מחקר: מדוע הבכור מוצלח יותר משאר הילדים?

הם חכמים מהרגיל, החושים שלהם מחודדים יותר וסיכוי גבוה שהם יהיו אלה שיביאו הכי הרבה גאווה לעץ המשפחתי. אחת ולתמיד, חוקרים עונים על השאלה: מה הופך את הבכור למוצלח יותר? (משפחה)

חיה כהן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מחקר שפורסם בכתב העת של המחלקה האמריקנית הלאומית לחקר כלכלי, טוען כי הסיבה שהבכורים מוצלחים משאר הילדים, תלויה בהורים.

החוקרים, שני הכלכלנים ג'וזף הוץ וחואן פנטאנו, סקרו כ-3,500 זוגות הורים וילדיהם, ומצאו כי בעוד הילד הראשון זוכה לכללים והקפדות וההורים משתדלים למצות את המשמעות להורות שלהם, אצל הילדים שבאים אחר כך, ההורים כבר מעגלים פינות והכללים מתרופפים משמעותית.

33.8 אחוזים מהאמהות העידו כי ילדן הבכור הוא אחד התלמידים המצטיינים בכיתה, ורק 1.8 אחוזים מההורים העידו כי ילדם הבכור הוא הכי פחות טוב בכיתה.

במאמר בו תואר המחקר, אומרים החוקרים: "אנחנו מוצאים שהשפעת סדר הלידה על הביצועים של הילדים בבית הספר היא עניין מתמשך". לדברי החוקרים, "האחוזים הולכים ויורדים בילד השני, השלישי והרביעי. נחוץ לנו מחקר נוסף על מנת לשלול השפעות נוספות, כמו הבדלים במצב הכלכלי וטכנולוגיה, אך אנו מאמינים כי התוצאות מראות שלסדר הלידה יש השפעה גדולה על ההצלחה בלימודים".

בהמשך, מציגים החוקרים מספר תיאוריות שתומכות במסקנות כי המיקום במשפחה יקבע את מידת ההצלחה:

1. ילדים בכורים נהנים מזמן איכות ותשומת לב בלעדית מההורים, עד ללידת הילד הבא.

2. תיאוריה גנטית פופולרית טוענת שהבכורים מקבלים את המטען הגנטי המשובח ביותר.

3. הילדים שנולדו ראשונים מלמדים את אחיהם הקטנים, והעברת ידע הלאה זו דרך טובה ללמוד ולרכוש יכולות רבות.

4. משברים משפחתיים נוצרים בדרך כלל רק לאחר שנולדו כמה ילדים, כך הבכור סובל פחות מהשפעה שלילית על לימודיו והצלחתו בשל אירועים שונים, וזוכה ליציבות והשקעה מרובה יותר מצד ההורים.

5. הורים טריים משתדלים לשמש הורים טובים, ולכן קוראים ספרי הדרכה ומאמרים רבים. אצל הילדים הבאים, אכפת להם קצת פחות להרשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר