פסיכולוגיה: איך בוחרים מטפל?

יש לי בעיה שמקשה עלי את התפקוד האישי והמשפחתי בחיי היומיום. אני רוצה לטפל בעצמי, אך איך בוחרים טיפול אחד ויחיד ממגוון כל כך עצום הקיים בשוק? תשובה (פסיכולוגיה)

שלום מרקוביץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)
שאלה:
יש לי בעיה שמטרידה אותי ומקשה עלי את התפקוד האישי והמשפחתי בחיי היומיום באופן משמעותי. לאור ריבוי סוגי הטיפול והמטפלים השונים, רציתי לדעת אודות סוגי הטיפול הקיימים ולשאול כיצד ניתן לבחור טיפול ומטפל שנכון ומתאים לי ולמשפחתי.
תשובה:
בכל בעיה שהיא, בשלב הראשון, כדאי לוודא שאין מדובר בבעיה רפואית גופנית. טיפול רגשי ונפשי אינו מחליף טיפול פיזיולוגי, אם כי בהחלט עשוי לסייע במקרים רבים בתהליך ההחלמה. זאת בעיקר כאשר התופעות הן פסיכוסומטיות, (פסיכו=נפשי סומטי=גופני), או שהבעיה מלווה בקשיים נפשיים. בכל אחד מן המקרים הללו מומלץ להיוועץ גם בפסיכותרפיסט (=מטפל נפשי) בנוסף אך לא במקום הטיפול הפיזיולוגי.
כאשר מדובר בבעיה רגשית, התנהגותית או שנוגעת למערכות יחסים, הנכון הוא לפנות לייעוץ עם פסיכותרפיסט. כאן כדאי להכיר את התפתחות הפסיכולוגיה ואת הטיפולים העיקריים כדי לעשות בחירה מושכלת של מטפל מתאים. אחד הגורמים המשמעותיים והמכריעים בתהליך הוא הקשר האישי והאמון בין המטפל ולעתים יש לשקול אף להחליף מטפל אם לא נוצר קשר מיטבי ואין שיפור מסוים לאחר תקופה.
הזרם המרכזי בפסיכולוגיה מאז תקופתו של פרויד (אבי תורת הפסיכואנליזה – ניתוח נפשי) ועד היום הוא הזרם של הפסיכולוגיה הדינמית. פרויד היה נוירולוג שחקר, בין היתר נשים שלקו בהיסטריה וכתוצאה מכך לקו בשיתוקים חלקיים ללא סיבה גופנית. תגליתו של פרויד היתה שכאשר הן נזכרו בטראומה הנפשית ועיבדו אותה, הן החלימו. המנחה שלו כינה את תגליתו כ"טיפול בדיבור", ומכאן התפתחה הפסיכואנליזה.
מאז פרויד עברו למעלה ממאה שנה וכיום, בדרך כלל, אין עורכים פסיכואנליזה שלמה של האדם. המחקר שהתפתח והניסיון הטיפולי שנצבר עם השנים עיצבו את הטיפול הפסיכולוגי הדינמי המוכר לנו כיום, המבוסס על ההבנה שמאחורי ההתנהגות, הרגשות והמחשבות שלנו, עומדים מניעים שלא תמיד ברורים וידועים לנו, והבנתם היא בעלת משמעות קריטית כדי שנוכל לשנות את ההתנהגות הרגשות ואופן החשיבה שלנו. המטפל הדינמי יביא את המטופל להבנת התהליכים והתובנות התת מודעות שלו ויסייע להבנותן מחדש באופן מועיל יותר. חשוב להדגיש כי מטפל מקצועי, לא ייכנס להשקפת עולם טהורה של האדם ולא ישנה את אמונתו או ישפיע על אורח חייו של האדם לפי הנראה לו. הטיפול יעניק לאדם תובנה מעמיקה ורחבה על עצמו וירחיב את טווח ההבנה העצמית וממילא את הבחירה החופשית של האדם אך לא יעצב אותו.
לצד הגישה הדינמית התפתחה לאורך השנים גישה פסיכולוגית התנהגותית. גישה זו נשענת על מחקרים מדעיים ומציגה אף היא תוצאות מרשימות במספר תחומים. ההנחה הרווחת כיום היא ששינוי ההתנהגות מאפשר לאדם לחוות ניסיון חדש ושונה מזה שהוא רגיל אליו, ועל כן מאפשר לו להגיע לתובנות חדשות ולחולל שינוי פנימי אמתי. חשוב לציין שההכוונה לטיפול צריכה להיעשות על ידי פסיכותרפיסטים מומחים הבקיאים במגוון שיטות הטיפול ויודעים להבין לעומק את הבעיה, השפעותיה והשלכותיה.
במחצית השנייה של המאה הקודמת התפתחה גם הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, גישה שנוסחה בסוף שנות השבעים על ידי ד"ר אהרון בק ושותפיו לכדי תורה וגישה מובנית. הפסיכולוגיה הקוגניטיבית הוכיחה את עצמה לאורך זמן ובמחקרים רבים. עיקרה של הגישה גורסת כי האדם מונע על ידי אמונות יסוד (סכמות) שאינן גלויות לו לחלוטין אך ניתן לחשוף אותן באמצעות ניתוח והבנה מעמיקה של מחשבותיו, אמירותיו והתנהגויותיו. סכמות אלו מתעצבות לאורך החיים ועל פי הניסיון, והן המקור למחשבות, להרגשות ולמעשים שאנו עושים. כאשר מזהים את הסכמות הללו ניתן להבנות אותן מחדש וכך ליצור שינוי אמתי ובר קיימא שיאפשר לאדם להביא את עצמו למקום טוב של צמיחה בריאה.
ההבנה שהמחשבות, ההרגשות והמעשים שלנו הן מעגל אחד שניתן להיכנס אליו ולהשפיע עליו גם באמצעות המעשים והחוויה וגם דרך בחינת התובנות שהן מקור המחשבות, יצרה התפתחות של פסיכולוגיה קוגניטיבית התנהגותית המשלבת את שתי הגישות. נהוג להשתמש בביטוי C.B.T שהוא ראשי תיבות של Cognitive Behavioral Therapy כלומר טיפול הכרתי התנהגותי משולב.
מחקרים רבים מאוששים הצלחה משמעותית של הגישה הזו וכיום משתמשים בה מטפלים רבים ברחבי העולם בתחומים ספציפיים, שבהם גישה זו התגלתה כיעילה ופותרת בעיות בטווח זמן סביר.
שיטה נוספת שראוי להזכיר היא הגישה הנרטיבית. נרטיב פירושו סיפור החיים של האדם. הכוונה במקרה זה היא לאופן שבו האדם מספר לעצמו את סיפור חייו, שכן האופן שבו האדם חווה את חייו ומספר לעצמו את סיפורו משפיע על התובנות שלו על הרגשותיו ועל האופן שבו הוא מתנהג וחווה את המציאות. הבנת הסיפור ומאורעות החיים מאפשרת לאדם ליצור יחס חדש אל עצמו ואל המציאות ולהשתחרר מכבלים החוסמים את צמיחתו ונוטלים ממנו את החירות להיות מה שהיה רוצה להיות. גם לגישה זו מחקרים המאששים את ההצלחה שלה והיא מציגה תוצאות טובות בטווח זמן סביר.
בנוסף לסוג הגישה או השיטה הנבחרים, יש נתון חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון בעת בחירת מטפל מתאים, והוא ההדרכה שעובר המטפל עצמו. כמו המטופל, גם המטפל עצמו הוא אדם הסובל מאותן מגבלות אנוש. לכן חשוב שהמטפל עצמו, בבואו להבין את עולמו הפנימי של המטופל, יהיה מודע לעצמו, כך שיוכל לראות נכוחה את תמונת עולמו של המטופל בפני עצמה ולא מתוך עולמו הפנימי. הפסיכולוגיה הדינמית מבטיחה זאת על ידי הדרישה מן המטפל לעבור טיפול ולהיות בהדרכה של מטפל אחר בעל ניסיון. הגישות האחרות פחות נוטות לשים דגש על כך אך גם שם עניין זה הוא יתרון חשוב. בכלל, ישנה דעה, שמוכיחה את עצמה שוב ושוב שחשוב במידת האפשר להיעזר במטפל המכיר ומנוסה בגישות שונות ופתוח אליהן ובו בזמן בעל ראיה מעמיקה של התמונה הנפשית, ויש להעדיף אותו על פני מטפל המכיר גישה התנהגותית קוגניטיבית או נרטיבית בלבד שלמד בקורסים ממוקדים. הללו עשויים לעתים "לפספס" משהו מהותי בבעיה הנידונה.
שאלה נוספת לא פחות חשובה, היא משכו ויעילותו של הטיפול. לגבי משך הזמן יש לציין כי הדבר כמובן תלוי בבעיה ובמטופל עצמו לא פחות מאשר במטפל. ברור שטיפול רציני נעשה באמצעות תהליך נפשי הדורש אורך רוח. כשמתאימים נכון את סוג הבעיה ודרישות המטופל לסוג הטיפול יש בטווח זמן נראה לעין תוצאות מרשימות ויעילות הטיפול מוכחת. במקרים מסוימים יש גישות טיפוליות המשיגות תוצאות לא פחות מהירות מהטיפול תרופתי ובמקרים רבים לטווח הארוך הטיפול אף יעיל יותר מתרופות.
הנפש שלנו ועולמנו הפנימי הם הבסיס המרכזי שיקבע את התפתחותנו, התפתחות חיינו ואיכות חוויית החיים שלנו. חשוב על כן מחד גיסא לא להזניח את עצמנו ולהימנע מטיפול נדרש ומאידך גיסא לבחור את הטיפול בתבונה ובאחריות שכן השלכות הטיפול הן משמעותיות וארוכות טווח.
אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל, שהוקמה ע"י איגוד י.נ.ר, הוקמה במטרה לאגד תחת קורת גג אחת אנשי טיפול מוסמכים ובעלי הכשרה התואמת את עיסוקם. כל המטפלים והיועצים מחויבים, בנוסף להשכלתם והכשרתם, גם בהקפדה על כללי אתיקה מקצועית, כפי שנהוג בכל מקצוע בעולם. האגודה מפעילה את מוקד י.נ.ר המכוון את הזקוקים לטיפול ומסייע בידם למצוא את המטפל המתאים, תוך הבנת עולמו של אדם ירא שמים וציפיותיו, ותוך טיפוח מתמיד של מטפלים על מנת לתת מענה הולם לצרכי הציבור.
לקבלת ייעוץ והכוונה ניתן להתקשר לטלפון: 1-700-5000-65
שלום מרקוביץ' M.A פסיכותרפיסט ויועץ נישואין בכיר. חברת אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל. 052-6071596

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר