הסכם הגרעין

רוסיה ואיראן: יש הסכם; גורמים במערב: עדיין לא

דיווחים סותרים לגבי שיחות הגרעין בין איראן למעצמות המתקיימות בלוזאן. שר החוץ הרוסי סרגי לברוב ושר החוץ האיראני מוחמד זריף אמרו אמש כי הושג הסכם עקרוני בכל הסוגיות בין הצדדים, מנגד גורמים במערב הכחישו זאת וטענו כי עדיין אין סיכום. במקביל, הבית הלבן הודיע על הארכת השיחות ביממה (אקטואליה)

השיחות בלוזאן (Andrew Nikhwai / U.S. Department of State / flickr)

הסכם הגרעין: ביום ההארכה שניתן לשיחות הגרעין עם איראן, המתקיימות בלוזאן שבשוויץ, מתקבלים דיווחים סותרים סביב מה שקורה בחדרי המשא ומתן, והאם הצדדים כבר הגיעו להסכם עקרוני.

שר החוץ הרוסי סרגי לברוב, צוטט בכלי התקשורת ברוסיה, באמירה כי הצדדים הגיעו להסכמה עקרונית על כל הנושאים שבמחלוקת, וכי היום תינתן הצהרה על המשך השיחות. "אפשר להגיד עם מספיק ביטחון שהשרים הזרים הגיעו להסכם כללי על כל הנושאים המרכזיים לקראת הסכם סופי בנושא הזה, ההסכמות ייכתבו בטיוטה בשעות הקרובות, או אולי במהלך היום", דברי לברוב

הוא הוסיף כי ההסכם האפשרי יכלול הענקת שליטה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, והסרה הדרגתית של הסנקציות. לדבריו, ההסכם ינוסח עד המועד הסופי, ב-30 ליוני.

לדברים אלו הצטרף גם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, שאמר אמש (שלישי) לכתבים, כי היו "שיחות טובות מאוד", לדבריו, "אנחנו מקווים להתחיל לנסח טיוטה כבר ברביעי בבוקר".

מנגד גורמים במערב מכחישים את הדיווחים הללו. גורם מערבי שצוטט בסוכנות הידיעות רויטרס אמר, כי אין זה נכון לומר שנפתרו כל המחלוקות. גם גורם אמריקני טען כי עדיין אין הסכם.

במקביל, כלי תקשורת בצרפת דיווחו, כי שר החוץ הצרפתי לורן פביוס, עזב את לוזאן, ואמר כי ישוב לשם "רק כאשר יוכל להועיל לשיחות", כך לדברי גורם במשלחת הצרפתית. הערכה היא כי בצרפת לא מסכימים לריכוך התנאים נגד איראן.

הנושאים שבמחלוקת

אמש, פג הדד-ליין שהוענק לשיחות, אך בבית הלבן הודיעו כי השיחות הוארכו ביממה, מכיוון שחלה התקדמות כלשהי. האמריקנים רמזו כי יסכימו להארכה אפילו עד ל-30 ליוני, אך אם יראו שהצד האיראני לא מתקדם - יפרשו.

בתוך כך, נשיא ארה"ב ברק אובמה, כינס אמש דיון של בכירי המועצה לביטחון לאומי, בו מסרו הגורמים המעורבים בשיחות, בהם מזכיר המדינה ג'ון קרי, דיווחים על המשא ומתן. בישיבה נדרש אובמה להציב את הקו האדום מבחינת ארה"ב במשא ומתן.

על פי הדיווח ב-ynet, הויכוח הגדול בין הצדדים הוא על סעיף הסנקציות. בעוד באיראן דורשים להסיר את כל הסנקנציות באופן מידי, במערב מסכימים להסרה הדרגתית, בהתאם לעמידה האיראנית בתנאי ההסכם.

נושא נוסף הוא הדרישה האיראנית להמשיך ולעסוק במחקר ופיתוח גרעין, במה שהם מגדירים "צרכי שלום". נקודה אחרת השנויה במחלוקת היא דרישת המערב, לאפשר לסוכנות לאנרגיה אטומית לשגר פקחים לביקורי פתע במתקנים באיראן.
בנוסף, דורש ג'ון קרי, שהאיראנים ימסרו מידע מפורט על כל הפעילות הגרענית שביצעו מאז הקמת תכנית הגרעין שלהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר