הנתונים: עד כמה חברתית תנועת הליכוד?

לקראת הבחירות הפנימיות בליכוד, נתונים של "המשמר החברתי" חושפים עד כמה חברתית הסיעה ומי הם חברי הכנסת החברתיים ביותר מבין נציגי הרשימה בכנסת ה-19 (פוליטי, ארץ)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: חיים צח - לע"מ)

לקראת הבחירות המקדימות ב"ליכוד", נתוני "המשמר החברתי" חושפים עד כמה חברתית מפלגת השלטון ומיהם חברי הכנסת החברתיים ביותר של המפלגה.

נתחיל מסוף הרשימה: ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל ציון מחפיר של מינוס 9.9 ודורג במקום ה-119 מבין כלל חברי הכנסת (124 בסך הכל בעקבות פרישות של שרים וחברי כנסת).

מבין הח"כים שכיהנו לאורך כל קדנציית הכנסת, דורגו מתחת לנתניהו רק זאב אלקין, שדורג במקום הנמוך ביותר מבין הח"כים של הליכוד, ואבי וורצמן מהבית היהודי. נתניהו נמצא גם בתחתית דירוג הנוכחות של סיעת הליכוד, עם השתתפות ב-39 הצבעות, המהוות 5% מ-425 ההצבעות בנושאים חברתיים-כלכליים שהתקיימו בכנסת ה-19.

עם זאת, יש לציין כי נתניהו מתוקף תפקידו כראש ממשלה לא מגיע לרוב למליאת הכנסת, כמו ראשי ממשלה שקדמו לו.

יריב לוין הוא הח"כ החברתי ביותר בליכוד, עם ציון של 58.2 במדד החברתי. לוין דורג במקום ה-36 מבין 124 חברי הכנסת והוא גם שיאן הנוכחות של סיעת הליכוד, עם השתתפות ב-378 הצבעות, המהוות 77% מכלל ההצבעות בנושאים חברתיים-כלכליים. אחרי לוין מדורגים ח"כ חיים כץ וח"כ גילה גמליאל.

המדד החברתי שמפרסם "המשמר החברתי" בתום כל כנס של הכנסת, בודק כיצד הצביעו חברי הכנסת על הצעות חוק בתחום החברתי-כלכלי. הצבעה בהתאם לעמדת המשמר מזכה את חבר הכנסת בנקודה חיובית; הצבעה הפוכה תזכה אותו בנקודה שלילית. אי הצבעה אינה נספרת.

חלק מההצבעות אליהן לא הגיע נתניהו הן: חוק המזון, חוק הריכוזיות, חוק קרן רווחי הגז, הצעת חוק סיוע ריאלי בשכר דירה, הצעת חוק להגבלת ההכרה במס למשכורות עתק למנהלים בתאגידים שמנהלים את כספי הציבור, הצעת חוק להרחבת מעגל הילדים הזכאים לארוחה חמה במערכת החינוך, הצעת חוק שמחייבת בתי ספר להפעיל מנגנון השאלת ספרי לימוד, הצעת חוק חובת תשלום המדינה לספקים בתנאי שוטף פלוס שלושים והצעת החוק להרחבת התחולה של מס הכנסה שלילי.

בנוסף, נתניהו הצביע באופן לא חברתי בשורה של הצעות חוק, בהן הצבעה נגד הצעת חוק למע"מ מופחת על מוצרי יסוד, הצבעה בעד תיקון מס' 6 לחוק הדיור הציבורי, שהוגדר על ידי חברי כנסת כ"מכת מוות לדיור הציבורי" ונגנז בגלל התנגדות ציבורית, והצבעות נגד הצעות החוק להפסקת ההעסקה של עובדי קבלן בשירות הציבורי, נגד ביטול האפליה בין גברים לנשים עקרות בית בקבלת קצבת נכות, נגד ההצעה למניעה, לחילוץ ולשיקום מעוני, שהתבססה על המלצות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני ונגד ההצעה להפטר מחובות לחייב מוגבל באמצעים.

ח"כ דני דנון, המתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד, בלט לרעה בשיעור הנוכחות בהצבעות חברתיות-כלכליות. בעת כהונתו כסגן שר הביטחון, דנון נעדר מהצבעות חברתיות-כלכליות יותר מכל חבר כנסת אחר בליכוד, למעט ראש הממשלה נתניהו.

הנוכחות שלו הלכה וירדה מ-30% בכנס הקיץ ב-2013, דרך 12% בחורף שאחריו ול-4% בכנס הקיץ האחרון. לאחר שפוטר מתפקידו במהלך מבצע "צוק איתן" הוא לא טרח להגיע לאף הצבעה בנושאים חברתיים-כלכליים(!). ועדת האתיקה של הכנסת אף שללה לדנון שני ימי שכר בגלל העדרויות בכנס החורף הקודם. במדד המאוחד לכל הכנסת ה-19, דני דנון דורג במקום ה-105 בקרב כלל חברי הכנסת, ובמקום השלושה-עשר בקרב הח"כים של הליכוד, עם ציון של 1.4.

בצמרת המדד החברתי בליכוד נמצאים הח"כים שנוכחים בהצבעות רבות ושמצביעים היטב. חריג מכלל זה הוא יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות חיים כץ. כץ נכח בפחות הצבעות חברתיות-כלכליות מהממוצע בסיעת הליכוד, אך שמר על דירוגו החברתי הגבוה משום שההצבעות מהן נעדר היו בנושאים לא-חברתיים.

כך עשה, למשל, בהצעת החוק להוצאת השר"פ מבתי החולים, בהצעת החוק להגבלת פינוי חייבים מבתיהם ובהצעת החוק להענקת פיצויי פיטורין מלאים לעובד מתפטר לאחר שנה. בכל המקרים הללו הצביעו נגד בין 10 ל-12 מחברי סיעת הליכוד, אולם כץ לא נכח בהצבעות.

לא תמיד נוכחות בהצבעות בהכרח מלמדת על זיקה חברתית. ח"כ גילה גמליאל נכחה ב-127 הצבעות, חוטובלי – ב-117 ואקוניס ב-111. אלא שהציונים שלהם שונים בתכלית: בעוד שגילה גמליאל דורגה שלישית בסיעה עם ציון 36.6, אופיר אקוניס קיבל ציון 4.6- (מינוס 4.6) וחוטובלי קיבלה ציון 7.9- (מינוס 7.9) ומדורגת בסיעת הליכוד במקום השלישי מהסוף. חוטובלי הצביעה נגד ההצעה למימון טיפולי שיניים, פה ולסת לבעלי שיתוק מוחין, נגד הצעת חוק לגילוי עניינים של נבחרי ציבור, נגד ההצעה לעידוד העסקת אנשים עם מוגבלות, נגד הגדלת היצע הדירות לדיור בר השגה ולדיור ציבורי ועוד.

מסביב לממוצע הנוכחות: יולי אדלשטיין, מירי רגב, צחי הנגבי, חיים כץ, סילבן שלום וזאב אלקין.

לסיכום: בנימין נתניהו במקום ה-16 בסיעת הליכוד ובמקום ה-119 בקרב כלל חברי הכנסת, עם ציון של מינוס 9.9. דני דנון במקום ה-10 בסיעת הליכוד ובמקום ה-105 בקרב כלל חברי הכנסת, עם ציון 1.4.

הח"כ החברתי ביותר בליכוד - יריב לוין. הח"כ האנטי-חברתי ביותר - זאב אלקין. באופן ממוצע, סיעת הליכוד נמצאת במקום הלפני אחרון מבחינת חברתיות. נוכחות הח"כים של הליכוד בהצבעות הנמוכה ביותר מבין הסיעות הגדולות והבינוניות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר