי ולא תהיי חולה ולא תמותי ח"ו. את תעברי חוויה בלתי נעימה וזה הכל. הסברים נוספים על הפרעת פאניקה אפשר לקרוא כאן

השלב השני בהתמודדות, זה עימות של המחשבות שעולות בראש בזמן החרדה עם המציאות. צריך להבין שהתחושה המוגזמת של פאניקה מניבה מחשבות מופרעות ולא מציאותיות, וצריך לעמת אותם עם המציאות. הרחבה על דרכי ההתמודדות עם חרדה אפשר לקרוא כאן

הפחתת מקור הלחץ

מעבר להתמודדות הישירה עם החרדה, כדאי גם לנסות להפחית את מקור הלחץ שגרם לך מלכתחילה להרגיש חרדה. אז נכון שהתקף פאניקה הוא מוגזם ולא פרופורציונלי, והמחשבות שעולות במוח בזמן ההתקף הן מחשבות לא רציונאליות, ושמדובר בפעמון אזהרה שיצא מכלל שליטה. אבל בכל זאת יש כאן פעמון אזהרה וכדאי לשים לב לאזהרה.

המוח שלך אומר לך שאת לחוצה מדי, שיש מתח וחרדה בחיים שלך. יכול להיות שכדאי לבחון את חייך ולבדוק מה גורם לך למתח הגדול הזה. את אומרת ששידוכים מאד מלחיצים אותך. תנסי לחשוב לעצמך ואולי לדבר עם חברות או עם ההורים, או עם רבנית או כל מישהו שאת סומכת עליו, ולנסות להסביר לעצמך ממה מקור הלחץ הגדול. אם תצליחי לאתר את מקור הלחץ, תרגישי הקלה אמיתית, ואז מסתבר שהתקף הפאניקה שעברת היה בעל משמעות ועזר לך להבין את עצמך ולהיטיב את חייך.

לסיכום

אל תדאגי יותר מדי. אני בטוחה שתהיי בסדר. אם מתחילות לעלות לך מחשבות מודאגות לגבי התקף הפאניקה, ומה שעברת, פשוט תרגיעי את עצמך ותנשמי עמוק ותגידי לעצמך שהכל יהיה בסדר, וזה באמת יהיה בסדר.

אני מאמינה שתהיי בסדר ושהכל יסתדר. אבל אם עוברת תקופה (חודש חודשיים) ואת עדיין מרגישה מוטרדת וחוששת ואת לא מצליחה להשתלט על המחשבות הדאוגות, כדאי יהיה לפנות לייעוץ מקצועי.

ונקודה אחרונה:

אני מודעת לכך שיש סטיגמה חזקה ביותר נגד כל כדור שמשפיע על המוח. אבל הכדורים שמוצעים בשוק להורדת מתחים הם כדורים מסוג של "אקמול רגשי" - כלומר, לוקחים אותם בזמן מצוקה גדולה, והם משפיעים לכמה שעות אז פגים ונמוגים מהגוף. זאת אומרת, אלו כדורים שלא צריך לקחת אותם על בסיס יומיומי, והם לא משפיעים על התפקוד היומיומי.

אנשים שחווים חוויות קשות של חרדה ופאניקה, כדאי שיהיה להם במלאי את הכדורים האלו. זה יכול להתאים לכל מיני מקרים - לפני אירוע מלחיץ, בעת של התקף פאניקה, לפני טיסות אם יש חרדה מטיסות וכו'.. אני מכירה הרבה מאד אנשים נורמאליים לחלוטין ובלי שום הפרעה נפשית שיש להם בארון התרופות כדורים נוגדי חרדה והם לוקחים אותם בזמני לחץ קשים.

בע"ה תתגברי על החרדה והכל יהיה בסדר. אבל אם את מוצאת שהחרדה מציקה לך, בעיקר בזמני לחץ קשים, כדאי לדעת שיש כדורים כאלו למקרי חרום. אפילו רופא משפחה יכול לרשום כדורים כאלו, זה מכבה את אזור החרדה במוח ומעלים את תסמיני החרדה למספר שעות, וזה באמת לא ביג דיל.

אני מאחלת לך מכל הלב המון המון הצלחה.

את תהיי בסדר גמור, אין לך מה לדאוג.

כדאי שתקדישי קצת מחשבה ל"למה את כל כך לחוצה", ובע"ה הכל יסתדר לטובה.

בהצלחה!!!!! ובשורות טובות,

בת שבע

בת שבע קשובה לכם. יש לכם שאלות בכל נושא? שילחו לכתובת bat7@kikar.net
הפייסבוק של בת-שבע
, לשאלות, הערות ולייקים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר