ההלוויה, האסון ומלחמות האגו

חילופי האשמות בין ארגוני ההצלה: "לא הזמינו אותנו"

האסון הכבד בהלוויתו של מרן פוסק הדור הגר"ש וואזנר, בו נהרג האברך מוטי גרבר ז"ל, מביא לחילופי האשמות כבדים בין ארגוני ההצלה השונים. זאב קשש, מנכ"ל "איחוד הצלה", ל"כיכר השבת": "לא הזמינו אותנו לישיבת ההיערכות". מד"א: "לא נשתף פעולה עם כל אחד שמפעיל אמבולנס" (חדשות, חרדים)

כוחות ההצלה בזירה, אמש (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

בשנים האחרונות מתנהלת לה מלחמה עקובה מהודעות יח"צ של ארגוני ההצלה השונים שמתחרים בניהם במאבקי שליטה שיש מי שיגדירו אותם כ'מאבקי אגו'. המאבקים החמורים בין ארגוני ההצלה הרשמיים בינם לבין עצמם, ובינם לבין ארגוני ההצלה הלא רשמיים - היה עד אמש מאבקים שאת התוצאות שלהם ראינו בעיקר בתקשורת. אך החל מאמש - מאבקי האגו הפכו להיות עקובים מדם כפשוטו.

המאבקים גרמו לכך שארגוני ההצלה שאמורים היו למנוע ולטפל באסונות המחרידים שאירעו בלווייתו של מרן הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל, לא נערכו כראוי לבצע את המוטל עליהם בשל חוסר שיתוף פעולה. גורמים המעורים בפרטים עימם שוחחנו מספרים כי גורמי הצלה גדולים אך לא רשמיים לא עורבו כלל בשלבי ההכנות וההיערכות להלוויית הענק שאורגנו על ידי משטרת ישראל, זאת למרות הניסיון הרב שצברו בעבר באירועים בסדרי גודל דומים, ואף גדולים יותר.

הגורם מבהיר כי באירועים מהסוג הזה רגילים כולם לעבוד תחת פקודות מסודרות המגיעות מחדר הפיקוד המרכזי. ולדבריו לו היו כל ארגוני ההצלה והחירום השונים מעורבים בחפ"ק שהקימו במשטרה, ושאליו זרמו כל הדיווחים מהשוטרים ומהמתנדבים הרבים בשטח, וממנו יכלו לשלוח הוראות מאוחדות, ייתכן כי ניתן היה למנוע את רצף האסונות שאירע אך ורק בגלל חוסר הסדר והמחסור החמור בפיקוד מסודר שיוציא הנחיות.

"אם היו מדברים איתנו יכולנו למנוע את האסון"

מנכ"ל איחוד הצלה, זאב קשש, אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי לדעתו ארגון האירוע אכן היה לקוי, אלא שהארגון לא הוזמן כלל לישיבת ההיערכות שארגנה משטרת ישראל למרות הניסיון של הארגון באירועים מסוג זה, ולמרות שבעבר שיתפה המשטרה את הארגון בישיבות ההיערכות של אירועים דומים. "אני לא יודע מה חשבו שם, אבל ברור שאם אנו היינו שם היינו יכולים להציע פתרונות רבים כולל הצבת אנשי איחוד הצלה שישמרו על הסדר באירוע".

רגעי האימה והדריסה בהלוויה, אמש (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

קשש מוסיף הוא אינו יודע אם יכלו למנוע את האסון הנקודתי, מכיוון שהחקירה רק בראשיתה ולא ברור מהו הגורם לאירוע הנקודתי, אך ברור לו כי אם היו משתפים את הצוות המקצועי של איחוד הצלה יכלו למנוע את השתלשלות העניינים. "אם היינו יושבים בישיבת ההיערכות היינו יכולים להצביע על כשלים מהותיים, כולל מחסור כאוטי בסדרנים ובפיקוד מסודר בהלוויה, יכולנו גם להציב את מאות המתנדבים שלנו כסדרנים, שייתכן מאוד והיו יכולים למנוע את האסון", אומר קשש.

לדברי קשש, לפני למעלה משנה נחתם הסכם לשיתוף פעולה עם מד"א שאמור היה לשים קץ למלחמות המכוערות בין הארגונים, אך עד היום ההסכם לא מבוצע בפועל. כשלדבריו, במד"א תוקעים מקלות בגלגלי ההסכם ומושכים את הזמן, כשההסכם בפועל לא מבוצע למרות שבאיחוד הצלה מעוניינים בשיתוף הפעולה ללא שיהוי.

"מי יודע כמה נהרגו במלחמות ארגוני ההצלה"

לא ניתן לדעת בבירור אם שיתוף פעולה היה יכול למנוע לחלוטין את שרשרת האסונות המחרידה, במהלכה אף קיפח את חייו האברך מוטי גלבר ונפצעו עשרות בני אדם, בניהם גם 3 באורח אנוש וקשה. אך מבדיקה שערכנו, נראה כי למחלוקות הפנימיות בין הארגונים השונים הייתה יד בכאוס ולחוסר הסדר הכללי ששרר בלוויה.

כאשר ארגוני ההצלה והחירום לא תפקדו בשיתוף פעולה ולא היה בנמצא פיקוד מסודר שיוציא הנחיות למתנדבים ששהו בשטח ההלוויה. גורמים שונים מעריכים כי הסיבה לחוסר השיתוף של הארגונים השונים מצד המשטרה הוא חוסר הרצון של המשטרה להתערב במלחמות ארגוני ההצלה.

האסון הכבד, מעלה שוב נושא כאוב עליו דובר לא פעם ולא פעמיים: כיצד ייתכן כי ארגוני ההצלה האמונים על הצלת חיי אדם במדינת ישראל, נלחמים זה בזה בגלל שיקולים שחלקם לא ענייניים, במשך שנים רבות ללא התחשבות בחיי האדם המונחים על הכף.

(צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

גורם המעורה היטב במחלוקות המכוערות שבין ארגוני ההצלה השונים מעריך באוזנינו כי החוסר בשיתוף הפעולה, שהגיע בעבר לא פעם גם למצב בו ארגוני ההצלה הפריעו זה לזה בעבודתם, תוך סיכון ממשי של חיי אדם. הגורם מוסיף כי "מי יודע כמה בני אדם שילמו בחייהם בעקבות המלחמות המיותרות והתמוהות בין הארגונים השונים במהלך עשרות השנים האחרונות".

נציין כי האסון במהלכו נהרג האברך מוטי גלבר נמצא עדיין בחקירה, אך הטיפול בפצועים בשטח אכן היה מקצועי ומהיר, ושרשרת האסונות אירעו ככל הנראה כתוצאה מארגון לקוי ומחוסר הסדר ששרר במקום.

"לא נשב עם כל אדם שמחזיק אמבולנס"

גורם בכיר בארגון 'איחוד הצלה' עמו שוחחנו היום מבהיר כי הארגון פנה למד"א בבקשה להקים חפ"ק מאוחד לכל ארגוני ההצלה. אלא שלטענתו בעקבות הזמן הקצר מאז צאת השבת, לא יצא הדבר אל הפועל.

אלא שלגמרי לא ברור מדוע לא קיים שיתוף פעולה אמתי בין ארגוני ההצלה השונים? ומדוע צריך להקים חפ"ק מיוחד לשם שיתוף פעולה בין הארגונים השונים. מדוע שיתוף פעולה כזה בנושא כל כך רגיש כחיי אדם, אינו נוהל שבשגרה? ומדוע משטרת ישראל לא עירבה את כל גופי ההצלה בישיבת ההיערכות, כמו גם בחפ"ק שהקימו בשטח.

לדברי הגורם בארגון "איחוד הצלה", אליו הפנינו את השאלות, הארגון פנה למד"א מספר פעמים בעבר על מנת ליצור שיתופי פעולה כאלה, אלא שארגון ההצלה הלאומי של ישראל - מד"א, מסרב לשתף פעולה עם ארגוני ההצלה הלא רשמיים.

בשיחה שקיימנו עם דובר מד"א זכי הלר, אמר הלר כי מד"א הוזמנה והשתתפה בישיבת ההיערכות ובחפ"ק שהקימה משטרת ישראל, וכי במד"א הצילו את חייהם של הפצועים באירוע על ידי טיפול מהיר ומקצועי שניתן בזירת האירועים. אלא שבמד"א מסרבים לקחת אחריות על חוסר שיתוף הפעולה עם ארגוני ההצלה האחרים והלא רשמיים. לדבריו "מד"א הוא ארגון ההצלה הרשמי של מדינת ישראל, ומד"א לא תשתף פעולה עם כל אזרח שמפעיל אמבולנס, אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם הגורמים הרשמיים בלבד".

(צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

דבריו של הלר תמוהים ביותר, לאור העובדה כי משום מה לא קיים שיתוף פעולה מסודר וקבוע עם ארגוני הצלה בסדרי גודל משמעותיים, שיתוף פעולה שללא כל ספק יתרום למאמצי הצלת החיים. לא ברור כיצד ארגון ההצלה הרשמי של מדינת ישראל מצהיר כי הם לא ישתפו פעולה עם גורמים שיוכלו לסייע בהצלת חיי אדם, על אחת כמה וכמה כשמדובר בארגונים גדולים בעלי ניסיון מוכח בתחום.

מנכ"ל הצלה גוש דן, אושי שלומוביץ, אמר בתגובה ל"כיכר השבת": "היו קרוב לעשרים צוותים של מאות מתנדבים שהתפרסו לאורך מסע הלוויה. כל האירועים שהתרחשו נענו על ידי המתנדבים במקום. מבחינת החפ"ק כיסנו את האירוע בסיוע צוותים נוספים מרחבי הארץ. החפ"ק עבד בסנכרון מלא עם חפ"ק מד"א וכתוצאה מכך הועבר מידע רציף בזמן אמת. לא היה חסר אף כוח רפואי בהלוויה. טיפלנו במאה נפגעים במקביל ולא היה חסר אף מתנדב. כל האירועים טופלו מיידית".

למה לא הקמתם חפ"ק משותף לכל הארגונים?

"ניהול האירוע לא היה על ידינו. התבקשנו כבכל אירוע שמתרחש בעיר בני ברק וכגוף ההצלה הרשמי של העיר, לאבטח את האירוע בסדר גודל שאנחנו מורגלים אליו ועובדה שהיה כיסוי רפואי מלא ומיידי לכל אורך האירוע".

גורם בארגון ציין כי "בהלוויית מרן הרב ש"ך שבה השתתפו מאות אלפי אנשים היא נוהלה על ידנו בלבד וכידוע הלוויה עברה ללא שום תקלות. אני מדגיש שגם הפעם נתנו טיפול רפואי מלא והיו כשלים אחרים שאינם קשורים להיבט הרפואי ואין בכוונתו לעסוק בכך. מיד לאחר החג נקיים ישיבת הפקת לקחים יחד עם מד"א כפי שאנחנו פועלים בכל אירוע מסוג זה. פעלנו כתף אל כתף עם שאר הארגונים כפי שאנחנו פועלים בשגרה".

הגורם הוסיף: "צריך להודות לאותם מאות מתנדבים שהגישו סיוע רפואי ללא לאות במשך שעות. אין ספק שבזכות זמינותם להגשת עזרה מיידית, נצלו חיי אדם רבים במקום. במעשיהם הם קידשו שם שמיים, ובוודאי גרמו לנחת למרן פוסק הדור זצ"ל שארגון 'הצלה גוש דן' נוסד בסלון ביתו".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אמש, מיד לאחר צאת השבת, נערכה פגישה בביתו של הרב וואזנר זצ"ל ובהשתתפות ראש העיר, בנו של הרב וואזנר זצ"ל והמשטרה. לקראת ההלוויה הוקם חפ"ק אחד אשר כלל את נציגי גופי החירום הרלוונטים במדינה. בראש החפ"ק עמדו נציגי המשטרה ונכחו בו מפקד המחוז של מד"א ונציג כב"א".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר