תחקיר

כך התנהל הקרב ב"יום שישי השחור" ברפיח

פרטים חדשים שנחשפים מתחקיר "יום שישי השחור" ברפיח מעלים כי הכוחות פעלו ללא הכלים המתאימים ובהגבלות על הוראות הפתיחה באש. כך התנהל הקרב הקשה (צבא)

בניה שראל, הדר גולדין וליאל גדעוני הי"ד (צילום: יואב זיתון - YNET)

תשעה חודשים אחרי אותו "יום שישי השחור" ברפיח במהלך מבצע צוק איתן, נחשפים פרטים חדשים מהתחקיר שערך צה"ל לתקרית הקשה, בה נהרגו מפקד פלס"ר גבעתי רס"ן בניה שראל וסמ"ר ליאל גדעוני הי"ד, ונחטפה גופתו של סגן הדר גולדין הי"ד.

מפרטי התחקיר, שפורסמו בגלי צה"ל, עולה כי הכוח מגבעתי שסרק את השטח החקלאי הסמוך לרפיח במטרה לאתר מנהרות טרור פעל במקום שלא נכבש עוד קודם, ואף עשה זאת ללא כלים הנדסיים כבדים, דוגמת D-9 או דחפורים ממוגנים.

בנוסף נמתחה ביקורת על כך שצה"ל שלח את החיילים לחפש את המנהרות תחת מגבלות חמורות בפתיחה באש, זאת בעקבות הפסקת האש שהייתה באותה שעה.

"איפה שיש כוחות בפנים לא הייתה צריכה להיות הפסקת אש, אלא במקומות שמהם צה"ל יצא, לכן האויב הרשה לעצמו להרים את האף. אם לא הייתה הפסקת אש אולי בניה היה מקבל אישור לירות פגז טנק למקום שבו זוהה החשוד. כאשר אצלי זוהה האופנוען החשוד, ביקשנו לבצע ירי פגז וזה לא אושר. איפה שאתה לא יכול להפעיל מספיק אש, אתה גורם לאויב להרגיש יותר בטוח, וראינו את זה באירוע שלנו", אמרו אז מפקדי הגדוד ל-ynet.

כך זה קרה: הכח של בניה שכלל אותו את גולדין וגדעוני, פעל מסביב לחממה לצורך איתור מנהרה, כאשר כח חמאס תקף אותם בשתי מכות אש קטלניות. בניה וגדעוני נפגעו במקום ומחבלי חמאס חטפו את גופתו של גולדין, כל האירוע נמשך כדקה בלבד.

לפי התחקיר הכוחות פעלו במקצועיות, כאשר פעלו לבודד את המרחב ולמנוע את החטיפה. בסך הכול ירו תותחי צה"ל כ-800 פגזים נפיצים ברובם למרחב האירוע, בעוד מטוסי הקרב תקפו 19 מטרות חשודות ומסוקי קרב שיגרו 800 פגזי 30 מ"מ ליעדים מוגדרים. 260 פצצות מרגמה נורו על ידי כוחות קרקעיים במהלך הראשון. האש שפתחה את התקיפה מהאוויר שוגרה בשעה 9:46, דקות בודדות לאחר שהכריזו בחטיבה ובגדוד ברשת הקשר על נוהל חניבעל. קרוב ל-2,000 טילים, פצצות ופגזים ירו כוחות צה"ל באותן שעות בוקר מאוחרות במרחב רפיח במטרה לעצור את אירוע החטיפה.

כעת, הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, דן בשאלה האם לפתוח בחקירה פלילית כנגד מפקדי הכוחות, זאת בשל טענות הפלסטינים על הרג של 70 פלסטינים ופציעה של עוד מאות נוספים בעקבות ירי כבד של צה"ל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר