שיחות הגרעין

המשא ומתן הוארך ביממה נוספת: 'מטרים מקו הסיום'

אחרי ההארכה שלשום הלילה, שיחות הגרעין בין איראן למעצמות הנערכות בלוזאן שבשוויץ, הוארכו שוב ביממה נוספת • הצדדים מבינים שהסכם מסגרת כבר לא יצא בסבב הנוכחי, וכעת חותרים להגיע להצהרה משותפת על התקדמות • הבית הלבן הבהיר: "אם נגיע למסקנה שהשיחות עקרות, נפסיק אותן" (עולם)

השיחות בלוזאן (Andrew Nikhwai / U.S. Department of State / flickr)

שיחות הגרעין: אחרי שביום שלישי הוארכו השיחות בין המעצמות לאיראן המתקיימות בלוזאן, ביממה, הלילה (חמישי), הן הוארכו שוב, בניסיון להגיע להתקדמות כלשהי בשיחות. כעת, לאחר לילה של דיונים, הצדדים בהפסקה.

הצדדים כבר מבינים שאפילו הסכם מסגרת, או טיוטה מחייבת, לא יצאו מסבב השיחות הנוכחי, ולעת עתה מסתפקים לפחות בהצהרה משותפת על הסכמות כלשהן, שיאפשרו את המשך השיחות עד ל-30 ביוני, שהוגדר כתאריך האחרון להגעה להסכם סופי.

על פי הדיווחים מלוזאן, האיראנים מקשים שוב ושוב על המעצמות ובעיקר על ארצות הברית, ונכון לעכשיו כל הצעה שהעלו המעצמות נדחתה על ידי שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, כשכעת מצפים במעצמות שאיראן היא זו שתעלה הצעה על השולחן.

מנגד, האיראנים מבינים כי מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, לחוץ אולי אף יותר מהם להגיע להתקדמות כלשהי, אותה יוכל להציג לקונגרס האמריקני. אמש נערכה שוב שיחת ועידה בין קרי והנשיא אובמה, בה ניתנה לו ההוראה למעשה להמשיך בשיחות.

דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט, אמר אתמול: "הגיע הזמן שהאיראנים יתחייבו לשיתוף פעולה בסגירת המסלולים לנשק גרעיני ולשיתוף פעולה בפיקוח חודרני. השיחות מועילות, אך לא קיבלנו את ההתחייבויות שאנחנו רוצים. הגישה שלנו לא השתנתה - ככל שיש שיחות רציניות ומתקדמות, לא נסיים אותן באופן פתאומי", יחד עם זאת הוא הבהיר, "אם נגיע למסקנה שהשיחות עקרות, נפסיק אותן".

גם שר החוץ של צרפת לורן פביוס שב אמש ללוזאן, להמשך השיחות. לדבריו, "אנחנו נמצאים כמה מטרים מקו הסיום, אך ידוע כי אלו המטרים הקשים ביותר. הנושא עוד לא גמור. אנחנו רוצים הסכם חזק ואמין, אך עדיין קיימות נקודות הדורשות מאמץ, בעיקר בצד האיראני".

הסעיפים המרכזיים השנויים במחלוקת, הם עדיין, הסרת הסנקציות, כשאיראן דורשת הסרה מיידית של כולן, והמעצמות מבקשות הסרה הדרגתית. ובנוסף המשך המחקר והפיתוח של הגרעין, "לצרכי שלום", לטענת איראן.

כאמור, במהלך הלילה התקיימו דיונים במשך כ-9 שעות, וכעת הצדדים פרשו למנוחה וישובו לשולחן הדיונים בצהריים.

אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לשיחות ואמר: "אתמול הצהיר גנרל איראני, ואני מצטט: 'השמדתה של ישראל אינה עומדת למשא ומתן'. נראה עם זאת שלתת למשטר האיראני הרצחני נתיב ברור אל הפצצה כן עומד למשא ומתן. זה בלתי נסבל", קבע נתניהו.

"אני מסכים עם אלה האומרים שטענתה של איראן שתכניתה הגרעינית היא למטרות שלום בלבד אינה מתיישבת עם התעקשותה על מתקנים גרעיניים תת קרקעיים, צנטריפוגות מתקדמות וכור מים כבדים. היא אף אינה מתיישבת עם התעקשותה של איראן על פיתוח טילים בליסטיים בין-יבשתיים ועל סירובה לחשוף את מאמצי ההתחמשות שלה בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית". הוא שב על הקישור לתימן: "בו בזמן, איראן מגבירה את מסעי הטרור, הכיבוש והדיכוי שלה בכל רחבי האזור, האחרון שבהם בתימן".

נתניהו הוסיף: "הוויתורים שהוצעו לאיראן בלוזאן, מבטיחים עסקה רעה שתסכן את ישראל, את המזרח התיכון ואת שלום העולם", הזהיר נתניהו. "כעת זה הזמן שהקהילה הבינלאומית תתעקש על עסקה טובה יותר. עסקה טובה יותר תסיג לאחור את תשתית הגרעין האיראנית באופן משמעותי".

לדבריו, "עסקה טובה יותר תיצור זיקה בין הסרת המגבלות מעל תכניתה הגרעינית של איראן ובין שינוי בהתנהגותה של איראן. איראן חייבת להפסיק את תוקפנותה באזור, להפסיק את הטרור ברחבי העולם ולהפסיק את איומיה להשמיד את ישראל. זה לא צריך להיות נתון למשא ומתן וזאת העסקה שעליה חייבות להתעקש מעצמות העולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר