פיוס היסטורי: ארה"ב וקובה חידשו היחסים

לאחר למעלה מיובל שנים בהן היו בעימות דיפלומטי, ארה"ב וקובה חידשו היחסים. הנשיא אובמה: "זו הייתה מדיניות מאובנת". הנשיא הקובני ראול קסטרו: "כולנו אמריקנים" (בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
נשיא ארה"ב ברק אובמה מודיע על חידוש היחסים עם קובה, הערב (צילום: הבית הלבן)

פיוס היסטורי: לאחר למעלה מיובל שנים בהן היו בעימות דיפלומטי חריף, ארה"ב וקובה הודיעו הערב (רביעי) על חידוש היחסים ביניהן. נשיאי שתי המדינות הודיעו על כך באופן רשמי במסיבות עיתונאים מקבילות.

ארה"ב מתכננת לפתוח כבר בחודשים הקרובים שגרירות בהוואנה. נשיא ארה"ב ברק אובמה הנחה את שר החוץ שלו להתחיל מיד בשיחות. הידיעה התקבלה זמן קצר לאחר שקובה הודיעה על שחרורו של היהודי האמריקאי אלן גרוס לאחר חמש שנות מאסר בכלא הקובני וארה"ב שחררה שלושה מרגלים קובנים.

לדברי אובמה, ארה"ב תקל במגבלות הנסיעה של אמריקאים לקובה, תחדש את היחסים הבנקאיים בין שתי המדינות ותרחיב את הייצוא והייבוא. בנוסף, קובה תוסר מרשימת המדינות מייצאות הטרור, בה היא נמצאת מאז 1982. עם זאת, האמברגו האמריקאי יישאר לעת עתה, אך הנשיא האמריקני הודיע כי יעודד את הקונגרס להקל את המצור או לבטלו לחלוטין.

"אנו נביא לסיומה של גישה מיושנת שכשלה בקידום האינטרסים שלנו. לא האמריקאים ולא הקובנים מרוויחים ממדיניות מאובנת שמקורה באירועים שהתרחשו לפני שמרביתנו נולדו" אמר אובמה.

לדבריו, "50 השנים האלו הראו כי הבידוד אינו עובד והגיע הזמן לגישה חדשה. בואו נניח מאחורינו את מורשת הקולוניאליזם​ והקומוניזם, למען עתיד של ביטחון ודמוקרטיה".

אובמה הוסיף בספרדית: "Todos somos Americanos" - כולנו אמריקאים, היום אמריקה בוחרת להתשחרר משלשלאות העבר, למען העם הקובני, למען העם האמריקאי, למען חצי הכדור ולמען העולם".

הבית הלבן פרסם תמונה בה נראה אובמה בחדר הסגלגל משוחח בטלפון עם הנשיא הקובני אמש, שיחה בה סיכמו השניים את כל הפרטים האחרונים של הסיכום ביניהם.

נשיא קובה, ראול קסטרו, אמר: "למרות הקשיים אנחנו עושים מאמצים לקדם את ארצנו. כתוצאה מהדיאלוג אמש עם הנשיא ברק אובמה הצלחנו להתקדם במגוון נושאים הנמצאים באינטרס המשותף של שתי האומות".

לדבריו, "אנו מציעים לארה"ב לאמץ צעדים הדדיים לשיפור היחסים הבילטרליים ולהתקדם לעבר יחסים נורמליים, המבוססים על החוק הבינלאומי ואמנות האו"ם". קסטרו הודה כי "ישנם עדיין פערים משמעותיים, בעיקר בנושאים של ריבונות לאומית, דמוקרטיה, זכויות אדם ומדיניות חוץ, אולם אני מצהיר מחדש על נכונותי לדיאלוג על כל הנושאים הללו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר