לקראת כלה: המפגש החשוב בין כלות לרופאת הנשים

אין חולק כי מפגש ההכנה בין הנשים הצעירות לבין רופאת הנשים הוא חשוב מאין כמותו. אך יש למפגש זה גם השלכות על שלום הבית והזוגיות, ד"ר חנה קטן על ההיבט הנפשי (ינר)

ד"ר חנה קטן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מידי יום, מגיעות כלות צעירות למפגש הכנה לנישואין אצל רופאת הנשים. המפגש פותח להן צוהר לעולם שלם שהיה עלום ומודחק עד כה, במטרה להכין אותן כנשים בריאות ושמחות לקראת היום הגדול שבחייהן. זהו מפגש עם נערות, בדרך כלל, ולכן השפה והגישה צריכות להיות מותאמות לרחשי הדור הצעיר.

בקרב נשים ונערות רבות קיימת תופעה שניתן להגדיר אותה בפשטות כ'הורמונופוביה', דהיינו פחד בלתי הגיוני ובלתי מוסבר מהורמונים באופן כללי, ותליה של תופעות לוואי וירטואליות בטיפול ההורמונאלי, הנדרש לעיתים לצרכים רפואיים. חשוב להסביר, להרגיע ולקבל פרופורציות. בנות החוששות מהשפעת ההורמונים על מצבי רוחן מקבלות תשובה מתובלת בהומור: "לפחות יהיה לכן תירוץ טוב לתנודות החדות במצב הרוח לקראת הנישואין, וכך תוכלו לומר לחתן: זו לא אני העצבנית – זה ההורמונים שד"ר קטן נתנה לי!'...

גם כאן, כמו בנושאים אחרים, אינה דומה כלה לרעותה וישנם שינויים בהשפעת ההורמונים על כל אחת באופן שונה, ובדרך כלל בנות שסובלות מהשפעה חדה של הכדור על מצב רוחן רגישות יותר גם בחיי היומיום. בנוסף לכך, מדי חודש בחודשו, בקרב רוב הנשים קיימת תסמונת שמתבטאת בתופעות שונות ומשונות, כמו כאבי ראש, כאבי שרירים, הרגשת נפיחות, עצבות, חרדה, דיכאון ,עצבנות, בחילות, הקאות ועוד, וגם זאת במינונים שונים ומשתנים. כמספר התופעות כן מספר הטיפולים המוצעים לתסמונת זו בספרות הרפואית, מה שמצביע על כך ששום טיפול אינו אידיאלי, ושאין ספרות מדעית מבוססת המצביעה על הטיפול 'הנכון' בתופעות האלו.

באופן כללי, ומתוך היכרות עם אלפי כלות, הרושם הוא שנשים לא מקבלות כיום מספיק הכנה לחיבור הרוחני והפיזי שבחיי הנישואין. חלק גדול מהבנות אף מרגישות רתיעה מהנושא, וקיים נתק רגשי בינן לבין גופן. חשוב להדריך בנעימות וברגישות את הכלה הצעירה להתחבר, ראשית לעצמה, על מנת שתוכל לקיים קשר בריא עם הבעל העתידי. לצורך כל ניתן להסתייע בתרגילי הרפיה ודמיון מודרך. בדרך כלל ניתן להתרשם לפי שפת הגוף והבעות הפנים של האשה אם אכן קיימת אצלה בעיה רגשית הגורמת לה להתרחק מהנושא ולהדחיקו, או שמדובר סך הכל בחוסר מודעות.

חשוב להדגיש, שבניגוד למקובל, מסתבר כי הפרעות בתחום אינן נובעות מצניעות יתרה. לעיתים הצניעות רק מהווה כיסוי טוב לבעיה שמקורה יכול להיות בעבר הנערה בעקבות חוויה מרתיעה.

חשוב שהכלה תבין לקראת מה היא הולכת, ולכלול בהדרכה היבטים נפשיים ורגשיים ולא טכניים בלבד. במקרים רבים הנושא מועלה רק במפגש האחרון עם המדריכה ואין לכלה מספיק זמן לעבד, לעכל ולשאול והיא נשארת לבד עם תהיותיה וחששותיה. המסר הברור שצריך להיות מועבר הוא שיסודות הבית מושתתים על קשר נעים וסדיר בין הבעל לאישה, ובמידה וישנם קשיים, יש לפנות ולקבל סיוע והדרכה באופן מיידי על מנת שלא יווצר קיבעון והסלמה שיגרמו לצלקות עמוקות בנפשם של בני הזוג, מה שעלול להעיב על השמחה בבית לאורך שנים.

ד"ר חנה קטן היא מומחית בגינקולוגיה, פריון ומיילדות

>> רוצים לדעת עוד? בואו ללמוד ייעוץ נישואין במרכז י.נ.ר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר