אשדוד בוערת

חילונים נגד חרדים: "דוסים מסריחים, תסתלקו לאיראן"

האם העיר אשדוד בדרך להפוך לבית שמש? המחלוקת סביב פתיחתו של הקניון החדש בעיר בשבת מביאה תושבים חילונים להתבטא בצורה חריפה כנגד חרדים. "טפילים, דוסים מסריחים, ברברים" נכתב באתר מקומי. הנציגים החרדים במועצה בשיחה ל"כיכר השבת": "יש מי שדואג ללבות את האש והמחלוקת באשדוד" (חרדים)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(Nati Shohat/FLASH90)

אשדוד בדרך להפוך לבית שמש? הפולמוס סביב פתיחתו של מרכז הקניות החדש באשדוד המאפשר לעסקים המאכלסים אותו לפתוח את שעריהם בשבת, מספק חומר בערה ומתסיס את האווירה בין הציבור החילוני והציבור החרדי בעיר.

לאחר שעסקנים חרדים הודיעו אמש (ראשון) כי בכוונתם לארגן חרם צרכני על המתחם החדש, תושבים חילונים הביעו את זעמם נגד ה"כפייה הדתית" לדבריהם, ולא בחלו במילים קשות כנגד התושבים החרדים בעיר. עסקן חרדי בכיר בעיר הזהיר היום (שני) בשיחה עם "כיכר השבת" כי "היחסים בין המגזר החרדי לחילוני בעיר עומדים בפני קריסה מוחלטת".

"פינגווינים מסריחים, יכולים לנדוד לאלסקה"

בתגובות לידיעה שפורסמה בנושא במקומון האשדודי "אשדוד 10" נאמר בין היתר: "פינגוינים מסריחים יכולים לנדוד לאלסקה"; "בסוף אשדוד תהפוך להיות כמו 100 שערים"; "איראן זה כאן!!!". בידיעה עצמה הוגדרה התנגדות החרדים לפתיחת המקום בשבתות כ"צביעות".

הפגנה חרדית באשדוד, לפני מספר חודשים (פלאש 90)

"אני חילונית שגרה ועובדת באשדוד מזועזעת מכך שהציבור החרדי = מי שלא עובד, שחלק גדול מהציבור החילוני מפרנס אותו, נותן תכתיבים לכולם איך לחיות ומתי ואיפה לקנות או לא לקנות... איזה מן דבר זה... שיתחילו לצאת למעגלי עבודה ויתחילו לפרנס את עצמם... קודם.. לפני שיכתיבו לנו איך לחיות את חיינו" כתבה אחת הגולשות.

"דוסים מסריחים (...). להעיף את הברברים מאשדוד מייד. גם בסטאר סנטר הטפילים האלה עומדים מול יוחננוף ומתנפלים על אנשים עם הטפילין (במקור) שלהם. הגיע הזמן לפתוח את כל החנויות בעיר וגם אוטובוסים כמו בכל עיר נורמלית. את הדבילים השחורים להעיף לבני ברק בחזרה" כתב גולש אחד.

במקביל, נפתח היום (שני) ברשת הפייסבוק עמוד מאבק תחת השם "אשדוד - עצירת הכפייה הדתית בעיר", וקורא "לעצור את ההתחרדות" באשדוד: "הקבוצה נועדה להפסקת הכפייה הדתית בעיר, ולא לשנאה. שנית, בלי מעשים, דיבורים לא יהיו שווים כלום. הגיע הזמן לעצור את הכפייה הדתית בעיר".

לפי העמוד שמחזיק במעל מאה חברים עד עתה: "זה לא הגיוני להסתובב בין מסעדות בעיר ולראות שהכל סגור. לאחר מכן לקרוא חדשות ולראות שהחרדים מפגינים נגד הפתיחה של הביג בשבת. אני חושב שהגיע הזמן לקחת צעד קדימה, ולהגיד די להתחרדות העיר".

"נמאס לראות מסעדות, עסקים קטנים, רשתות גדולות וקטנות סגורות בשבת. הגיע הזמן שלהמון החילוני בעיר יהיה שווה להשאר בעיר ולהפסיק עם ההגירה השלילית של העיר. אומרים די , ומתחילים לפעול".

המאבק מגיע גם לרשת (צילום מסך)

הנציגים החרדים מנסים להרגיע את הרוחות

עם זאת, נציגי הציבור החרדי בעיר מנסים להרגיע את האווירה. מ"מ ראש העיר מטעם ש"ס עמרם כנפו אמר בשיחה עם "כיכר השבת" כי "חשוב להדגיש שאנחנו דיברנו עם הבעלים של רשת "ביג" והוא הצהיר במפורש שהוא לא מחייב את העסקים לפתוח בשבת, זאת למרות שהוא גובה את השכירות מדמי הפדיון ולא מדמי שכירות חודשית".

לדבריו, "רוב החנויות במקום בשלב הזה לא פותחות בשבת. יש מספר חנויות ורשתות שכן פותחות בשבת ואנחנו מנסים לשכנע אותם לסגור בשבתות". עם זאת, כנפו מצהיר כי במידה ומאמצי השכנוע לא יצלחו, המגזר החרדי שוקל לצאת להפגנות: "אנחנו מקווים מאוד שבעזרת השם נצליח במשימה הזאת, ולא, יש דרכים אחרות כמו הפגנות, קנסות, אכיפת חוקי העזר העירוניים ועוד".

"לגבי הכתבות בעיתונים המקומיים: יש כמה עיתונאים פה שלא מוצא חן בעיניהם שהחרדים בקואליציה והם מנסים למצוא כל דבר בשביל להכניס 'טריז' בינינו. בנוגע לתגובות הגזעניות והקשות: יש אוכלוסייה מצומצמת מאוד בעיר שהיא רחוקה מאוד מהדת ולצערי הם מתבטאים בצורה כזאת, אבל רוב התושבים מכבדים את הדת והתורה".

אפרים וובר, חבר המועצה מטעם "יהדות התורה" התייחס בשיחה עם "כיכר השבת" לתגובות הגזעניות כנגד החרדים ואמר: "זה מתאים למזרח התיכון, משהו כזה. הסגנון מתאים לאזור. אנחנו לא מתרגשים מזה. יש כאלו שמנסים ללבות את האש".

חשש להסלמה ביחסי חרדים-חילונים בעיר (צילום אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה: Lucie March/Flash 90)

וובר הוסיף, "אנחנו נעשה כל דבר כדי למנוע את חילול השבת. ישבנו עם ראש העיר, שהוא אדם דתי וזה כואב לו מאוד, אבל לא כל דבר בשליטתו. ישבנו עם הרבנים שיורו לנו עד איפה המאבק צריך להגיע. אנחנו לא נוותר, נעבוד בחכמה וננסה למנוע את זה".

לדבריו, "אנחנו לא חוששים שאשדוד תהפוך לבית שמש מכיוון שהאוכלוסייה החרדית כאן שונה. אנחנו לא מחפשים הפגנות, אנחנו מחפשים עם האור לגרש את החושך".

בנוגע לקניון החדש הוא אומר כי "רוב הציבור החילוני באשדוד לא מעוניין בפתיחת הקניון בשבת. רוב האנשים שהגיעו לקניון בשבת הם אנשים מחוץ לעיר. לצערנו זה עלול לפתוח את השער לחילולי שבת. לצערנו הכתם נפל על העיר אשדוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר