עיריית בית שמש תפצה נשים שנפגעו משלטי צניעות

בית המשפט קיבל את תביעתן של ארבע תושבות בית שמש נגד העירייה בשל סירובה להסיר שלטי צניעות והורה לעירייה לפצות על אחת מהן בסכום של 15 אלף שקלים (חדשות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
שלט בבית שמש. אילוסטרציה (צילום ארכיון: כיכר השבת)

בית המשפט קיבל את תביעתן של ארבע תושבות העיר בית שמש נגד העירייה בשל סירובה להסיר שלטי צניעות והורה לעירייה לפצות על אחת מהן בסכום של 15 אלף שקלים.

בשנת 2013 הגיש המרכז הרפורמי לדת ומדינה תביעה, בשם ארבע נשים המתגוררות בבית שמש, נגד העירייה וראש העירייה בשל הסירוב להסיר את שלטי הצניעות התלוים במקומות מרכזיים בעיר.

בתביעה נטען שלא רק שהשלטים פוגעים ומשפילים אלא שסירוב העירייה להסיר את השלטים נותן גושפנקא לאלימות שמופעלת כנגד נשים על ידי גורמים קיצוניים.

בפסק הדין שניתן היום בבית המשפט השלום בבית שמש, קיבל בית המשפט את כל טענות התובעות וקבע שהעירייה התרשלה באופן חמור בכך שלא פעלה להסרת השלטים הבלתי חוקים.

בית המשפט קבע שסירוב העירייה להסיר את שלטי הצניעות פוגע אנושות בזכויותיהן של נשות העיר, ולכן על העירייה לפצות את התובעות על עוגמת הנפש הקשה שנגרמה להן כתוצאה מהמחדל.

השופט גדעוני כתב בפסק הדין: "אשר לתוכנם של השלטים – המסר העולה מן השלטים נשוא התובענה הוא מסר מפלה ופוגעני. השלטים נועדו להביא להגבלת השימוש של נשים – באשר הן נשים ובשל נשים בלבד – במרחב הציבורי מביאים לפגיעה חריפה וקשה בזכותן של נשים לשוויון ולכבוד. יש בהם גם משום השפלה".

"שלט יוצר ציפייה מסוימת כי העובדים והשבים – ולירת דיוק – העוברות והשבות – ינהגו לפיו. כך, עלולה להיווצר ציפייה או הבנה כי האיזור בו מוצב השלט "שייך הלכה למעשה לאוכלוסייה מסוימת בלבד וחלות בו הנורמות המאפיינות אותה. ציפיה זו עלול להתעצם כשמדובר בשלט הנחזה להיות רשמי, שמאחוריו נחזים לעמוד גורמים בעלי מעמד. הימנעות בעלי הסמכות מלפעול להסירו עלולה ליצור רושם כי השלט האמור הוא על דעתם. הציפייה עלולה, בנסיבות מסוימות, לעודד או לסייע ביצירת אוירה ואקלים חברתי שבהם מתפרש השלט כמחייב ציות ואף להביא לפעולות אכיפה בפועל של האמור בשלט, לעתים בדרך של אלימות", הוסיף השופט.

השופט כתב עוד כי "מהעובדות שהובאו בפני בית המשפט עולה תמונת מציאות עגומה. העירייה וראש העירייה השלימו הלכה למעשה עם קיומם של השלטים הפוגעניים ברחבי העיר. הם לא ממלאים את החובות המוטלות עליהם".

לדבריו, "העירייה וראש העירייה בחרו שלא לנקוט אמצעים כלשהם לשם מימוש הסמכות והחובה המוטלת עליהם להסרת השלטים הם התנערו כליל מהחובה המוטלת עליהם לפעול להסרת השלטים התעלמות והתנערות מסמכות אינה יכולה להיחשב סבירה. היא עולה כדי התרשלות בפרט נכונים הדברים בשים לב לפגיעה החמורה ולמסר המפלה העולה מהשילוט כמו גם לארועי האלימות שחוו התובעות על רקע לבושן ונוכח האפשרות כי יש בשילוט כדי לעודד או לסייע ביצירת אווירה ואקלים חברתי המאפשרים את גילויי האלימות".

בית המשפט כאמור הורה לעירייה לשלם לכל תובעת פיצוי בסכום של 15,000 שקל לכל אחת, סך-הכול 60,000 שקל וכן לשלם הוצאות משפט.

עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה מסר כי "אנחנו מברכות על החלטת בית המשפט שהדגיש את המחדל החמור של העירייה שסירבה במשך שנים להסיר את שלטי הצניעות ובכך למעשה הפקירה את זכויותיהן של נשות העיר ונתנה רוח גבית לאלימות שהופעלה כנגדן. יש לקוות שכעת עיריית בית שמש תפנים סוף סוף את חובתה לפעול כחוק ותסיר באופן מיידי את השלטים המשפילים".

מעיריית בית שמש נמסר בתגובה: "העירייה הסירה את השלטים הפרטיים כמה וכמה פעמים, אך אלו נתלו מחדש בתוך דקות ספורות ואף גרמו למהומות ולחיכוכים בין המגזרים השונים המתגוררים בעיר. אין בכוחו של הפיקוח העירוני להתמודד עם סוגיה מורכבת כזו, גם מבחינה מבצעית, לכן פנינו למשטרת ישראל שתיכנס לעובי הקורה ותאכוף את החוק".

עוד נמסר מהעירייה: "לצערנו, בית המשפט לא השכיל להבין את המציאות המורכבת בבית שמש עמה אנו מתמודדים ולא קיבל את טענת העירייה כי החשש לשלום הציבור והפגיעה במרקם היחסים העדינים בין האוכלוסיות השונות והמנוגדות התגוררות בבית שמש, גבר על הצורך המיידי בהסרה חוזרת ונשנית של השלטים.

"בעניין זה שגה בית המשפט ואירועי מערכות הבחירות האחרונות לימדו כי עמדת העירייה בדין יסודה. בית המשפט לא היה ער למחלוקות ולפרצי האלימות אשר היו מנת חלקה של בית שמש, והיכולת להביא דברים אלו אל אולם בית המשפט היא קשה ומורכבת. גם בירושלים ובערים נוספות מוצבים שלטים דומים ואף אחד לא תובע את העירייה.

"יחד עם זאת, לאחר שהרוחות בעיר נרגעו, תכבד העירייה את פסק הדין, בתיאום והדברות של כל האוכלוסיות ותפעל בשילוב כוחות עם משטרת ישראל כדי להביא לאכיפת החוק והסדר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר