המאבק ב'ביג': מכתבי אזהרה ל-40 חברות

המאבק נגד 'ביג' באשדוד המחלל שבת מחריף והשבוע נשלחו מכתבי אזהרה לחברות המושקעות בקבוצת 'ביג' כחלק מתוכנית בד"ץ 'רבני הקריות' ל'עיצומים כלכליים' (חרדים בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: קובי גדעון - פלאש 90, לוגו החברה)

המאבק נגד קניון 'ביג' באשדוד המחלל שבת מחריף והשבוע נשלחו מכתבי אזהרה לחברות המושקעות בקבוצת 'ביג', כחלק מתוכנית "העיצומים הכלכליים" של בד"ץ 'רבני הקריות' בעיר.

במכתבים שנשלחו בידי עו"ד המייצג את הוועדה נדרשות החברות להבהיר את עמדתן נוכח הצעד הבא שעשוי להתרחש במידה וימשכו חילולי השבת, והוא משיכת הכספים בידי הציבור החרדי מחברות אלו.

בדיונים שנערכו בימים האחרונים בידי חברי ועדת הרבנים שמונו לנושא בידי בד"ץ 'רבני הקריות' באשדוד: הרה"ג רבי אברהם נחמן גוטרמן, הרה"ג רבי אברהם ברנשטיין והרה"צ אלעזר שטרן, שורטטה תוכנית העיצומים הכלכליים שתופעל במידה וחילולי השבת במתחם 'ביג פיישן' אשדוד ימשכו. אולם, קודם הפעלת התוכנית הוחלט להזהיר את החברות מפני השלכותיהם של הצעדים, שעלולים לפגוע קשות בהכנסותיהן.

בעקבות זאת שיגר עו"ד אבי אדרי ממשרד עו"ד אדרי ושות', המייצג את ועדת הרבנים, מכתב אזהרה שמוען ל-40 חברות וגופי הון, מהגדולות במשק, שכולן מושקעות בקבוצת 'ביג' והן סיפקו את המשאבים שנדרשו להקמת הקניון באשדוד (בהקמתו הושקעו כ-400 מיליוני שקלים) כמו גם ליתר מיזמי החברה.

במכתב מובהר כי הקבוצה העמידה את עצמה בראש החץ של החברות מחללות השבת בארץ, דבר שהציבור החרדי "המתגורר במרחק של פחות מק"מ מהקניון" לא יסכים להשלים עמו והוא יפתח במלחמת חורמה שמטרתה לבלום את חילולי השבת הנעשים בידי הקבוצה.

מסיבה זו, כך נאמר במכתב, "הציבור החרדי שנדרש להשקיע את ממונו אך ורק באפיקים המותרים בידי ההלכה" לא יסכים לכך שכספיו יושקעו במיזם מחלל השבת כך שהוא ימצא את עצמו נהנה מהכנסות שנעשו בחילול שבת, ולכן "לא ניתן ואף לא אפשרי לכפות על ציבור עצום שכזה, להשקיע בניגוד לאופיו והכללים שלאורם הוא מתנהל".

בהמשך מבהיר בא כוחה של ועדת הרבנים את הצעד הבא והוא מגלה כי "וועדת הרבנים שוקלת בימים אלה לפרסם בקרב הציבור החרדי, באמצעות המדיה החרדית, את שמות בתי ההשקעות ו/או הגופים בשוק ההון ו/או חברות הביטוח ו/או קרנות הפנסיה ו/או קרנות ההשתלמות ו/או קופות הגמל ו/או כל גוף פיננסי אחר, אשר משקיעים בחברת ביג ומאדירים באמצעות השקעתם את עניין חילול השבת שמבצעת באופן גס חברת ביג. בפרסומים אלה, תמליץ וועדת הרבנים לציבור לפנות ולשאול את רבני הקהילה החרדית בזרמיה השונים בעניין האיסור ההלכתי להשקיע ממון בגופים אלה, אשר משקיעים כספים בחברה המחללת השבת".

צעד זה, כך מובהר, "עלול להביא למשיכת השקעותיו של הציבור החרדי מגופים אלה, דבר העלול לגרום לאפקט דומינו בשל ירידת ערך אגרות החוב והמניות של גופים אלה, עניין אשר ברי כי הינו גורם מכריע בשיעור התשואה והרווחיות אותם הנכם אמורים לספק לציבור המשקיעים שלכם".

זאת ועוד: "השלכה נוספת ואפשרית בעניין זה הינה הכרזה של חברת ביג על אזהרת רווח בדוחותיה, אשר עלולה להתקבל בידי החברה בשל תרחיש אפשרי שיגרם לאחר שציבור גדול ידיר את רגליו ממרכזי הקניות של החברה, דבר אשר ישפיע ישירות על רווחיות החברה והיכולת לפרוע את האג"ח שלה".

החברות אליהן מוען הכתב מעודכנות אם כן בצעדים הבאים של ועדת הרבנים, כאשר הן ניצבות בימים אלו על פרשת דרכים: עליהן לקבל החלטה האם להתפטר מאחזקותיהם, אג"ח או מניות, של חב' ביג, או להסתכן בהגעה למצב שבו הציבור החרדי ידרוש להסתלק מכל חברה המשקיעה בקבוצה מחללת השבת, כאשר החברה, במקרה זה, תמצא את עצמה משלמת את המחיר.

לחברות ניתן פרק זמן של שבועיים להגיב למכתב, אך כבר אתמול, כך אומרים לנו בועדת הרבנים, התקבלו בוועדה שיחות שהגיעו מראשי ומנהלי החברות שביקשו לקבל פרטים נוספים והסברים למהלכים שאותם מבקשים לקדם חברי ועדת הרבנים, דבר המעיד על הרצינות שאותה מייחסים בחברות - כמתבקש בעצם - להודעתה של ועדת הרבנים.
בוועדה מדגישים כי הפעילות כולה, שאותה מנווטים הרבנים חברי בד"ץ רבני הקריות באשדוד, מתנהלת בהתאם לייעוץ משפטי אותה מקבלים הרבנים במטרה לוודא כי אין בה כל עבירה על החוק.

"התוכנית הושלמה" אומרים בועדה, "וכרגע הכדור נמצא במגרש של החברות. נחכה לתגובותיהן, ולאור התגובות יוחלט כיצד ומתי יש לגשת לשלב הבא. דבר אחד אפשר לסכם בבירור: המערכה לסגירת מתחם 'ביג' בשבתות יצאה לדרך, והיא לא תיפסק עד אשר יפסקו חילולי השבת במתחם 'ביג' ובכל רחבי העיר אשדוד לחלוטין. זו דרישה לגיטימית של הציבור שומר השבת בעיר, ודרישה זו תבוא בע"ה לידי מימוש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר