ירושה טבעית

הממשיך: הגאון הרב יצחק זאב זקס מונה במקום אביו

אלפים מלווים למנוחות את הגאון רבי הלל זקס זצ"ל, ראש ישיבת "כנסת הגדולה" במודיעין עילית. במהלך הלוויה הוכתר בנו הגאון רבי יצחק (איצ'ל) זאב זקס לעמוד בראשות הישיבה ולהמשיך את דרכו של אביו הגדול. כתב "כיכר השבת" ישראל כהן משרטט פרופיל מקיף על דמותו של "הממשיך" • מיוחד (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגאון רבי הלל זקס זצ"ל (צילום מסך: jewishcom - באדיבות קהילת מוסקבה)

אלפים מלווים למנוחות את הגאון רבי הלל זקס זצ"ל, ראש ישיבת "כנסת הגדולה" במודיעין עילית, שכיהן במשך עשרות בשנים כראש ישיבה, תחילה בישיבת חברון ולאחר מכן בישיבת "כנסת הגדולה" שהקים וכונתה בפי רבים "חברון קרית ספר" או "רבי הלל".

במסע ההלוויה הוכתר בנו, הגאון רבי יצחק זאב זקס, בן ה-55, לממשיך דרכו בראשות הישיבה.

הגאון רבי יצחק זאב זקס המכונה "איצ'ל", נולד לפני 55 שנה לאביו הגר"ה זקס זצ"ל. כבר בילדותו נודע בכישרונותיו הברוכים. בצעירותו למד בישיבת חברון שם יצא לו שם של למדן מופלג, ידידיו מספרים שהיה "שפיץ" של ממש ובחורים מכל השיעורים היו מגיעים לשאול אותו שאלות ולדבר איתו בלימוד.

כשהגיע לפרקו, ביקשו להשתדך עמו ראשי ישיבות חשובים וגדולי תורה, לבסוף זכה בו הגאון רבי צבי רוטברג, ראש ישיבת "בית מאיר" בבני ברק.

לאחר נישואיו המשיך ללמוד בכולל אברכים ידוע כשהוא ממשיך לעשות חיל בלימודיו וקונה לעצמו שם של כבוד בכותל המזרח של עולם התורה.

לפני כעשרים שנה כשאביו הגר"ה זצ"ל קיבל החלטה לפרוש מישיבת חברון ויצא לדרך חדשה עם הקמת הישיבה במודיעין עילית (הישיבה הראשונה בעיר) מייד עמד לצידו בנו איצ'ל, כפי שכונה אז בחביבות על-ידי אביו, וסייע בידו בהקמת מקום של תורה.

הבריח התיכון של הישיבה היה אמנם ר' הלל אך ניתן לומר שגם לבנו היה חלק לא מועט כבר באותם ימים בשיגשוגה של הישיבה. מיד עם פתיחת הישיבה החל לכהן כר"מ בוועד שלישי מה שסימן את עובדת היותו היורש הטבעי.

עד מהרה יצא לשיעוריו העיוניים שם של ממש בעולם הישיבות כאשר נודע בבהירות לשונו. "הוא יודע לרדת לפרטי פרטים ולצלול לעומק הסוגיה ולהגיש אותה אחר כך כמו שצריך לתלמידים", מספרים בישיבה.

רבי יצחק המשיך כשיטת אביו שדגל בשיטת עולם הישיבות בארה"ב אשר הונהג על-ידי מרן הגר"א קוטלר ומרן פוסק הדור הגר"מ פיינשטיין זצ"ל. בשנים האחרונות מתמקד הרב יצחק זאב יותר בנחלת הלימוד בשיטה הישיבתית הקוונציונאלית ונחשב ליותר מחמיר מאביו בענינים שנהוג לכנותם בעולם החרדי כ"לא מקובל".

כך לדוגמא, אם בעבר היו מותרים בישיבה רשיונות נהיגה באופן רשמי וכן שימוש בסלולארי לגווניו וסוגיו, כיום מאמץ הגר"י זקס גישה שמרנית יותר המבקשת ואולי אף דורשת מהבחורים להתרחק מהתנהגויות שאינן נחשבות למקובלות בעולם הישיבות.

אם האבא היה מקורי וחדשן הרי שהבן משלב תכונות אלו לצד היותו "ישיבישער" מן המניין. אם ר' הלל מיתג עצמו כאאוט סיידר וכאנדרדוג של עולם הישיבות ולדוגמא ביקש שלא יצביעו בבחירות ואף החליט שלא לנקוט עמדה בסוגיית הפילוג הליטאי הרי שבנו נחשב ליותר "מיינסטרים" ורואה עצמו כחלק בלתי נפרד מממסד עולם התורה.

התלמידים מספרים כי לצד השבר הגדול והחלל הענק שנוצר עם הסתלקותו של ר' הלל הרי שהוא הותיר אחריו מורשת עניפה ובראשה ממשיך דרכו שיכול להיכנס בטבעיות לנעליו הגדולות.

בישיבה מציינים כי מלבד בחורי הישיבה שיראו בו מהיום והלאה את מורם ורבם הבלעדי הרי שקיימת קהילת אברכים צורבי תורה ומבקשי דעת שימשיכו להידבק בדרכי האב דרך הנהגת בנו.

"אין לנו ספק שהישיבה תמשיך להצליח תפרח ותשגשג כאשר הגאון רבי יצחק זאב זקס יטול את המושכות באופן רשמי וימשיך להנהיג את הישיבה בדרכי אביו הדגול", הם אומרים.

"גם וותיקי הישיבה הנחשבים לעצמאים ולבעלי גישה ייחודית יקבלו בסופו של יום את הנהגת הבן", בטוחים התלמידים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר