למה כדאי דווקא באביב להפוך את הגינה לגן עדן? מדריך לשימור ועיצוב הגינה

אביב הגיע וריחות הפריחה נישאים באוויר. זה הזמן לעצב את הגינה מחדש, ולהכין את השתילים לקיץ. מדריך אביב רענן במיוחד, להפוך כל גינה לגן עדן קטן (משפחה, בבית)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

פסח בפתח וניחוחות האביב כבר באפינו, הצמחייה מתעוררת לחיים ומתחילה ללבלב וריחות הפריחה נישאים באוויר. זהו הזמן הטוב ביותר להכין את הגינה שלכם לקיץ ולהפוך אותה לגן העדן הפרטי שלכם.

הקיץ הישראלי לא עושה טוב לצמחייה, אחוזי לחות גבוהים, טמפרטורות מרקיעות שחקים ואוויר מהביל מלווים אותנו במהלך חודשי הקיץ ועלולים להזיק לצמחים. לכן, בין אם אתם אחראים על וועד הבית ועל הגינה בבניין המגורים, בין אם יש לכם גינה פרטית ובין אם אתם מתחזקים עציצים ואדניות, האביב הוא ההזדמנות שלכם להכין את הגינה לקיץ, כדי שגם בשרב היא תפרח ותראה במיטבה.

בכתבה שלפניכם ניתן לכם טיפים שיעזרו לכם לשמר את הגינה בשלום בחודשי הקיץ, וטיפים שימושיים לעיצוב הגינה.

שימור הגינה בקיץ

1. כאמור, עונת האביב היא הזמן לשתול צמחים המתאימים לחודשי הקיץ, כדי שיקלטו בקרקע היטב. צמחים אלו צריכים להיות עמידים וחזקים. כדי לדעת אם צמח מתאים לחודשי הקיץ, כדאי לשאול את איש המקצוע במשתלה כמה מים צורך השתיל. זו אינדיקציה טובה כדי לדעת האם השתיל שאתם רוכשים אכן מתאים לחודשי הקיץ - ככל שהשתיל צורך פחות מים כך הוא יהיה עמיד יותר בחום.

2. הנה כמה צמחים שיהפכו את הגינה שלכם ממדבר צחיח לגן עדן פורח: חמניות, מביא איתה צבע לגינה ומחזיקה מעמד כמו שצריך. צמחי תבלין, צמחי תבלין מפזרים שלל ניחוחות בקיץ, והם משגשגים גם בחום. צמחי התבלין משגשגים באופן מיוחד בקיץ ומקבלים ארומות מיוחדות. הבונוס של צמחי התבלין הוא כמובן האפשרות לקטוף נענע לתה של הבוקר. וזהו לא הבונוס היחיד. פלקטרנתוס, אם אתם סובלים מיתושים במקום מגורכם, פלקטרנתוס הוא הצמח האולטמטיבי בשבילכם. הצמח מפיץ שמן ציטרנלה הדוחה יתושים, אך זהו לא תפקידו היחיד, מראה הפלקטרנתוס יפה מאוד והוא עמיד לחום. לגרסטרמיה, אחד העצים הפופולריים ביותר בקיץ הישראלי. זהו עץ דקורטיבי ומרשים שיעמוד יפה בכל גינה, הוא חסכן במים וכאמור גם עמיד מאוד.

3. השקיה: מצד אחד אנו מעוניינים לחסוך במים, מצד שני גם הצמחים העמידים ביותר צריכים השקיה מדויקת ועקבית בכל חודשי הקיץ, אחרת הצמחים ינבלו והמראה הכללי יהיה לא נעים.

מה עושים? חשוב לדעת כי רוב הבעיות בגינות למיניהם, הם או השקיה מועטה מידי או השקיית יתר. לכן, חשוב מאוד לעקוב אחר הוראות המשתלה לגבי כל צמח בנפרד. אני למשל, עושה רשימה של כל הצמחים עם זמני ההשקיה ומשתדלת לעמוד בזה (זה לא תמיד הולך, אבל המאמץ משתלם). אם אמרו לכם להשקות כל יומיים אסור לעבור להשקיה יומית מתוך מחשבה כי זה יעזור לצמח. וכן הלאה.

4. הזמן הטוב ביותר להשקייה הוא לפנות בוקר, אז אם בעלך גם כך קם להתפלל בנץ, כדאי להצמיד לו מטלה יומית, ורגע לפני שמזג האוויר מתחמם הערוגות יקבלו את ההזנה הדרושה.

5. החיסכון הנכון ביותר בהוצאות הגינה הוא התנהלות נכונה. וזה די פשוט. א. השקו את הגינה בזמנים קבועים, הצמדו להוראות המומחה. ב. במידה וצמח מסוים זקוק למים, אל תפעילו את כל מערכת ההשקייה. ג. הקפידו על תחזוקה טובה של מערכות ההשקיה, הטפטפות המסננים ועוד.

6. והנה הגענו לקטע המעניין, איך מתחזקים את הדשא? הירוק הירוק הזה, הוא כמובן אחד המרכיבים החשובים בגינה, וכשהוא הרוס ושחוק, אין כמוהו לתת מראה מעכיר לגינה.

הדרישות העיקריות בחודשי הקיץ, כדי לשמר דשא טרי בעל ניחוח, פשוטות גם הן. א. הזן המומלץ לקיץ, הוא 'דרדן' - הנחשב לעמיד וחזק. ב. בעת כיסוח הדשא, חשוב להוריד רק את השליש העליון. יש לכסח אחת לשבוע בזמן שהדשא יבש. ג. יש להשקות כל 100 מ"ר דשא ב-3 מ"ק, בתדירות של שלושה ארבעה ימים.

בנוסף, חשוב לא לשכוח כי מזיקים רבים עלולים לגרום נזק לדשא שלכם, התייעצו עם בעלי מקצוע, לגבי החומרים בהם יש להשתמש. יתר על כן, השתדלו לסלק את העשבים השוטים העלולים להשתלט על חלקת האלוקים הקטנה שלכם ולהפוך אותה למיני ג'ונגל.

עיצוב הגינה

גינה יפה היא קודם כל גינה מעוצבת. גם אם יצמחו אצלכם בחצר האחורית הפרחים המדהימים ביותר, כאשר ישנו כאוס החוש האסתטי נפגע. עיצוב הערוגות, כלי הנוי ושאר הדקורציה נותנים את ההשראה אותה אתם מבקשים. איך עושים את זה? כמה טיפים שימושיים ביותר, בהמשך הכתבה.

1. לפני הכל, אנו צריכים לשאול את עצמינו כמה שאלות חשובות, לגבי מטרותינו בגינה שאנו עומדים לעצב. כשמעל הכל השאלה הרלוונטית ביותר היא: מה הפונקציות שהגן אמור למלא בשבילינו? משפחה עם ילדים בוודאי ירצו שטח מרוצף במרכז הגינה, נדנדות לילדים, בעוד שבמידה וילדיכם כבר גדלו, תרצו משטח דשא גדול וכדו'.

2. הגן הסטנדרטי ישלב את האלמנטים הבאים: פאטיו, אזור מרוצף המקושר אל הבית, שם גם אזור הגריל, הסעודה ומשטח המשחק לילדים קטנים (אם אתם הורים משקיעים, ניתן כמובן ליצור פינת משחק נפרדת, עם מגלשה, ארגז חול וצעצועים נוספים). אזור אירוח, להבדיל מאזור הסעודה, מדובר במקום בו ממוקמים ערסלים, המשטח לא חייב להיות מרוצף, ויוצב בו הסלון הגינתי הנמוך. גינת ירק, הכוללת צמחי תבלין (המועלים בפרט בקיץ, כאמור). פרחי קטיף, פינת גידול פרחי קטיף שונים המתאימים גם לסידורי פרחים ביתיים (אם כבר יש גינה אז ליהנות ממנה).

3 הרשימה שלעיל היא כמובן רשימה חלקית ונועדה לתת לכם אינדיקציה לשלבים לתכנון הגינה. לאחר שרשמנו לפנינו את הצרכים שלנו מהגינה. נשרטט את הבית וחלקת הגן, כאשר כל סנטימטר על הדף מייצג מטר בגינה. בשרטוט נכניס את כל הפונקציות המבוקשות מהגינה ונראה האם האידיאל והמציאות מתחברים, ולא נסחפנו קצת עם התוכניות.

4. השלב הבא כולל את התשתיות הפיזיות לקראת שתילת הצמחים. כך למשל, אם החלטתם לחסוך במקום על ידי הקמת טרסות, כמובן שצריך להביא זאת בחשבון לפני הזמנת הגנן. כמו כן, יש לסמן את השבילים אותם צריך לבנות, לבנות את מערכות ההשקיה ורק אז לגשת לצמחייה.

5. למרות, שניתן לעבוד לפי השלבים המתוארים לעיל, במידה ומדובר בגינה פשוטה ברור שאין צורך ללכת לאיש מקצוע שיתכנן עבורכם את הגינה, אך באם ברשימת הפונקציות הנדרשות לכם מן הגינה ישנם פריטים רבים, והעסק הולך ומסתבך כדאי לפנות לאיש מקצוע שייתן לכם פתרונות מפתיעים שלא חשבתם עליהם, מעבר לשבילים או טרסות.

6. אלמנטים לנוי: שבילים ניתן לבנות מחומרים שונים, כל חומר ייתן השראה ותחושה אסתטית שונה, משחי עץ-דק, חלוקי נחל, טבעות עץ, אבנים או סתם ריצוף. אלמנט מים, מים בגינה נותנים תחושת קרירות נעימה וחיות. רחש המים יכול לעצבן, אז כדאי שתבחנו את עצמיכם עד כמה אלמנט כזה מתאים לכם. אלמנט המים יכול לבוא כמזרקה, מפל, ג'קוזי, קערות מים, פסל וכדו'. מדשאה, כאמור בחודשי הקיץ כדאי להשתמש בדשא מסוג 'דרדן'. כדים ומכלים, כדים מהווים תכשיט לגינה. ניתן לרכוש כדי על אם הדרך לים המלח, אך מומלץ יותר לרכוש כדים מסוג מסוים. אם הולכים על עיצוב יווני, כדים שונים מאותו קו ייתנו מראה אחיד לגינה וכן הלאה. את הכדים ניתן להדגיש על ידי תאורה, הגבהה, סימטריה או פינוי השטח סביב הכד. חשוב לשתול את הצמחים סביב המכלים והכדים, בצבע מתאים כדי לא ליצור ניגוד חד מידי ולא נעים לעין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר