הרצוג מבטיח: אמצא את הגשר הנכון בנושא הסנקציות הפליליות

יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג אומר כי "עולם הישיבות הוא חשוב מאד, מהנכסים החשובים של עמנו" והבטיח: "אדע למצוא את הגשר הנכון בנושא הסנקציות הפליליות" (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: Ben Kelmer/Flash90)

בחירות 2015: יו"ר "המחנה הציוני" ח"כ יצחק הרצוג נשאל הבוקר בראיון למרדכי לביא ב"קול ברמה" האם הוא מסכים שיהיה ראש ממשלה, על פי הסקרים בשטח, רק באם המפלגות החרדיות יתמכו בו והשיב: "אני מסכים שזהו אחד התרחישים. אני לא עוסק באמת בהרכבת הממשלה לפני הבחירות, אלא רק לאחר הבחירות. זה תלוי כמובן גם בבוחרות ובבוחרים. מי שרוצה שינוי צריך להצביע עבורי ולתת לי את ההזדמנות להרכיב ממשלה יציבה וטובה".

אתה כבר היום מדבר עם המפלגות החרדיות?

הרצוג: "תשמע, זה נושא מורכב מאד כיוון שכולם עסוקים קודם כל בלקבל קולות בתוך קהל הבוחרים הטבעי ובתוך קהלי יעד שונים ולאף אחד אין רצון לעסוק במלאכת המחשבת של הרכבת ממשלה ביום שאחרי, עד שמגיע היום שאחרי. מזכיר לך שבבחירות הקודמות, בתקופה הזאת, ללפיד היו 12 מנדטים, או 12, לאחר הבחירות נתניהו מצא את עצמו מביא את לפיד ואת בנט אחיו לתוך הממשלה. אז הכל מאד מורכב.

"אני מכבד מאד כמובן את המפלגות החרדיות. ישבנו יחד באופוזיציה. אנחנו עובדים בצורה מצוינת במיוחד לכל מה שקשור למאבק בעוני ובפערים החברתיים. משהו שנתניהו נכשל בו שוב, ושוב ושוב. פעמיים נתניהו קיצץ את קצבאות הילדים. פעמיים. ושלא לדבר על כך שהוא מעולם לא עסק בפתרונות דיור גם במגזר החרדי. אז בוא נשים את הדברים על השולחן, בכך אני מתמקד. אנחנו לא שולפים שפנים מן הכובע, אנחנו נעשה הכל ביציבות ואחריות ובעזרת השם ננצח".

על הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס אמר הרצוג: "אני לא אומר משהו לרדיו חרדי ששונה מרדיו לא חרדי. אני אומר לכולם אותו דבר. אני מנהל מסע גדול מאד בציבוריות הישראלית שבו אני מנסה גם להנחיל אחדות, אהבת האדם והכרה בקבוצות השונות של החברה הישראלית ולתת לכל אחת את מקומה.

"אני ממש מלמד ומסביר לכולם שכל הקבוצות בחברה הישראלית שואלות שאלות וכל אחד בסוף רוצה חיים טובים לילדים שול ולמשפחתו, ולא עוד סבבים של מלחמה, ניסיון למצוא תעסוקה ועתיד טוב יותר ולכן רב המחבר על המפלג. בין היתר, גם על הסוגיה הזו, שמלווה אותנו הרבה שנים, ואני בא מבית שאבי חיים הרצוג ז"ל היה נשיא המדינה, היה אלוף בצה"ל ואביו, הרב הרצוג, הרב הראשי הראשון של ישראל, אמר לו "אם איך הולך להיות רב בישראל' תהיה קצין בצה"ל כך שנאי חושב שאפשר למצוא את כל הפתרונות בדו שיח.

האם אתה יודע להתחייב שאתה תבטל את הסנקציות הפליליות?

הרצוג: "אני לא נותן התחייבויות ערב בחירות שאפשר לתלות אותן אחר כך על הקיר. אני מאמין בדיאלוג. יש פה התנגשות של שתי תפיסות עולם. אני מודע לכך שהמשמעויות של החוק היו שהן עצרו הליכים משמעותיים של הציבור החרדי של השתלבות ושירות. מצד שני, ערך השירות בצה"ל והנשיאה בנטל הוא חשוב לי מאד ולכן אני מבטיח שאדע למצוא את הגשר הנכון, כפי שידעתי תמיד. גם בסוגית דת ומדינה וגם בהיותי למשל חבר ועדת טל בימים עברו".

על המשא ומתן על העיר ירושלים אמר המועמד לראשות הממשלה: "אני אומר יום יום, ואני לא אומר את זה במליצה, 'ירושלים עירך ברחמים תשוב', ירושלים יקרה לי, אבא שלי... אני אדם מסורתי, אני לא נוהג לפרט את אורח חיי הפרטי אבל כולם יודעים שאני אדם מסורתי ושאני הולך לבית הכנסת ושאני מאמין באמונה שלמה, אני לא חיי בצביעות בדברים הללו. אבא שלי, חיים הרצוג, היה המושל הראשון בירושלים לאחר 2000 שנה.

"אני אעשה הכל לשמור על ירושלים ועל תושביה, לשמור אותה כבירת ישראל מאוחדת ומי שלצערי שם אותה על המוקד שוב ושוב בשיח שטחי ומסוכן – זה נתניהו, שאליו מצטרפים גם בנט וגם אלי ישי. מה שעושים נתניהו, בנט ואלי ישי, הם מעלים כאן בארץ ולפני כל אומות העולם, את האופציה חס וחלילה שירושלים תחולק. מישהו דיבר על זה? מי שאיחד את ירושלים הייתה ממשלה בראשות מפלגת העבודה".

האם מבחינתך יש אופציה שירושלים תחולק?

הרצוג: " סליחה, הסיטו אותי מן הריכוז, סליחה, אני לא רואה שום אופציה לחלוקת ירושלים, כי בתפיסתי ירושלים חייבת להיות מאוחדת, אבל לדבר היום על ירושלים כנושא במו"מ זו טעות כיוון שהמצב שבו אנחנו נמצאים מול הפלסטינים הוא כזה שהם מעדיפים רק מהלכים חד צדדיים".

בהמשך הראיון נשאל הרצוג על יחסיו עם המגזר החרדי: "יש לי כבוד רב מאד לעולם התורה. יש לי כבוד רב מאד למגזר החרדי. לא רק מן העובדה שאני נכדו של הרב הרצוג, שבאמת עסק בבניית עולם התורה לאחר השואה ובהצלתו. זה לא סוד שהרב הרצוג הציל את האדמור מגור ואת האדמור מבעלז מציפורני הנאצים, וזה לא סוד שהוא קירב אליו כבאי ביתו את הצעירים המבריקים ולימים גדולי התורה, הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל והרב עובדיה יוסף זצ"ל ועוד רבים טובים ואחרים. אבל אני גם מעריך את עולם התורה בגלל תרומתו האדירה לעם ישראל.

"בגלל שנאי באמת חושב שהוא מתנה ונכס ייחודי ונכס צאן ברזל של העם שלנו ואני מכבד את ... יש לי דיון פתוח והוגן עם הציבור החרדי, הוא כבר נסב על המון נושאים כדי למצוא את המכנה המשותף אני חושב שעולם הישיבות הוא חשוב מאד. אחד מהנכסים החשובים של עמנו. הוא שימר את עמנו מדור לדור והחוכמה היא לדעת לאפשר לעולם התורה וגם לציבור החרדי להשתלב בכל מעגלי החיים. ולתפוס את מקומו ולהיות מעורב ולאפשר לאישה החרדית לעבוד ולהתפתח ולכל אחד ואחד למצוא את מקומו.

"אני חושב שלימודים ישיבתיים הם קשים מאד. מורכבים ולא קלים. לא כל אחד יכול לעמוד בהם. אני עולם חברת הלומדים ומכבד אותו והתבונה שנאי מאמין שצריכה להיות שגם עולם התורה ישמע ישכיל ויבין, מה קורה בחוץ ומה קורה בעולמות אחרים. איך מבחרים ואיך ממזגים ואיך מבינים אחד את משנהו. כולנו בסופו של דבר כשר אנחנו חס וחלילה תחת איום של חמאס, כולנו ביחד וחבל שניפגש רק בחדר המיון בבית חולים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר