קצין חינוך ראשי בצה"ל: להוציא את הרבנים מהשבעות החיילים

עוד סערה בצה"ל: קצין חינוך ונוער ראשי שלח מכתב לראש אכ"א בו הוא קובל על נוכחותם של רבנים בטקסי השבעה של חיילים. "טעם לפגם שהדמויות המרכזיות בטקס הם רבנים" (צבא)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
השבעת חיילים חרדים (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

הוראה החדשה מאיימת על הרבנות הצבאית: במכתב ששיגר קצין חינוך ונוער ראשי בצה"ל תת-אלוף אבנר פז-צוק לראש אגף כוח אדם בצה"ל אלוף חגי טופולנסקי ותוכנו הגיע ל"כיכר השבת", הוא ממליץ לאסור על רבנים לנאום בטקס השבעת טירונים וכן להוציא מהם את הבלעדיות על הקראת התנ"ך.

בפתח המכתב שכותרתו "טקס השבעת טירונים - בקשה לבחינה מחודשת" כותב הקצין כי "מספר מפקדים פנו אליי בתקופה האחרונה ושאלו לדעתי על מבנה הטקס, תוך הבעת תרעומת על מרכזיותם של הרבנים הצבאיים בטקס שמהותו הינה השבעת הטירון אמונים לצה"ל ולמדינת ישראל".

קצין החינוך הראשי כותב כי בחן את ההוראה והגיע למסקנה כי יש בכך טעם לפגם. "הנני מוצא טעם לפגם בכך שהדמויות המרכזיות בטקס, לצד מפקד היחידה, הינם הרב החיילי ורב היחידה. הטקס איננו טקס דתי ואין סיבה שיראה כך".

לאור זאת ממליץ הקצין לשנות את הנהוג עד היום באמצעות האופן הבא "מפקד היחידה ילווה את האישיות המרכזית ללא ליווי רב חיילי או רב אחר".

קצין החינוך קובע כי הרבנים לא יהיו היחידים שיוכלו לקרוא בטקס את התנ"ך. "הקראת פרק מהתנ"ך - על ידי אחד ממפקדי הטירונים מפקד פלוגה או מפקד גדוד -להחלטת מפקד היחידה". הקצין קובע נחרצות כי "אין בלעדיות לרבנות בנושא התנ"ך".

במהלך הטקס היה נהוג עת עתה כי אחד הרבנים נושא דברים בפני עשרות החיילים שזה עתה סיימו טירונות, אך לפי המפקד, "רבנים לא יוכלו לשאת דברים". הקצין הסביר זאת בכך ש"אין שום סיבה שדווקא רב יישא דברים בטקס ההשבעה לצה"ל ולמדינה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ל"כיכר השבת" כי "לאורך השנים פקודת "טקס השבעת טירונים" שונתה מספר פעמים, ובימים אלו נבחנת בצה"ל בהמלצת גורמים מקצועיים. במסגרת זו נבחן מחדש אופיו של טקס ההשבעה בדגש על הגדרת מרחב הפעולה של המפקד ועל ההוראות המחייבות בפקודה, זאת תוך שמירה על צביון צה"ל כצבא ממלכתי הכולל בתוכו משרתים בעלי אמונות שונות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר