המשטרה איבדה שליטה

אנרכיה בהפגנת האתיופים בת"א: רימוני הלם ופצועים

כשש שעות לאחר שהחלה מחאת יוצאי העדה האתיופית בתל אביב, החלו התנגשויות אלימות בין המשטרה למפגינים. רימוני הלם הושלכו אל המוחים וניידת משטרה נהפכה על הכביש. מוקדם יותר חסמו אלפי מפגינים את נתיבי איילון במשך שעות. החייל שהצית את המחאה: "כואב לי שאני לא עם המפגינים" (חדשות,ארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
(צילום: מוטי קמחי - ynet)

שעות לאחר שהחלה הצהריים (ראשון) הפגנת יוצאי העדה האתיופית בתל אביב כנגד היחס לעדה, פרצו עימותים אלימים בין כוחות המשטרה והמפגינים. ניידת משטרה נהפכה על הכביש, ורימוני הלם הושלכו לעבר המפגינים. אחד המשתתפים בהפגנה סיפר ל"כיכר השבת": "מראות כאלה לא ראינו הרבה זמן בהפגנות בתל אביב, פצועים שכבו על הכביש". 15 בני אדם נפצעו עד כה בהפגנה, מהם 11 שוטרים. כיכר השבת העביר שידור חי מההפגנה באדיבות ynet.

עימותים אלימים בהפגנת יוצאי אתיופיה (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו אמר: "נאפשר להביע מחאה אך לא נסכים להפגנות ללא רישיון בדרך שהם עשו. אין לנו כוונה להמשיך במדיניות הזו לאורך זמן. אמרתי שכל מי שינקוט באלימות , כל מי שירים יד על אזרח או על שוטר אנו נמצה איתו את הדין. אנחנו מאוד מבינים אותם , מבינים את הזעם שנאגר אבל לא נאפשר הפרות סדר".

"המשטרה עושה מאמצים גדולים. עשינו הרבה מאוד כדי לבוא לקראתם כמו גיוס גדול מאוד של יוצאי אתיופיה למשטרה, יש לנו 138 בהליכי גיוס , יש לנו הרבה נערים יוצאי אתיופיה שהכנסו לתוכנית מיל"ה, מאות רבות, כ-800 נערים בשלוש שנים האחרונות. ועדיין יש הרבה מה לעשות. ישבתי איתם והקמנו צוות משותף כדי לראות איך יחד אנו מקרבים ומגבירים את האמון בין העדה למשטרת ישראל".

(צילום: חטיבת דובר המשטרה)
(צילום: חטיבת דובר המשטרה)
(צילום: חטיבת דובר המשטרה)

"רוב הטענות שלהם לא קשורות למשטרה, רובן שייכות לקשיי קליטה, תעסוקה, השכרת דירות, שילוב בתוך המגזר הציבורי והרבה מאוד טענות שאין להן קשר למשטרה ישיר. יש פה בעיה לאומית, בעיה של קליטה, של קהילה גדולה מאוד".

קהל האלפים החל את ההפגנה סמוך לשעה 16:00 בצהריים, אז חסמו את נתיבי איילון למשך כשלוש שעות. לאחר שפונו מהכביש, הגיעו האלפים לכיכר רבין והתעמתו במקום עם שוטרים.

ההפגנות מגיעות על רקע האלימות המשטרתית כנגד בני העדה ומתפרצת על רקע מקרה שתועד וגרם לסערה גדולה. בתיעוד שפורסם לפני שבוע, נראים שני שוטרים כשהם מכים את דמאס פקדו, חייל צה"ל בן העדה האתיופית, זאת לכאורה ללא סיבה. החייל עצמו, העביר מסר למפגינים ב"חדשות 2": "כואב לי הלב שאני לא אתכם".

(צילום: חטיבת דובר המשטרה)
(צילום: חטיבת דובר המשטרה)
(צילום: חטיבת דובר המשטרה)

בעקבות המחאה, מפכ"ל המשטרה רנ"צ יוחנן דנינו השעה את השוטר והודיע כי הוא יפוטר בכפוף לשימוע. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יכנס מחר דיון בהשתתפות נציגי יוצאי אתיופיה וייפגש גם עם החייל דמאס פקדו. בישיבה אמורים להשתתף גם מפכ"ל המשטרה, נציגי המשרד לביטחון פנים, הרווחה, הקליטה, הפנים ונציגי מרכז השלטון המקומי.

הרשויות השונות מנסות להרגיע את הרוחות, אך נראה כי נציגי המגזר לא מתכוונים לעבור בשתיקה על האירוע שתועד. לדברי המוחים, בכוונתם להמשיך ולהפגין עד שהשוטר שתועד מכה את החייל יישב מאחורי סורג ובריח.

הסרטון שהצית את המחאה (מתוך ynet)

גטהון קובי טפרה מיבנה, אחד מיוזמי ההפגנה, אמר ל-ynet כי "ההפגנה הראשונה באה ליצור את ההד התקשורתי. עכשיו אנחנו פשוט ממשיכים למנף את זה. יש לנו קריאה בסיסית אחת: אותו שוטר שהרביץ לחייל בלי שום סיבה, כי הוא ראה שחור בעיניים, צריך לשבת מאחורי סורג ובריח. נקודה. לא יכול להיות שעד עכשיו הוא נמצא בבית".

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', גיבה את פעילות השוטרים וקרא למפגינים שלא לקחת את החוק לידיים. לדבריו, רק ההידברות תביא לפתרון הבעיות. אהרונוביץ' ביקש מהמפגינים לתת אמון בוועדה הבין-משרדית שהוקמה, שמטרתה לתת מענה רב-מערכתי לכלל המצוקות והבעיות של בני העדה האתיופית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר