הצד השחור של הקפה: 6 סיבות מדוע אתם רגישים לקפאין

העולם מתחלק לשניים: אלה שמכורים לקפה ואלה שאחרי כוס אחת הופכים לעצבניים ולא מצליחים לתפקד. הנה 6 סיבות מדוע נוצרת רגישות לקפאין והאם אפשר להתגבר עליה (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
6 סיבות מדוע אתם רגישים לקפאין (צילום: shutterstock)

יש אנשים שמסוגלים לשתות שש כוסות קפה ביום מבלי להניד עפעף, לקנח את ארוחת הערב בקפוצ'ינו ועדיין לישון כמו תינוק, ולעומתם - את אלה שכוס קפה אחת תשאיר אותם עצבניים, מתוחים וחסרי מנוח. איך זה יתכן?

ראשית, אין מה לדאוג: קפה הוא משקה בטוח, לפי ארגון המזון והתרופות האמריקני, ומשמש כספק הקפאין הפופולרי ביותר. יש לו לא מעט יתרונות, ומחקרים מראים כי צריכת קפה מתונה יכולה למנוע מחלות כבד, לספק נוגדי חמצון ולמנוע התפתחות מחלת פרקינסון.

רוב אוכלוסיית העולם צורכת קפאין בדרך כלשהי (קפה, תה, סודה ושוקולד). אך לכל גוף תגובה כימית שונה לקפאין ורבים נאלצים להתמודד עם תופעות לוואי לא נעימות.

הנה 6 סיבות מדוע נוצרת רגישות לקפאין:

1. אתם צורכים מעט מידי קפאין

זה נשמע אבסורדי, אך אנשים שאינם צורכים באופן קבוע כמות מתונה של קפאין, עשויים לחוות יותר תופעות לוואי שליליות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שצריכה קבועה של קפאין מפחיתה בגוף את ייצור הורמון הנוראפינפרין האחראי על שיפור מצב הרוח, והגוף משתוקק למלא את החלל הזה וכאן נכנס הקפאין לתמונה וממילא ההתנגדות מצד הגוף פוחתת.

2. הגנטיקה אשמה

הסיבה שהרבה אנשים מרגישים נמרצים וערניים לאחר צריכת קפאין היא לא משום שהוא מעורר, אלא כיוון שהקפאין חוסם את קולטני האדנוזין במוח (המאותתים לגוף שהגיע הזמן לנוח) ומנגד, מאפשר באופן טבעי לממריצים כמו דופמין לתפקד ללא הגבלה. הרגישות של המוח לקפאין יכולה להשתנות באופן דרמטי מאדם לאדם, תלוי כמה קולטני אדנוזין נחסמו לאחר צריכת הקפאין. אנשים שקולטנים רבים נחסמים במוחם, ירגישו עצבנות וחוסר מנוחה.

3. מה יש בארון התרופות שלכם?

סוגים מסוימים של אנטיביוטיקה ותרופות לקלה על אסתמה מגבירים את עוצמת תופעות הלוואי הלא רצויות של הקפאין. האנטיביוטיקה עלולה להפריע לעיכול הקפאין, ולהשאיר אותו במחזור הגוף זמן ארוך יותר. לתרופות להקלה על אסטמה יש תופעות לוואי דומות לאלו של הקפאין, מה שיוצר שילוב קטלני ולא נעים במיוחד.

4. אתם סובלים מהפרעת חרדה

אנשים שסובלים מהפרעת חרדה כלשהי וצורכים קפאין, עשויים לסבול מסימפטומים חמורים יותר של ההפרעה. לדברי פרופסור רולנד גריפית'ס מבית הספר לרפואה ג'ונס הופקינס אומר כי לקפאין יש אופי של "סם פסיכואקטיבי המסוגל לשנות במהירות את מצב הרוח". במקרים נדירים, הקפאין יכול לעורר חרדה ואף לגרום להתקפי פאניקה.

5. חילוף חומרים איטי

בכבד ישנם אנזימים המסייעים לגוף לעכל קפאין. כמות האנזימים משתנה מאדם לאדם, מה שמשפיע על יכולתו להתמודד עם קפאין. כבד שמייצר פחות אנזימים מוביל לחילוף חומרים איטי יותר וממילא, לוקח לגוף זמן רב יותר להיפטר מהקפאין והשפעותיו.

6. אתה גבר.

מסתבר שהדרך בה תגיבו לקפה, תלויה במגדר שלכם. מחקרים מראים כי נשים מעכלות מהר יותר קפה מאשר גברים, אך הגברים נאלצים להתמודד עם תופעות לוואי חזקות יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר