רבני "נצח יהודה" מדברים: "הפרדה עדתית בגיוס? זו גסות רוח וחוצפה"

בשיחה עם 'כיכר השבת' מגיבים רבנים המלווים את 'נצח יהודה' למסמכי המג"ד לפיהם ספרדים מגוייסים ל'נצח' ואשכנזים לגבעתי: "אם זה נכון - זו גסות רוח". האם החיילים חרדים? (חדשות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
הרב דוד פוקס, הרב ירון דוד והרב יצחק בר חיים (צילום: הלל מאיר)

ימים קשים עוברים על הגדוד החרדי "נצח יהודה" בעקבות שורת מבוכות שנחשפו מבית היוצר של מפקד הגדוד, סגן-אלוף אורי לוי, שפגעו בתדמית של הגדוד. אך לא רק מפקד הגדוד גורם לתחושה קשה בקרב המשרתים בגדוד וכן בקרב ראשיו. מאז הוקם הגדוד המתחרה "גבעתי", לציבור החרדי, הפכו השניים ליריבים. כל גדוד מנסה לטעון לעצמו לכתר "הגדוד החרדי".

בתוך הסערה, שוחח כתב "כיכר השבת" עם שלושת הרבנים החרדים הרב יצחק בר חיים, הרב דוד פוקס והרב ירון דוד, המלווים את הגדוד מאז הקמתו. השלושה הבהירו יחדיו כי הגדוד המדובר חרדי. באשר לטענות שנחשפו כי אל הגדוד הזה מגייסים בני עדות המזרח ואילו לגבעתי מגייסים אשכנזים, אומרים הרבנים כי אם קיימת תופעה כזו הרי שהיא "חמורה".

על פי המג"ד, במסמכים שנחשפו ב'כיכר השבת', המגייסים קיבלו הוראה ממפקדיהם לגייס "ספרדים לנצח יהודה ואשכנזים לגבעתי", זה בסדר מבחינתכם?

הרב דוד פוקס: אני לא חושב שיש הוראה כזאת, אם אכן ישנה הוראה כזאת מדובר בדבר חמור מאוד ובמעשה שלא ייעשה. אחת המעלות הגדולות של נצח יהודה היא השילוב בין כל החוגים והעדות".

הרב ירון דוד: "צריך לבדוק קודם האם אכן יצאה הוראה כזאת".

הרב יצחק בר חיים: "אם זה נכון, זו גסות רוח וחוצפה".

האם באמת כיום אין רוב חרדי בנח"ל החרדי? כפי שעולה, לכאורה, מהמסמך של המג"ד.

הרב ירון דוד: "זו כלל לא הייתה הכוונה של דברי המג"ד. המג"ד דיבר על העתיד. הוא דרש מהמגייסים שימשיכו גם בעתיד לשמור שיזרמו חרדים לנצח יהודה, ושלא יהיה מצב שיגיעו בוגרי מסגרות חרדיות שמצבם הרוחני ירוד".

הרב יצחק בר חיים: "ממש לא. כ-80 אחוז מגיעים ממוסדות חרדים ומבתים חרדיים. חלק גדול בלי המסגרת החרדית של נצח יהודה לא היו מתגייסים כלל לצבא".

הרב דוד פוקס: "רובם הגדול של החיילים ב'נצח יהודה' מגיעים מבתים חרדיים ומרקע חרדי. גם חלק מהחיילים שנמצאים לעתים במצב רוחני בעייתי כשהם מגיעים בסוף רובם ככולם מקימים בתים חרדיים בעקבות החוויה המחזקת שהם עוברים בנצח יהודה".

אם חרדית שבנה מבקש להתגייס לצה"ל תעשה חושבים האם להסכים לו להתגייס לנצח יהודה אחרי כל הפרסומים האחרונים, האם יש לכם במה להרגיע אותה?

הרב דוד פוקס: "צריך לבחון את הדברים לפי התוצאות. גדוד נצח יהודה קיים כבר 16 שנה. השירות בגדוד תורם גם לאישיות של הבחורים באופן כללי וגם לרמה הרוחנית שלהם. אחרי אלפי בוגרים התוצאות מדברות בעד עצמן. רוב ההורים כיום מודים לנו, לרבנים ולמפקדים, על התהליך שבנם עבר בגדוד".

הרב יצחק בר חיים: "אני יכול להרגיע אותה במאה אחוז. יש גוף רבני שמלווה את החיילים מראשית הגיוס ועד לסופו. נצח יהודה ייחודי בליווי הרבני שלו".

הרב ירון דוד: "הנתונים פשוט הוצגו בתקשורת באופן לא נכון, בחור שרוצה מסגרת רוחנית תורנית יכול לקבל אותה בנצח יהודה".

במה שונה הפלוגה החדשה בגבעתי מגדוד נצח יהודה?

הרב דוד פוקס: "בנח"ל החרדי יש ליווי רבני חרדי צמוד בכל מקום בו החייל נמצא: בפעילות, באימונים, ובכל הקורסים. אנחנו מקווים ומצפים שכך יהיה גם בגבעתי".

הרב ירון דוד: "נצח יהודה שונה בניסיון ובמעטפת הרבנית שמשמשת גם כבקרה לתקלות רוחניות מה שמאפשר לשמור על הניואנסים הדקים שחשובים לציבור החרדי בשירות צבאי".

מאז שהוקמה הפלוגה לחרדים בגבעתי, נראה שעובר "דם רע" בין הפלוגה החדשה לגדוד נצח יהודה הוותיק, והשאלה למה? הרי המטרה של שניכם היא לגייס חרדים לצה"ל.

הרב דוד פוקס: "בפרסומים של 'גבעתי' נכתב כי מי שחרדי באמת צריך לבוא לגבעתי, הדבר הזה גרם להוצאת שם רע על גדוד נצח יהודה שבו מאות חיילים ואשר כבר הוכיח את עצמו במשך השנים בנושא, בזמן שבגבעתי מדובר, עם כל הכבוד, בפלוגה קטנה של כ-40-50 חיילים שנמצאת בתחילת הדרך".

הרב ירון דוד: "הדבר נעוץ, בין היתר, בתחרות בין המגייסים שרוצים להוכיח את ההצלחות שלהם למפקדים שלהם, ולצערי לפעמים זה גולש להשמצה של מסלול אחר בכדי לקדם את המסלול החדש, בזמן שמדובר בהשמצות שקריות".

הרב יצחק בר חיים: "ראוי גם להדגיש כי גבעתי הוקם כמקום לחרדים אבל אין בו ליווי רבני. והדבר חרה לנו מאוד שדווקא הם ניסו להטיל דופי בגדוד נצח יהודה שאנחנו, הרבנים, מלווים אותו במאה אחוז".

האם ישנם כאלה שאינם חרדים באמת ומתגייסים לנצח יהודה?

הרב דוד פוקס: "לנצח יהודה מתגייסים גם כ-30 אחוז של בחורים המגיעים מהציבור החרד"לי שחפצים בשילוב של נצח יהודה בין שירות צבאי לצניעות וכשרות ברמה מהודרת. כל שאר החיילים מגיעים מרקע חרדי, כנ"ל, וכשמגיע חייל לא דתי הוא נפלט באופן מיידי מהגדוד."

הרב יצחק בר חיים: "מה השאלה? הרבה יותר מכל מסגרת אחרת".

הרב ירון דוד: "בהגדרה של הצבא חרדי הוא מי שלמד במוסדות חרדיים. המטרה שלנו ושל המפקד זה לדאוג שגם רמתו הרוחנית העכשווית מתאימה, וזה, אגב, מה שעשה המפקד במסגרת המסמך שפורסם אצלכם".

תגדיר לי מי הוא חרדי בעיניך שתוכל לקבל לנצח יהודה ומי לא תוכל לקבל נצח יהודה?

הרב דוד פוקס: חרדי הוא מי שבוגר מסגרות חרדיות והוא שומר כיום תורה ומצוות.

הרב יצחק בר חיים: מי שבכל דבריו נועץ ברבנים ובאנשי תורה, ומחפש לעשות את שירותו הצבאי במקום שהוא על פי התורה לפי כל גדרי הצניעות.

אומר קצין חינוך ראשי כי אין לרבנים זכות כניסה לטקסי השבעה. בהנחה והחלטתו תעבור, אתם תהיו בחוץ? ככה תוותרו? ובכלל מה אתם אומרים על החלטתו?

הרב דוד פוקס: ההורים של החיילים מצפים לא רק לראות טקס צבאי טהור אלא לחוש גם את החלק התורני ולכן ברור הדבר שבטקסי השבעה צריכים להיות גם רבנים.

הרב יצחק בר חיים: הרבנים הנמצאים בטקסים, בין היתר, בשביל לבדוק שהכל נעשה באופן המתאים לאורחות חיי החייל החרדי.

צה"ל דתי יותר היום מבעבר?

הרב דוד פוקס: יש כיום הרבה יותר חרדים ודתיים בתוך צה"ל מה שבאופן טבעי הופך את הצבא לצבא עם ציביון יותר יהודי ודתי.

הרב ירון דוד: הוא גם קשוב יותר מבעבר לצרכים של חיילים חרדים ודתיים.

אתם כועסים על המג"ד שגרם לכם ללא מעט מבוכות בימים האחרונים?

הרב דוד פוקס: ממש לא, המג"ד דיבר בפני מגייסים של נצח יהודה והוא רצה לחדד אצלם את אמות המידה לפיהם יש לגייס לגדוד והוא עשה זאת באופן חריף. מבחינתנו הוא עשה את מה שמוטל עליו בצורה הכי טובה. חידד את העובדה שצריכים להגיע לנח"ל החרדי חרדים, כמו שהיה תמיד וכמו שגם ימשיך להיות.

הרב יצחק בר חיים: אינני כועס עליו, הוא לא התכוון לרעה. להפך הוא עשה את הדבר הנכון. אני כועס על אותם מוציאי דיבה, מי שהדליפו את הדברים ופרסמו אותם בצורה מעוותת. מן הראוי שאכ"א יעשה תחקיר פנימי מי הדליף את המסמך.

הרב ירון דוד: מה פתאום? הוציאו את הדברים שלו מהקשרם... כמו שאומר הרב פוקס, המג"ד לא דיבר על המצב הקיים הוא הסביר למגייסים מה הם צריכים לעשות בעתיד או יותר נכון מה לא לעשות בעתיד ואיזה חיילים לא להכניס לנצח יהודה.

אומרים שיש נתק ביניכם מאז?

הרב דוד פוקס: אין שום נתק, ממשיכים בקשר המצוין שלנו. להפך, עודדנו אותו.

הרב יצחק בר חיים: מה פתאום? חס ושלום. הוא יהודי נפלא משכמו ומעלה.

הרב ירון דוד: ממש לא.

אתם חושבים שיהיה לכם קשה עכשיו לגייס חרדים בעקבות האופן בו הדברים הובאו בתקשורת?

הרב דוד פוקס: הנח"ל החרדי קיים כבר 16 שנה והוא עבר בשנים אלה הרבה השמצות מכל מיני כיוונים. בסוף התוצאות מדברות בעד עצמן והציבור למד להכיר את הנח"ל באופן בלתי אמצעי באמצעות אלפי הבוגרים שלו.

הרב יצחק בר חיים: תמיד על כל דבר שבקדושה קמו מקטרגים ומשטינים. עברנו הרבה דברים ונעבור גם את ההבל הזה, הכל תלוי בו יתברך.

הרב ירון דוד: נצח יהודה בא לענות על צורך של צעירים שרוצים להתגייס ולשמור על אורח חיים והווי חרדי, מהבחינה הזאת אין כל שינוי. הצורך קיים ונצח יהודה ממשיך לענות עליו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר