'הבטחת הכנסה' מתבטלת

הסוף לקצבה: דאגה בקרב אלפי משפחות של אברכים

דאגה בקרב למעלה מ-10 אלף משפחות אברכים ובני תורה, מאחר והיום הם יקבלו את המענק האחרון של תשלום קצבת הבטחת ההכנסה - לאחר 30 שנה, לפי פסיקת בג"ץ. מאיר א., אברך כולל: "החשש שניכנס חלילה למעגל מטורף של חובות. לא נותר לנו אלא לסמוך רק על אבינו שבשמיים" (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אברכים. אילוסטרציה (צילום ארכיון: P360. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

דאגה בקרב משפחות האברכים ובני התורה, לאחר 30 שנה ובעקבות החלטת בג"צ, היום (רביעי) יקבלו האברכים את המענק האחרון של תשלום קצבת הבטחת ההכנסה זאת בטענה כי מדובר בהקצבה המפלה והבלתי חוקית לכעשרת אלפים אברכים.

הבטחת ההכנסה ניתנה לאברכי הכוללים במשך יותר מ-30 שנה בהתבסס על תקציב משרד החינוך. על פי ההערכות עד כה נהנו ממנה כמעט עשרת-אלפים משפחות אברכים, בעלי הכנסה נמוכה ושלושה ילדים או יותר, בסכום כולל של למעלה מ-110 מיליון שקלים בשנה.

כזכור במאי האחרון קיבל הרכב מורחב של שבעה שופטי בג"ץ את עתירת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון וגורמים נוספים וקבע כי תשלום הקצבהייפסק בראשית 2015 מה שאכן קורה כעת.

יצויין כי עוד ביוני 2010 קבע בג"צ כי קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים אינה חוקית משום שהיא מפלה קבוצות אוכלוסייה אחרות בחברה הישראלית, והורה להפסיק לשלם אותה בסוף אותה שנה.

אבל בדצמבר 2010, קיבלה הממשלה החלטה עוקפת בג"צ, שבה אישרה את המשך תשלום קצבת ההכנסה לאברכים לתקופה של חמש שנים לכל אברך, כאשר כל אברך מעל גיל 29 יקבל את הקצבה לכל חייו, כלומר תשלום הקצבה לא הופסק.

בעקבות החלטה זו, הגישו בינואר 2011 מספר גופים עתירה נוספת לבג"צ: התנועה הרפורמית, עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, התאחדות הסטודנטים, נאמני תורה ועבודה, התנועה המסורתית, ישראל חופשית ותנועת אומץ. העותרים יוצגו על ידי עו"ד אורלי ארז-לחובסקי מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה ועו"ד גלעד ברנע.

העותרים טענו כי החלטת הממשלה, להעניק "מלגות לימודים ועידוד השתלבות" לאברכים, מהווה בעצם המשך הקצבאות המפלות וממשיכה את הפגיעה הקשה בשוויון.

בחודש מאי 2014 קיבל בית המשפט העליון את העתירה בהרכב מורחב שבראשו ישב נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס. בפסק הדין שנכתב על-ידי השופט אליקים רובינשטיין, נקבע כי אכן מדובר בפגיעה בשוויון שאינה חוקתית וכי ההסדר שנקבע אינו מקיים את התכלית עליו הצהירה הממשלה - קידום השתלבות בתעסוקה של אברכי כוללים. עם זאת, אישר בג"ץ תקופת הערכות להפסקת הקצבה שמסתיימת בסוף דצמבר.

כצפוי בעוד בקרב ארגוני החסד ומפעלי הצדקה כמו גם משפחות האברכים מביעים צער וכאב לב על הפגיעה הנוספת בלומדי התורה ובמשפחות מעוטות היכולת הרי שמנגד בארגונים האנטי דתיים והרפורמים מביעים סיפוק על ביצוע ההחלטה.

עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה מגיבה ואומרת כי "הפסקת תשלום קצבת הבטחת הכנסה ששולמה רק לאברכים ולא לסטודנטים לא רק מתחייבת מעקרון השוויון אלא מהווה גם צעד חשוב לקראת שילוב המגזר החרדי בתעסוקה. יש לקוות שהממשלה תנצל את הסכום שנחסך - 110 מיליון שקל בשנת 2014 - ליצירת תכניות שיביאו להשתלבות חרדים בשוק העבודה, באופן שיביא להוצאת משפחות חרדיות רבות ממלכודת העוני".

מנגד בארגוני החסד מביעים צער עמוק וטוענים כי מדובר בפגיעה נוספת בנזקקים ובמשפחות מרובות הילדים. "אברכים גם כך מגיעים למצב קשה של פת לחם, כעת המצב צפוי להידרדר עוד יותר", אומרים בארגוני החסד.

מאיר א., אברך כולל, מספר ל"כיכר השבת" כי מדובר היה בתוספת משמעותית של עוד 1000 שקלים מידי חודש שכעת יחסרו מאוד לבני משפחתו. "גם כך אנו חיים בצימצום ובדוחק בפרט לאור הגזירות על אברכי הכוללים בשנה האחרונה אבל כעת פשוט באו מים עד נפש", הוא אומר.

"אם עד עתה הצלחנו בזכות הקיצבה להחזיק את הראש מעט מעל למים ולשרוד מחודש לחודש כעת החשש שנאבד גם את זה וניכנס חלילה למעגל מטורף של חובות. עזרי מעם השם עושה שמיים וארץ. לא נותר לנו אלא לסמוך רק על אבינו שבשמיים שיכלכל אותנו וידאג לכל מחסורינו", הוא מוסיף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר