בירושלים כוססים ציפורניים

לקראת הסכם גרעיני: "יש סוגיות שעדיין לא נפתרו"

חוסר בהירות סביב המגעים להסכם גרעיני בין נציגי שש המעצמות ואיראן. גורם במשלחת האיראנית אמר הערב כי "יש סוגיות שעדיין לא נפתרו, על שש המעצמות לוותר על דרישותיהן המופרזות", ואילו שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר אמר כי "האווירה בשיחות הייתה טובה". ישראל מחוץ למשחק (חדשות)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(U.S. Department of State / flickr)

רגע האמת של הסכם הגרעין האיראני מתקרב ובישראל מבינים שכבר אין דרך חזרה, זאת כמובן בכפוף להתפתחויות של הרגע האחרון. תאריך היעד להגעה להסכם נקבע לעוד יומיים והדיווחים שזרמו היום (ראשון) משוויץ דיברו על הסכם עקרונות שכבר נחתם בין המעצמות לאיראן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נסע לארה"ב שבועיים לפני הבחירות ונאם בקונגרס, כשעל הדרך הוא הכעיס את הממשל האמריקני, כל זאת בכדי לנסות ולסכל את ההסכם המתגבש. כעת נראה שהנאום בקונגרס לא ממש עזר והמעצמות בדרך לחתימה על ההסכם.

למרות כל מטח הביקורות שספג מכל כיוון, נראה שנתניהו ידע מה אמר כשהזהיר מההסכם וכינה אותו "רע מאוד" אותו המערב צריך לדחות. כלי תקשורת בעולם, שבדרך קבע מבקרים בחריפות את נתניהו, פרסמו בימים האחרונים מאמרים הטוענים כי בסופו של דבר נראה שנתניהו צדק בנוגע להסכם.

נתניהו מזהיר מההסכם המתקרב (לע"מ)

באופן כללי ניתן לומר, על פי ההדלפות שיצאו עד כה מהשיחות, כי המערב נכנע לאיראן ומאפשר לה בעצם אפשרות לפרוץ לעבר פצצה גרעינית. המערב אמנם נקט מספר אמצעי בטיחות, כמו בקרה על מתקני הגרעין ושמירה על סכום מסוים של צנטריפוגות אותן תוכל איראן להפעיל, אך בסופו של תהליך איראן תוכל לייצר פצצה "באישור" המערב וארה"ב.

מוקדם יותר היום דווח כי כבר נחתם הסכם עקרונות בין המעצמות למערב, אך הערב הודיעה איראן כי אמנם יש התקדמות של ממש אך הדרך עוד ארוכה. גורם בכיר במשלחת האיראנית לשיחות אמר אחר הצהריים לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP שהצדדים עדיין לא הגיעו להסכמות בנושאים העיקריים.

לדבריו, "אין כעת הסכם והסוגיות העיקריות לא נפתרו. במקום לנסות ליצור לחץ, על המעצמות לוותר על דרישותיהן המופרזות ולהחליט אם הן באמת רוצות בהסכם".

דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר ש"הגיע הזמן שאיראן תתבטא בבהירות ותתחיל לפעול. אנחנו מנהלים משא ומתן יותר משנה. על איראן להוכיח לקהילה הבינלאומית את רצינותה".

שר החוץ הגרמני, פרנק וולטר שטיינמאייר, אמר כי הוא לא שולל משבר עתידי בשיחות. לדבריו, האווירה בשיחות הייתה טובה עד כה, אולם היא תלויה ביכולת של הצדדים לצמצם את המחלוקות בשעות הקרובות.

קרי בשוויץ (U.S. Department of State / flickr)

על פי גורמים המעורים בשיחות, האיראנים יוכלו להמשיך להפעיל את המתקן הגרעיני בפורדו ובנתנז. בישראל חוששים שאיראן תערים על המערב, תגביל את הפיקוח על המתקנים הגרעיניים ותבצע בחשאי פעולות המנוגדות להסכם. באיראן דורשים לאפשר לה להמשיך את המחקר הגרעיני, אך במערב חוששים כי מדובר בתרגיל איראני שנועד לאפשר לה להמשיך ולפתח פצצה בחשאי.

בנוסף, איראן דורשת להסיר מיידית את הסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה, אך גם בנושא זה יש חילוקי דעות עם המערב, שם רוצים להסיר את הסנקציות בהדרגה ובהתאם למידת שיתוף הפעולה של איראן עם הפקחים.

ואחרי כל הדיבורים והניתוחים, הפרשנויות וההימורים, ישראל נשארה בצד בסיפור ללא יכולת להשפיע על ההסכם, ועדיין לא ברור מה יהיה מעמדה במגרש הבינלאומי בסיום השיחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר