הרב אי"ש

ה'ממשיך': הבן רבי אברהם ישעיהו גריינמן מזכרון יעקב

פטירתו הפתאומית של הגאון רבי חיים שאול גריינמן זצ"ל, הכתה את אלפי תלמידיו שאמנם התייתמו מרבם אך זוכים ל"ממשיך" המקובל על כולם • ישראל כהן משרטט פרופיל מיוחד לבן הגאון רבי אברהם ישעיהו גריינמן מזכרון יעקב, ה"ממשיך" המכונה הפי כל: "הרב אי"ש" • "הוא בן לצד חסיד של אביו" (חדשות חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגאון רבי אברהם ישעהיו גריינמן (צילום: מ.ר.)

פטירתו הפתאומית של הגאון רבי חיים שאול גריינמן זצ"ל, בשביעי של פסח, הכתה בהלם את אלפי תלמידיו האבלים שאמנם התייתמו מרבם אך זוכים ל"ממשיך" המקובל על כולם.

שניים מהבנים צפויים להמשיך את מורשת אביהם בהנהגת משפחות הקהילה, בייעוץ ובהכוונה, אולם אין ספק שמי שנחשב לממשיך הטבעי הינו הרב אי"ש - הגאון רבי אברהם ישעיהו גריינמן, רב הקהילה ומנהיגם הרוחני של מאות המשפחות המכונות "הגריינמנים" בזכרון יעקב.

הרב אברהם ישעייהו גריינמן, בן ה-55 מכונה בפי כל "הרב אי"ש". במשך כל שנות לימודו למד על ברכי אביו ממנו קנה תורה ודעת כאשר דבק בדרך הלימוד הייחודית כשיטת מרן בעל החזון איש זצ"ל.

המקפצה הגדולה התחוללה מיד לאחר נישואיו כאשר שנה אחרי החתונה עם בת הגר"א גולדשמידט מתלמידי כולל חזו"א בבני ברק נסע להתגורר בזכרון יעקב.

באותם ימים היה היישוב "מדבר" של ממש ואז עוד לא הוקמו במקום מוסדות התורה, ישיבות וארגוני חסד הקיימים היום, אך הגראי"ש גריינמן ניתק עצמו מכל העולם וישב להגות בתורה מבוקר עד ליל ברציפות.

מכיריו מאותה תקופה מספרים על אברך בר אוריין, פרוש וסגפן, שלמד עד כלות כל הכוחות. "הוא מימש בפועל את שיטת אביו הדגול הלוא היא שיטת מרן החזו"א ללמוד במלוא הריכוז עד כלות כל הכוחות ממש", הם מספרים.

לצד הגותו התורנית הקפיד הגראי"ש לכתוב חיבורים משלו על כל מסכתות הש"ס כאשר לדברי תלמידיו בתוך עשרים שנה הפך לבקיא וידען בכל מסכתות התלמוד.

לצד זאת לא הזניח הגראי"ש גם את עבודת התפילה ונודע כמי שמתפלל מעומק ליבו במשך שעות ארוכות על צרות הכלל והפרט.

"ניתן להגדיר אותו 'בן לצד חסיד' של אביו זצ"ל", מתאר אותו אחד מתלמידי הגר"ח גריינמן. "לצד עמלותו והבנתו בתורה הוא נחשב לחכם ופיקח וכמי שיודע לתת עיצה טובה בכל נושא ועניין".

"מנגד", מדגיש התלמיד, "הוא שונה קצת משאר משפחת גריינמן בכך שתדיר היה פרוש מהוויות העולם ולא גילה עניין בחידושיו זאת לעומת אביו שהתמצא בכל הנושאים".

תלמידיו מתארים בהערצה גדולה כי "הוא ממש ה'סמל' של ידיעת התורה. הוא לומד שעות ארוכות עד שהוא מתמוטט, אז נח מעט ושב לתלמודו.".

לדברי אחד מידידיו, באותן שנים ראשונות הגראי"ש בחר להתחרחק מכל מה ששייך היה בהנהגה ולא נטל חלק בהקמת הישיבה והמוסדות. "הוא ברח ממחלוקת, ברח מלהתערב בנושאי ציבור, ברח מהכל, רק תורה ותורה לא היה עם מי לדבר".

לדבריו, "רק בעשור האחרון אביו החל להאציל לו סמכויות והוא הפך ליד ימינו ממש ולמי שקובע דברים בפועל בהתנהלות הקהילה והישיבה ונודע כמי שהכל ישק על פיו".

הוא מילא את מקום אביו גם בהנהלת הישיבה והמוסדות וגם במסירת שיעורים בכל הארץ. בשנה וחצי האחרונות מאז נחלש אביו הגר"ח זצ"ל, הוא שלח אליו גם שאלות בעניני הלכה באומרו כי הוא יכול לפסוק בענינים מורכבים אלו.

"כיום הוא קונצנזוס במשפחה בעניני תורה והנהגה", אומרים התלמידים ומציינים כי "אפילו רבי מאיר גריינמן והגר"ד לנדו אוחזים ממנו ומפנים אליו את תלמידיהם".

במסגרת דרך החינוך בישיבה בזכרון יעקב הוא מתווה את הדרך לדור הצעיר בשיטת מרן החזו"א - לימוד תורה והקפדה על דיקדוק המצוות. הוא מסביר לאברכים כי לא טוב להגיע לבית בצהריים וכי הדבר יוצר הפסק בלימוד, במקביל מדרבן את כולם לכתוב חידושי תורה.

אחד ממקורביו מספר אנדקוטה מעניינת לפיה תמיד כשהיה שוהה בבני ברק בשבתות היה מגיע להתפלל עם חמיו בכולל חזו"א ולאחר מכן מלווהו לביתו ומדבר עימו בלימוד. לפעמים כשמרן הגרא"מ שך היה מתפלל אף הוא שם היה ניגש אליו לאחר התפילה ואומר לו גוט שאבעס בחביבות זאת למרות המתיחות ששררה בין המשפחות.

אין ספק שבתוך שנים מעטות הוא יירש את מקום אביו וייכנס לנעליו הגדולות כאשר רוב הציבור אם לא כולם ינהו אחריו. "הוא סגפן ועניו לצד היותו גדול בתורה ואיש אמת וזה הציבור מבקש", מסכמים התלמידים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר