עדות מהאסון בהלווית מרן

מחזיק המיטה: "השוטרים זזו ועשרות נפלו זה על זה"

חיים, חרדי המשתתף באופן מסורתי בהלוויות ונוהג להחזיק את מיטת הנפטר, מספר בשיחה עם "כיכר השבת" על שורת הכשלים בהלוויתו של הגר"ש וואזנר: "שוטרים היו מבולבלים ולא ידעו מה עליהם לעשות, המיטה נדחפה לתוך הציבור ובמדרגות נפלו אנשים זה על זה. השוטרים זזו - ואז נפלו עוד עשרות" (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ההרוגים על רקע ההלוויה (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

"אמרתי לאחד העסקנים שצריך להרים את המיטה גבוה כדי שנוכל להוציא אותה באופן מיטבי. עמדו 4 יס"מניקים ליד המיטה, קרוב לארון הקודש. עסקן נוסף ביקש לפנות מעבר למיטה והשוטרים לא הצליחו לעמוד במשימה - כנראה בגלל העומס. השוטרים גם היו מבולבלים ולא ידעו מה עליהם לעשות". כך משחזר היום (רביעי) בשיחה ל"כיכר השבת" חיים המוכר כ"מחזיק מיטות בלוויות" בבני ברק את חוסר הסדר בהלווית פוסק הדור הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצוק"ל.

חיים, החזיק במשך זמן רב במהלך ההלוויה את מיטתו של הרב וואזנר והיה עד לכאוס המטרים הקרובים אליו. "אני משתתף בהלוויות ובכנסים של רבנים ואדמו"רים. אני אוהב להיות במרכז הענינים" הוא מספר. "אני תמיד סוחב את המיטה. הייתי בלוויות רבות, בדרך כלל יש אחד שלוקח את הפיקוד. במקרה הזה לא היה רמטכ"ל לאירוע, או שהיה אבל לא היה מספיק דומיננטי".

המיטה יוצאת וההמונים נדחסים (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

לדבריו: "מאז שהמיטה עלתה מהמקווה ועד שהגיעה להיכל הישיבה לקח זמן רב. יותר מידי זמן. לפחות רבע שעה. עוד רבע שעה בשביל שהיא תעבור את כל בית המדרש. היו יכולים למנוע את זה. ההספדים החלו גם הם מאוחר בשל הצפיפות". הוא מספר כי "למרות שהרבנים ישבו יחסית קרוב, לקח זמן רב עד שהם הגיעו למיקרופון. מדובר בדברים קטנים יחסית, אבל אם היו משקיעים קצת מחשבה ופועלים אחרת..."

חיים מספר כי הגרח"מ וואזנר "עמד במקום והיה סתם רעש גדול בבית המדרש", זאת "משום שלא היה מי שישתיק את הקהל. הוא ביקש להתחיל לדבר אבל הבלאגן והרעש היו עצומים והוא המתין לפחות כמה דקות".

"היה ניכר ששורר בתוך בית המדרש חוסר סדר ובילבול, ולא היה מוסכם מראש מי יהיו הנואמים. סוג של חוסר תיאום. לאחר שהסתיימו ההספדים עמדו לקרוע קריעה. אבל חלפו דקות עד שהבנים הצליחו להגיע ממדרגות ארון הקודש אל המיטה. מרחק של מטר וחצי".

אלפים בלווית מוטי גרבר ז"ל (צילום: מוטי קרליץ, כיכר השבת)

"אמרתי לאחד העסקנים שנצטרך להרים את המיטה גבוה בכדי שנוכל להוציא אותה באופן מיטבי" הוא משחזר. "עמדו 4 יס"מניקים ליד המיטה, קרוב לארון הקודש. עסקן נוסף ביקש לפנות מעבר למיטה אבל השוטרים לא הצליחו לעמוד במשימה כנראה בגלל העומס. השוטרים גם היו מבולבלים ולא ידעו מה עליהם לעשות".

"כולם הבינו שהמיטה אמורה לצאת מהשביל בווילקומירר וכך היה נראה מכיוון היציאה של המיטה בבית המדרש. שאלתי מאיפה מוציאים. אבל לא ענו לי". הוא ממשיך ומספר כי "נוצר בילבול, היו צריכים להפוך את המיטה ולסובב אותה סיבוב שלם כדי שהרגליים יהיו כלפי היציאה. היה ויכוח בין אנשים ואני ועוד כמה טענו שמדובר בפיקוח נפש. שוטר שהיה במקום הורה ללכת ישר במקום לשביל לכיוון היציאה הראשית".

נדחסים בהלוויה (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

"כשהגענו למדרגות עזבתי את המיטה. אני מסתכל מלמעלה ורואה שיש צפיפות ודוחק גדול. המיטה נדחפה לתוך הציבור ופתאום אני שם לב שבמדרגות נפלו כמה אנשים זה על זה - בסביבות 15 איש שמעדו בגלל הדחיפות. באותו שלב השוטרים שהיו באזור המיטה ראו שיש בלאגן ועצרו את כולם שלא יירדו במדרגות. 4 השוטרים יצרו חגורת בטיחות ולא נתנו לציבור לרדת. אני עמדתי באמצע גרם המדרגות - בין השוטרים לאלו שנפלו, ניסינו לעזור ולהרים את כולם, אלא שפתאום האנשים בתוך בית המדרש החלו לדחוף את השוטרים והצליחו לשבור את חגורת האבטחה".

"השוטרים זזו בלית ברירה. ואז כל ההמון בבת אחת יחד ירד במרוצה והפיל את האנשים שעמדו במדרגות על אלו שנפלו קודם. באותו שלב נוצרה אנדרלמוסיה נוראה בה עשרות אנשים שכבו זה על זה. אני אישית נפלתי, שכבתי והרגשתי מחנק. נוצר 'סנדוויץ' של אנשים שנמחצו האחד בתוך השני ולא היה שייך להתרומם ולעמוד בחזרה".

מדרגות הישיבה בליל האסון (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

"בשלב הזה הגיעו צוותי הצלה לצד אנשים שביקשו לסייע, אבל זה היה קשה כי נוצרה שרשרת של נפילות זה על זה. לקח כמה דקות שאנשים למעלה קלטו את מה שאירע ועזרו אף הם יחד עם השוטרים להרים את כל אלו שנפלו. בשלב הזה קמתי, ניסיתי לסייע ולעזור להרים את האחרים. אנשי ההצלה ישר אמרו על אחד שאין לו דופק. השני עשו עליו החייאה".

הבוקר (רביעי) נקבע בבית החולים בילינסון מותו של נפגע ההלוויה החתן יצחק סאמט ז"ל שבימים האחרונים נאבקו הרופאים בניסיון להציל את חייו. כבר בליל ההלוויה נקבע מותו של האברך מוטי גרבר ז"ל שנמחץ למוות באסון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר