העיתונאי שחשף את רצח אלברטו ניסמן נחת בישראל

דמיאן פצ'טר, העיתונאי הארגנטינאי-ישראלי שחשף את רצח התובע אלברטו ניסמן, נמלט מארגנטינה ונחת בישראל. כעת הוא מספר איך הצליח לחמוק ממעקב הרשויות ולהימלט (עיתונות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: חשבון הטוויטר של פצ'טר)

דמיאן פצ'טר, העיתונאי הארגנטינאי-ישראלי שחשף את רצח התובע אלברטו ניסמן, ברח מארגנטינה ונחת בישראל. בכתבה מיוחדת שפרסם ב"הארץ", סיפר פצ'טר על טיוח הרשויות במדינה וכיצד הצליח לחמוק לישראל.

"שמי דמיאן פצ'טר ואני העיתונאי הארגנטיני-ישראלי שדיווח על מות התובע המיוחד אלברטו ניסמן" כותב פצ'טר ב"הארץ". "שמו (של המקור, י.ג.) לא ייחשף לעולם. שני דברים עמדו לנגד עיני: שלומו של המקור שלי וזכותם של האנשים לדעת מה קרה באותו היום, ולא בהכרח בסדר הזה".

פצ'טר מספר עוד: "הדרך הטובה ביותר להודיע על הבשורה הטראגית היתה באמצעות טוויטר. ככל שחלפו השעות, פנו אלי עוד ועוד עיתונאים, כדי לקבל אישור לידיעה ממקור ראשון".

לדבריו, "זה היה היום הראשון, מני רבים, ללא שינה. "פרסמת את הסקופ הטוב ביותר בעשרות השנים האחרונות", אמרו לי רבים, ואחרים שאלו: "השתגעת?"".

פצ'טר מספר על ניסיון הטיוח של הרשויות: "בימים שלאחר מכן, ניסתה הממשלה להתאים את העובדות לרצונה, או במילים פשוטות: ליצור סיפור רשמי. בתחילה תמכה הנשיאה ב"השערת ההתאבדות", ולאחר מכן הודיעה כי היה זה רצח מסתורי. הממשל, כמובן, לא היה אשם בדבר.

"באותו שבוע קיבלתי כמה מסרים מאחד מחברי הוותיקים ביותר. הוא דחק בי לבקר אותו, אך בגלל הטירוף של אותם ימים, לא ייחסתי חשיבות רבה לפנייתו".

לדבריו, "ביום שישי אחד מעמיתיי מהבי־בי־סי הסב את תשומת לבי לידיעה שפרסמה סוכנות הידיעות הרשמית בנוגע למותו של ניסמן. בידיעה היו כמה שגיאות כתיב חמורות, אך התוכן עצמו היה משונה עוד יותר: הסוכנות ציטטה הודעה מהטוויטר שלי כביכול, שמעולם לא כתבתי.

"לאחר שנרגעתי הבנתי כי היה זה מסר מקודד, אך לא ידעתי בעבור מי. העברתי את ההודעה לחבר שלי, שהשיב: "צא משם מיד ולך ל'רטירו' (התחנת המרכזית של בואנוס איירס), ובוא לבקר אותי. אתה מוכרח לצאת מהעיר"".

פצ'טר מספר כי סוכן מודיעין של הממשל החל לעקוב אחריו: "אחרי כמה שעות נסיעה הגעתי לתחנה המרכזית של אותו מקום, ובה נשארתי כמה שעות. זו היתה טעות גדולה, משום שלהערכתי זה המקום בו החלו לעקוב אחרי. אך לא ידעתי זאת אז.

"החבר התקשר אלי ואמר: "אני אגיע בעוד 20 דקות". המתנתי במשך מה שנראה בעיניי כשעתיים כשפתאום הופיע אדם משונה מאוד. הוא משך מיד את תשומת לבי, אך נשארתי במקומי. הוא התיישב במרחק שני שולחנות ממני.

פצ'טר מספר כי לאחר מכן הגיע למקום חברו והודיע לו כי עוקבים אחריו וחברו צילם את סוכן המודיעין שעקב אחריו. "התמונה הזאת נמצאת כעת אצלי" סיפר פצ'טר.

"ההחלטה שלי התקבלה במהירות: עלי לצאת מהמדינה באופן מיידי" סיפר פצ'טר, "התקשרתי לאחד מידידיי הטובים ביותר, שנבהל אך הבין את המצב. היינו צריכים לפעול במהירות, ואני בטוח שיעילותו הצילה את חיי. אהיה אסיר תודה לו לנצח".

לדבריו, היה עליו לשמור על פרופיל נמוך: "היתה לי הרגשה שעוקבים אחריי ושמישהו ירה בי מזווית משונה כלשהי. חשדתי אפילו עוד יותר בנהג המונית שמצאתי. בראשי עבר תרחיש לפיו הוא ייסטה מהדרך, וייקח אותי למקום אחר". לאחר מכן הוא טס לתל אביב ואז גילה כי הממשלה ממשיכה לפרסם עליו מידע שגוי ברשתות החברתיות.

פצ'טר מסיים את דבריו וכותב: "אין לי מושג מתי אשוב לארגנטינה. אני אפילו לא יודע אם אני רוצה לשוב לשם, אך אני יודע שהמדינה שבה נולדתי איננה המקום המאושר שבו גדלו הורי הוריי היהודים וסיפרו לי סיפורים עליו. הוא הפך למקום אפל, המונהג על ידי מערכת פוליטית מושחתת. לא הבנתי מה קרה לי ב–48 השעות האחרונות. מעולם לא העליתי על דעתי שבואי לישראל יהיה בצורה כזאת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר