"לא הוצעה חלופה אמיתית"

אובמה: "נתניהו לא חידש שום דבר, לא צפיתי בנאום"

נשיא ארה"ב ברק אובמה התייחס לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס ואמר כי "נתניהו לא הציע שום חלופה אמתית לאיום הגרעין האיראני, לא צפיתי בנאום". לדבריו: "הסכם עם איראן יחסום בפניה מספר דרכים להשגת נשק גרעיני ויביא אפילו לנסיגה בחלקים בתכנית הגרעין האיראנית" (חדשות, מדיני)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
נשיא ארצות הברית ברק אובמה (flick, whitehouse)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס הערב (שלישי) לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס בנוגע להסכם המתגבש בין המעצמות לאיראן. אובמה ציין שלא צפה בנאום, אך קרא עותק של הנאום. בזמן הנאום, אובמה ערך שיחת ועידה עם מנהיגי בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה, בנושא המלחמה באוקראינה.

"נתניהו לא חידש דבר בנאום. הוא לא הציע אלטרנטיבה להסכם המתגבש" אמר אובמה. הנשיא האמריקני דחה את דבריו של נתניהו בקונגרס ואמר שללא הסכם, איראן תאיץ את תכניתה הגרעינית. "מנגד, הסכם עם איראן יחסום בפניה מספר דרכים להשגת נשק גרעיני ויביא אפילו לנסיגה בחלקים בתכנית הגרעין האיראנית".

אובמה התייחס גם להזמנת נתניהו לקונגרס מאחורי גבו, ושבועיים בלבד לפני הבחירות לכנסת ה-20, ואמר כי "חשוב להימנע מפוליטיזציה של היחסים בין ישראל לארה"ב. מדיניות החוץ צריכה להתנהל דרך הזרוע המבצעת של ארה"ב".

(נאום נתניהו בקונגרס)

מוקדם יותר הערב נאם נתניהו בפני הקונגרס האמריקני בנוגע להסכם המתגבש בין המעצמות לאיראן. הנאום התקיים לאחר סערה משמעותית סביב הנאום עצמו שבועיים לפני הבחירות בישראל, לו התנגדו גם בבית הלבן וגם במחנה השמאל-מרכז הישראלי.

עשרות חברי קונגרס דמוקרטים החרימו את הנאום ואף תקפו את נתניהו מיד לאחריו, אך האולם עצמו היה מלא. הנאום הועבר בשידור חי למיליונים ברחבי העולם.

נתניהו בקונגרס (עמוס בן גרשום, לע"מ)
נתניהו מעניק ליו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר מגילת אסתר (עמוס בן גרשום, לע"מ)

נתניהו אמנם הודה לאובמה ושמר על כבודו, אך ביקר בחריפות את ההסכם המתגבש. "אני מגיע לכאן היום מכיוון שכראש הממשלה של ישראל אני מחויב להבטיח את חיי אזרחיי. איראן מחפשת נשק גרעיני" אמר נתניהו. "במשך אלפי שנים ניסו להשמיד אותנו. מחר נחגוג את פורים ונקרא את מגילת אסתר על המן שניסה להשמיד את ישראל. אבל אסתר האמיצה הצליחה לסכל את המזימה ולהציל את העם היהודי".

"היום העם היהודי ניצב בפני איום פרסי נוסף. המנהיג העליון של איראן מודיע שישראל חייבת להיות מושמדת" אמר נתניהו והוסיף, "איראן אינה רק סכנה לישראל אלא לעולם כולו".

"אם מישהו חושב שההסכם הזה טוב, תחשבו שוב. אנחנו נצטרך להתמודד עם איראן הרבה יותר מסוכנת ונגיע לסיוט גרעיני. הגעתי היום בשביל להגיד לכם שאנו לא חייבים להמר על ביטחון העולם כשלאיראן יהיה נשק גרעיני" אמר נתניהו.

לדבריו, "אנו צריכים לדרוש מאיראן שלושה דברים: לעצור את האגרסיביות שלה נגד מדינות המזרח התיכון. לעצור את התמיכה בטרור ברחבי העולם. להפסיק לאיים בהשמדת המדינה שלי, המדינה היהודית היחידה בעולם. אם העולם לא דורש את זה לפני חתימה על הסכם, לפחות צריך לדרוש את זה לפני שההסכם יפוג".

נתניהו הוסיף, "צריך להמשיך את הלחץ על איראן, במיוחד כשמחירי הנפט בעולם צונחים. הם צריכים את ההסכם הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים. במשך שנים אנחנו אומרים שאי-הסכם עדיף על הסכם רע. ובכן, זהו הסכם רע, עדיף לוותר עליו".

"עכשיו אומרים לנו שהאלטרנטיבה היחידה לאי-הסכם זה מלחמה. זה לא נכון. האלטרנטיבה היא הסכם טוב יותר, שלא משאיר לאיראן אפשרות לפרוץ לפצצה בזמן קצר. הסכם שאולי אנחנו בישראל לא נאהב, אבל לפחות נוכל לחיות איתו, מילולית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר