דודי זילברשלג בטוח: לא תקום כאן מדינת הלכה, זה רעיון נורא

דודי זילברשלג בטוח שלא תקום כאן מדינת הלכה, אבל מדינת ישראל תעבור שינוי: "מעט החילונים שיישארו כאן יהיו שבעי רצון ומופתעים לחלוטין מרוח הפלורליזם של החרדים" (מיוחד)

ישראל כהן | כיכר השבת |
דודי זילברשלג (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

מהו יום העצמאות בשבילך, האם מדינת ישראל יהודית יותר או ישראלית יותר ואיך אתה מזהה את עצמך בסקאלה הזאת?

"יום העצמאות בשבילי זה יום חג אזרחי. מבחינתי הוא יום שמחה של שינוי מהותי לשרידי וניצולי השואה אחרי המבול".

"האמת חייבת להיאמר, מדינת ישראל איננה ישראלית לפי רוח מיסדיה ולטעמי היא יותר יהודית מרוח מיסדיה - ולא בגלל שהממסד עשה משהו למען העניין הזה אלא למרות שהוא ניסה להוביל לדרכים אחרות, שלא בטובתו ובניגוד לרצונו הממסד הישראלי זכה להיות אחד ממחזיקי התורה הגדולים ביותר בכל הדורות".

עוד בפרויקט:

"זו איננה מילתא זוטרתא בעיני, וכשם שאני מאמין שלומדי התורה מעניקים חוסן למדינת ישראל אני מאמין בלב שלם שתמיכת התורה של מדינת ישראל במשך השנים העניקו לה מלוא חופנים ברכה שהשתקפה בניצחונות והישגים בכל התחומים".

יחסי החרדים והאוכלוסיה הכללית עברו שינוי לטובה במהלך השנים או להיפך?

"יש פער עצום וחוסר הלימה בין מערכת היחסים הפנימית בין אוכלוסיות, עדות ומגזרים לבין שיקופם במערכת הציבורית והתקשורתית. למעשה ניתן לומר שמערכות החוק במדינת ישראל כמו גם המדיה נוהגות עדיין בחוסר הגינות כלפי המגזר החרדי".

האם יש חשש מוצדק שהדתיים ישתלטו על המדינה ובסופו של דבר תוקם מדינת הלכה?

"אני שמח על השאלה כי בעבר בהרצאה שנדרשתי לתת בפני טייסי חיל האוויר אודות מדינת הלכה נשאלתי אודות היחס של ההלכה עצמה לרעיון הזה ומתברר שגם במקומותינו יש טעות איומה שמקננת אודות הסיכוי להכיל את ההלכה על אזרחי מדינת ישראל וזאת מהסיבה הפשוטה שההלכה היהודית איננה חלה על מי שאינו מקבל את מרותה. לדוגמה: ההלכה לא תוכל לחול לא על צ'רקסים ולא על דרוזים כמו גם לא על ערביי ישראל ואפילו לא על פורקי עול תורה ומצוות שאינם סרים למשמעתה".

"זו גם ההזדמנות להרגיע את החילונים מהדבר הנורא הזה. מעולם לא נשמע חזון שכזה מפי מנהיג חרדי כלשהו. היחיד שהשמיע כמיהה להתנהלות החיים בישראל לאור התורה היה ד"ר יצחק ברויאר ואפילו הוא לא דיבר על מדינת הלכה כמשמעותה".

האם לדעתך החרדים ציוניים יותר ומשתלבים בישראליות, גם בתחומי התעסוקה גם באקדמיה ואפילו בצבא?

"ההשתלבות החרדית בכל תחומי החיים באזרחות ובצה"ל אינה מגיעה מתוך דחף ציוני כמו גם לא מתוך תחושת שוויון. היא מגיעה אך ורק מתוך תחושה אזרחית פנימית בדומה למה שמתחולל אצל אחינו החרדים מעבר לים. אצל יהודי חרדי הגאולה תחולל את השינוי האמיתי ומדינת ישראל מעולם לא הייתה וגם לא תיהיה אתחלתא או אתחלתא דגאולה".

עוד עשרים שנה איפה אתה רואה את מדינת ישראל?

"להערכתי היא תהיה מדינה עם זהות יהודית ברורה כמו גם פרהסיה יהודית בהתאם. מעט החילונים שיישארו כאן יהיו שבעי רצון ומופתעים לחלוטין מרוח הפלורליזם והיחס המועדף שהם יקבלו מהמנהיגות החרדית ברוח יהודית ודמוקרטית בצורה אמיתית ולא כמו היום. אם כי אני משוכנע שב התגוששות בין הדתיים לאומיים לחרדים הציבור החילוני יישאר לשון מאזנים שתוציא לנו את הנשמה ותעביר את התמיכה מצד לצד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר