הדיאטה שמפחיתה בחצי את הסיכון לאלצהיימר

דיאטה חדשה המבוססת על תזונה ים תיכונית ופירות יער, מבטיחה גם ירידה מאוזנת במשקל וגם הפחתה משמעותית של למעלה מ-50 אחוזים בסיכון לחלות באלצהיימר (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מסתבר שגם המוח זקוק לדיאטה כדי להישאר בריא: תזונאים פיתחו אורח חיים המבוסס על תזונה ים-תיכונית המכילה מרכיבים מזינים רבים ודלה בסוכר ושומנים לא בריאים, הנקראת דיאטת MIND, באנגלית - מוח. ולמעשה, אלה ראשי תיבות הולמים ל-"עיכוב ניווניות ים תיכוני.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת ראש, שיקגו, והתפרסם בגיליון מרץ של כתב העת של האגודה האמריקנית לאלצהיימר, מצא כי מלבד ירידה במשקל, הדיאטה עשויה להפחית ב-53 אחוזים את הסיכון לחלות באלצהיימר. בנוסף, גם מי שמקפיד רק חלקית על הדיאטה, מוריד את הסיכון לפתח את מחלת המוח ההרסנית ב-35 אחוזים.

דיאטת MIND משלבת אלמנטים מהתזונה הים-תיכונים, כמו דגים, שמן, ירקות ודגנים מלאים - שהוכחו בעבר כיעילים בהפחתת הסיכון למחלות לב, סרטן ולחץ דם.

אך בניגוד לדיאטה הים-תיכונית, הדורשת צריכת דגים ומנות מרובות של ירקות ופירות מידי יום, דיאטת MIND קלה יותר לביצוע, טוענים החוקרים.

בגדול, תפריט יומי טיפוסי בדיאטת MIND כולל 3 מנות של דגנים מלאים, סלט ירקות מגוון, כוס יין אחת, אגוזים - כחטיפים בין הארוחות, אוכמניות או תותים כקינוח, עוף או דג, ושעועית (בכל יום זן אחר).

בנוסף למזונות אלה, יש להימנע ממזונות כמו חמאה, גבינה, בשר אדום, מאפים, ממתקים ומאכלים מטוגנים ומעובדים.

"הדיאטה מציעה צריכת מזונות טבעיים על בסיס צמחי וצריכה מוגבלת של מזון מהחי ושומנים רוויים. אך באופן ייחודי, הדיאטה מדגישה את הצורך בצריכת פירות יער ועלים ירוקים" אומרים החוקרים.

כדי להעריך עד כמה הרגלי התזונה שמציעה הדיאטה, יעילים, בדקו החוקרים נתוני אכילה של למעלה מ-900 מבוגרים תושבי ארה"ב, שכבר השתתפו בפרויקט 'זיכרון והזדקנות' של האוניברסיטה, החוקר מצבים שכיחים בתהליך ההזדקנות מאז 1997.

המשתתפים לא התבקשו להתחיל להקפיד על הדיאטה, אלא נבחרו כאלה שמלכתחילה שמרו על עקרונות בסיסיים של דיאטת MIND, או דיאטה ים תיכונית מלאה.

במשך 5 שנים, חקר צוות המחקר מקרים רבים על אלצהיימר, שנגרמו כתוצאה ממשתנים שונים, כמו חינוך, פעילות גופנית, עישון, ומצב הלב.

המחקר מצא כי דיאטת MIND הורידה את הסיכון לאלצהיימר ב-53 אחוזים, בעוד שתזונה ים-תיכונית הורידה אותו ב-54 אחוזים. עם זאת, דיאטת MIND הייתה יעילה מספיק גם אם הקפידו עליה חלקית, ועדיין הפחיתה את הסיכון לאלצהיימר ב-35 אחוזים. לעומת דיאטה ים-תיכונית, שלא הייתה יעילה אם דבקו רק בחלק מעקרונותיה.

ד"ר מרתה מוריס, החוקרת הראשית של המחקר, אמרה ל-Huffington Post כי דיאטת MIND פותחה במיוחד לפי המחקרים העדכניים ביותר על הקשר בין תזונה ומוח, ומצהירה כי ,אנשים שמקפידים על דיאטה זו באופן עקבי ולאורך שנים, יקבלו את ההגנה הטובה ביותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר