המדריך: כך תזהו ותטפלו בהתייבשות או מכת שמש

השרב הכבד עלול לגרום לנפגעים בהתייבשות או ממכת חום/שמש. הכנו לכם מדריך לזיהוי ההבדלים בין הפגיעות, ודרכי הטיפול הראשוניים. וגם: מהו עומס חום? (בריאות)

(צילום: הדס פרוש - פלאש90)

כוננות שרב: שרב כבד פוקד את כל אזורי הארץ, והטמפרטורות החזויות יעלו אל מעל ה-40, מה שעלול לגרום גם לנפגעים מהתייבשות או ממכת חום.

ישנם שני סוגי פגיעות מחום כבד, כאמור, התייבשות ומכת חום, כל אחד נגרם בגלל סיבות אחרות, יש לו מאפיינים שונים ודרכי טיפול.

התייבשות

התייבשות, היא למעשה חוסר בנוזלים הנצרכים לגוף, בכדי לשמור על אנרגיה ועל זרימת דם טובה, מה שגורם גם לקירור הגוף. כשאדם מאבד 2% נוזלים ממשקל גופו, הוא עלול להגיע לירידה ברמה התפקודית והקוגנטיבית. 5% יגרמו לירידה בזיעה וירידה בזרימת הדם. וירידה של מעל 10% היא כבר סכנת חיים.

כך תזהו התייבשות: כאבי ראש, בחילות, דופק מהיר ועור סמוק. בהתייבשות חמורה יותר, יופיעו גם סימנים של יובש בפה, חולשה ועייפות.

מה לעשות? יש להפסיק כל פעילות ולהיות במנוחה מוחלטת במקום מוצל וקריר, והכי חשוב לשתות ולשתות. ניתן לשתות גם שתיה ממותקת, אך לא שתיה חמה, אלכהול ומוגז מכיוון שהם גורמים להשתנה רבה ושוב לאיבוד נוזלים. במקרה ואין שיפור, יש לפנות לטיפול רפואי ולעירוי נוזלים לווריד.

מכת חום

מכת חום, או מכת שמש, היא בעצם סכנת חיים המחייבת התערבות רפואית דחופה. מצב של מכת חום עלול להביא לנזק מוחי, פגיעה בכליות, פגיעה בקצב הלב ואף למוות. יודגש, כי גם שתייה לא תמיד תמנע את מכת השמש, מאחר ומדובר במצב שחום הגוף עלה במיוחד, גם בשל פעולות חצוניות כמו מאמץ גופני גדול.

כך תזהו מכת שמש: חולשה, סחרחורות, הפרעה בדיבור ופגיעה בשיווי המשקל. במצבים חמורים יותר גם איבוד הכרה ופירכוסים. במידה ולא שתיתם או אכלתם או ישנתם במידה מספקת, אתם בקבוצת סיכון. במקרה של חולשה גדולה מיד אחרי פעילות גופנית, בידקו את עצמכם.

מה לעשות? דבר ראשון להתפנות במהירות לבית החולים, רצוי באמבולנס. לפנות את הנפגע למקום קריר, להפשיט בגדים לוחצים, ולקרר את הגוף במים פושרים, אך לא את הראש. אם הנפגע בהכרה, רצוי שישתה.

ומהו עומס חום?

בתחזית מזג האוויר, מוצג גם "עומס החום". מדד זה הומצא למעשה בצה"ל, והוא אמור לייצג את מידת האי נוחות שתרגישו בסביבה חמה. המדד משלב בין הטמפרטורות, הלחות ומהירות הרוח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר