לראשונה: כניסה ל"טשערנאביל" עם הרבי מויז'ניץ

עשרים ותשע שנים לאחר אסון צ'רנוביל - התאונה הגרעינית, לראשונה תתאפשר כניסה רבתית לטשערנאביל בראשות האדמו"ר מויז'ניץ שישתטח על ציון ה'מאור עיניים' (חסידים, עולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מויז'ניץ (צילום ארכיון: אלישע לנדסמן )

אתמול, ה-26 באפריל, מלאו 29 שנה לאסון צ'רנוביל, התאונה הגרעינית החמורה ביותר מאז החל העולם להשתמש באנרגיה גרעינית שאירעה בכור הגרעיני שבצפון מערב אוקראינה, כ-18 ק"מ מהעיר צ'רנוביל, או כפי שמוכרת בשמה בקרב עדות החסידים 'טשערנאביל', מקום טמינת ה"המאור עיניים" ועיירה חסידית מפכה ותוססת לפני השואה.

מאז האסון, אשר יש טוענים כי הוא האסון האקולוגי החמור ביותר של המאה ה-20, צמצמה ממשלת אוקראינה את אישורי הכניסה לאזור האסון אשר השתרע על פני שטח נרחב של 26.000 ק"מ, כחודש לאחר התאונה, פונו כל התושבים שחיו ברדיוס של 30 קילומטרים מהכור, עם זאת, הקרינה השפיעה על אזור נרחב בהרבה מאותו רדיוס של 30 קילומטרים ומאז האסון ועד היום מוקפים 2,196 קמ"ר מסביב לכור הגרעיני בגדר תיל, כאשר כל כניסה למחוז מחויבת בהרשמה ואישור מראש, הצטיידות בדרכון ותשלום למפקדי ולשוטרי המעברים.

כאמור, שלטונות אוקראינה מנעו עד היום כניסה מאורגנת של ציבור נוסעים והתכנסות במקום, למעט אישורים ליחידים וקבוצות מוגבלות.

עם החלטת האדמו"ר מויז'ניץ לצאת למסע לאוקראינה להשתטח על קברי אבות החסידות, הודיע האדמו"ר כי ברצונו לבקר יחד עם כל הקהל, גם בציון זקנו הרה"ק ה"מאור עיניים" מטשערנאביל, לאחר שבדיקות רבות שנעשו במהלך השנים הוכיחו כי לא חל כל סיכון למבקרים במקום, למרות שלדברי מדענים המקום עדיין לא ראוי למגורים בשנים הקרובות.

לאחר מסכת לחצים דיפלומטית, הודיעה משטרת אוקראינה על אישור כניסה לראשונה לבאי המסע בראשות האדמו"ר מויז'ניץ, שיבוא אצל ציון בעל ה"מאור עיניים" ויעתיר בתפילה ובתחנונים בעד בית ישראל. אישור הכניסה מותנה לרשימה שתועבר עד סוף השבוע למפקד המשטרה במקום, כאשר רק המופיעים ברשימה יוכלו להיכנס לעיר לאחר וידוא זהותם באמצעות ביקורת דרכונים.

בסעודת ראש חודש אייר שערך האדמו"ר מויז'ניץ במעונו בעיר צפת, התבטא האדמו"ר בהתרגשות רבה על הביקור בעיר ובין הדברים אמר: "ברוך ה' שאנו זוכים לנסוע לטשערנאביל, שם טמון זקני ה"מאור עיניים" זי"ע, והלא אמר זקני הקדוש ה"אמרי חיים", ש"מאור עיניים" מאיר את העיניים... שנים רבות לא יכלו לנסוע שמה, הדבר היה מסוכן מאד. ועתה ב"ה, מתאפשר הדבר בידינו. בוודאי יעזור השי"ת שנפעל כל טוב, חסדים ורחמים לכלל ולפרט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר