פרויקט חג

תורה כל הלילה: הצצה לחג השבועות של גדולי ישראל

בבעלזא נערך טיש מיוחד שנמשך עד לאמירת התיקון המסורתי, מרן הגראי"ל שטיינמן מסתגר בחדרו ולומד כל הלילה, הגר"ש אוירבך לומד תורה עם תלמידי הישיבה והגר"ח קנייבסקי אומר תהילים מתוך קלף. פרויקט מיוחד לחג: שבועות של גדולי ישראל (חדשות חרדים)

(אנשיל בעק, שוקי לרר, יעקב נחומי, שלומי כהן מאיר אלפסי וארכיון)

בעלזא: קודם 'טיש', אחר-כך תיקון

בחסידות בעלזא קודם לאמירת תיקון ליל שבועות המסורתי, נערך טיש במחיצת האדמו"ר ובמשך שעה ארוכה מנגנים החסידים מניגוני החג.

אמירת התיקון נמשכת עד אור הבוקר, ולאחר שינה קצרה חוזרים אלפי החסידים להתפלל בצילו של הרבי את תפילות היום. הקידוש החלבי המסורתי נערך לאחר תפילות החג.

רגע השיא של חג השבועות בבעלזא הוא "טיש ובאו כולם" שמתקיים לאחר תפילת מנחה ונועל את אירוע החג.

החסידים מספרים כי במהלך הטיש יושב האדמו"ר כשכולו אחוז שרעפים ובמהלכו נושא משא תורני מקיף, במשך שעה ארוכה.

מרן הגראי"ל שטיינמן: עמל בתורה כל הלילה

סעודת החג של מרן ראש הישיבה נערכת בביתו, לאחר תפילת ערבית. בסופה מסתגר הגראי"ל בחדרו, אומר את התיקון המסורתי ועמל בתורה במשך כל הלילה.

בתפילת הנץ המתקיימת בבית מרן הגראי"ל בשנים האחרונות עולה הגראי"ל למפטיר, משום ש"מעשה מרכבה" נקרא בהפטרה.

במהלך החג, אומר מרן ראש-הישיבה את כל ספר התהילים שנכתב ע"י דוד מלך ישראל שנולד ונפטר בשבועות.

בשעות הצהריים של החג מוסר הגראי"ל שיעור כללי בישיבת "אורחות תורה" ומחזק את התלמידים. בסיום השיחה מלווים אותו בני הישיבה בשירה ומחול עד אל מחוץ לישיבה.

צאנז: טיש עם מאכלי חלב

הרב משיניאווה, בנו של ה´דברי-חיים´ מצאנז סיפר כי כשהיה שומע את אביו קורא בתורה את פרשת "מתן תורה" בחג-השבועות היה מרגיש כאילו נמצא בהר-סיני ושומע ברקע את הקולות והברקים.

מאז אותם ימים קדומים אפופי הוד, ישנה מסורת בחסידות צאנז שרבני ודייני החסידות מגיעים להסתופף בצל קורתו של האדמו"ר, זאת לעומת החגים האחרים שהאדמו"ר אינו מרשה להם לעזוב את הקהילות. כמו-כן מגיע קהל אלפים של חסידים מהארץ ומחו"ל.

סדר החג מתחיל בשעה מאוחרת כשהרבי נכנס לתפילת ערבית מאוחר יחסית בכדי שיהיה "תמימות" לספירת העומר. את פסוקי תפילת "אהבת עולם" המדברים על חשיבות התורה שרים כל החסידים יחד בהתעוררות רבה.

לאחר-מכן הולך הקהל לסעוד סעודת יו"ט.

בשעה מאוחרת לאחר חצות עורך האדמו"ר "טיש" מרומם במשך כשעה וחצי, בו נושא משא תורני מיוחד בו משלב דברי מוסר ואגדה, יחד עם דברי הדרכה בדרכי קנייני התורה כשמשלב בתוכו סוגיות מכל רחבי הש"ס.

לאחר ה"טיש" נשאר הקהל ללמוד ולומר ´תיקון´ ליל שבועות עד עלות השחר, אז הולכים לטבילת שחרית.

בשעה 9 מתחילים תפילת שחרית, כשחסידי צאנז מספרים כי זו חוויה מרגשת ומזככת במיוחד לראות את הרבי שליט"א מאריך בברכת "אהבה רבה" כשהוא מתחנן כבן לפני אביו "ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל" כשעיניו מוזילות דמעה כמים.

בחצות היום ניגש הרבי לקריאת "אקדמות", כשבהיכל בית המדרש מושלך הס, בעליות בקריאת התורה מתכבדים רבני החסידות בארץ, כשתפילת מוסף מסתיימת בשעותה הצהריים המאוחרות.

לאחר התפילה עורך האדמו"ר מצאנז טיש מיוחד הנקרא "קריעפל טיש" - ה"טיש" החלבי היחיד במהלך השנה, ואז שרים החסידים ניגוני תורה והאדמו"ר נושא פילפול תורני מעמיק על דרך הדרוש כשהוא שוזר בתוכו ממסכתות רבות בש"ס סביב רעיון מרכזי אחד, כשהכל בנוי כמין גג על גג, כשחשובי הת"ח והרבנים משתדלים להחזיק ראש ולהעמיק בפילפול.

לאחר תפילת מנחה מתקיימים בביהמ"ד ריקודי שמחה על פסוקי תורה עד זמן ר"ת.

הגר"ש אויערבך: לימוד עם תלמידי הישיבה

לאחר תפילת מעריב נשאר הגר"ש אויערבך בהיכל הישיבה לומר תיקון ליל שבועות עד 11:00, אז יוצא לביתו לסעודת ליל יום טוב. הסעודה בלילה חפוזה מאוד ונמשכת בדרך כלל 12 דקות בלבד, לאחר ברכת המזון נשאר ללמוד בביתו תיקון ליל שבועות ומשניות מסכת חגיגה, בשעה 3:00 לערך לפנות בוקר שב להיכל הישיבה ומתפלפל עם בני הישיבה בסוגיות הנלמדות.

הגר"ש מתפלל עם בני הישיבה בנץ כשלאחר התפילה עורך קידוש על מזונות בביתו, ולפני חצות מתחילים סעודת יום טוב.

הסעודה נמשכת זמן רב מאוד בעונג יום טוב גדול בשירה, סיפורי צדיקים ודברי תורה, ובזמן שהמסובים שרים את שירי החג - ממשיך הרב בלימוד מסכת חגיגה.

יצוין כי בשבועות ביום מקפיד הגר"ש שלא לישון כלל משום שזהו יום הדין על התורה וכפי שנהוג בראש השנה. לאחר ברכת המזון נשאר ראש הישיבה ללמוד בביתו. בשעה 18:00 לערך מגיע לתפילת מנחה בהיכל הישיבה ונשאר במקום למעריב של מוצאי יום טוב.

הגר"ח קנייבסקי: תהילים מתוך קלף

עד לפני מספר שנים, היה הגר"ח קניבסקי לומד כל הלילה של ליל שבועות בהיכל ביהמ"ד לדרמן (למטה) הסמוך לביתו, מכיוון שבהוראתו של הגר"ח לא משתמשים בבית-הכנסת בחשמל.

האור היחיד בבית-הכנסת הוא מ´לוקסים´ העובדים על גז, וכך היה זה מחזה משובב נפש הוא לראות את הגרח"ק עמל בתורתו מתחת לאורם העמום של ה´גזיות´.

אך בשנם האחרונות לומד הגר"ח בביתו במשך כל הלילה ולקראת תפילת שחרית קוראים גבאי בית-הכנסת תהלים מתוך ספר תהלים שבקלף, הגר"ח קנייבסקי קורא כמה פרקים בספר ולאחמ"כ נגש להתפלל שחרית.

בקידוש שעושה הגר"ח לאחר התפילה אוכל מאכלי חלב. ולאחמ"כ בסעודה אוכל מאכלי בשר ביום זה רבים הם המתדפקים על דלתו של הגר"ח לזכות בברכה להצלחה בתורה, ולמרות זאת הזמן היחיד שמקבל מרן הוא לפני ואחרי מנחה גדולה.

חסידות גור: מסורת של דורות

בחסידות גור נהוג היה מקדמת דנא לשהות בצילו של הרבי בחג השבועות. עוד אצל זקני האדמו"רים בעיירה גורא קליוורא היו מתכנסים רבבות חסידים. גם בחג השבועות הקרוב, נערכים בחסידות גור לבואם של למעלה מ-12,000 חסידים להסתופף בצילו של כ"ק מרן האדמו"ר מגור שליט"א ביום מתן תורה.

מחזה מרהיב מתרחש בשעת אמירת ה'אקדמות' - שהיכל בית-המדרש הגדול מלא וגדוש מפה לפה וכולם מטים אוזן לקריאת התורה. בשעות אחר הצהריים המאוחרות עורך כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א 'טיש' מיוחד במהלכו אומר דברי תורה מעניינו של חג מתן תורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר