תוצאות הפילוג

בני תורה ספרדים מאיימים: נשים 'יהדות התורה' בקלפי

בעוד ש"ס נחלשת, דווקא האחות האשכנזית "יהדות התורה" מתחזקת על חשבונה בסקרים. אברכים ובני תורה ספרדים שבורחים מהתנועה הספרדית בשל הפילוגים והמחלוקות מאיימים להעביר התמיכה ל"יהדות התורה". ראש כולל מנתיבות: "הפילוג הבריח אותי ועוד בני תורה רבים משתי הרשימות הספרדיות" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
כנס בני תורה ספרדים ב-2010 (צילום: מאיר אלפסי, למצולמים אין קשר ישיר לכתבה)

בעוד ש"ס נחלשת בסקרים, מפלגת האחות האשכנזית "יהדות התורה" נהנית מיציבות בסקי דעת הקהל המראים אף על צמיחה מתמדת. הסיבה העיקרית למצב, להערכת גורם חרדי בכיר, היא האחדות (היחסית) שמשדרים ביהדות התורה, זאת לעומת הפילוג בתנועת ש"ס והמאבקים הפנימיים המחלישים את שני הצדדים, מה שגורם ל"בריחת מצביעים" מסורתיים שהיו בעבר חלק ממאגר המצביעים הטבעי של מפלגת ש"ס וכעת שוקלים להצביע ליהדות התורה.

מבדיקת "כיכר השבת" עולה כי ברחוב הספרדי ישנה תחושת החמצה וכעס על מנהיגות התנועה שלא עושה לטענתם די על מנת לנסות ולהשכין שלום בין הצדדים. גורם מוכר בעולם הישיבות הספרדי אומר כי בשבועות האחרונים ניכרת מגמה חד משמעית לפיה רבים מהאברכים וציבור בני התורה במגזר הספרדי-חרדי יבחרו להצביע דווקא ל"יהדות התורה". בשיחה עם "כיכר השבת" אמר עמי, ראש כולל מנתיבות כי רבים מחבריו שוקלים לערוק למפלגה האשכנזית.

"תמיד הצבענו ש"ס בגלל מרן הרב עובדיה זצ"ל, הרגשנו שיש גאווה ותקווה לעולם התורה הספרדי. אולם מאז שנסתלק לגנזי מרומים ובשל המאבקים המרים ותקיעת הסכינים האחד בשני - נמאס לנו מהמחלוקת ונצביע הפעם ג'. זה לא נעים אבל אין ברירה, עדיף לבחור במפלגה האשכנזית שמציגה אחדות וליכוד השורות, לצד עשייה ציבורית וחברתית ולא למפלגות הנמצאות בקרבות פנימיים מרים". לדבריו, "ייתכן והקולות יילכו לריק משום שלא יעברו בכלל את אחוז החסימה".

הוא מציין כי יהודת התורה פעלה רבות בנושאים החברתיים ואין סיבה לפסול אותה."נכון שלכתחילה הייתי מעדיף להצביע לכוח ספרדי חזק ומלוכד, המחזיר את עטרת יהדות ספרד ליושנה, אולם במצב הדברים הנוכחי, נדמה כי זו בושה להצביע למפלגות הללו שעסוקות כל היום במריבות והתכתשויות הדדיות".

"צר לי, אבל הפילוג הבריח אותי ועוד בני תורה רבים מתנועת ש"ס ומהמפלגה החדשה. אני עוד לא בטוח האם אצביע בסוף לאשכנזים או אולי לכחלון, אבל לש"ס ולמפלגתו של ישי בטוח לא אצביע", הוא אומר בצורה חד משמעית.

גורם חינוכי נוסף בעולם התורה הספרדי מסביר כי הנזק שגורמת המחלוקת לכוחו של הציבור החרדי-ספרדי עצום. "ברוך השם, נבנה בעשרים השנה האחרונות עולם תורה מופלא לצד עולם תשובה, והכל בגיבוי גדולי הדור מעדות המזרח ובראשם מרן רבינו עובדיה יוסף. עתה הכל יכול חלילה להיפגע ואולי אף לרדת לטמיון".

לדבריו, יש בישיבות הספרדיות סחף של ממש לטובת יהדות התורה ורבים מצהירים אף בגלוי שיצביעו דווקא למפלגה האשכנזית. "זו מפלגה שמונהגת ע"י גדולי תורה ואין סיבה לא להצביע לה, הגם שכמובן היינו מעדיפים מלכתחילה להצביע למפלגה שלנו, אולם מה לעשות והגענו למצב של חרב (יד) איש באחיו רחמנא לצלן. עדיף לא להתערב במחלוקת וללכת עם האחדות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר