העדות של פטרוב

"הגר"א ווכטפויגל לחנוך זייברט: בני ברק זו סדום"

בקטע וידאו בלעדי שחושף 'כיכר השבת', נראה יוסף פטרוב, מקורבו ונאמנו של הגר"ש אוירבך כשהוא מתייחס למחלוקת הליטאית ומספר על הגר"א ווכטפויגל, מחשובי הרבנים של ארה"ב שכינה את בני ברק כ"סדום" בשל התנהגות תושביה. "עושים שם מעשים אכזריים" התיעוד ותמליל הדברים המלא - בפנים (חרדים, וידאו)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגר"א וויכטפויגל, במרכז (צילום: באדיבות ארכיון "מגזין העולם החרדי")

במהלך כינוס פעילי תנועת 'דגל התורה' למען מפלגת 'יהדות התורה' אמש (מוצאי שבת) ערכו אנשי פלג בני תורה כינוס מקביל באחד האולמות בבני ברק, במטרה לחזק את עיתון הפלס.

בפני הנוכחים נאמו הרב שמואל אריה לוין רבה של ארגנטינה ומגדולי רבני מפלגת 'בני תורה' וכן יוסף פטרוב מקורבו ונאמנו של הגר"ש אוירבך.

עיקר הנאומים נסובו כצפוי על הצורך בעיתון החדש אשר משמר לטענת מקימיו את ההשקפה הטהורה אותה ביקש מרן הרב שך זצ"ל להנחיל לתלמידיו וכן על האידיאולוגיה הנצרכת בעת הזאת. כמובן שבין היתר "גלשו" הנוכחים גם לעניין הבחירות ונגעו בעיקרי "הפילוג הליטאי".

"כיכר השבת" מגיש תיעוד וידאו ותמליל מעיקרי שיחתו של פטרוב בו הוא מספר כי הגאון רבי אליהו ווכטפויגל מחשובי הרבנים בארה"ב כינה את העיר בני ברק במהלך שיחה שקיים עם ראש העיר חנוך זייברט כ"סדום" זאת בשל התנהגות תושביה.

"לפני שנתיים ויותר עברנו חוויה קשה, אנחנו עוברים גם כיום דברים קשים ומוזרים. מאז אותו יום שלקחו את העיתון, והוציאו ממנו את כל מה שריח הרב שך מדיף ממנו, הוציאו את ההנהלה הרוחנית, את בעלי המניות, ואת כל מי שהרב שך מינה וסמך עליהם וביקש מהם, הם היו האנשים שבמשך שנים הנהיגו את העיתון, שמרו, וכל דבר שיכל להיות להם איזה כוח בעיתון הרב שך מינה אותם במקומות האלו.

"מאז אותו יום שנעשה הדבר הזה, שכוח הרב שך הוסר מהעיתון, עברנו טלטלה מאוד קשה, ועדיין עוברים.

"בשעתו כשהשבועונים כתבו והאנשים ברחוב דיברו ש'תם עידן הרב שך', אנשים חששו ופחדו מזה, אבל אף אחד לא חשב וחלם שההידרדרות תהיה כל כך מהירה. הקב"ה עזר ומיד הראש ישיבה (הגר"ש אוירבך) זירז וחיזק לפתוח את בטאון עולם התורה 'הפלס', ומאז הוא מכה על קודקודם ואומר לו גדל. הראש ישיבה חוזר ואומר על המלחמה נגד העיתון 'מאויביי תחכמני'.

"כשרואים את הכאב הגדול ואת המלחמה הגדולה של חוגים מסוימים נגד העיתון ונגד כל מה שקשור ומי שקשור לעיתון, אם יש מנוי לעיתון רודפים אותו, ואפילו אם יש ספק על מישהו אם מנוי גם אז אסור לו להיות ר״מ בישיבה. כשרואים את זה אז מאויביי תחכמני, מבינים כמה העיתון חשוב ונצרך.

"לא מזמן ראש עיריית בני ברק ביקר בארה"ב ונכנס לאחד מגדולי ארה"ב הגאון ר' אליהו בער ווכטפויגל. הרב אליהו בער אמר לו כי יש תוספתא במסכת שבת שכתוב שם 'אין לך מתון יותר מסדום', אנשי סדום היו אנשים מתונים. שאל הרב את ראש העיר וכי הם מתונים, אותם שחותכים ידיים ורגליים? הרי אין לך אכזריות גדולה מזו, איך אפשר לומר על אנשי סדום 'מתונים'?!

"ענה הרב אליהו בער כי לכל אדם ישנם מאבקים פנימיים בין יצר טוב ליצר הרע, וכשם שדוד המלך כתב בתהילים 'ליבי חלל בקרבי' שניצח את יצר הרע שבו והרגו, כך אנשי סדום ניצחו את יצר הטוב שבהם והמיתו אותו. לכן אנשי סדום מתונים, כי אין להם נקיפות מצפון, ואם מגיע אורח והוא גדול במידותיו מהמיטה שמוצעת לו אז חותכים לו את רגליו, והכל ברוגע ובנחת, כי אין מאבק פנימי.

"המשיך ר' אליהו בער ואמר; בזמן האחרון מגיעים אלי סיפורים משונים מהעיר שלך 'בני ברק', אנשי העיר שלך 'מתונים'. אנשים שם עושים מעשי אכזריות נגד ילדים ונגד כולם והכל לשם שמים. 'זה סדום'! זה מתונים! והמשיך הרב ווכטפויגל; כתוב בתורה 'אז בשרירות ליבי אלך' ואומר על זה הקב"ה 'אז יעשן אף ה' כסדום וכעמורה'. זה אותו דבר. אדם שהולך בשרירות ליבו ולא איכפת לו מכלום ומתאכזר בלי נקיפות מצפון, מבלי להיות אפילו במצב של 'רשעים מלאי חרטה', זה סדום!

"אז יש רדיפות. אבל ברוך ה' העיתון קיים, העיתון שומר! כשרואים את הקרירות ואת ההתפתחות שקורית בציבור אנחנו הרבה יותר מבינים מדוע זקוקים לעיתון. דברים שהיו פשוטים וברורים לכל אחד עד לפני שנתיים, היום זה נושא לדיון.

"השמיעו לי הקלטה ממועצת גדולי התורה מלפני כמה שנים, ובו נשמע הרב אזרחי צועק 'מה קורה עם הגיוס, צריכים לעשות משהו, צריכים לצאת לרחובות, איך אפשר לשתוק'. ומסביר לו שם ח"כ משה גפני ש'אין מה לדאוג' כי גם החילונים מבינים שהגיוס אצלינו זה יהרג ואל יעבור.

"הראו לראש ישיבה מאמר על כוונת צה"ל לפתוח גדוד חרדי של גבעתי אז התקשרתי לחבר כנסת חרדי ושאלתי מה עושים, וענה לי; זה כלום לא, הצבא צריך להתכונן לכל תרחיש שיכול לקרות, זה לא רציני. היום הנושא של יהרג ובל יעבור לא רק שהחילונים מחפשים לדעת אם זה אכן כך, אלא גם בתוך הציבור שלנו פנימה יש בלבול.

"זה הגיע למצב שהגרב"ש דויטש צריך להגיע לכנס בתמיר ולהצהיר שהוא יכול להישבע על כך שהרב שך כך התבטא על הגיוס ושהרב אלישיב הסכים עם זה. יש גם כאלו בתוך הציבור החרדי שטוענים שהחוק החדש הוא חוק הכי טוב שיכל להיות בשביל הציבור החרדי. איפה דברי הרב אזרחי 'לצאת לרחובות'? היום זה כבר חילול ה' לצאת לרחובות.

"וזה טבע העולם שמהדיבורים האלה מתקררים, גם הנציגים מתקררים. הם הולכים לכנסת ומתחברים עם האנשים שם, וכשאין גדול עומד על גביו, מתקררים. וכך גם בעיתון, גם אלו שכותבים מאמרים נפלאים וטובים אם אין ביקורת ואין וועדה גם הם מתקררים.

"הגיע אל הראש ישיבה אחד ממנהלי הסמינרים הגדולים ושיבח את המאמר שכתב הגאון ר' משה הלל הירש בעיתון יתד נאמן נגד האקדמיות, הראה לו הראש ישיבה מה שנכתב על כך בשבוע שאחרי זה באותו עיתון, שאכן אקדמיות זהו דבר פסול אבל גדולי ישראל יושבים ושוקדים כדי לדאוג על פרנסתם של כלל ישראל ולכן חובה למצוא פתרונות.

"לכן עיתון 'הפלס' כתב מאמר בשבוע שאחרי כן שכשיוצאים נגד האקדמיה לא מזכירים במאבק את ה'אבל' כי אין 'אבל' בדבר פסול. לא מקררים את האמבטיה. בעיתון הפלס כשכותבים מאמרים לפעמים לא נעים, כי שולחים שישה ושבעה עמודים והראש ישיבה עובר מילה במילה לפני שזה יוצא לדפוס.

"נכתב פעם מאמר לעיתון על כך שהנציגים מתראיינים לשבועונים ומספרים על תפקידם ב'שחר' ובאקדמיה, וחששו שאולי זה מדי התקפי נגד מפלגת דגל התורה, העברתי את המאמר לראש ישיבה וראיתי אותו עובר על זה שוב ושוב. שאלתי אותו מה דעתו, ואם זה טוב, וענה לי שזה כמו לקרוא ביקורת על המפד"ל, אז להכניס לעיתון, שאלתי. ענה לי הראש ישיבה; אם את זה לא יכניסו לעיתון, אז בשביל מה העיתון קם?!.

"אחרי הבחירות האחרונות לכנסת נכנסו הגאון ר' משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקה והגאון ר' ברוך וייסבקר ראש ישיבת בית מתתיהו, לראש ישיבה וסיפרו לו שיש אדם בשם ידידיה שטרן מהמכון לדמוקרטיה שנפגש איתם ואמר להם שהוא מבין שחוק הגיוס חייב לעבור בכפייה והם חייבים להתנגד אליו, אבל לכל הפחות שישבו איתו כדי לראות איך אפשר להגיע להסדר של 'הרע במיעוטו', ושאלו האם להמשיך להיפגש עימו. הראש ישיבה הזדעק לעבר ר' משה הלל ושאל אותו 'מה ר' אהרון קוטלר היה אומר זה' וחזר על זה שוב ושוב.

"הרב וייסבקר שב והדגיש כי פניו של ידידיה שטרן לטובת הציבור החרדי, אז אני הוכחתי להם ממסמכים ועובדות כי אותו ידידיה שטרן עומד מאחורי החוק החדש של הגיוס, ושניהם התקשרו למחרת להודיע לראש ישיבה כי 'אם הראש ישיבה אומר שלא, אז לא'. לא הייתי מספר את זה, רק כיון שראיתי שהביקור אצל הראש ישיבה פורסם בשעתו, ראיתי לנכון להבהיר מה היה שם. היום אנחנו לא אוחזים שם.

"כי אם לפני הבחירות נכנס ח"כ משה גפני לראש ישיבה ואמר לו שעדיף לא לדבר על נושא הגיוס לפני הבחירות כי זה יזיק, אבל אחרי הבחירות העולם ירעש. ומה קרה? העולם לא רעש. העולם כמנהגו נוהג. הדיבורים הקרים על החוק הם מבית ומחוץ, אומרים שיעדי הגיוס בחוק הם לא כל כך נוראיים, ובסה"כ יקחו כמה בחורים שאינם לומדים למסגרות הצבא. אבל זה טבעי שכך יהיה. כי אם אין עיתון שיזעק על העיוותים יומם ולילה, בני אדם מתקררים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר