החרדים חזרו

הממשלה הושבעה: 'נשמור על הביטחון, נחתור לשלום'

לאחר דחייה של כמה שעות, ממשלת נתניהו הרביעית יוצאת הלילה לדרך. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע למליאת הכנסת והציג את ממשלתו הרביעית. מאוחר יותר, לאחר נאומים של ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה, החלה השבעת שרי הממשלה. נתניהו: "נשמור על הביטחון, נחתור לשלום" (אקטואליה, פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש / Flash90)

בחירות 2015 • ממשלה חדשה: לאחר דחייה של כמה שעות, ממשלת נתניהו הרביעית יוצאת הערב לדרך. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע למליאת הכנסת והציג את ממשלתו הרביעית. מאוחר יותר, לאחר נאומי ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה, הושבעו שרי הממשלה. "כיכר השבת" העביר את האירוע בשידור חי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע למשכן הכנסת לאחר עיכוב של שעתיים. מיד עם תחילת נאומו של נתניהו, התפרצו חברי הכנסת מסעוד גנאים וג'מאל זחאלקה בקריאות נגד הממשלה החדשה. יו"ר הכנסת הוציא אותם מהמליאה וחבריהם עזבו את המקום גם הם במחאה תוך שהם צועקים "הערבים נוהרים בהמוניהם לקלפיות". בזמן שהח"כים הערבים צעקו לעבר נתניהו, החלו האורחים ביציע למחוא כפיים, יו"ר הכנסת אדלשטיין איים לסגור את היציעים אם יהיו מחיאות כפיים נוספות ואמר "יש לי פתיל קצר היום". לאחר נאומו של נתניהו, ינאם יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג.

נתניהו אמר בנאומו: "הערב בעזרת השם נקים ממשלה בישראל, נשמור על הביטחון, נחתור לשלום, נפתח את הכלכלה ונצמצם את הפערים בחברה ונעשה את כל זה לטובת כל אזרחי ישראל. התוצאות של הבחירות היו חדות מאוד, הליכוד קיבל 30 מנדטים, המחנה הלאומי קיבל 67 מנדטים וזה היה מובהק ברור וחד משמעי. אבל מיד עם סיום הבחירות התחיל תהליך לא פחות ברור של עיוות רצון הבוחר, שהתאפשר בגלל שיטת הממשל שלנו. זה קרה למשל כשלקחו 6 קולות והעבירו אותם מצד אחד לצד אחר".

נתניהו מציג את הממשלה (ערוץ הכנסת)

"הדבר הזה מעודד דרישות מופרזות גם מצד מפלגות וגם מצד יחידים. כל אחד מבין שבמצב הזה שממשלות חוזרות אליו פעם אחר פעם, כל שנתיים בממוצע ישראל מחליפה ממשלה. השיטה הזו חייבת להיות מוחלפת. אני משאיר את הדלת פתוחה להרחבת הממשלה משני טעמים. הראשון כי אני חושב שהמדינה זקוקה לזה, והשני הוא משום שהדרך הזו היא הדרך היחידה לעשות את התיקון ולשנות את השיטה שמחזרת את המפלגות הגדולות ואת ראש הממשלה".

"אני משער שיו"ר האופוזיציה יגיד שהוא לא יכנס לממשלה אבל אנחנו צריכים לחבור יחד ולשנות את השיטה. אני חושב שרוב אזרחי ישראל מבינים את מה שאמרתי עכשיו. הם מבינים שטובת המדינה מחייבת שינוי שיטת ממשל, זה משרת את המדינה. אני מקווה שהדברים שלי חודרים ללב וגם לשכל. אני מבקש להודות לח"כ צחי הנגבי שעמס על כתפיו את ניהול הקואליציה יחד עם יו"ר ועדת חוץ וביטחון".

נתניהו סיים ואמר: "אני קורא לחברי גלעד ארדן לשקול מחדש את אי הצטרפותו לממשלה וזה כמובן יחייב שינוי בהרכב הממשלה הנוכחי". בשלב זה הציג ראש הממשלה את חברי הממשלה החדשה, והודיע על מינויו של ח"כ סילבן שלום לשר הפנים והמשנה לראש הממשלה.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר בנאומו: "מבלי להיכנס לסיבות לכך, והן רבות- תחושת האזרח בבית היא שמשהו כאן לא עובד היטב. ששיטת הממשל הזו איננה יעילה דיה, שאיננה ראויה. צאתה לדרך של כל ממשלה היא לכאורה סיבה לחגיגיות, אולם, בנסיבות שנוצרו, אני מוכרח לומר שגם באולם הזה, גם בקרב החלק הקואליציוני שלו, אני מתקשה לראות שמחה מתפרצת".

חברי הכנסת הערבים מתפרצים לנאום נתניהו (ערוץ הכנסת)

"כמעט חודשיים תמימים חלפו מאז יום הבוחר, והציבור עומד ומשתאה: כמה זמן באמת נדרש כדי לצרף אלו לאלו, את מי שהוגדרו "שותפות טבעיות"? האמנם נדרש פרק זמן כמעט אינסופי כזה, במונחי המתנה של אומה שלימה? האם נכון וראוי לאפשר מצב שבו חמישה וחצי חודשים יפרידו בין יום ההחלטה על פיזור הכנסת התשע-עשרה ועד כינון הממשלה החדשה?".

"אני סבור, שיש לתת את הדעת על משך הזמן הקבוע בחוק יסוד: הממשלה, ולקצר את פרק הזמן הקבוע בו, הניתן בידי המועמד שהנשיא הטיל עליו להרכבת ממשלה. לטעמי, יש עוד איזה "פיל" שכמו ניצב כאן באולם, ונוכחותו ניכרת עוד יותר בעקבות מה שעברנו כולנו בחודשים האחרונים. ניתן לכנות אותו בשם הכולל: שינוי שיטת הממשל".

ההשבעה של דרעי (ערוץ הכנסת)

"הצורך הזה, כבר איננו מותרות: הוא צורך אמיתי! הוא צורך בוער! זהו שם כולל לסדרה של כשלי תפקוד הממשל שלנו, ואין זה המקום להיכנס לפרטים ולהמלצות הרבות שכבר עלו במקומותינו בשנים האחרונות. אבל השורה התחתונה היא, שכל אזרח ואזרחית מבינים, שמשהו חייב להשתנות בשיטה הזו: יש הכרח להגביר את היציבות השלטונית, את יכולת המשילות האפקטיבית ואת יכולת הפיקוח הפרלמנטרי על הרשות המבצעת. לפיכך, בכל מה שנוגע לחלק שלנו, של הרשות המחוקקת - בכוונתי לפעול בכנסת זו, כדי למצוא דרכים להגברת הפיקוח היעיל שלנו על הממשלה".

בעבור הציבור החרדי, מדובר בלילה שמח במיוחד, וזאת לאחר שנתיים בהן המפלגות החרדיות ישבו באופוזיציה והציבור חש רדיפה מצד ממשלת נתניהו השלישית בשיתוף יאיר לפיד. כעת, נציגי הציבור שבים הלילה לממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר