סיקור מיוחד • צפו בוידאו

חניונים ומחסנים: זו מצוקת הדיור החמורה של החרדים

מצוקת הדיור במגזר החרדי הביאה "פתרונות" יצירתיים במיוחד: עשרות משפחות חרדיות על ילדיהן מתגוררות בחניונים ומחסנים, ללא אור יום ובמחירים מופקעים • אברך לכתב "כיכר השבת": "יש לי שני ילדים קטנים, בקושי אפשר להחזיק אותם בדירה. הם לא רואים אור יום" • הצצה למצוקת הדיור של המגזר החרדי (ארץ)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(צילום: שייק'ה דייוויס)

דו"ח מבקר המדינה בנוגע למחדל הדיור בישראל שפורסם היום (רביעי), מטיל את האשמה על גורמים רבים - מממשלת אולמרט, דרך שתי ממשלות נתניהו ועד לשרי האוצר והשיכון השונים. אם בקרב הציבור הכללי המצב קשה, בציבור החרדי, כמו בהרבה תחומים אחרים בחיים, המצב קשה עוד יותר.

כתב "כיכר השבת" סייר באחד מ'מתחמי הדיור' לזוגות צעירים בירושלים - חניונים שהפכו לדירות מגורים, בכדי לבדוק באלו תנאים מתגוררות משפחות חרדיות עם שניים, שלושה וארבעה ילדים. מלבד תנאי המגורים החריגים והלא נוחים במיוחד, מחירי השכירות במקומות אלו יקרים - מינימום 3,000 ש"ח לחודש שכירות.

יחידות דיור בחניון ירושלמי (צילום: שייק'ה דייוויס)

מרבית התושבים בחניונים חששו לשוחח עם "כיכר השבת", זאת מאחר שחלק מהדירות הללו נבנו ללא ההיתרים הנדרשים. אברך שכן הסכים לדבר למצלמה, סיפר על התנאים הקשים בהם הוא ומשפחתו נאלצים לחיות. "ההורים רוצים שהילדים יישבו וילמדו. הם עובדים קשה ומצליחים להביא להם כסף בשביל לקנות דירה" הוא מספר.

לדבריו: "לפני 10 שנים אחותי קיבלה דירה בביתר שעלתה לה 400 אלף שקל, ויש לה דירה יפה, אבל היום, למרות עזרה של ההורים, אין סיכוי לקבל כזאת דירה".

קומה מינוס 4, ללא אור יום (צילום: שייק'ה דייוויס)

הוא מספר על חייו יחד עם משפחתו במחסן בתוך קומה מינוס 4 בחניון של אחד מהבניינים בירושלים: "אני גר בדירה קטנה. יש לי שני ילדים קטנים. בקושי אפשר להחזיק אותם בדירה. יש פה הרבה אנשים שגרים כמוני".

"משלמים פה הרבה כסף על המחסנים האלו - מינימום 3,000 שקל לחודש עבור דירה כזו. יש פה צפיפות, הילדים לא רואים אור יום".

מטבע הדברים, כשהבית קטן והחלונות היחידים פונים לתוך החניון, הוא לא יכול לארח את הוריו או את הורי רעייתו בשבתות: "הם ביקרו פה פעם אחת, אבל לא יותר. בקושי אפשר לאכול פה, אז הרבה פעמים אנחנו הולכים אל ההורים".

"אנחנו באמת שקופים" הוא אומר, "לא רואים אותנו. כולם נוסעים למעלה ואנחנו כאן למטה. אמרתי פעם למישהו 'זה כמו בית קברות, אני אין לי כבר לאן לרדת יותר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו. מבקר המדינה מתח ביקורת על התנהלות ממשלתו (Gili Yaari/Flash90)

מצב הדיור בציבור החרדי קשה במיוחד ונדרשת עבודה יסודית ומקיפה של הממשלה ונציגי הציבור בכדי להחזיר את שוק הדיור לשפיות. הזוגות הצעירים, למרבה הצער, עדיין לא רואים את האור בקצה המנהרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר