תיעוד: חנוכת בית הכנסת "עדס" בשכונת נחלאות בירושלים

בטקס מיוחד נחנך בית הכנסת המפואר "עדס" בשכונת נחלאות בירושלים, לאחר שחזור של בית הכנסת. בית הכנסת המפואר ייפתח מעתה לביקור הציבור הרחב. צפו בתיעוד (בארץ)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות רשות העתיקות)

היום (ראשון) נחנך מחדש בטקס חגיגי בית הכנסת 'עדס' בשכונת נחלאות בירושלים, אחרי שחודש לאחרונה בעבודה של רשות העתיקות, במימון פרויקט ציוני דרך באגף מורשת והנצחה של משרד ראש הממשלה ועיריית ירושלים. בטקס נשאו דברים ניר ברקת, ראש העיר ירושלים, ראובן פינסקי, ראש אגף מורשת והנצחה במשרד ראש הממשלה, רענן כסליו, מנהל מנהל השימור ברשות העתיקות ופרופ' מאיר בר אשר, ראש מכון בן צבי, והרב יוסף שעיו, רב בית הכנסת.

במהלך הטקס הוכרז, כי בית הכנסת המפואר ייפתח מעתה לביקור הציבור הרחב. בית הכנסת עדס של העדה החלבית, הוא מהמפוארים בבתי הכנסת בירושלים. הצייר יעקב שטרק, תלמיד בצלאל, סיים בשנת 1912 עבודת עיטור מרשימה על כל חללו הפנימי של בית הכנסת.

העיטור, אשר נחשב ליצירת האמנות העברית המונומנטאלית המוקדמת והחשובה ביותר, כלל את סמלי 12 השבטים, פסוקים ועיטורים צמחיים. ביצירתו של שטרק בבית הכנסת עדס בולטים סמלים שאימצה התנועה הציונית משנותיה הראשונות: מנורה, מגן דוד ואותיות עבריות.

עוד קיימים בבית הכנסת אוצרות אמנות ותרבות כהיכל מקורי (1901) שנעשה בידי אמנים מסוריה ובימה ושבכה ששוחזרו בידי האמן יגאל תמיר, בן השכונה. הרהיטים עשויים מלאכת מחשבת בעבודת דמשק ופסיפס של כתר ארם צובא. בחורף, מתקיימת בו בשבתות "שירת הבקשות" - אוסף פיוטים המושרים על ידי הקהל בבית הכנסת לפני תפילת שחרית.

בשנת 2009 הוחלט בבית הכנסת לטפל בציורי הקיר, אשר השחירו עם השנים. בעבודה שאינה עולה בקנה אחד עם כללי השימור, הודבק בד על הקירות ועליו הועתק הציור המקורי. פעולות אלה הסבו נזק רב לציור המקורי. במאבק ציבורי שהובל על ידי מכון בן-צבי, השותף למורשת קהילת ארם צובא, ואליו חברו איגוד המשמרים, מוזיאון ישראל, מחלקת המוזיאונים במשרד התרבות, המועצה לשימור אתרים ועוד גופי שימור בארץ, הופסקה העבודה באתר ע"י עיריית ירושלים.

בהמשך, הוזמן צוות שימור מרשות העתיקות לעבוד במקום. מכון בן צבי ערך תיעוד היסטורי מקיף על בית הכנסת ומחלקת השימור של רשות העתיקות הכינה תיק תיעוד שימור. צוות השימור הסיר את הבד, ושימר את הציור המקורי שמעטר את החלק העליון במבנה. הצוות גם הסיר שכבות צבע מאוחרות, וכך נחשפו עיטורים נוספים שלא ניתן היה לראות בעשרות השנים האחרונות.

על גדר בית הכנסת ועל הקיר הצפוני נקבעו שלטי "תמונה באבן", המציגים תצלומים מאלבומי משפחות משכונת נחלת ציון, בני הקהילה ואף קטעי שמע מהמורשת המוזיקלית הוותיקה של הקהילה החלבית.

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת אמר במהלך הטקס: "בית הכנסת עדס הינו חלק חשוב בנופה ובהיסטוריה של ירושלים ויצירות האומנות החשובות שבו הינן חלק מהתרבות של ירושלים. המהלך המשותף שהובלנו להצלת יצירות האומנות יחד עם ההכרזה על בית הכנסת "עדס" כאתר לשימור במסגרת אתרי מורשת לאומית הוא מהלך חשוב, שיאפשר לנו להנחיל לדורות הבאים ולתיירים את המורשת המיוחדת של ירושלים".

צילום: באדיבות רשות העתיקות (צילום: באדיבות רשות העתיקות)
צילום: באדיבות רשות העתיקות (צילום: באדיבות רשות העתיקות)
צילום: באדיבות רשות העתיקות (צילום: באדיבות רשות העתיקות)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר