"סנקציות פליליות"; כך נערכים החרדים לרסק את רשת "ביג"

תכנית "סנקציות כלכליות" שגובשה על ידי רואי חשבון, כלכלנים ועורכי דין מאיימת לפגוע בצורה כלכלית ברשת ביג בעקבות חילול השבת בעיר אשדוד. כך זה הולך להתנהל (חדשות, חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
חרדים לצד לוגו "ביג" (צילום: קובי גדעון - פלאש 90, לוגו החברה)

התוכנית נחשפת: ב"ועדה למען השבת שע"י גדולי ישראל" השלימו אתמול (רביעי) את גיבוש תוכנית ה'סנקציות הכלכליות' עליה שקד בשבועיים האחרונים צוות מיוחד שכלל רו"ח, כלכלנים ועורכי דין. התוכנית הוצגה אתמול בפני מספר רואי חשבון ואנליסטים שקבעו כי "מדובר בתוכנית מבוססת שנשענת על נקודות התורפה של הקבוצה. במידה והיא תצא אל הפועל – נהיה עדים תוך תקופה קצרה מאד לקריסתה של החברה".

כזכור, קראו רבני אשדוד בישיבתם בשבוע שעבר כי יש לנקוט בצעדים כלכליים נגד החברה, בד בבד לקריאה שהופנתה לציבור שלא לדרוך במרכזי 'ביג'. והדברים לא באו בחלל ריק. בכל הימים הללו שקד צוות מיוחד שנשכר בידי הוועדה למען השבת יחד עם 'משמרת השבת אשדוד' והוא בחן את מפת ההשקעות של הקבוצה, המחזיקה ברשותה שורה של קניונים בכל רחבי הארץ וכן בחו"ל (BIG USA ועוד).

במסגרת הבדיקה קוטלגו המשקיעים השונים, מחזיקי האג"חים, בעלי המניות ויתר בעלי השליטה, שבזכות ההון שהמציאו הוקם בקניון הענק באשדוד שבהקמתו הושקעו 120 מיליוני שקלים שגוייס וכולם ממקורות חיצוניים - אג"ח שהונפקו בבורסה והן נרכשו בידי כ-40 גופי הון שהם אלו שהזרימו את ההון שנדרש לקבוצה.

בהתבסס על אותם נתונים גובשה התוכנית שאתמול, לאחר שנחשפו לה גורמים בכירים בשוק ההון יחד עם יועצי השקעות, היא הוגדרה על ידם כ'מבריקה'. "זו תוכנית מהפכנית שמה שמייחד אותה היא שהיא בנויה על לוגיקה פשוטה, כאשר בשל הכללים של שוק ההון היא אומרת דבר אחד", הם סיכמו אתמול, "במידה והתוכנית תופעל – החברה תקרוס. חד משמעית".

בין המטרות: חברות הביטוח ובתי ההשקעות

בבסיס התוכנית עומדים הכספים שהוזרמו לקבוצה בידי חברות הביטוח, כשמדובר בכמעט כל חברות הביטוח, קרנות הפנסיה ובתי השקעות. כספים אלו שהם בעצם כספי ציבור והם מורכבים מהפוליסות, הפנסיות ותוכניות החיסכון של האזרח הקטן, מהווים את מרכז הכובד של ההשקעה, וזאת לאחר שגופים אלו רכשו את האג"חים שבעזרתם הצליחה החברה להשלים את גיוסי ההון שלה. מה שנדרש איפוא לעשות כדי למוטט את כל ההשקעה הזו, היא קריאה אחת של ראשי הציבור החרדי שיקראו לציבור למשוך את השקעתם ב'ביג'.

הקריאה הזו, שבעקבותיה יפנה הציבור לחברות הביטוח וקרנות הפנסיה, ליועצי ההשקעות ולבנקים, וידרוש מהן במפגיע להסתלק מההשקעה ב'ביג', תיצור גלגל שכאשר הוא יחל לנוע לא יהיה ניתן לעצור אותו.

"ההליך פשוט מאד", אומר בכיר בשוק ההון שנחשף לתוכנית, "הציבור ידרוש מהחברות למשוך את ידן מההשקעה ב'ביג', והן יעשו זאת וימכרו את האג"ח בהפסד, מה שכבר גורם לפגיעה אנושה ב'ביג'. אבל זו רק ההתחלה: שכן מיד לאחר שברשות לני"ע יזהו את המגמה שבה ציבור ענק יוצא נגד החברה והוא קורא לבטל את ההשקעות בה, כפי שהוא גם מדיר את רגליו מהקניונים המופעלים על ידה, דבר שיגרום בהכרח להפחתת ההכנסות של החברה לפחות ב30%, אזי תידרש הרשות לפי החוק לני"ע להוציא אזהרת ריווח לבעלי האג"ח ולהתריע על צפי לירידה של 30% מערך באג"ח. האזהרה הזו, פרט לכך שהיא תגרום להסתלקותן של החברות הציבוריות, מחייבת את חברות הדירוג להוריד את חוזק האג"ח בכמה רמות כך שהן יוגדרו כ'אגרות זבל'. מפה הדרך לקריסה ולחדלות פירעון קצרה ומהירה".

"אפקט של כדור שלג שרק הולך ומתגלגל ומתעצם"

אותו גורם הוסיף ואמר ש"זו לא תיאוריה תלושה ודמיונית. זו כמעט מתמטיקה פשוטה. כיום, ברגע שאנו מזהים סיכון אנו חייבים להתריע, וההתרעה הזו יוצרת אפקט של כדור שלג שרק הולך ומתגלגל ומתעצם". הוא הוסיף כי "אילו הייתי שותף ב'ביג', הייתי כעת 'הופך עולמות' ועושה הכל העיקר שהחברה תימנע מהעימות המיותר עם הציבור החרדי, שכבר הוכיח בפרשיות דומות כי הוא מוכן ללכת 'עד הסוף' בלי פשרות. נכון לעכשיו, אין לחברה כל הצדקה כלכלית להמשיך עם העימות המיותר הזה, וגם אם יש מישהו שם שסבור שהפתיחה בשבתות תביא להגדלת הריווח, אך הסיכון שמאיים על החברה שמבוססת על כספי הציבור והיא עלולה לקרוס, הוא סיכון ממשי שעלול להמיט על החברה את קיצה".

אותו גורם אף הוסיף וציין כי "חבל מאד שאזהרה דומה לא הועברה אלינו בפרשיית 'דור אלון'. אילו היינו נחשפים מבעוד מועד למחאה ולהחרמה ומזהים את הסיכון, הייתה מתפרסמת האזהרה והקריסה אליה הגיעה הקבוצה היתה אולי נמנעת. מה שברור, שכעת לא ניקח סיכונים וברגע שרק תצא יוזמה של החרמה – אנו נפעל מיד בהתאם".

"זו מלחמה על השבת" אומרים בוועדה שם מזכירים כי "ב'ביג' איימו לפגוע בשמירת השבת בכל ארץ ישראל ולהרוס מוסכמות שעד כה היתה קיימת לגביהן תמימות דעים. מסיבה זו, לא נעשה הנחות ולא יהיו כל פשרות. אנו דורשים את סגירת הקניון בשבתות ויפה שעה אחת קודם".

הכדור, אומרים בוועדה, נמצא כעת במגרשם של בעלי 'ביג'. לבעלי החברה פנו בימים האחרונים שורה של אישים, ובהם הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו וכן רבה הראשי של אשדוד, הגר"י שיינין הפועל מזה שנים בנושא. הרבנים, לצד בעלי השפעה נוספים, העבירו לבעלי הקבוצה מסר חד משמעי לפיו עליהם להודיע על סגירת הקניון בשבתות תוך שבוע. "במידה ולא" הובהר, "לא יהיה מנוס מאשר לאפשר את הפעלת הסקציות הכלכליות כאשר מאותו רגע יכולה החברה לחשב את דרכה לאחור".

הפסק החדש של הגרש"ד גרוס

הרבנים הבהירו כי "אנו מקווים שהמסר הובן והופנם. בימים האחרונים נראה שבחברה שינו גישה, ונראה שבחברה מחשבים כעת מסלול מחדש. נקווה כי האזהרה תעשה את שלה ובחברה יודיעו על סגירת המתחם בשבתות לאלתר".

הערב פורסם גם 'פסק הלכה' שנכתב בידי הגאון רבי שמואל דוד הכהן גרוס, רב חסידי גור באשדוד, אליו מצרפים את חתימתם רבני העיר. בפסק ההלכה מתייחס הרב לשאלה שהועלתה בימים האחרונים והיא האם יש איסור לקנות בחנויות הסגורות בשבת, אך הן ממוקמות בתוך מתחם 'ביג' – מה שאומר שהחברה מחללת השבת נהנית מכספי הפדיון וזאת בשל ההסכם הייחודי הנהוג ב'ביג' לפיו ההנהלה שותפה עם החנויות בריווחיהן.

הגרש"ד גרוס שכזכור פירסם יחד עם רבני העיר קריאה שלא לקנות כלל בחנויות 'ביג', גם אלו הסגורות בשבת, מגלה בתשובתו המנומקת את הטעמים לפסק. במכתב העוסק בתשובה לשאלה 'האם יש בידי רבני העיר לאסור את הקניה במתחם אף מחנויות הסגורות בשבת, אע"פ שהדבר יגרום להם נזק כספי' מגלה הרב את דעתו הנחרצת לחיוב, והוא מנמק כי "היות והדבר היא פרצה חמורה בחומת השבת ועלול לגרור אחריה שעוד חנויות יפתחו בשבת... ע"כ היות וריבוי הקניה בקניון הנ"ל וכמו"כ שכירת חנויות בקניון הנ"ל מממנת במישרין ובעקיפין את פעילויות החילול שבת של החברה, אע"פ שאם באנו לדון מדין לפני עור ומדין מסייע ישנם צדדים בזה ובמקום צורך מורים בזה להקל, מ"מ במקרה זה שהדבר נוגע לחילול שם שמים אין לחפש קולות והיתרים".

התשובה מבוססת על "המבואר בשו"ע חו"מ סי' ב' יכולים חכמי העיר לגזור גזרות ולתקן תקנות במקום מיגדר מילתא, ואפילו במקום פסידא ליחידים ואפילו שלא ע"ד כולם", כשמסקנת הדברים היא כי "בודאי יש כח בידי רבני העיר או ב"ד שבעיר להתאסף ולגזור איסור לקנות במתחם הנ"ל".

פסק ההלכה, נזכיר, מתפרסם עוד בטרם התפרסמו חתימותיהם של כלל רבני אשדוד הקוראים לאסור את הקניות ב'ביג' ואת השותפות עמן, כאשר קריאה זו נמצאת עדיין בידי 'משמרת השבת אשדוד' והיא תפורסם אך ורק אם יתברר כי בעלי 'ביג' ימשיכו לפעול בשבת. אם אכן כך יהיה, תפורסם הקריאה ותוכנית 'הסנקציות הכלכליות' תצא לדרך, על כל המשתמע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר