דיכאון בקרב חיילים משוחררים

השירות הצבאי מעביר את הנפש טלטלה, במקרים רבים. חיילים רבים לאחר השחרור נמצאים בסכנת דיכאון, אך החדשות הטובות הן כי טיפול בדיכאון יכול להשיבם במהירות למסלול, להשיב את יכולת התפקוד ושמחת החיים (בלוגל)

צוות בלוגל | כיכר השבת |
(תמונת אילוסטרציה, יונתן סינדל, פלאש 90: למצולם אין כל קשר לנאמר בכתבה )

חיילים וחיילות שהשתחררו זה עתה משירות צבאי של שנתיים עד שלוש שנים, מוצאים את עצמם פתאום בשינוי קיצוני במסגרת החיים. אין להם תעסוקה או מקורות פרנסה ברורים, הם מתלבטים בין טיול ארוך בחו"ל לבין כניסה למסגרת לימודים, וחייהם מאופיינים בסימני שאלה מרובים ובחוסר משמעות. חיילים משוחררים רבים נמצאים בסכנת דיכאון, אך החדשות הטובות הן כי טיפול בדיכאון יכול להשיבם במהירות למסלול, להשיב את יכולת התפקוד ושמחת החיים.

הטלטלה הנפשית טבעית. לאחר שלוש שנים של עשייה אינטנסיבית במסגרת נוקשה, פתאום מוצאים עצמם חיילים משוחררים חוזרים לבית הוריהם על מנת לחסוך כסף לשכירת דירה, טיול או לימודים, הם עובדים בעבודות מזדמנות שאינן מתגמלות במיוחד ולעיתים קרובות אף אינן מהנות, ומכאן קצרה הדרך לדיכאון.

שכיחות התופעה

צעירים רבים הסובלים מדיכאון סבורים כי אף אחד אינו מבין אותם ויתרה מכך, אף אחד, בעולם כולו, אינו מרגיש כמוהם. לכן הם נוקטים בצעדים להפגין מראית עין של התנהגות תקינה ומסתירים את הדיכאון שלהם.

אך מחקרים מוכיחים כי דיכאון הוא תופעה רווחת בחיים ובתרבות המערבית. כך שצעירים בכלל, וחיילים משוחררים בפרט, צריכים לזכור כי דיכאון הוא תופעה משותפת ורווחת, ואך טבעי הוא, שבמיוחד כשמדובר בשירות בצבא הגנה לישראל, בו נאלצים חיילים להשתתף לעיתים בקרבות, תופעת הלם קרב או מצב של חרדות פוסט טראומטיות הוא תופעה נפוצה. כך שנכון הוא לא להדחיק את הבעיות, אלא להתמודד עימן באמצעות טיפול בדיכאון או טיפול בחרדות.

טיפול פסיכולוגי לחיילים משוחררים

תחושת הריקנות הפנימית היא הקושי המשמעותי ביותר עימו מתמודדים חיילים משוחררים, הנובע מהצורך במציאת מסגרת חדשה והתחלה בחיים חדשים. עד כה, בשנים האחרונות, החיים היו ברורים.

אלא שמעתה נאלצים צעירים אלו לקבוע לעצמם את מסלול התנהלותם בחיים. הטלטלה החדה בין חיים מוכתבים מראש לבין צורך ויכולת בחירה אישית, משפיע על חלק מהחיילים המשוחררים באופן של תנודות במצב הרוח, במיוחד כשמדובר באנשים הרגילים לעשייה והישגים.

טיפול פסיכולוגי מסייע במצבים אלו. ייעוץ אישי הוא ערובה להצלחה. הטיפול אינו חייב להיות ארוך, ומסגרת של טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכולה לסייע לחיילים משוחררים במציאת כיוון חדש, ממוקד ומעשי.

זוהי סדרה של 15-20 מפגשים בהם מקבלים המטופלים כלים מעשיים להתבוננות ממוקדת באפשרויות העומדות לרשותם, והתאמה למקצועות שונים על פי נטיית ליבם. הטיפול מסייע להם להתוודע לערכים האישיים המנחים אותם והמטפל מסייע להם לבחור את המסלול להגשמה מקצועית, בתחום הלימודים או הקריירה.

אימון גופני להשתחררות מדיכאון

שיטה נוספת להשתחרר מהדיכאון היא להתחיל בתכנית אימון גופני המשפרת את הרווחה הנפשית ושורפת רעלים. פאסיביות פיסית מובילה לדיכאון נפשי, וצעיר שהורגל בעשייה במשך כל חייו, מגיל הגן ועד לאחר הצבא, אינו מורגל ביכולת בחירה אישית וקבלת החלטות עצמאיות. אך עיסוק בפעילות גופנית מאומצת מוביל לשיפור מצב הרוח.

שילוב הפעילות הגופנית עם טיפול בדיכאון, והעמקת היחסים עם בני משפחה וחברים, מעניק לחיילים משוחררים את ההזדמנות לשוחח על רגשותיהם, להתבונן באופן מפוקח על מצבם, להבין כי אינם לבד במערכה, ולרכוש תובנות וכלים מעשיים לעשייה והתנהלות נכונה. בטווח הרחוק, מתברר כי צעדים אלו משתלמים.

באדיבות אתר טיפול פסיכולוגי - פסיכולוגיקל

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר