מה עובר על המוח שלנו כשאנחנו בהריון?

מוחה של האישה מתכווץ בזמן ההריון. כך טוענת סברה ידועה. התופעה זכתה אפילו לכינוי מדעי לכאורה בשם "טמטמת הריון". אולם, מחקר חדש פורך את הסברה הידועה. לפי המחקר שנערך באוניברסיטת ייל: שכלן של הנשים דווקא מתרחב. האיזורים שמתרחבים אצלכן בעיקר קשורים למוטיבציה, מחשבה הגיונית, שיקול דעת ועיבוד רגשות.

סברה ידועה טוענת כי מוחה של האישה מתכווץ בזמן הריון. התופעה זכתה אפילו לכינוי מדעי לכאורה בשם "טמטמת הריון". אותה סברה מתייחסת ודאי לאותו בלבול ופיזור הדעת שתוקף נשים בזמן הריון.

אני לא יודעת לגבי הסברה, אבל אני מחזיקה בחברה טובה שהייתה ידענית גדולה והייתה מתקנת אותנו על כל צעד ושעל, כאשר שיבשנו דבר מה. ובכל שיבוש, תמיד ידה הייתה על העליונה או על התיקון.

ומאז שאותה חברה הרתה וילדה, הזיכרון שלה לא מי יודע מה, או יותר נכון, לא מה שהיה פעם. תמיד כשהיינו פוגשות במכרה מוכרת אך נשכחת, זאת הייתה היא שזוכרת את שמה, את מקום מגוריה ואת שם הוריה מולידיה.

אני אמונה על תורת השכחה, שמחתי להתלות באילנות גבוהים ממני, וסמכתי על זיכרונה המבורך. מפגש מכרות נשכחות נוסף אירע לנו אחרי הלידה שלה, ומה אומר לכם, הישועה לא הגיעה מאותה החברה.

והנה מחקר חדש עומד לאיים על אותה סברה שנתנה שם לסקלרוזה הזמנית שתקפה את חברתי.

המחקר החדש טוען, כי לא רק שהמוח אינו נפגע במהלך ההריון, הוא דווקא משתפר. החומר האפור הלוא הוא המרכיב עיקרי של מערכת העצבים המרכזית, שמורכב מגופי תאי עצב, תאי עצב ונימים שאחראים על עיבוד המידע במוחנו, מתרחב בשבועות ובחודשים שלאחר הלידה, מה שהופך את היולדת לחכמה יותר.

חוקרי מוח מאוניברסיטת ייל שבארה"ב, סקרו את מוחותיהן של 19 אמהות טריות, בשבועות הראשונים שלאחר הלידה. בסריקה נראה בבירור שהחומר האפור, גדל משמעותית בשלושת עד ארבעת החודשים הראשונים שלאחר הבאת הילוד לעולם. שינויים קיצוניים כאלה, של התרחבות החלק האפור במוח, נצפים רק לאחר תקופות של למידה אינטנסיבית.

בבדיקה שנערכה כדי לגלות אילו חלקים מהחומר האפור גדלו? נמצא כי מדובר באזורי מוח שקשורים למוטיבציה, מחשבה הגיונית, שיקול דעת ועיבוד רגשות.

ומה הקשר בין מוטיבציה לגידול נאות של ילד? המומחים מסבירים, כי התרחבות המוח בחלק שקשור במוטיבציה יכול להוביל לאמהות אוהבת יותר וליכולת נתינה גדולה יותר. דבר שיעזור לתינוק להתפתח מבחינה פיזית, פסיכולוגית וקוגניטיבית. בעיתון "מדעי המוח וההתנהגות" דווח כי אמהות שהראו יותר חום והתפעלות כלפי הילד, ניחנו בצמיחה הגדולה ביותר של המוח.

המוח שלכן פחות חזק בתקופת ההריון?

החוקרים מאמינים שהשינויים ההורמונאליים במהלך הלידה, הם שמייצרים במוח הרבה תאים חדשים, ובכך מכינים את האישה לאתגרי האמהות שצפויים לפניה. את הבלבול שהוא מנת חלקן של האמהות הצעירות קושרים המומחים למחסור של אותן נשים בשעות שינה.

כדי לקבוע האם ההורמונים שמשפיעים על גדילתו של המוח נובעים מהלידה עצמה או מהכימיה החדשה שנוצרת בין האם ותינוקה, יש צורך לערוך מחקר נוסף שיכלול קבוצת אמהות מאמצות, כדי ליצור הבחנה בין שתי התופעות. "תינוק חדש הוא אתגר גדול, וזה לא מפליא שהמוח זקוק לחיזוק מסוים על מנת להתמודד איתו" מסבירים החוקרים.

המחקר הנוכחי מצטרף למחקר נוסף שנערך לאחרונה באוניברסיטת קנברה שבאוסטרליה, שהראה שהיכולות השכליות של נשים לא נפגעות במהלך ההריון או אחריו. החוקרים ערכו מבחני הגיון לפני, במהלך ואחרי ההריון – והתוצאות היו דומות בכל השלבים. "השאלה שנותרה פתוחה היא מדוע נשים חשות כזו ירידה בזיכרון, למרות שאין לכך כל צידוק במציאות" אומרת פרופסור קריסנטנסן, שניהלה את המחקר האוסטרלי.

ד"ר חן הלוי, נוירולוג בכיר בבית החולים איכילוב, אומר כי אין הוכחות לקיומה הפיזיולוגי של תופעת "טמטמת הריון": "ההורמונים שמשתחררים, אכן יוצרים תחושה שונה אצל האישה – הם מייצרים רגישות גבוהה ועושים אותה חשופה יותר למתחים. במקביל, היא חשה אופוריה סביב התינוק החדש. יכול להיות שבגלל התחושות האלה, הנשים מרגישות שהמוח שלהן פחות חזק מבעבר, למרות שאין לכך סימוכין".

לידה – גדלות דמוחין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר