ביום שלישי הבא: גזר הדין של האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו

במהלך הדיון בטיעונים לעונש התעקשה הפרקליטות על הטלת שנת מאסר בפועל על הרב יאשיהו פינטו. ביקורת על התנהלות המערכת המשפטית בפרשה (חדשות, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר הרב פינטו בבית המשפט (צילום: שאול גולן - פלאש 90)

יום דיונים ארוך ומתיש התנהל הבוקר (ראשון) בהיכל הציבורי של בית המשפט המחוזי בתל אביב בראשותו של השופט עודד מודריק ובהשתתפות האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו.

לפי הסדר הטיעון, אותו אישר הרב פינטו בפני בית המשפט, הפרקליטות יכולה לדרוש עד שנת מאסר בפועל לרב ואילו פרקליטי הרב מנסים להשיג הקלה בעונש.

במהלך הדיון טענה התובעת רחלי חזן פלדמן כי בכתב האישום בו הודה הרב מגוללת פרשה עניפה של מעשים מתוחכמים שנעשו על ידי דמות מכובדת ונשואת פנים.

לטענתה, העונש שהיה ראוי בתיק זה ללא ההסדר טיעון היה בין שנתיים לארבע שנות מאסר בפועל בגין עבירת השוחד. בהמשך הדיון הסבירה התובעת כי בפרקליטות הסכימו להגיע להסדר טיעון זאת בשל הצורך בבירור האמת וחקירת מח"ש כנגד ניצב מנשה ארביב.

התובעת הביעה את דרישתה להטיל על הרב את העונש של שנת מאסר וקנס משמעותי ואף טענה כי מדובר בעונש יחסית נמוך.

יצויין כי בכל שלב הדיון ישב הרב פינטו בפנים חתומות כשעיניו עצומות והוא נושא תפילה חרישית.

מנגד טען פרקליטו של הרב פינטו עו"ד אייל רוזובסקי כי עמדת ההגנה הינה שהעונש הראוי הינו עונש שלא כולל כלל מאסר והוסיף כי עדי מדינה החותמים על הסכם עד מדינה מקבלים בדרך כלל פטור מאחריות פלילית.

הסניגור אף הזכיר את הפגיעה העלולה להיווצר בבני משפחתו של הרב באם חלילה יישלח למאסר מאחורי סריג ובריח והסביר כי "כאישיות ציבורית רבנית, עצם העובדה שהרב מקבל על עצמו אחריות ומורשע בפועל בעבירה פלילית זהו עונש חמור דיו".

עו"ד רוזובסקי פירט את פעילות החסד הרבה של הרב, עזרה ליתומים ואלמנות, למשפחות נצרכות ומעוטי יכולת, כמו גם סיוע רפואי בעת צרה. "לא נתקלתי מעולם באיש חסד שכזה", ציין רוזובסקי ברגש. הפרקליט אף טען כי משנת 2001 עמדו היקפי תרומותיו של הרב בכ-200 מיליון שקלים.

לסיום, דיבר הרב פינטו קצרות בדלתיים סגורות ובסיכום הדיון נקבע כי גזר הדין יינתן ביום שלישי הבא בשעה 8:30 בבוקר.

בתוך כך, העיתונאי אמיר זוהר פרסם בימים האחרונים באתר 'פוסטה', "מכתב גלוי לשופט עודד מודריק", בו הוא קובל על כך שסירב לעיין בחומר משפטי השופך אור על היחסים בין הרב פינטו לבין תנ"צ אפרים ברכה שנוגעים לפשרה כולה.

תחילה, כותב זוהר כי הרב פינטו אכן הציע תשלוה לברכה אך טען בחקירתו שהתשלום נולד מקשר הדוק וארוך וזו לא היתה הפעם היחידה.

"מילא שהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) נמנעת מחקירה באזהרה של ברכה, לפי הוראה תמוהה של לשכת היועץ המשפטי לממשלה, ובהשפעת לוביסטים מצמרת הפרקליטות", כותב זוהר, "מילא שהסולדים מרבנים במערכת המשפט, בפרקליטות ובאמצעי התקשורת, סירבו עד היום להביט נכוחה אל תוך הקשר הזה ונהגו לפזר סיסמאות".

"מה שהיה מאכזב ומפתיע לדעת הוא, שבמסגרת הליך הטיעונים לעונש הצטרפת לעדת המתנשאים המנוכרת הנ"ל במקום להפגין מזג שיפוטי סובלני ומכיל, כמצופה משופט מחוזי ותיק שראה ושמע הכל, ופשוט להקשיב עוד מעט קט", מוסיף זוהר, "בסוג של נרגנות סירבת לעיין בחומר משפטי השופך אור על מערכת יחסים שהיא חלק בלתי נפרד מהתיק כולו, ולפי מבחן האדם הסביר אמורה להיות לה השפעה על העונש שתפסוק לרב. כבוד הרב, לצורך הענייין, כבוד השופט".

"הרב עצמו הוא עד מדינה של הפרקליטות בתיק אחר, אלא שלפי הוראת היועץ המשפטי לממשלה דרשו ממנו להיות עד מדינה אד הוק, סלקטיבי, נגד ארביב בלבד, קאט, 'על ברכה אתה לא מעיד', הבהירו לו", כותב זוהר בהמשך מכתבו, "כ-40 שנה אני מסתובב בחדרי מעצרים ובתי משפט, כמעט כמוך השופט מודריק, ומעולם לא ראיתי עד מדינה שרוצה 'לפתוח' אבל חוקרי המשטרה מגבילים אותו לפריט מידע אחד ודי. עדות בוטיק".

זוהר מוסיף וכותב כי "כמי שסיקר את פרשת הרב יאשיהו פינטו בארבע השנים האחרונות וחשף את התיק האמריקאי, נחשפתי בעצמי לפעם הראשונה שבה הרב נבחר לשמש עד מדינה. ב-2011 באמריקה, לטובת ה-FBI ונגד חבר קונגרס רפובליקני מפוקפק עם קשרים הדוקים בלשכות של ח"כ דני דנון וראש הממשלה נתניהו".

זוהר טוען במכתבו כי "אם עדות הרב נגד ברכה במח"ש היתה מתקבלת היה לה גם סיוע, כנדרש בחוק, בתיק האמריקאי. שכן, כבר אז הוא דיווח לאמריקאים על מערכת היחסית הרוחנית והחומרית שלו עם תנ"צ ברכה. את מנשה ארביב שהיה אז נציג משטרת ישראל בארצות הברית הרב הכניס לקלחת 'הפינוקים' של מלון מטרו בניו יורק, בדיוק לאחר שסיים לדווח לאמריקאים על ברכה".

"החשש מחשיפת עדות הרב ב-FBI לא הרפה לרגע מברכה", טוען זוהר, "מה שלא מנע משניהם להמשיך במערכת יחסים רגילה עד הרגע האחרון ממש - שיעורי תורה, ביקורי בית, מפגשים בשדה התעופה, הילולות, חתימות של אותיות בספר תורה. אז מה אם עבריינים בכירים לשעבר מקיפים את הרב, אז מה אם התיק המודיעיני על פואד בן אליעזר היה באותם הימים הרבה יותר עב כרס מתיק החקירה שהסתיים רק לאחרונה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר