מתג חשמלי לשימוש בשבת? הרבנים יוצאים חוצץ נגד

הגאון רבי יהודה סילמן יוצא שוב נגד פרסומים על מתג חשמלי שנטען כי הוא מותר לכתחילה לשימוש גם בשבת. מה "המתג הכשר" ואיך בדיוק עובד הפטנט? כל הפרטים (טכנולוגיה)

מישאל לוי | כיכר השבת |
(מתוך ערוץ היוטיוב של כשר סוויטש)

שוב, הרבנים נגד ה'כשר סוויטש': במכתב שהתפרסם השבוע בעיתון 'יתד נאמן', יוצאים הרבנים נגד מפסק השבת "כשר סוויטש", שלטענת מפתחיו אושר על ידי מספר רבנים לשימוש בשבת, ולטענתם הדבר מתיר אף שימוש לכתחילה בשבת. במכתב שהתפרסם בעבר, ופורסם היום שוב, מבהירים הרבנים כי שימוש במפסק השבת אסור ואין להיכנס לדיון הלכתי בנוגע למפסק, על מנת שלא לפרוץ את גדרי השבת.

מהו ה'כשר סוויטש'

לטענת מפתחיו של הכשר סוויטש, המפסק אינו נזקק להיתר "גרמא" - שאינו מתיר שימוש למי שאינו חולה ושלא לצורך הצלת חיים - אלא מדובר בפתרון פשוט יחסית שגורם לכך שהסטת המפסק בעצם לא עושה דבר.

המפסק פועל בצורה כזו שהמתג אינו אלא חתיכת פלסטיק, כשהמפסק למעשה מתופעל על ידי בקרה אופטית שבודקת אם המתג הוסט. הבקר האופטי שולח קרן אור לכיוון חיישן אופטי הממוקם מעבר למפסק, כשבשעה שהמפסק מוסט קרן האור אינה מגיעה לחיישן, וכך יודע הבקר האופטי כי על המפסק להיות כבוי.

הבקר האופטי פועל לסירוגין, כשהוא נכבה באופן רנדומלי כל מספר דקות, כשהבקר נכבה הופך האור לירוק ומסמן למשתמש כי הוא יכול להסיט את המתג ובשלב זה לא ישתנה דבר. לאחר פרק זמן יחל הבקר לעבוד שוב והאור יהפוך לאדום, אז יבדוק הבקר אם המתג מוסט ויפעיל או יכבה את המפסק לפי מצב המתג.

"אסור בתכלית האיסור ואין להיכנס לדיון הלכתי בנושא"

מפתח המוצר, חרדי תושב ניו יורק, טוען כי בעקבות העובדה שהסטת המתג למעשה לא משנה דבר, השימוש במתג מותר לכתחילה וכי לא מדובר בפתרון 'גרמא', כשהוא מציג בסרטון תדמית באתר יוטיוב מספר רבנים המספקים היתר לכך.

אלא שהרבנים טוענים כי לא ניתן לספק פתרונות לחילול שבת, וכי מדובר ב"איסור בתכלית האיסור" גם אם אכן לא מדובר במלאכה בשבת, כשהם טוענים כי לא ניתן כלל להיכנס לדיון הלכתי בדבר מחשש לפריצת גדרי השבת השקולה כנגד כל התורה כולה. הרבנים מציינים גם את התנגדותם של גדולי ישראל לשימוש במעלית שבת גם לחולים, על מנת שלא ילמדו מכך היתר.

למרות זאת, כיום נהוג לעשות שימוש במפסקי 'גרמא' בבתי חולים ובמקרים ביטחוניים, כשייתכן כי למקרי פיקוח נפש יעדיפו רבנים מסויימים להתיר לעשות שימוש במפסקים חכמים על פני פתרונות הגרמא למיניהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר