הציפורניים יגלו מה מצב הבריאות שלכם

הן נחשבות לאיבר "שקט", ללא עצבים, מה שמאפשר לנו לגזוז אותן ואף לכסוס, בלי שנרגיש. אך כדאי לדעת שהציפורניים יכולות לשמש כלי אבחון למצבנו הבריאותי (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
ציפורניים. לא מרגישים אותן, אך הן יודעות הרבה (צילום: shutterstock)

הן נחשבות לאיבר "שקט", ללא עצבים, מה שמאפשר לנו לגזוז אותן ואף לכסוס, בלי שנרגיש. אך כדאי לדעת שהציפורניים יכולות לשמש כלי אבחון למצבנו הבריאותי.

כתמים לבנים או גוון צהוב בציפורניים

ציפורן שמצהיבה, או מעלה כתמים לבנים קטנים או גדולים לרוחב הציפורן, מצביעה על מגוון מצבים רפואיים בעייתיים, החל מפטרת הציפורניים, ועד לנזקים מעישון או אף גידולים סרטניים בבסיס הציפורן. במקרה כזה, דבר ראשון יש לוודא את הסיבה לכתמים וכך לטפל.

שקערוריות בציפורניים

הופעת שקערוריות (חרירים, שקעים קטנטנים כאילו מישהו חורר את הציפורן בשפיץ מחודד) בציפורניים, עלולה להצביע על פסוריאזיס, דלקת פרקים, אסתמה של העור וסימפטומים של מחלת בלוטת התריס. הטיפול בשקערוריות מוגבל למדי, ויש לשלול קיומם של מצבים בעייתיים. רוב החולים מסתפקים בשיוף הציפורן, ניתן לטפל במריחת משחה מקומית ואף הזרקת סטרואידים.

ציפורניים קעורות

ידועות גם בשם "ציפורני כפית", העשויות להעיד על מחסור בברזל, אנמיה והפרעות המטולוגיות. במקרה כזה, יש לבצע בדיקות דם ולהקפיד על תזונה מאוזנת.

ציפורניים קמורות

ציפורניים בעלות מראה קמור, עלולות להעיד על מחלות לב, כבד או ריאות כרוניות, אך לעתים הציפורניים עשויות להתקמר ללא סיבה רפואית. יש לבצע בדיקה רפואית לשלילת מחלות ולמציאת הגורמים.

ציפורניים חלשות ומפוצלות

מקרה של ציפורן חלשה שנשברת בקלות ומתפצלת, מתרחשת בעקבות מכות או לחץ קבוע על הציפורן. הגורמים העיקריים לחלישות הציפורן הם תזונה בעייתית, מחסור בחלבונים, ויטמינים ומינרלים חיוניים.
השתדלו לשמור על הציפורניים, הן בידיים והן ברגליים, ממכות (לאו דווקא כואבות) והימנעו מנעליים שלוחצות על הציפורן. הקפידו על תזונה מאוזנת, והוסיפו לתפריט תוספי תזונה אם צריך.

פטרת הציפורניים

פטרת הציפורניים, הכוללת הצהבה, עיוות, התעבות והתפוררות של הציפורן ורקמת העור סביבה, מתרחשת אצל 10%-20% מכלל האוכלוסייה, ושכיחותה עולה אצל מבוגרים יותר.

לרוב, הפטרת תוקפת את ציפורני הרגליים, אך לעתים היא עלולה להתפשט לכף הרגל ואף להופיע על ציפורני הידיים.

אחת הסיבות המרכזיות להיווצרותה של פטרת הציפורניים היא הגנטיקה. בנוסף, הפטרת היא הפרעה כרונית, שגם לאחר שחלפה, קיים סיכוי גבוה שתחזור. מחלות כמו סוכרת ופסוריאזיס מעודדות הידבקות בפטרת, וכן גם תרופות ומצבים רפואיים המחלישים את המערכת החיסונית, ומאיצים את ההידבקות.

מניעת הפטרת והטיפול בה ייעשו באמצעות הקפדה על אוורור כף הרגל, כיסוי הרגל במשטחים כמו בריכות שחייה, מלתחות ציבוריות, נעליים שאינן שלכם וכדומה. במקביל, יש לשמור על היגיינת הרגל, ולייבשה היטב לאחר מקלחת.
במקרה ואובחנה פטרת, דרכי הטיפול כוללים לקים למשיחה, משחות ותמיסות - לטיפול נקודתי, או כדורים נגד פטרת כחלק מטיפול מערכתי, בהתאם להחלטת המטפל.

ציפורן חודרנית

ציפורן החודרת לרקמות העור סביב הציפורניים, בדרך כלל לצדדים ולא כלפי מעלה, ואחת הסיבות השכיחות ביותר לציפורן חודרנית היא גזיזה לא נכונה של הציפורניים. בנוסף, עיוות בכף הרגל, נעליים צמודות ופטרת הציפורניים עלולים לגרום לציפורן חודרנית.

כמו פטרת הציפורניים, גם לציפורן החודרנית גנטיקה חזקה, והיא עלולה לשוב גם לאחר הסרתה.

לכן, יש לנעול נעליים לא לוחצות, ולא לגזור את הציפורניים עמוק מידי. במקרה של ציפורן חודרנית, יש להשתמש במשחה אנטיביוטית ואנטי-דלקתית. במקרים שהמשחה אינה עוזרת, יש לבצע טיפול כירורגי ולהסיר חלק מהציפורן באמצעות חיתוך עמוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר