הרב מזוז: חופש הצבעה מדיני היה מונע הקמת 'יחד'

מנהיגה הרוחני של מפלגת 'יחד', הגאון רבי מאיר מזוז: מדוע החליט לפרוש מש"ס, מי בגד באלי ישי ומגלה: אם היו זוכים לחופש הצבעה בנושאים מדיניים, 'יחד' לא הייתה קמה • צפו בראיון המלא (אקטואליה)

חיה כהן | כיכר השבת |
הגאון רבי מאיר מזוז (צילום: דובי קורן)

בחירות 2015: מנהיגה הרוחני הרוחני של מפלגת 'יחד', הגאון רבי מאיר מזוז, מסביר בראיון וידאו מיוחד עם מרדכי לביא מדוע מהלך הפרישה מש"ס היה הכרחי ומגלה: אם היו זוכים לחופש הצבעה בנושאים מדיניים, 'יחד' לא הייתה קמה.

היה שווה התהליך?

"היה שווה לדעת ששומרי תורה ומצוות אוהבים את ארץ ישראל" קובע הרב מזוז, "לא מפקירים אותה. וזה מה שנאמר במגילת אסתר שכולנו שמענו לפני שבועיים 'כי איככה אוכל וראיתי ברעה אשר ימצא את עמי ואיככה אוכל וראיתי באבדן מולדתי'. להפקיר שטח על שטח זה לא הדרך הנכונה והרב עובדיה עליו השלום התנגד לזה. אחרי שהאמין בהסכמי אוסלו שהם בסדר, כתב 'הפסק שכתבתי על הסכמי אוסלו - לא תקף. בטל ומבוטל ההסכם הזה. אני שלום וכי אדבר, המה למלחמה'. יש לך דבר ברור מזה? מכתב מפורסם מתשס"ג".

בהמשך אומר הרב כי "לפרוש זה לא מחלוקת. מותר לכל אדם לחוות דעתו".

מה הסיבה שהחלטתם להגיד לאלי ישי - תקים מפלגה חדשה?

"הסיבה היא פשוטה. שמענו כמה מילים לאחר פטירת מרן הרב עובדיה, שצרמו את האוזניים. אמרו שבעלי כיפה סרוגה הם עמלק. אבל הדבר ששבר את גב הגמל זה מה שאמרו שלושת המפלגות החרדיות - אנחנו הולכים עם הרצוג. שכחו מה שנעשה בגוש קטיף, שכחו את שמונת אלפים היהודים שעד היום הזה לא מצאו מנוח. שכחו איזה עונש קיבלו אותם אנשים שלחצו על גירוש גוש קטיף.

מאז שאמרו שהולכים עם השמאל, אז אלי ישי אמר 'אני אפרוש לגמרי מהפוליטיקה'. אמרתי לו 'אל תפרוש. אתה חייב להציל. למה אתה חייב להציל? יש מאות אלפים, כיפה סרוגה, שהולכים לצבא, מתנחלים, מעבר לקו הירוק, וגם חב"דניקים - כל אלה לא ידעו למי להצביע. אתה דוחף אותם לאנשים שהם לא שומרי תורה ומצוות'.

לכן אין ברירה. חייבים למצוא להם אלטרנטיבה, מפלגה מתאימה".

למה לא ש"ס או יהדות התורה, אינן מתאימות? דווקא אריה דרעי אומר שהוא רוצה את בנימין נתניהו.

לדברי הרב מזוז, בתחילת הבחירות אמרו המפלגות החרדיות שילכו עם הרצוג, אך כשראו "שהעם כואב ורוצה ללכת עם 'יחד', הם הפכו ואמרו אנחנו הולכים עם ביבי. זה לא לרצונו של מרן, ולא לרצונו של הקב"ה".

הרב מזוז מתייחס לדברי הראשון לציון הרב יצחק יוסף, על כך שיש אנשים שרוצים לרשת את מקומו של מרן ואומר: "מעולם לא התיימרנו לרשת את מקומו של מרן. רציתי להעיר את לבבות האנשים, שיכבדו את ארץ ישראל".

דמוקרטיה כמו בתלמוד

"אני רוצה להסביר, אין לנו שום דבר - לא נגד דרעי, לא נגד הרבנים, אנחנו בעד האמת" מבהיר הרב מזוז. "אי אפשר לקחת רבנים. לכוף אותם, להסביר להם 'בכוח תחתמו'. אין דבר כזה. כל אחד רשאי לומר את דעתו. אחרי פטירת מרן, הכל פתוח. תורה מונחת בקרן זווית, והרוצה ליטול, יבוא ויטול. כל התלמוד כולו בנוי על הדבר הזה".

כהוכחה לדבריו, מביא הרב מזוז את סיפור הדחת רבן גמליאל מהנשיאות. "אין לך סיפור יותר דמוקרטי כמו מהגמרא ברכות פרק ז' עמוד ב', כאשר רבן גמליאל הנשיא העמיד את רבי יהושע בן חנניה. אז העם אמר 'אי אפשר דבר כזה, בואו נעביר אותו'. והעבירו את רבן גמליאל מהנשיאות, שהוא מזרע דוד המלך, דור חמישי להלל הזקן. כשיש דבר לא בסדר - מעבירים".

מפלגת ש"ס היא מפעל שמרן הקים, למה להרוס אותו?

הרב מזוז: "מרן כשהקים אותה, לא חשב על הדברים האלה. מרן היה לו תנאי מסוים - שכל היהודים שווים. יש לו חתן אחד שאוהב אותו כמו כל החתנים, הרב צ'יקוטאי, עם כיפה סרוגה. הם פוסלים אותם. מרן אהב את ארץ ישראל, כתב מכתב ליהודים שגרים ביש"ע, 'ה' ישמור עליכם, שלא יזיזו אתכם, והיום מדברים בצורה אחרת".

הרב מזוז מסכים עם האמירה שהמהלכים של אלי ישי לא נוגדים את דעתו ורצונו של מרן הרב עובדיה יוסף, ומוסיף: "אדרבה, יש אומרים שמרן, כפו עליו להחליף את היו"ר. הוא אמר 'הבן-אדם הזה נאמן עליי, בכל ביתי נאמן הוא'. כשאר החליט להחליף אמר 'תסלחו לי רבותיי, תבינו אותי' - זה נאמר לפני כולם, כולם זוכרים שאמר דבר הזה בלוויין. מה זה 'תבינו אותי, תסלחו לי', מה, אתה צריך לבקש סליחה?" תוהה הרב מזוז, ומסביר שהרב עובדיה הרגיש שבשבילו זה "בגידה. שהוא בוגד באדם ששירת אותו באמונה שלוש-עשרה שנה".

"אומרים שאלי ישי בוגד. הפוך - הרב אמר בקלטת הידועה 'איך אני יכול לבגוד בו'? זאת אומרת, שהוא נבגד, הוא לא בוגד".

מתי בפעם האחרונה הרב דיבר עם אריה דרעי?

"בחג הסוכות. הוא היה כאן בבית" משיב הרב מזוז, "בא לבקר ודיברנו בחביבות". לדברי הרב, כאשר דרעי התפטר לאחר פרסום ההקלטה, הוא ביקש ממנו לחזור.

"כאב לי עליו לא פחות מכולם" אומר הרב מזוז, "עשיתי גימטריה, 'אריה דרעי' עולה בדיוק 500 - כמו 'נשפך דמו'".

הרב מספר כי לא דיבר מאז טלפונית עם אריה דרעי. "קראתי לו שיבוא והוא לא בא. הוא רצה לבוא לבד ואמרתי לו לבד לא שייך. למה? טלפון שבור. אחר כך אני גיליתי... לא עושים ככה. אמרתי 'תדברו שניכם. מה שאפשר לגשר ביניכם בשמחה רבה'. אבל הוא לא רצה לבוא, רק לבד, זה אי אפשר".

בנקודה זו מציין הרב מזוז כי פנו להנהגת ש"ס בבקשה לקבל חופש הצבעה בנושאים מדיניים, אך נתקלו בסירוב. "כיוון שרוב העם אוהבים ימין, במיוחד הספרדים. ספרדים אוהבים את ארץ ישראל, ככה חונכו. ופורסם בתקשורת ששלושת המפלגות החרדיות לרבות ש"ס הולכים עם השמאל. לכן אנחנו מבקשים שיוטל עלינו חופש הצבעה. אז הוא קרא לי ודיברנו ביחד, אמר לי אני מבין אותך אבל אי אפשר. צריך להיות מנהיג אחד. אבל... תן לעם להתבטא אחרת לא יבחרו בכם. ילכו במישהו אחר שימני גם כן אבל הוא לא בסדר".

רגע, זה מעניין. הרב אמר שיש תנאי אחד שיהיה חופש הצבעה בנושא מדיני?

"כן, כן" מסכים הרב מזוז ומאשר כי "לא הייתה קמה מפלגה" אם היו מקבלים חופש הצבעה מדיני.

וסירבו לתת חופש הצבעה בנושא מדיני?

"סירבו לתת. אז נתנו לי הזדמנות לדבר עם הרב בעדני שיהיה בריא, ורק אני לבד ארבע עיניים. בין הדברים.... אחר כך, כנראה דברים נשמעו בחוץ כאילו הוא מסכים, הוא לא מסכים. הוא מבין, זה שני דברים. מבין זה מה שאני מדבר(...). לא יהיה חופש הצבעה שום דבר לא יהיה. ממשיכים כמו תמיד, ש"ס - ש"ס".

את דבריו חותם הרב מזוז בתקווה שמפלגת 'יחד' תזכה ב-8 מנדטים: "אמנם יש הרבה מלחמות, אבל הרבה אנשים אוהדים אותנו בלב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר