אפליה חרדית

מחקר חדש: נשים ליטאיות מרוויחות יותר מספרדיות

מחקר של ד"ר חגית סופר פרומן, מומחית לתעסוקה במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב, מעלה כי ישנה אפליה ופערים לא קטנים הן בקבלה לעבודה והן בפערי השכר בין נשים ליטאיות לנשים ספרדיות • לליטאית יש פי 1.3 סיכוי להשתלב בעבודה לעומת ספרדית והיא תשתכר ב-8 אחוזים יותר (חרדים, בארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Abir Sultan/Flash 90)

האפליה בחברה החרדית באה לידי ביטוי בקבלה לסמינרים ולמוסדות הלימוד כמו גם בשידוכים אבל האם קיים הבדל בין מזרחים לאשכנזים בקבלה למקומות עבודה ובפערי השכר? לפי מחקר של ד"ר חגית סופר פרומן, מומחית לתעסוקה במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב, שמתפרסם ב'דה מרקר', עולה שאכן ישנם הבדלים שכאלו.

המחקר גילה כי לבנות ליטאיות יש יתרון משמעותי בקבלה למקומות עבודה זאת על פני בנות ממוצא מזרחי וכן גם פערי השכר נשמרים.

לדברי ד"ר חגית סופר פרומן, "המחקר התמקד בנסיון להבין את מנגוני הסלקציה המובילות למשרות איכותיות בשוק העבודה או במילים אחרות מי משתלב במשרות יוקרתיות, ומי מרוויח יותר".

לדבריה בכל הפרמטרים שנבדקו הגיעו הנשים הליטאיות למקום הראשון. לטענתה כבר בשלב הראשון יותר נשים ליטאיות פנו למרכזי התעסוקה. "בזרם זה, בעל אברך הוא מושא החלומות, לכן האשה היא זו שתצא לעבודה", היא מסבירה.

"הספרדים מושפעים מהליטאים, לכן ככל הנראה זו הסיבה שהנשים הספרדיות הגיעו למקום השני, ומספר של החסידיות - שם מקובל שהבעל יוצא לעבודה - היה הנמוך ביותר", היא מספרת.

על פי תוצאות המחקר, כבר בפנייה לחיפוש עבודה יש לליטאיות יתרון והסיכוי שלהן להשתלב בשוק העבודה הוא פי 1.3 משל הספרדיות. בנוסף, ליטאית תשתלב במשרה תעסוקתית גבוהה יותר ב-4 נקודות מספרדיה או חסידית וגם תשתכר ב-8 אחוזים יותר מאשה מזרחית וב-7 אחוזים יותר מחסידית.

כמו כן נשים ליטאיות שבעות רצון יותר מהעבודה וגם סיכויהן להתמיד בה גבוהים יותר. לדבריה של החוקרת ד"ר סופר פורמן הליטאיות נהנות מרשת קשרים טובה ויוקרתית יותר המסייעת במציאת עבודה איכותית ובנוסף מוסדות הלימוד הליטאיים נהנים מאיכות ויוקרה.

"בנוסף", אומרת ד"ר סופר פרומן, "ניתן למצוא בחברה החרדית אפליה ישירה - בחברה שבה אין חתונות בין הזרמים השונים, אין פלא שיש גם אפליה על רקע זרם בקבלה לעבודה". לדבריה, נשים חוזרות התשובה מכל הזרמים דורגו אחרונות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר